Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juli 2013: Adri Hoogendijk

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jun 2013, 23:00    Post subject: FvdM juli 2013: Adri Hoogendijk
Korte bio

Naam: Adri Hoogendijk
Leeftijd: 56 jaar
Woonplaats: Radio Kootwijk
Beroep: Docent exacte vakken MBO
Andere hobby's?: Klassieke muziek, kerkorgel spelen
Gebruikte apparatuur: Canon EOS-1 mk IV en EOS-5 mk II.
Tele: Canon 600mm f 4.0 LUSM;1,4 x converter.
Tele zoom: Canon 70-300mm
Groothoek: Tamron 17-35 mm
Macro: Sigma 180 mm
Website: www.sdgpictures.nl
Foto's op Birdpix.


Interview
Waarom vogelfotografie?
Hoewel ik geen specifieke vogelfotograaf ben maar mezelf natuurfotograaf noem hebben vogels mij altijd gefascineerd. De bewegingsvrijheid in de lucht die vogels hebben spreekt mij aan. Daarnaast is er een enorme soortenrijkdom wat vogels betreft. Dat is buitengewoon leerzaam en boeiend.


Koekoek

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Genieten van de natuur die ik als Gods schepping zie staat bij mij voorop. Het uitdagende van vogels is wat mij betreft de dynamiek. De bewegingen vastleggen en vogels zo fotograferen dat het vrijwel niet zichtbare vastgelegd en zichtbaar wordt in dat ene moment! Dat is voor mij de grote uitdaging.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Doordat ik graag extreem moeilijke soorten heb gefotografeerd was het wel eens moeilijk om vol te houden.
Zo heb ik 9 jaar in mijn vakanties aan de keizerarend gewerkt.
Deze buitengewoon schuwe vogel leek steeds op de hoogte te zijn van mijn schuilplek. Ondank uitstekende camouflage lukte het 7 jaar lang niet de keizerarend dichtbij zittend te fotograferen. Pas het 8e en 9e jaar lukte dat. De wachttijden van 's morgens tot 's avonds in een soms zeer hete schuilplaats waren moeilijk vol te houden. De beloning was des te groter toen het uiteindelijk lukte!


Keizerarend


scharrelaar

Wat is je specialiteit?
Extreem moeilijke soorten en bijzondere situaties. Het is voor mij een uitdaging een soort te fotograferen op zo’n manier als dat nog niet daarvoor gedaan is. Denk aan de springende waterral. Van te voren doordenk ik de moeilijkheden en hoe ik die kan overwinnen. Dan is het een kwestie van uitproberen en volhouden tot het beeld is zoals ik dat wil hebben.
Een vriend vertelde eens dat hij de prooioverdracht had gezien van het sperwermannetje naar het vrouwtje. Volgens hem was dat onmogelijk te fotograferen. Zeven jaar later lukt me het. Na een tip van Chris van Rijswijk maakte ik een stronk in de buurt van een sperwernest. Het lukte me door middel van flitstechniek de prooioverdracht vast te leggen!


sperwers

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Graag heb ik contact met het dier. Hoe dichterbij het onderwerp hoe beter. Ook vindt ik het een must dat de vogel in de richting van de camera kijkt.


steenuil

Hoe werk je meestal?
Vrijwel altijd gebruik ik bij vogels de schuiltent. Een enkele keer de auto. Ook maak ik zelf plekken met een camouflagenet en natuurlijk materiaal. Bij andere natuurfotografie zoals de fotografie van herten zorg ik dat ik voor zonsopkomst op de plaats van bestemming ben,verstop ik me of loop ik geheel gecamoufleerd rond.


IJsvogel

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Door vrijwel altijd vanuit een tent of auto te werken kun je verstoring veelal voorkomen. De natuur moet altijd voorgaan!
Maar elke beweging of aanwezigheid heeft natuurlijk invloed. Daarom verstop ik me zelfs voor zogenaamde makkelijke soorten in een tent zodat mijn aanwezigheid geen invloed heeft op het natuurlijke gedrag van de vogels. Het mooiste wat je als natuurfotograaf kan overkomen is: één zijn met de natuur zodat de dieren ongestoord hun gang kunnen gaan.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Zo rond mijn 14e jaar ben ik met natuurfotografie begonnen.
Met een kleine camera er op uit! Natuurlijk eerst zonder statief en tele. Maar door de groeiende interesse en toen ik wat geld ging verdienen heb ik mijn eerste spiegelreflex aangeschaft.
Eerst werkte ik met een zelfgemaakt schoudergeweer. Maar omdat er vaak bewogen dia’s waren heb ik een zwaarder statief aangeschaft. Nu fotografeer ik met een zwaar landmeterstatief!


Wat is je droomsoort?
Door Birdpix werd ik uitgenodigd mijn eerste digitale lezing te geven in Burgers Bush, een fantastische ervaring! Daar liet ik beelden zien van mijn reis naar Turkije. Helaas lukt het niet het Kaukasisch sneeuwhoen vast te leggen. Het lijkt me heerlijk nog eens terug te gaan en dit te proberen! Op dit moment ben ik bezig met de nachtzwaluw.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert?
Vroeger las ik veel boeken over de natuur. Een naam die regelmatig genoemd werd was die van Fred Hazelhoff. Deze fotograaf was voor mij behoorlijk belangrijk. Met Chris van Rijswijk ben ik veel op pad geweest, door de sportieve competitie stimuleerden we elkaar! Natuurlijk hoop ik zelf ook anderen te inspireren. In ieder geval zijn veel neven en nichten van mij ook aan het fotograferen in de natuur!


sneeuwlandschap

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Hoewel natuurfotografie mij grote passie is schroom ik er niet voor om andere gebieden te verkennen. Zo heeft bijvoorbeeld de portretfotografie mij veel geleerd over licht en belichting.
Daarnaast maak ik ook beelden van architectuur.


vos

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Het meest bijzondere fotomoment was het Edelherten gevecht met dodelijke afloop. Ik liep in 's morgens in het donker door het bos en had het idee, waarom doe ik dit nog, ik heb al zo vaak Edelherten gefotografeerd. Toen het lichter werd hoorde ik geburl. Na dichterbij te zijn gekomen fotografeerde ik een relatief jonge Edelhert man met op de achtergrond het plaatshert. Even later waren ze aan het vechten. Opeens zag ik het plaatshert een salto maken! Omdat ik paraat was kon ik het fotograferen. Toen nog met dia’s op 100 asa en 6 beelden per seconde. Ik drukte misschien twee seconden de sluiter in en keek wat er gebeurd was. Het plaatshert stond 50 meter naar rechts met zijn kop naar beneden. Eén stang was uit zijn kop gebroken! Het nieuwe plaatshert had de roedel veroverd en begon een kwartier later weer een gevecht met een ander hert vlak bij mij! Toen al de dieren van het veld waren heb ik het oude plaatshert opgezocht. Voorzichtig naderde ik, maar het hert was dood. Compleet confuus en overdonderd door het natuurgeweld keerde ik terug naar huis. Nadat de dia’s ontwikkeld waren bleek er één beeld tussen met de vechtende herten en het gebroken gewei cirkelend in de lucht.
Om nooit te vergeten!















Wat vind je van Birdpix?
Birdpix was een gouden vondst! Natuurlijk is het heel leuk om van het werk van anderen te kunnen genieten en leren. Wel is het een wat vluchtig medium geworden, met name door de vele plaatsingen krijgen sommige beelden niet de aandacht die ze verdienen. Het beoordelen en jezelf onderscheiden is door de digitale fotografie en met name op internet natuurlijk moeilijker geworden. Maar daarin ligt gelijk een uitdaging: probeer maar eens jezelf te onderscheiden! Ik ben er best wel trots op dat er nog steeds beelden van mij in de top 10 zijn! Altijd leuk als anderen je werk waarderen!

Heb je nog tips voor andere fotografen?
Verdiep je in de techniek en de mogelijkheden van je camera en lens. Leer de kenmerken met betrekking tot gedrag van de soort kennen die je wil fotograferen. Heb respect voor de natuur. En het belangrijkste: heb geduld, het mooiste moment komt altijd als je net weg bent!
Een bekende uitspraak: het kan altijd beter!


Beste foto’s

waterral met groothoek


springende waterral

Waarom zijn dit je beste foto’s?
Het beeld met van de waterral met de groothoek is naast het beeld van de springende waterral de meest gewaardeerde foto op birdpix. De springende waterral is in de finale gekomen van de BBC photographer of the year.
Beide beelden zijn bijzonder omdat ik door me op één soort te concentreren bijzondere gedragskenmerken kon vastleggen. Ook de ijsvogel die na de duik uit het water komt is zo,n beeld.

Hoe heb je hem genomen?
a)Na veel opnamen gemaakt te hebben met de telelens leek het me leuk het eens met een groothoek te proberen. Voor mij al een oude truc. Toen ik pas begon met fotograferen uit een schuiltent lukte me het een fazant vlak voor de lens te krijgen dit gaf een heel bijzonder beeld. Hetzelfde met de waterral bleek mogelijk te zijn!
Ik plaatste de 5 D met een 17/35 mm groothoek van Tamron
vlak boven het water. Dat was wel oppassen, één verkeerde beweging en je camera werkt niet meer!
Dit beeld is gemaakt met 24mm en 1/250 met diafragma f 11.
b) Springer!
Een jaar of vijf geleden las ik in een boek over het feit dat waterrallen behoorlijk hoog kunnen springen. Gelijk wilde ik dat natuurlijk proberen vast te leggen. Drie jaar geleden moest ik een waterral project afbreken omdat het water steeds hoger werd en het onverantwoord was om in het hoge water en de diepe modder verder te werken.
Toen ik dit jaar een goede plek had gevonden heb ik weer pogingen gedaan om de waterral zover te krijgen; met dit resultaat.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Menno van Duyn: Een ambitieuze fotograaf met veel creativiteit en het vermogen om snel te leren.


Last edited by Arjen Drost on Mon 01 Jul 2013, 16:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 7:49    Post subject:
Een zeer inspirerende bloemlezing met werkelijk schitterende foto's. Een voorbeeld die navolging verdient. Het inspireert mij tenminste volop. Bedankt.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 11:44    Post subject:
hee, da's weer effe geleden Adri
adembenemende hertenserie.



fijn
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Mon 01 Jul 2013, 19:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 12:15    Post subject:
Het doet me goed op deze manier weer eens iets van je te zien en te horen Adri. Fijn portret en een en al herkenning hoe je bent. Erg indrukwekkend en uniek dat gevecht met de edelherten. Ongelooflijk.
We hebben vast nog eens contact!
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 12:23    Post subject:
Wat een mooi verslag zeg, begeleid met prachtige bijzondere foto's. Vooral bijzonder u verhaal van de vechtende Edelherten, knap dat met die apertuur vast te leggen.
Ik hoop dat we weer meer foto's van u mogen zien hier op birdpix.

Gr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 14:54    Post subject:
Tjonge Adri,

die eerste dia van de twee edelherten. Die vind ik eigenlijk nog het meest spectaculair. Daar zie je al dat het gewei afgebroken is. Ongelooflijk!

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 17:10    Post subject:
Schitterende foto's en mooi verhaal. De Koekoek is mijn favoriet, maar stuk voor stuk zijn de foto's fraai. Ik had je naam wel eens in het veld gehoord, nu dus ook het gezicht erbij en de man erachter Wink , Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 18:44    Post subject:
Erg inspirerend Adri.
Dit is toch wel weer van heel een ander niveau dan de auto op een achternamiddag parkeren langs de Plompetorenweg.
Petje af.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 20:32    Post subject:
Gebeurt me niet altijd, maar ik heb je verhaal ademloos zitten lezen. In samenhang met je foto's zeer indrukwekkend.

Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 21:16    Post subject:
Tjonge .... Dramatisch, ik voel het bijna afbreken dat gewei. En dan nog zoiets in beeld brengen, wat een reflexen.

Klasse.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
eelcojj


Gender: Male
Age: 43
Joined: 25 Nov 2012
Posts: 85
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 22:09    Post subject:
Inspirerend foto's en dito verhaal. Wat moet dat indrukwekkend geweest zijn met de herten! Het is de natuur, maar kan me voorstellen dat je daar even stil van bent.

Gr. Eelco
_________________
Olympus OM-D E-M1 Mark II,
Zuiko 12-44mm f2.8 pro, Zuiko 60mm f2.8 macro, Zuiko 40-150mm f2.8 pro.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jul 2013, 14:18    Post subject:
Ook ik heb het verhaal met plezier gelezen. Inspirerend en wat een geweldige foto's. Mooi dat je de natuur ook als Gods Schepping ziet!
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer


Gender: Male
Age: 72
Joined: 30 May 2013
Posts: 25
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jul 2013, 22:38    Post subject:
Adri, beste man; je bezorgt me nachtelijke onrust.

De dynamiek van het hertengevecht, het breken en het bloed; het grijpt velen aan, zo lees ik.
Zelf ben ik diep geraakt door het 'Sneeuwlandschap'.
Ik heb woorden gezocht en in een wonderlijk verband geknoopt.
Het blijft bijna onmogelijk om dat beeld om te smelten naar een schrijfbare en uitspreekbare vorm.

Mijn poging met een diepe buiging:

Laatste halte

Zal hier ooit iemand voorbij trekken
transparant wellicht, zonder omlijning
zou niet elke beweging teveel zijn
voor dit rimpelloze beeld?

deze beklemmende stilte duldt geen bries
over dit gelaat van het onaantastbare
het struikgewas als gefronste wenkbrauw
tegen de oplichtende schaduwen

elke stap op dit karpet is een aanranding
van de ijle wintermaagd
ze is op weg naar de hemel

over ons heen glijdt het oordeel
door de wolken schemert de roep
'dit is de laatste halte'

*** *** ***

Met groet, gedachten en een glimlach,

Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
_________________
'Waar de streling van het woord,
de kracht van kale zinnen
en de gesel van het schrift,
samenvloeien en versmelten
tot het onleesbare'


Last edited by Kees Keizer on Fri 05 Jul 2013, 17:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
MichielBosch


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Aug 2012
Posts: 9
Location: Houten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Jul 2013, 23:14    Post subject:
Heb je verhaal met ingehouden adem gelezen! Je verhaal getuigt van veel professie van het fotovak. En ik zal niet snel meer vergeten dat ook een landmetersstatief een prima stuk gereedschap is... (moet er alleen niet aan denken hoeveel dat wel niet weegt).
Ook mooi om te lezen dat je kan genieten van wat God geschapen heeft.
Veel plezier en succes gewenst met je passie!

Grtn, Michiel Bosch
_________________
Canon EOS 7D, Canon F/4 300, Canon 1.4 Extender.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jul 2013, 12:08    Post subject:
Beste Adri,

Heel leerzaam interview en adembenemende foto's, die van de overdracht van sperwers kende ik nog niet, wat een fantastisch beeld!
Jou foto's zijn al jaren een inspiratie voor me, ook vanuit de birdpix boeken natuurlijk. Dit interview maakt me wel weer duidelijk dat zulke fantastische beelden alleen met een grote investering in voorbereiding en tijd tot stand kunnen komen. Om bijvoorbeeld 9 jaar op rij je vakanties op te offeren voor 1 soort getuigt van je engelengeduld en je vastberadenheid. Ik hoop dat we nog lang mogen genieten op birdpix van jou topwerk! Veel succes en plezier daarbij nog gewenst.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Frank Schulkes
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 15 Nov 2009
Posts: 25
Location: Helmond / NL
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 14:12    Post subject:
Ja - aan elk beeld merk je dat je een bent met de natuur wanneer je de opnamen maakt. Ieder beeld dat je laat zien is fascinerend. Je voelt je er helemaal bij. Het interview geeft mij ook inzichten om nog meer tijd te nemen, van nog dichterbij te fotograferen, niet te schuwen om in de blubber te gaan en - gewoon meerdere jaren uit te trekken om dat unieke beeld van een soort te maken. Ik ga ook zeker jou filmpjes op je persoonlijke site bekijken zodra ik de gelegenheid heb.
_________________
Nikon D850 + D500, Sigma 300 EX APO DG HSM 2,8 Sigma 300-800 APO EX DG 5,6, Feisol TC 3371 met Wimberley WH-200 versie 2, Benro C48T Monopod en video head.
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 8:30    Post subject:
Kees Kroon wrote:
Ook ik heb het verhaal met plezier gelezen. Inspirerend en wat een geweldige foto's. Mooi dat je de natuur ook als Gods Schepping ziet!
Gr, Kees


Hier sluit ik me helemaal bij aan.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Adri Hoogendijk


Gender: Male
Age: 66
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 15:15    Post subject: Bedankt!
Hartelijk bedankt voor alle positieve reacties!
Fijn om dit allemaal zo te horen en de beleving te proeven!!

Omdat ik in 2011 getrouwd ben en mij vrouw herstellende is van kanker heb ik minder de mogelijkheden om intensief te fotograferen.
Mijn leven is dus behoorlijk veranderd. Maar dat geeft niet: ik mag nu veel liefde geven en dat is velen malen belangrijker en mooier!
Wij weten ons gedragen door de liefde van God en de liefde voor elkaar! Toch mag ik nog steeds genieten van het bezig zijn in de natuur en het fotograferen. Daar ben ik erg dankbaar voor.
Fijn dat al de mooie foto momenten gedeeld kunnen worden op een site als birdpix!

Vriendelijke groeten van Adri
_________________
Canon eos 1 mk1V
Canon eos 5 mkII
300 mm 2.8 L usm
600 mm 4.0 L usm IS
70 - 300 usm IS
17-35 mm tamron
105 mm macro sigma
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum