Marco Simonis wrote: |
@ Laurents,
Dat zei ik toch ![]() Gr, Marco |
LaurentS wrote: | ||
Wat bedoel je? Ik reageerde namelijk op M. Janssen? Over de body met 'meer cropfactor' dat je hem aanraadt, wat bedoel je daar dan mee? Ik neem aan een body met een kleinere sensor, dus met een hogere cropfactor? Hij bezit nu een Sony a33, met een cropfactor van 1.5x volgens zijn sig. Voor zover ik weet zijn er geen bodies met een kleinere sensor waar zijn lens op past... Ik zou vooral investeren in ervaring en techniek ipv in materiaal. Als je echt meer bereik wilt met goede kwaliteit kost je dat een ferme duit voor Sony... Dan moet je gaan denken aan een 300mm f/2.8 + 2x TC of een vaste 500mm, wat behoorlijk duur is. Goedkoopste optie (van goede kwaltieit) is dan de Sigma 120-300 f/2.8 OS met teleconverters als ik mij niet vergis. Deze lens bezit ik zelf. Laurent |
LaurentS wrote: | ||
Die vuistregel (of duimregel) is voor handheld gebruik, dus zonder statief, monopod oid. Ook hangt het af van het gewicht van de lens (traagheid van massa) en persoon tot persoon. Overigens kan je, als je een stevig statief hebt, zo goed als alle sluitersnelheden gebruiken op statief... 1/500s op een statief is dus helemaal geen prestatie. Als ik mlu en afstandsbediening gebruik, kan ik een sluitertijd van seconden lang gebruiken op mijn Gitzo GT3542LS icm 120-300 OS en 2x teleconverter, dus op 600mm op crop, een Fov vergelijkbaar met 960mm op FF. @TS: De Sigma 150-500 is niet geschikt om te gebruiken in combinatie met een extender voor vogelfotografie. Niet alleen verlies je autofocus en moet je dus manueel focussen op snel bewegende vogels, maar ook zal de beeldkwaliteit niet goed zijn en zal je heel veel licht nodig hebben of een hoge iso, wat een negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit. |
peter wijn wrote: |
een mooi wonder toegewenst William
maar tot die tijd een verstandig besluit genomen denk ik. |
peter wijn wrote: |
een mooi wonder toegewenst William
maar tot die tijd een verstandig besluit genomen denk ik. |