Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

[defect] coolpix 4500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Apr 2006, 15:18    Post subject: [defect] coolpix 4500
Beste,

Mijn nikon coolpix 4500 camera gaf vanaf herfst 2005 wel eens een vreemde storing. Op het lcd scherm was dan een vertekening van het beeld te zien met vreemde kleuren. Dit gebeurde een aantal keer maar leek later geen probleem meer te zijn. Rond kerst zijn er aardig wat foto's mee gemaakt en kwam het probleem niet meer voor. Vanaf kerst tot april heeft de camera in de kast gelegen (droog in beschermhoes, huikamer temp., geen andere actieve app. in directe omgeving).

Toen ik hem deze maand weer aan wilde zetten kreeg ik een zwart beeld, ook waren de datum en tijd instellingen kwijt. Deze kon ik weer instellen (komt natuurlijk doordat de accu leeg was) maar het beeld op het lcd scherm blijft zwart. Ook als ik een foto maak krijg ik een zwart beeld en zwarte foto. De flitser werkt en ik zie de lens ook inzoomen etc. Nu heb ik de camera net wat langer dan 2 jaar en daardoor valt hij buiten elke garantie. Toen ik contact op nam met inca haarlem (importeur en ondersteuning nikon) kreeg ik te horen dat dit de sluiter zou kunnen zijn maar dat ik hem langs moest brengen voor reparatie. Met het vast stellen van het probleem zouden al kosten gemoeid zijn.

Dit lijkt mij sterk aangezien ik ook geen beeld heb op het lcd scherm. De sluiter gebruik ik toch pas als er een foto gemaakt wordt? Ik weet niet precies hoe de camera werkt, heb al wat zitten googlen maar volgens mij kan het de sluiter niet zijn in dit geval. Het lijkt mij een probleem met de sensor oid. Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?

Inca gaf ook aan dat ik zelf voor alle kosten zou opdraaien. Ik heb meteen gevraagt wat de afschrijftermijn is voor een coolpix 4500. Het antwoord van inca "Er is geen officieel afschrijftermijn van de apparatuur.". Dit is voor mij niet acceptabel aangezien er niets vreemds met de camera gebeurt is, aan de buitenkant is dan ook niets vreemds te zien en er is altijd goed voor gezorgd. Wat zijn jullie ervaringen in deze, heeft iemand prijs indicaties? Kijk als hij nu gevallen was of nat geworden dan had ik daar zelf schuld aan maar dit defect komt voor mij "out of the blue".

Kort samengevat, volgens mij geeft inca hier niet alleen een sterk staaltje technische onkunde weer maar daarnaast ook belabberde support. Ze willen er wel naar kijken maar dat jaagt mij ook al op kosten. Op zich heb ik er best wel wat voor over om de camera weer werkend te krijgen maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en een indicatie van de kosten kunnen ze alleen schriftelijk geven. Als de kosten te hoog worden ben ik natuurlijk eerder geneigd een nieuwe camera (geen nikon meer denk ik zo) aan te schaffen maar om 430 euro al naar 2 jaar en 5600 fotos af te schrijven...

alvast bedankt voor de reacties,

Maarten
Back to top
Reply with quote

Yves De Bosscher

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Apr 2006, 8:34    Post subject:
In België (en dat zal wellicht niet veel verschil uitmaken met Nederland) is de minimumkostprijs voor herstelling 250 €. Zelfs voor een klein defectje.

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Apr 2006, 11:03    Post subject:
In de (barre Smile)) winter van 2004 was ik een Grote Grijze Snip aan het fotograferen in Zeeland. Toen mijn vingers te koud werden om te functioneren heb ik de camera met scoop laten staan zoals hij stond en ben even in de auto mijn handen op gaan warmen.

Toen ik weer wilde gaan fotograferen zette ik de camera aan maar er bleef ergens iets hangen (er kwam een vreemd mechanisch geluid uit het camera huis) en de camera schakelde automatisch uit. Ik kon hem niet meer aan de praat krijgen en bracht hem weg naar de winkel waar ik hem gekocht had.

Ik kreeg hem (binnen een week, dat dan weer wel!) terug met de mededeling dat ik voor reparatie 130 euro mocht betalen terwijl ik nog in de garantieperiode zat. Het defect zou veroorzaakt zijn doordat ik de camera hard gestoten had of hem had laten vallen !!! Een boze brief naar INCA leverde niks op en ik kon dus niks anders doen dan accepteren dat het zo was. Ook ik was erg boos uiteraard.

Groeten Michel
Reply with quote

geelgors

PostPosted: Thu 27 Apr 2006, 17:16    Post subject:
Het is eigenlijk te schandalig voor woorden Michel. Ter vergelijking, mijn Swarovski telescoop is een keer gevallen (buiten mijn schuld) kosten: 90 euro maar deze werden mij niet in rekening gebracht. En op dit moment wordt mijn laptop gerepareerd. Hier was de lan-aansluiting van kapot, het hele moederbord wordt nu kosteloos vervangen, niet alleen dat, ik kon hem vandaag laten ophalen maar heb hem gister zelf weg gebracht bij een reparatie dienst in mijn eigen woonplaats op kosten van Fujitsu-Siemens. De service van Nikon beperkt zich tot replys als "Er is geen officieel afschrijftermijn van de apparatuur.".
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Sun 30 Apr 2006, 11:51    Post subject: nikon coolpix 4500
Vorig jaar herfst begon mijn Nikon Coolpix 4500 vreemde bijgeluiden te maken tijdens het in/uitzoomen. Deze Coolpix maakt sowieso al ratelende geluiden tijdens het zoomen, maar nu klonk er echt een alarmerend geratel. De volgende dag leek het erop dat het besturingsprogramma van de Coolpix op hol was geslagen. De camera begon na aanzetten direct met zoomen en na een aantal keren aan en uitzetten sloeg de coolpix ook niet meer af, bleef ratelen. Naar de fotograaf in het dorp: "De printplaat heeft het waarschijnlijk begeven". Op mijn antwoord naar de leeftijd van deze 2ehands camera - ongeveer 2 1/2 jaar - vond de fotograaf het niet vreemd dat de Coolpix het had begeven. "Koop maar een nieuwe want compactcamera's gaan maar 4 tot 5 jaar mee en reparatie is niet meer lonend"
De fotozaak heeft na enig aandringen de camera toch opgestuurd naar Inca - goede service - en na 1 maand kreeg ik bericht dat er 2 onderdelen vervangen moesten worden, kosten ongeveer euro 240. De Coolpix vernietigt zichzelf als het ware: gaat 1 onderdeel kapot dan gaat vervolgens ook het volgende onderdeel naar de knoppen.
Inca mocht van mij de camera in de afvalcontainer gooien, zinloze reparatie. Wilde ik hem terughebben dan moest ik wel eerst euro 75 onderzoekskosten betalen.
Einde 1ste Coolpix. Alle accessoires (adaptor enz.) had ik in huis dus heb ik toch maar weer een 2e handse 4500 gekocht. Ja, ik leer het nooit! Via Birdpixforum gevonden, vrijwel nieuw, amper gebruikt met 2 extra accu's voor slechts euro 200! Geluk bij een ongeluk.
De 4500 werkt prima en ik ben uiterst tevreden, maar ik blijf gespitst op overdreven geratel. Precies volgens de handleiding houd ik de knipperende lichtjes in de gaten want het blijft een zorgenkindje zo'n Nikon Coolpix.
"Analoge camera's gingen vroeger wel 30 jaar mee maar voor de goedkope digitale camera's vol, met electronica, is 5 jaar al heel wat", aldus de fotozaak in ons dorp.
Met groeten

jasper.ziedses

PostPosted: Wed 28 Jun 2006, 15:00    Post subject:
Ik heb ook een behoorlijk probleem gehad met Inca over de reparatie van mijn coolpix 4500. Die van mij ging binnen het jaar kapot, de flitser deed het niet meer.

Na inlevering bij Inca kreeg ik na ongeveer 2 weken een telefoontje. Naast de flitser (die kostenloos gerepareerd werd), was ook het CF-gedeelte van mijn camera defect. Dit viel niet onder de garantie omdat het volgens Inca mijn eigen schuld zou zijn. Dit kan alleen veroorzaakt worden doordat ik de CF-card er verkeerd om in gedaan had. Het vreemde was wel dat de CF-card er bij Kamera-Express ingedaan was en nooit het toestel heeft verlaten!!!

Kosten 240 Euro.....!! Ik heb de camera ongerepareerd retour gekregen, na ontvangst blijkt de camera helemaal niets meer te fotograferen probleem met CF-card. Toch raar..... je brengt hem weg met een kapotte flitser en krijgt hem terug met een gemaakte flitser, maar met een probleem met het CF-gedeelte!!! Klagen helpt niets, ombudsman zegt dat ik gelijk heb, maar gelijk krijgen is een 2e........

Japan Camera's wilde de camera overigens voor 90 euro repareren. Ik was het zo zat dat ik niets meer met Nikon te maken wilde hebben en ben overgestapt op Canon.

geelgors

PostPosted: Wed 28 Jun 2006, 18:20    Post subject:
De uitkomst van mijn geval: Vandaag een pakje met de gerepareerde camera, ze hebben er wel lang over gedaan (2 maanden) maar ik betaal niks... 0 euros.

Een opmerking ik had de camera net iets korter dan 2 jaar (zag ik achteraf) en hij valt dus binnen europese garantie regelgeving.

Wat heb ik gedaan? Camera met alle gegevens opgestuurd (wel eerst alle onderdelen die niet van belang zijn van de camera gehaald, bandjes, accu, geheugen kaarten) Het kale ding met brief goed ingepakt verstuurd met ontvangstbevestiging (kosten 7-8 euro). In de begeleidende brief aanspraak gemaakt op de Europese garantie wetgeving met verwijzing naar betreffend artikel. Vervolgens aangegeven dat ik niet zelf verantwoordelijk was voor het defect en dat daarom nikon verantwoordelijk is voor de reparatie aangezien de levensduur van het product geen 2 jaar is. Ik heb bewust de camera niet zelf afgegeven zodat ze het pakje wel moesten accepteren. Het pakje bleek achteraf te laat bij inca te zijn, en inca moet dus maar van mij aannemen dat het defect binnen de 2 jaars regeling valt (wat ook waar is). Na 1.5 maand had ik nog niks gehoord en heb ik contact opgenomen met de reparatie service. Hier begonnen ze weer het 1-jaar-garantie-en-u-moet-zoveel-betalen verhaal op te hangen. Ik heb ze gezegd dat ik nu al veel te lang wachtte, dat ik het ding gerepareerd wilde hebben, en dat we dan nog wel eens zullen zien hoe het met de kosten zou gaan en dat ik geen kosten accepteer. Vandaag was hij er. Er zijn geen verzend- of administratiekosten in rekening gebracht.

Conclusie:
- je moet dus wel veel moeite doen
- trage service
- ze proberen je telkens te overtuigen dat je moet betalen
+ geen verzendkosten of administratiekosten

Op zich is het wel de moeite waard want alles bij elkaar heeft dit een a twee uur van mijn tijd gekost inclusief hier posten Wink

edit:

oh ja wat hebben ze gedaan:
-ccd vervangen
-camera gejusteerd
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum