Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Mechanisch verschil schommelkoppen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 20:30    Post subject: Mechanisch verschil schommelkoppen
Na uren neuzen op internet en dit forum ben ik een hoop verhalen tegen gekomen over schommelkoppen.
Zoals ik het nu zo lees zijn het de hbn/naturestuff koppen, jobu design en wimberley koppen die veelal gebruikt worden en als goed worden beschouwd.

Zelf heb ik zo een 2jaar een naturestuff nek-4 (oudere type).
Voorheen schoot ik met een Canon 60D en een Canon 300mm F4 L met 1.4x tc vanaf deze kop en had ik niet veel te klagen.
Al moet ik zeggen dat de eerste nek-4 die ik bestelde vast zat bij levering, deze omgeruild en de volgende draaide op de horizontale as een stuk soepel en de rest stroef, de derde geleverde kop was dan eindelijk wel "goed".
Later ontdekte ik veel speling op de kop bij met name de horizontale as, deze heb ik volledig uit elkaar gehaald, zo hier en daar wat aangedraaid en deze werkte voldoende goed voor de 300mm f4.
Half jaar geleden dacht ik te upgraden naar de Nek-6 welke ik dan ook kocht, maar ook deze liep bij levering erg stroef en is direct retour gegaan en heb mijn nek-4 gehouden voor wat het was.

Nu heb ik echter een Canon 300mm f2.8 met een canon 7D compleet met grip en twee accu's.
Ik merk nu toch veel speling op de kop, en als ik licht tegen de lens tikt staat deze onwijs te schommelen.
Als je de montage onder de lens pakt en deze ligt optilt dan heb ik een speling van zo een 0.5cm (op en neer) op de verticale as.
Als ik de arm beet pak en deze heen en weer beweeg heb ik ook een speling van dikke 3-4mm op de horizontale as.
Ik wijt momenteel deze speling maar aan slijtage want ik heb de kop wel behoorlijk veel (voor mijn doen) gebruikt, het is dan ook de enige statiefkop die ik heb.
Uiteraard kan ik de kop weer uit elkaar gaan halen en helemaal afstellen maar als ik dat elke x aantal maanden moet gaan doen....

Ik ben mij dus aan het oriënteren naar een betere schommelkop.
In eerste instantie viel mijn voorkeur voor een wimberley wh-200, en anders een jobu hd3 of pro2 bwg.
Als ik kijk naar het optische verschil van een naturestuff en de wimberley is het verschil nihil.
Nu ben ik dus benieuwd naar het mechanische verschil.

Gezien ik de naturestuff kop al meerdere keren open heb gehad, heeft deze een hard op hard systeem met standaard wat klevend vet er tussen die vervangen is door een low friction lager vet voor hard op hard montages van skf wat al een hele verbetering opzich was.
De verticale as is een pen die in twee kunststof bussen (heb mijn twijfel of het teflon of silicone bussen zijn).
Zijn de wimberley en of jobu koppen wel met degelijke (glij) lagers voorzien of is dat ook alu op alu gemonteerd?

Hoop dat iemand hier een antwoord op weet, optisch zit er geen verschil in en bij alle koppen staat vermeld "met precisie geproduceerd" en "gelagerd"

Alvast bedankt.
MVG Anton
Reply with quote

AntonvE

PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 21:01    Post subject:
Mijn excuses moet een kleine rectificatie maken.
Er zitten wel twee lagertjes in, 1 in de bovenste as een in de onderste as.
Het probleem is echter wel dat de bovenste as draait in twee "teflon" bussen maar de ene kant is die een goede mm te groot de andere kant is 3-4mm te groot.
Op de onderste as is de bus of het schroefdraad scheef, want als ik die speling vrij afstel dan loopt ie 1/4e deel soepel en de rest heel stroef of zelfs vast.

Ben nog wel benieuwd of de montage van een wimberley anders is of dat deze wel met hoge precisie gemaakt word.
Reply with quote

Twizter

PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 21:16    Post subject:
Ik heb beide in bezit (gehad) en waar ik eerst de NEK had werd deze bij het kopen van een 500mm/f4 vervangen door een Wimberley wegens teveel speling.
Puur gevoelsmatig is er een enorm verschil tussen beide gimbals die ik niet uitgesproken vond met een 300mm/f4 maar wel met een super tele. De Wimberley is niet voor niets de de facto standaard gimbal bij birders.

Last edited by Twizter on Sat 21 Sep 2013, 21:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 21:24    Post subject:
Lijkt me een bijna onmogelijke vraag: wie haalt er nu zijn schommelkop uit elkaar?Ik niet.
Ervaring met Jobu en Wimberley.
Wimberley wint op alle fronten. Jobu heeft binnen half jaar speling. Wimberley staat vast als hij vast moet staan, ook nog na dik 3 jaar stevig gebruik.

Rinus
Back to top
Reply with quote

Wilfried Solarz

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 21:27    Post subject:
Heb al jaren een jobu.
Ik haal hem niet uit elkaar om te kijken hoe het in elkaar zit.

Weet wel dat ik nagenoeg geen speling heb

AntonvE

PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 21:45    Post subject:
@Twizter ik zelf had ook de beredenering gedaan dat de wimberley wel beter moest zijn dan de naturestuff.
Ik ben blij dat je gebruikservaring heb en deelt van beide koppen, dit trekt mij toch al meer naar en zelfs al beetje over de streep om toch een wimberley te kopen en niet nog verder te gaan spelen met de naturestuff.

@Reest ik schroef mijn schommelkop wel uit elkaar, al was dat eigenlijk wel uit pure nood ivm heel veel speling.
Tevens was het bij de naturestuff zo dat als ik hem niet de volle 100% losdraaide de kop al bleef plakken en het onmogelijk was om exact op een oog te mikken.
Zelf hoopte ik dat iemand een wimberley wel eens van binnen had gezien het zij wegens onderhoud of omdat deze gene service verleend aan de koppen.
Zelf ben ik dan ook wel zo dat ik dingen uit elkaar schroef puur en alleen om te zien hoe het er van binnen uitziet (nieuwsgierig? nee, wil gewoon graag alles weten).
Al moet ik ook wel zeggen dat ik dat ook niet snel zou doen met een wimberley van €500.
Wellicht dat iemand wel eens een onderdelen lijst of een zogeheten exploided view heeft of heeft gezien van een wimberley.
Ik ben in elk geval blij te horen dat u zowel de jobu als wimberley heeft gehad en de wimberley prefereert.
Nu dat beide rond de €500 kosten gaat mijn voorkeur uit naar wimberley, al ging ik even twijfelen omdat deze exact op de naturestuff (of eigenlijk andersom) lijkt.

@Wilfried Solarz Nagenoeg.... dus er is wel speling.
Wat voor lens gebruikt u op de jobu als ik vragen mag?
Reply with quote

John van der Valk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 21 Sep 2013, 22:30    Post subject:
Hoi,

Ik gebruik een Jobu Pro2, deze is volledig voorzien van lagers en heeft geen speling, https://www.lowlandphotoservice.nl/nl/jobu-gimbal-heads/354-jobu-design-bwg-pro2-gimbal-head.html
Voor lange tochten heb ik een lichte set met een Acratech Long Lens
Head, deze heeft glijbussen en is nagenoeg spellingsvrij (zonder speling kan een glijbus niet draaien dus daar kun je niet omheen), omdat deze kop heel compact is heeft dat wel invloed op de stabiliteit en is minder stabiel dan de Jobu Pro2.[/url]http://www.davidkjaer.com/camera.php?details=25[url]
Hiervoor had ik de Wimberly-1 die glijbussen had. Ik vond deze minder dan de koppen die ik nu gebruik.

Ik weet niet wat jij zoekt en met welk budget, maar kwaliteit heeft nu eenmaal een zijn prijs.

Groet, John

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 22 Sep 2013, 6:43    Post subject:
Ik zelf gebruik het oudste type Jobu en die heeft wel iets speling op het moment (na 7 jaar gebruik). Heb bij een collega wel eens een Wimberly-2 head van het statief zien vallen doordat de schroefdraad in het aluminium van de kop het begeven had. Was overigens niet meer te maken door Wimberly!
Waarom geen videokop, als je later nog eens bewegende beelden wilt opnemen is dat ideaal!

Gr. Michel
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Sep 2013, 8:44    Post subject:
De NEK koppen zijn helaas niet meer wat ze geweest zijn. Ze dragen mijn naam dan ook niet meer.
Misschien dat je hier iets aan hebt. Ik heb eens een testverslag gemaakt van de Benro GH-2.

http://www.hanbouwmeester.nl/nederlands/home/nieuws/testrapport-benro-gh-2-statiefkop.html?searchterm=benro+gh2
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Sun 22 Sep 2013, 13:54    Post subject:
Hier eveneens gebruik met volle tevredenheid van een jobu schommelkop en nog niets opgemerkt van speling.
en dat samen met het sigma monster.

hier nog een merk dat misschien het bekijken waard is
http://www.lensmaster.co.uk/europe-sales.htm

grts

AntonvE

PostPosted: Sun 22 Sep 2013, 20:27    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Ik heb inmiddels ook een reallyrightstuff balhoofd geprobeerd, maar ik vind een balhoofd toch niet zo fijn werken.
Hij is dan weliswaar veel stabieler dan mijn nek-4, persoonlijk vind ik een schommelkop toch stukken makkelijker.
Wellicht kan dit veranderen als ik langer een balhoofd gebruik, maar vond het nu zo even niet zo praktisch als een schommel.

@ John van der Valk , het budget is niet zo een groot probleem.
Natuurlijk geef ik liever 300euro uit als dat voldoende is, maar als het meer moet kosten... nouja dan wacht ik gewoon even.
Ik heb nu de Naturestuff kop met mankementen weliswaar, maar ik kan mijn lens er nog op herbergen als ik de sluitertijden wat hoog hou.
Nu hoef ik met de 600mm niet te proberen om onder de 500ste een foto te maken, daar trilt hij (of ik) nu gewoon te veel voor.
Momenteel ben ik bezig om mijn Canon 300mm f4 te verkopen, met het geld hier van wil ik een nieuwe schommelkop gaan koppen.
Het geld dat ik overhoud wil ik gaan gebruiken voor een betere tripod, al is de gene die ik nu heb(Benro carbon weet het type zo fn niet) volgens mij wel goed.

@ Mies ik heb voorheen onder de 70-200 wel zo een soort videokop gehad en dat vond ik op zich best wel fijn, maar ik vind zo een schommelkop toch een heel stuk makkelijker werken.
Tot op heden heb ik ook nog geen interesse om opnames te gaan maken, from the top of my head... zou niet eens weten of het kan met me 7d heheh, met de 60d kon het wel en heb ik nog geen seconde opname gemaakt.
Ieder zijn ding uiteraard, en wie weet komt het in de toekomst nog wel maar richt me nu op fotografie en wil daar dan ook een kop voor kopen.

@ Han Bouwmeester ik ga de Benro in mijn achterhoofd houden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik geen moeite heb om de €550 neer te tellen voor de wimberley als ik een andere kop ga kopen.
Zelf gebruik jij ook de wh-200 nu toch?
Ik zag wel dat je hem erbij kon huren als ik zo een hut huur.
Nu ben ik dat nog wel een keer van plan te gaan doen, dus wie weet als ik dan nog geen andere kop heb gekocht dat ik dan die benro op de proef neem.

@ Korandoke bedankt voor de link, ik zag in mijn zoektocht ook al een dergelijke kop voorbij komen maar dan een dubbele van manfrotto.
Ziet er op zich goed en degelijk uit, maar om eerlijk te zijn denk ik dat de strijd voor mij tussen de jobu en de wimberley gaat al neig ik toch iets meer naar de wimberley.
Dit eigenlijk om twee redenen, 1 omdat de knoppen aan de zelfde kant zitten en daarmee de bediening exact het zelfde is als mijn naturestuff kop, een punt dat ik erg fijn vind bij de naturestuff.
2 al is dat niet exact de reden om die wel of niet te kopen maar ik heb al een camo voor me nek-4 als het goed is past deze ook op de wh-200 en niet op de jobu.
Dan geef ik liever die meerprijs aan de kop uit dan nog een camo te kopen.
Reply with quote

RobvdR

PostPosted: Sun 22 Sep 2013, 21:18    Post subject:
5 jaar Wimberley met zwaar spul.
Alles draait nog soepel, prima in te stellen, GEEN speling, geen spijt.

Rob
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Sep 2013, 7:54    Post subject:
@ Anton:

Jazeker; ik ben een zeer dankbaar Wimberley gebruiker. Deze test was meer bedoeld als hulpmiddel voor mensen die niet het volle pond van de wimberley willen of kunnen betalen. Dan is o.a. de Benro een heel goed alternatief.
Overigens kunnen deze koppen in mijn fotohutten er niet bijgehuurd worden maar mogen de fotografen er gratis gebruik van maken:-))
Reply with quote

AntonvE

PostPosted: Mon 07 Oct 2013, 20:09    Post subject:
Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties.

Ik heb vorige week toch besloten de naturstuff nogmaals open te halen en ontdekte hierbij wat speling door een loszittende bout (voor de horizontaal draaiende as).
Deze speling verholpen en de kop loopt weer als een zonnetje, weliswaar met lichte speling maar deze is nu verwaarloosbaar.
Daarnaast had ik de kop destijds omgebouwd tot een sidemount met een wimberley sidemount conversie-kit.
Dit werkte erg fijn met name met wat lichtere lenzen als de 300 f4 en mijn 70-200 f4.
Vorige week heb ik de originele schommel weer terug geplaatst en dat leverde met de 300 2.8 veel stabielere resultaten.
Tevens heb ik een lenssupport aangeschaft waar ik eigenlijk wat cynisch over was, echter levert dit met name bij situatie met veel wind of een wat onstabiele ondergrond (gras of gebruik op monopod) wel degelijk veel verschil.

Daarnaast heb ik van het weekend even gevoelt bij een jobu pro kop, ook hier zit speling op welke te wijten is aan het bewegen door middel van glijlagers.
Wel voelt deze kop een stuk solider dan de naturestuff in beweging.
Desondanks gaat er bij mij in het najaar of komend voorjaar toch een wimberley kop in het arsenaal komen.
Hierbij kies ik voor de wimberley puur omdat ik de knoppen aan een zijde net wat handiger vind.

Bedankt voor alle informatie, ik ben weer een stuk wijzere man geworden.
Hopelijk heeft iemand anders in de toekomst ook nog wat aan de informatie in dit draadje.

Met vriendelijke en dankbare groet,
Anton van Elswijk
Reply with quote

janvangastel
Supervip

PostPosted: Thu 10 Oct 2013, 7:31    Post subject:
Interessante informatie over de schommelkop. Ik ben net aan het uitzoeken wat voor nieuwe kop ik zal gaan kopen voor digiscopen. Komt dus op het juiste moment.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum