Gender: Male Age: 51 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Fri 15 Nov 2013, 10:32 Post subject:
Quote:
ik heb een 600mm 2.8 lens
Wauw! dat zou wat zijn!
ik kan je overigens niet helpen bij je vraag. Ik kennikonnie'. Ik weet wel dat af en toe een andere camera echt verbluffend betere resultaten kan geven. Dus de opmerking: de lens maakt de foto, niet de body, klopt tot op zekere hoogte. Met een slechte lens op een goede body kun je nooit een goede foto maken. Maar een goede lens op een 'slechte' body werkt ook niet echt super. Dus, ik begrijp je overweging wel.
Gender: Male Age: 58 Joined: 06 Dec 2011 Posts: 107 Location: Barnaul
Posted: Fri 15 Nov 2013, 10:39 Post subject:
ik heb dezelfde combi (d7000 + 300F4 en tc) echter ga ik binnenkort alleen de body upgraden naar de D7100, die ook wat betreft iso al weer een stuk beter is dan de D7000 (en niet te vergeten de AF is veel beter).
Verder denk ik dat de nieuwe 300mm F4 VR zeker niet goedkoop wordt, gezien de prijs van de nieuwe 80-400.
Verder misschien een idee om te investeren in een workshop foto's bewerken (geen idee of je dat al gedaan hebt hoor) _________________ Groetjes,
Jaap
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 15 Nov 2013, 11:40 Post subject:
als je de hele foto gebruikt, dan is de D800 een verbetering tov de D7000. Maar als je maar een deel van het beeld gebruikt... je onderwerp uit je foto snijdt, ... dan win je - denk ik - niet zo heel veel. Dat is vast te vinden op internet.
Het lijkt me dat ruis in een beeld dat je in de schemering maakt helemaal niet zo erg is: een ander type foto maken, dat de omstandigheden laat zien...
Hier een voorbeeld van schemerfotografie - sorry, van mezelf -
kramsvogel _________________ hi lui
mooi licht
Posted: Fri 15 Nov 2013, 12:08 Post subject:
Als je enkel in DX stand wil fotograferen zou ik de D800 afraden doordat je dan een kleiner beeld in je zoeker hebt tov de echte DX camera's. De DX uitsnede wordt bij de D800 enkel weergegeven door een donkere lijn in je FX zoeker. Wel zie je dan dingen die net buiten je beeld plaatsvinden. _________________ all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Gender: Male Age: 79 Joined: 28 Dec 2012 Posts: 85 Location: hilversum
Posted: Fri 15 Nov 2013, 13:28 Post subject: upgrade
Hallo, ik heb zelf de D800 + 300mm, f4. Ik gebruik hem samen met de TC 1.4 en 1.7. Het is een geweldige combi. Ook heb ik de D7100, die gebruik ik met dezelfde TC's en dat gaat ook geweldig.
gr. peter _________________ OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Ik ben zelf ongeveer 1 jaar geleden overgestapt van de D 7000 naar de D 800E.
Dat is me prima bevallen. Onder andere omdat ik regelmatig foto's instuur voor een stockbureau en die hebben nu eenmaal graag veel pixels.
De Dx functie gebruik ik echter nooit (eens met Mies).
Het is gewoon een crop van het volledige Fx beeld en dat kun je net zo goed thuis op de computer doen. Daarnaast is het nogal frustrerend als je bijvoorbeeld een vleugeltip mist die er gewoon opgestaan zou hebben als je de Fx stand gebruikt zou hebben.
Het enige voordeel van de Dx stand (zover ik weet) is dat je minder grote bestanden gebruikt.
Enorme voordeel van de D 800E: duidelijk beter bij hoge ISO waardes.
De scherpstelling lijkt/is sneller en preciezer.
Fijn veel pixeltjes.
Overigens ben ik steeds sceptischer over het nut van VR. De laatste 3 maanden gebruik ik die op mijn Nikkor 500 f 4.0 helemaal niet meer en ik heb geen problemen met onscherpte (ook niet als ik uit de hand fotografeer).
Helder (in)zicht!
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 15 Nov 2013, 21:57 Post subject:
@Wim
zou je willen vertellen wat voor geheugenkaarten je gebruikt en hoeveel, hoeveel foto's daar op kunnen (en welk type raw je opslaat) en hoeveel batterijen je daarvoor nodig hebt?
en hoe je dat doet in Afrika met harde schijven?
als je wilt. _________________ hi lui
mooi licht
Geheugenkaarten: CF 1 x 64 GB (800 foto's) 1 x 32 GB (400 foto's) + 2 x SD beide 128 GB (1600 foto's per kaart). Totaal dus ongeveer 4.400 foto's in raw (per stuk ruim 75 MB).
Ik fotografeer alleen in RAW; geen extra JPG erbij.
Daarnaast 6 batterijen voor 2 D 800E bodies. Op een dag gebruik ik er 3 of 4 (die dingen gaan snel op en ik durf ze nooit volledig leeg te laten lopen uit angst dat ik anders een foto mis). Dus dan heb ik altijd genoeg reserve + dat ik niet altijd overal op kan laden.
(Overigens denk ik dat de VR best veel energie slurpt.)
Voor ik foto's op mijn laptop zet wis ik 60 tot 80% van de foto's (soms best veel werk). Als mijn laptop onvoldoende geheugen over heeft gebruik ik een kleine externe harde schijf met iets van 300 GB.
De mooiste foto's laat ik ook altijd op mijn geheugenkaarten staan.
Toevoeging:
Ik schiet (natuurlijk) nooit 4000 foto's op 1 dag. Als ik echt fanatiek bezig ben zijn er dat zo'n 1000 tot 1500. Dat gebeurt echter maar zelden. Dat vind ik wel een voordeel van de D800 (sommigen vinden dat een nadeel): je kunt er niet echt mee ratelen en de buffer is beperkt tot ongeveer 15 opnames (daarna moet je een aantal seconden wachten). Dat maakt dat je bedachtzamer op de knop drukt en precies het goede moment afwacht. Als bijkomend voordeel leidt dat volgens mij ook tot een nauwkeurigere scherpsteling.
Helder zicht!
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum