Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM november 2013 - Glenn Vermeersch

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 0:03    Post subject: FvdM november 2013 - Glenn Vermeersch
Korte bio
Naam: Glenn Vermeersch

foto: Ron A.B.
Leeftijd: 39 jaar
Woonplaats: Kalmthout (België)
Beroep: Bioloog (onderzoeker broedvogels)
Andere hobby's? Muziek – Film - Tafeltennis
Gebruikte apparatuur: Canon
Website: http://www.glennvermeersch.be
Foto’s op Birdpix



Interview
Waarom vogelfotografie?
M’n vader is fotograaf en als kind kwam ik dus al snel in contact met fotografie. Maar in het analoge tijdperk had ik als student simpelweg niet de middelen om hierin verder te gaan. Met een oude Nikkormat fotografeerde ik toen vooral planten. Pas sinds 2005, met de opkomst van de digitale fotografie ben ik zoals velen serieuzer gaan fotograferen. Eerst met Nikon (een D70 + vaste 300mm) en vervolgens met Canon. Het onderwerp was snel gevonden: ik doe onderzoek naar vogels (trends in Vlaanderen + onderzoek naar soorten typisch voor heidegebieden), en in m’n vrije tijd ben ik al 25 jaar vogelaar (trektellen, ringen, af en toe twitchen, inventariseren enz….), kortom alles draait om vogels en ik denk te mogen zeggen dat ik ondertussen wel een en ander weet van die beesten Smile Kennis van vogels is volgens mij trouwens vele malen belangrijker dan technische baggage. Aangezien m’n vrouw en ik drie kleine zoontjes hebben rondlopen, moest ik me wel beperken tot 1 onderwerp om te proberen dat ene zo goed mogelijk te beheersen.





Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Drie dingen. Ten eerste krijg je als vogelfotograaf vogels te zien op een manier die je als ‘gewone vogelkijker’ nooit meemaakt. Ik denk bijvoorbeeld meteen aan een spiedende Grote Zilverreiger op 1.5m boven je drijvende schuilhut, een Wulp die met z’n snavel uit nieuwsgierigheid tegen het spiegelend glas van je schuilhut komt tikken of een groep van 10 Beflijsters die zowaar binnen de scherpstelafstand van je 300mm (= 1.45m!) rustig komen langs gewandeld, genieten is dat!
Ten tweede kan altijd alles beter. Hoe tevreden je soms ook bent over een bepaald beeld, er valt altijd wel iets op aan te merken. Met andere woorden: dit is een hobby voor het leven want het zal nooit goed genoeg zijn.
En tenslotte het bouwen van schuilhutten en het plannen van beelden. Meer dan de helft van de tijd spendeer ik aan het uitdenken van foto-mogelijkheden. Dat houdt nooit op; plannen maak ik de ganse dag door en de meeste komen natuurlijk nooit uit. Meestal trek ik bewust tijd uit voor wandelingen om ideeën op te doen. Er kruipt ook veel tijd in het contacteren van terreinbeheerders en/of privé-eigenaars want eerlijk duurt het langst: goeie relaties met beheerders en eigenaars zijn super belangrijk om vooruit te plannen. Bouwen van schuilhutten is volgens mij echt iets voor mannen/jongens: je waant je eventjes terug een kind dat kampen aan het bouwen is.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Er zijn er nauwelijks. De toenemende drukte in ons land, het gevecht om elke vierkante meter open ruimte, vandalisme aan m’n schuilhutten… Maar al bij al is het toch vooral genieten van de rust en het buiten zijn. Vandalisme spoort me trouwens aan om vooral vol te houden en ook om de vandalen in kwestie eens te betrappen met behulp van onbemande camera’s. Geen idee wat ik dan zou doen, maar fantasie genoeg, denk hierbij aan de film ‘Hostel’! Voor de zekerheid maar even een smiley toevoegen Smile



Wat kenmerkt jouw foto’s?
Moeilijke vraag, misschien het lage standpunt waar ik steeds naar streef. M’n schuilhutten zijn bijna altijd ingegraven, dat gaat ook prima in de droge zandgrond waarop ik woon. Wanneer graven geen optie is, maak ik een lighut of iets dergelijks. Zolang ik maar op ooghoogte kan fotograferen. Maar goed, dat doen veel fotografen en is dus zeker geen uniek kenmerk. Ik denk dat m’n beelden misschien ook wel weerspiegelen dat ik in eerste instantie gewoon vogelkijker ben. Vaak dus vogels vrij groot in beeld, mooi zonnetje erop, beetje klassiek eigenlijk. Hoe meer ik erover denk, het wordt wel eens tijd voor een wat meer artistieke benadering, maar ik weet niet of ik dat wel in me heb. Af en toe bereiken m’n beelden wel eens een finale-ronde van een wedstrijd en heel af en toe zelfs een eervolle vermelding, maar meer zit er niet in. Wanneer ik dan de beelden bekijk van de ‘concurrentie’ begrijp ik ook wel waarom. Ik focus nog te veel op het gebruik van de zware tele of het uiterste bereik van de zoom terwijl je met veel minder millimeters minstens zo’n mooie beelden kan maken. Vogels in het landschap, groothoekopnames, unieke kleurencombinaties, dat soort dingen. Ik hoop dat me dat ooit lukt, maar tegelijk weet ik wel zeker dat ik altijd de neiging zal hebben om m’n hutten zo te bouwen dat ik zo dicht mogelijk bij de vogels kan komen, dat ik hun bewegingen kan horen, details van hun gedrag kan observeren. Moeilijke keuzes… en het besef dat ik nooit genoeg tijd ga hebben om alles wat in m’n hoofd zit ook te gaan uitvoeren.




Iets dat ik vaker zou moeten doen: wat meer ruimte rond de vogels en een meer artistieke insteek

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Verstoren doe je altijd, maar je voorkomt veel door goede schuilhutten te bouwen. Vroeg opstaan is ook nooit een probleem geweest, ik heb niet zo veel slaap nodig blijkbaar. Dus in geval van mogelijke verstoring minstens een half uur voor zonsopgang de hut in. Ook erg belangrijk wanneer je met de drijfhut op stap gaat in een relatief klein gebiedje. Meestal ben ik alweer vertrokken wanneer de eerste ‘gewone’ wandelaars ten tonele verschijnen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik heb een aantal boshutten in gebruik en voor een groot deel van de doelsoorten hoef je echt niet in het duister aan te komen. Wel belangrijk is dat je lange tijd blijft zitten, minimaal 4 uur voor schuwere beesten als Havik en zo. Dus steeds een grote plastic fles in de buurt houden want buiten gaan voor een kleine boodschap is wel heel onnozel wanneer je zoveel tijd en moeite in een goede hut hebt gestoken.
Ik verhuur wel eens hutten en in de huisregels van de hut staat duidelijk vermeld: ‘blijven zitten tot ik je kom halen!’ Smile. De meeste vogelfotografen zijn toch mannen en dan lukt dat allemaal prima.



Wat zijn je favoriete plekjes?
De makkelijkste vraag! Zonder twijfel het Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide. Groot (je kan er nog verdwalen!), veel verschillende habitats, ik heb er een goede relatie opgebouwd met de beheerders, ik doe er ook onderzoek, woon er vlakbij enz… Kortom, ik ken het gebied erg goed en ondanks de toeristische drukte in het weekend is er even vaak geen mens te bespeuren.
Ook mooie gebieden in m’n eigen streek zijn de grote militaire domeinen en verder enkele kleine moerasgebiedjes en weidevogelgebieden. De nabijheid van al die terreinen (minder dan 10 minuutjes met de fiets) is een niet te onderschatten voordeel wanneer je ook een gezin met kleine kindjes hebt. Alles is afgestemd op efficiëntie. Wanneer ik (soms onverwacht) wat foto-tijd vind dan staan m’n hutten (heb er nu zo’n 10 vast in gebruik) klaar en is het voorbereidende werk meestal al achter de rug.

Wat is je droomsoort/-gebied?
Aangezien ik quasi op de heide woon, is het een beetje pijnlijk dat ik er de voorbije jaren nog altijd niet in ben geslaagd mooie beelden van Boomvalk te maken. Nochtans zijn er vooral in april-mei mooie omstandigheden en ook erg veel Boomvalken. Maar het is geen makkelijke soort waar je zomaar een locatie voor kan bedenken. De kans dat ze precies jouw aangeboden zitplaats gaan gebruiken tussen pakweg een miljoen andere dode takken op de heide is nogal klein. De brand van 2011 heeft ook niet echt geholpen; nog eens een massa dode bomen erbij…Maar het zal me lukken en dat zeg ik nu al zo’n 7 jaar! Kruisbek was nog zo’n wenssoort waar ik uiteindelijk 5 jaar heb moeten op wachten. Dit jaar waren ze dan plots overal.
Een droomgebied heb ik niet echt, maar elke natuurliefhebber en iedereen die ooit evolutieleer als vak heeft gekregen, zou toch eens naar het regenwoud moeten trekken. Verder dan een zielig restantje regenwoud in Gambia ben ik nog niet geraakt. Als onze jongste zoon oud genoeg is, gaan we met het gezin zeker eens richting Costa Rica of iets dergelijks. Ooit was ik voor m’n werk in Canada, in de Rocky Mountains in september: zelden zo’n prachtige landschappen gezien en zeker een plek waar ik nog eens naartoe wil trekken. Nog zo’n bestemming is IJsland of Spitsbergen!



Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Te veel om op te noemen! Een reisje naar Helgoland of een andere foto-ervaring in een zeevogelkolonie zou ik wel eens willen meemaken. Het moet wel vanop land gebeuren want ik word al zeeziek op de Schelde bij windkracht 2 Smile
Ik geef af en toe workshops met de drijfhut en heb een mooie boshut die ik verhuur en een tweede die op stapel staat, maar zoals velen droom ik ervan om nog meer tijd in de fotografie te kunnen steken. Of het ooit zover zal komen dat ik de sprong waag en deeltijds ga werken is een vraag waarop ik het antwoord nu al wel eens zou willen weten. Anderzijds besef ik maar al te goed dat ik niet mag klagen: m’n huidige job is in vele opzichten een droomjob!


Dit beeld van een Klapekster met prooi heeft wel wat deuren geopend. Vorige maand ben ik ook begonnen met een Facebook-pagina en opnieuw bleek dit beeld veel reacties los te maken en ging het behoorlijk snel de wereld rond.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn er nogal wat. In eigen land m’n ex-collega Yves Adams, een hele goeie fotograaf en toffe mens die zo’n beetje alle takken van de natuurfotografie beheerst. Met hem ben ik dit voorjaar op foto-reis naar Hongarije geweest en dat is me heel goed bevallen. Hij kent z’n toestellen ook door en door: knap om te zien hoe hij moeiteloos door alle mogelijke technische instellingen gaat! Moest ik ooit zin hebben om aan landschapsfotografie te doen, zou ik zeker in de leer gaan bij Bart Heirweg terwijl ook Bendiks Westerink daar erg sterk in is. Voor macro-beelden vind ik m’n dorpsgenoot Filip Van Boven erg goed. Een bekende naam en ook een dorpsgenoot is Marc Slootmaekers. We gebruiken vaak dezelfde schuilhutten en hij heeft massa’s ervaring en is bovendien ook in zowat alle sectoren van de natuurfotografie actief. Hij moet dringend eens werk maken van z’n website, want in zijn archief zitten massa’s knappe beelden die getoond moeten worden.
Wat verder weg kan je niet om Vincent Munier heen of natuurlijk Bence Mate, een enorme doorzetter met een grote liefde voor lage standpunten. Maar m’n broek zakte pas echt af toen ik voor het eerst beelden zag van Ben Hall. Het beeld van de vechtende Edelherten op een berghelling….onwaarschijnlijk mooi! Jammer genoeg las ik net dat hij nu workshops roofvogelfotografie organiseert met roofvogels uit gevangenschap. Totaal idioot in mijn ogen en hij is een beetje van z’n voetstuk gevallen, maar goed, ik hoef m’n brood niet te verdienen met de fotografie en hij misschien wel. Ten slotte een collectief van 20 jonge talenten dat me nog eens deed beseffen wat je écht allemaal met beelden kan tonen (bekijk bv. het portfolio van Jérémy Villet).

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nee, vogelfotografie is m’n ding. Op reis met m’n gezin probeer ik wel eens wat macro, maar verder dan wat klassieke beelden geraak ik niet. Ook huis-tuin-en-keuken fotografie is niet aan mij besteed. We hebben zo’n compact dingetje, een Nikon Coolpix, en ik vind het een verschrikking om mee te fotograferen. M’n vrouw slaagt erin om scherpe foto’s van onze kinderen en zo te maken, maar mij wil het niet lukken Smile

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ja, ik denk spontaan aan een foto-sessie ergens in het najaar van 2008 op de Kalmthoutse Heide. Ik had me zoals gewoonlijk ingegraven en m’n schuilhut was nog beter dan gewoonlijk gecamoufleerd omdat ze vrij dicht bij een wandelpad gelegen was. Het geheel stak maar 40 cm boven de grond uit en er bovenop lagen pollen dorre Pijpenstrootje. De najaarstrek was volop aan de gang en ik had Duinpieper als doelsoort voor die dag. Met m’n ervaring als ringer én trekteller besloot ik eventjes de trekroep van Duinpieper af te spelen met een in de hut ingebouwde geluidsinstallatie. Waar ik geen rekening mee gehouden had, waren de scherpe oren van enkele trektellers –vrienden van me- die een heel eind verderop op een duintop stonden te tellen. Plots liepen ze op nog geen meter afstand van m’n hutje heen en weer, compleet overtuigd van de aanwezigheid van een Duinpieper, een goeie soort bij ons in de Noorderkempen. Ik heb geen kik gegeven en heb ze nog minstens 10 minuten bezig gehouden voor ik de volumeknop heb dichtgedraaid. Nooit aan hen zelf verteld, maar bij deze: ‘Wouter, Jos, mijn excuses, maar ik heb toch eens goed gelachen!’

Wat vind je van Birdpix?
In de eerste instantie een website waar ik in het begin erg veel van heb geleerd. Vooral ook enkele mensen beter leren kennen waar ik nu nog steeds buiten BP mee omga. Ik heb goeie herinneringen aan leuke commentaren, toffe privé-berichten en natuurlijk aan die avond dat mijn Klapekster als een komeet naar de top van de ranking schoot. De laatste jaren plaats ik wat minder en vaak lange periodes niets meer. Ik heb niet het gevoel nog veel bij te leren en heb me soms flink geërgerd aan de eindeloze discussies over kleine en grote onenigheden, kliekjesvorming enz… Maar anderzijds draag ik zelf ook niet bij tot het schrijven van veel en kwalitatief hoogstaande commentaren. Birdpix blijft een leuke, unieke site waar veel mensen van kunnen leren. De moeite die de beheerders doen om verstoring op het terrein te proberen vermijden vind ik knap en ik heb veel bewondering voor de belangeloze inzet van de moderators. Wat Daan de voorbije jaren uit de grond heeft gestampt is best indrukwekkend.

Beste foto
Geen flauw idee eigenlijk! De laatste jaren doe ik soms mee met fotowedstrijden om vaak tot de conclusie te komen dat beelden die ik zelf goed vind niet meteen ver geraken in een wedstrijd. Zoals eerder in dit verhaal geschreven, wil ik, als een soort vroegtijdig goed voornemen, meer werk gaan maken van spelen met belichting en kleuren zonder dat een onderwerp daarom ook groot in beeld moet komen. Daarom kies ik voor deze Purperreiger:



Waarom is dit je beste foto?
Ook nu: geen idee Smile. Ik hou wel van de kleuren, die overgang van geeltinten naar bruintinten in de achtergrond en de gespannen houding van de reiger die er niet al te groot maar wel herkenbaar opstaat.

Hoe heb je hem genomen?
Vanuit mijn met voorsprong favoriete hut: de drijvende schuilhut in een door botulisme naar verrotting stinkende vijver in La Brenne in Frankrijk. Het was een snikhete zomer en elke morgen voor dag en dauw trok ik er met m’n hut op uit naar een vijver die vlakbij onze gîte gelegen was. Heerlijke familievakantie die toch een massa bruikbare beelden opleverde. En ik was telkens net op tijd terug om langs de bakker verse croissants mee te pikken. Iedereen blij.

Wat kan er beter aan?
De kop van de reiger zou helemaal vrij moeten zijn. Nu zitten er nog wat irritante sprietjes voor. Ook het eerste stuk voorgrond is in mijn ogen storend. En er ontbreekt ochtendmist!

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Eentje waarvan Ben Hall en al m’n andere favorieten hun broek afzakt Smile

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ook weer zo’n lastige! Ooit kwam ik in Zeeland Marcel Langelaan tegen. We raakten aan de praat en fotografeerden samen een Grauwe Franjepoot. Na 5 minuten bleek m’n batterij leeg te zijn en ben ik –inwendig vloekend- vertrokken. Maar hij leek me een fijne kerel en heeft de volgende jaren mooie beelden geplaatst op Birdpix. Laat hij z’n verhaal maar eens vertellen en er meteen ook een mooie Grauwe Franjepoot bij tonen!

Heb je ten slotte nog een tip voor andere fotografen?
Veel surfen op het net, tenminste als het buiten te donker is om te fotograferen Smile Bekijk websites van professionals, uitslagen van foto-wedstrijden en telkens zal je zien dat, om met de woorden van Mark Uytterhoeven (mogelijk compleet onbekend in Nederland, sorry!) te eindigen ‘alles altijd beter kan’!
Back to top
Reply with quote
 
Erik de Koning


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2005
Posts: 118
Location: Zoeterwoude
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 8:20    Post subject: glenn
Leuk om je verhaal hier eens te lezen Glenn. Wat een droombaan heb jij zeg! Ik herken me zeer in de wens naar minder tele, een meer artistieke benadering en naar blijven ontwikkelen. Daarom kan ik zelf m'n ei ook niet altijd meer kwijt op deze verder fantastische site. Ook leuk om te zien dat je jouw passie voor hutten bouwen in deze hobby zo mooi kwijt kan.

Groet,

Erik
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 10:31    Post subject:
Interessant verhaal Glenn, en natuurlijk schitterende foto's. De combinatie van woonomgeving, baan en hobby klinken jaloersmakend in de oren Very Happy . Hopelijk zien we nog veel fraaie foto's voorbijkomen, dank voor je motiverende teksten ! Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
demuncp


Gender: Male
Age: 60
Joined: 23 Mar 2010
Posts: 24
Location: Melsele, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 14:15    Post subject:
Tof verslag Glenn en inderdaad alles kan altijd beter en dat maakt deze hobby bijzonder uitdagend en spannend. Alleen naast een full time job (dat niets met de hobby te maken heeft) en kinderen maakt dat je meestal te weinig tijd hebt. Prachtig verslag !! Groeten Pascal
_________________
Canon eos1d mark IV, canon lens 500mm, canon 1.4 convertor, rijstzak, statief en sinds kort (01-12-2011) in het bezit van een HBN camou kleed
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 16:43    Post subject:
Hoi Glenn!

Wat een schitterend verslag zet je hier neer!
Ik heb het met plezier gelezen en de foto's die je er bij hebt gezet zinn allemaal bijzonder mooi!
Bedankt ook voor de links naar sites van professionals... zoals je zelf al schreef zorgen de foto's van Ben Hall er voor dat je broek bijna af zakt Wink , zo onwijs mooi (een van mn favorieten is toch wel de foto van 2 jan-van-genten op de voorgrond en in het doorkijkje een andere jvg-en kop, die scherp is!).

Je anekdote is ook geweldig, wat moest dat grappig zijn geweest!

Je manier van fotograferen vind ik erg indrukwekkend (met al die hutten)! Je foto's zijn ook altijd van hoge kwaliteit!

Veel succes met de boomvalk iig en ik hoop nog veel mooie platen van je voorbij te zien komen!

Groet,
Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
benny cottele


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Mar 2004
Posts: 2
Location: Mariakerke (Gent)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 17:38    Post subject:
Dag Glenn,

schitterend om jou verhaal te lezen. Het is altijd een lust voor het oog om jouw pareltjes te zien verschijnen. En daar nu heel wat bijkomende leuke info bij te krijgen, kan het respect alleen maar vergroten.

groeten
benny
_________________
Nikon Coolpix 4500
Optolyth TBS80 met 20-60 zoom
sinds 2010 NIkon D300 - Nikkor 500mm
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Schouten


Gender: Male
Age: 44
Joined: 09 Feb 2013
Posts: 32
Location: Grootebroek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Nov 2013, 19:48    Post subject:
Hey Glenn

Wat een boeiend verhaal om te lezen. Inspirerend.
Iedereen droomt wel van een droombaan waar je beide kan combineren.
Je schitterende foto's maken je verhaal af.

Groeten van,

Ruud
Back to top
Reply with quote
 
EV


Gender: Male
Age: 53
Joined: 21 Sep 2005
Posts: 73
Location: Wateringen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Nov 2013, 16:36    Post subject:
Hoi Glenn,

Mooi verhaal en prachtige foto's. Leuk om ook wat van je favorieten te zien, altijd goed wat extra inspiratie.

Ben ook benieuwd naar het verhaal van Marcel. Heb al een tijd niets meer van hem gezien.

gr. Erik
_________________
http://www.peernatuurfoto.nl/

Nikon D300, 70-200 mm Nikon, 400mm Nikon,
2x converter
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Nov 2013, 19:23    Post subject: FvdM
Mooi verhaal Glenn, en nog mooiere foto's. Vorig jaar was ik op de Kalmthoutse heide en rook nog de brandlucht! Schitterend gebied en je bent bevoorrecht daar te mogen werken en leven.

Groet,
Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Nov 2013, 20:02    Post subject:
Ik denk dat velen toch wel erg jaloers zijn op de vele mogelijkheden die jij krijgt via je werk. Maar je pakt het vervolgens ook nog eens uitzonderlijk goed aan en benut vele facetten!
Bedankt voor je verhaal, ik heb het met veel interesse en genoegen gelezen.
Hopelijk blijf je toch wel actief op Birdpix zowel in het plaatsen van foto's als het becommentariëren van andere foto's, want hoewel je misschien niet veel meer kan leren hier, kunnen wij nog wel veel van jou leren!
En tenslotte is je beste foto natuurlijk "gewoon" die van de klapekster... Wink

Hartelijke groet,
Johan Scholtens
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Nov 2013, 12:00    Post subject:
Leest heerlijk weg. Lekker humoristisch ook.

Leuk om te lezen dat zelfs jij (waar ik tegen op kijk) zo nog je uitdagingen hebt. Ik wens je er veel plezier mee.

Bewondering ook voor je inzet, al die uren en al die schuilhutten! Petje af.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Nov 2013, 14:25    Post subject:
Al een hele tijd bewonder ik je vogelfoto's en je verhaal voegt daar nog veel interessants aan toe!
Leuk ook om je onlangs voor het eerst te ontmoeten.
Veel respect voor wat je doet!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Nov 2013, 14:55    Post subject:
Hoi Glenn,

Mooi verhaal en natuurlijk de mooie opnames.
Gerard en ik komen snel weer eens langs, zeker na je iphone filmpje Wink

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Glenn Vermeersch


Gender: Male
Age: 50
Joined: 04 Apr 2005
Posts: 160
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 10 Nov 2013, 22:08    Post subject:
Bedankt allemaal voor de fijne commentaren op het verhaal, ook via mail en PB!

Glenn
_________________
www.glennvermeersch.be
Back to top
Reply with quote
 
Marcel Langelaan


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Sep 2006
Posts: 22
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Nov 2013, 9:05    Post subject:
Hey Glenn,

Leuk, interessant en herkenbaar verhaal.
Een wat vreemde keuze voor de volgende fotograaf van de maand maar ik voel me vereerd Wink
Groet,
Marcel
_________________
Canon EOS 7D + 5dmIII +mpe-65+ Canon EF 500 mm f4.0 L IS USM + Canon 300 mm F4 L
Back to top
Reply with quote
 
Reinier van den Born


Gender: Male
Age: 40
Joined: 27 Feb 2006
Posts: 15
Location: Woudenberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Nov 2013, 21:16    Post subject:
Ha Glenn,

Erg genoten van je verhaal en beelden!!

Vriendelijke groet,

Reinier.
_________________
Canon R6
Canon 16-35mm L F4
Canon 24-70mm L F2.8 markII
Canon 85mm L 1.4 IS
Canon 70-200 L F2.8 IS
Sigma 150mm F2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 571
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 15:01    Post subject:
Hoi Glenn,

10 schuilhutten...wat een rijkdom.
Het resultaat, dat altijd prachtige decor rond een superlaag gefotografeerde vogel vind ik toch wel het meest kenmerkende aan je foto's. Prachtige stillevens, keer op keer!

Die klapekster is eigenlijk een vreemde uitzondering: geen laag standpunt en een tamelijk heftig beeld. Een sterke bevestiging van je kwaliteiten als fotograaf.

Die purperreiger vind ik trouwens ook erg mooi. Een beetje purper in een zee van goud. Wat een weelde.

Dank voor je verhaal. Mooie stimulans om (als "zwerffotograaf") toch eens het maken van een hut te overwegen

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Glenn Vermeersch


Gender: Male
Age: 50
Joined: 04 Apr 2005
Posts: 160
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Nov 2013, 21:00    Post subject:
Zo, het is nu bijna tijd voor Marcel Langelaan. Nog even iedereen bedanken voor de fijne reacties op dit interview!

Glenn
_________________
www.glennvermeersch.be
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Dec 2013, 18:49    Post subject:
Mooi verhaal en (ook al kende ik de meeste:) prachtige foto's !!
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Fri 13 Dec 2013, 21:28    Post subject:
Ik sluit me aan bij bovenstaande commentaren en de Klapekster foto is natuurlijk een hele mooie.

1 vraagje nog: ik heb begrepen dat geluidjes gebruiken hier niet gewaardeerd wordt. Toch kies je ervoor bij de Duinpieper. Heb je daar een reden voor? Is ie anders niet te fotograferen?
Back to top
Reply with quote
 
sam


Gender: Male
Age: 29
Joined: 18 Dec 2011
Posts: 10
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 16:11    Post subject:
Even aanvullen Glenn: u zij dat u Marc Slootmaekers zijn foto's graag op het net zou zien? Dit is nu mogelijk, hij heeft nu een site:

http://www.natuurfotomarcslootmaekers.be/?navigatieid=1
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum