Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Extra achtergrond toevoegen in nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 28 Dec 2013, 23:04    Post subject: Extra achtergrond toevoegen in nabewerking
Hallo,
Hoewel ik graag weinig bewerk aan foto's, kom ik af en toe tegen dat een foto van een bewegende vogel net te krap in het kader zit. Dan mis ik net een klein randje pixels om het geheel net iets fijner te laten kijken.
Bijvoorbeeld deze foto: kuifduiker.

Iets meer ruimte boven de kop zal de foto goed doen. Hoe pakken jullie dit aan in de nabewerking?
Zelf heb ik al gekeken om een tweede laag te creëren en de bovenste rand te herhalen. Maar dan is er toch wat kans op kleur- en/of helderheidsverschil. Bij deze foto is dat goed te overzien, maar het is wel prettig om te weten wat effectieve methodes zijn.

Ik gebruik Lightroom en PSE9.

Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Dec 2013, 23:36    Post subject:
Dag Michiel,

Moeilijk om in t kort een antwoord te geven. Maar hoe ik in dit geval te werk zou gaan is:
In PHOTOSHOP
De bovenste rand ( enkele pixels ) kopiëren.
Deze rand uitrekken in de hoogte.
Vervolgens gaussiaans vervagen.
Dan het raakvlak, over de achtergrond laten vallen ( dus iets overlap) Als laatste de onderkant van dit gekopieerde stuk weggummen zodat de overgang subtiel wordt.

Hopelijk heb je hier wat aan?

Maar de beste tip is eigenlijk: gewoon lekker aanklungelen. Veel proberen en veel opnieuw doen. Dan ontwikkel je zelf methodes die het beste bij je passen. Want er zijn soms meer wegen.

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 9:14    Post subject:
Eens met Arno: lekker proberen.
Hoe ik het in zo'n geval zou doen (ik ben ook geen ster in de bewerking): uitsnede maken, die tot wat over de bovenrand uitsteekt, zodat je aan de bovenkant een wit randje krijgt. Vervolgens met het cloonstempel een plekje in het water aan de bovenkant kiezen en het witte stuk daarmee opvullen. Gewoon links beginnen en naar rechts werken. Het plekje dat gekopieerd wordt loopt gewoon mee. Gaat overal goed, behalve boven de kop van de fuut. Dat stukje moet je even "scheef kopiëren", omdat je anders een tweede futenkop in dat randje krijgt. Bij zo'n gelijkmatige kleur als het water in die bovenste rand heeft, gaat dat wel lukken (denk ik).
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 10:04    Post subject:
Ik zou terug gaan en de foto opnieuw zien te maken met een betere uitsnede.
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 10:07    Post subject:
Reest wrote:
Ik zou terug gaan en de foto opnieuw zien te maken met een betere uitsnede.
Rinus


Dit is ook mijn manier van werken, net zo arbeidsintensief maar veel leuker.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 10:28    Post subject:
Maar teruggaan naar deze Kuifduiker zal lastig worden, want hij is later dood gevonden Cool .

Mijn methode:
PS > afbeelding > canvasgrootte.
Klik op het onderste pijltje - dan komt er boven ruimte bij.
Vergroot de aangegeven hoogte met - bijvoorbeeld - 1 cm.
Dan komt er een wit vlak bovenaan de foto bij (om te compenseren moet je er later onder wat afhalen, bij deze foto geen probleem).

Selecteer dat witte valk (bijv. toverstafje)
(alternatief: selecteer veel van de lucht/achtergrond die de zelfde kleur heeft - inclusief dat witte vlak)

Met het pipetje zuig je egale kleur op die het dichtst tegen de selectie aanzit. Met een groot penseel schilder je witte ruimte dicht.

Als je met zo'n uitwaaierend penseel werkt kun je ook het evt. geringe kleurverschil daarmee camoufleren (selectie uiteraard opheffen).
Om te voorkomen dat je over de vogel heen knoeit, kun je die heel grof selecteren met de lasso, en daarna: selectie > omkeren.

Je kunt daarna nog evt. kleurverschil met de natte vinger wegkrijgen.

Indien geen egale achtergrond, dan het kloonstempel gebruiken en daar handig in worden Wink
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 10:38    Post subject:
Zoals Gerard maak ik eerst het canvas groter en selecteer het, vervolgens kies je edit, fill, content aware (sorry voor het engels) en PS doet de rest voor je, slechts enkele klikken om een stuk er bij te krijgen.
Mocht PS een stukje verkeerd hebben gevuld, stukje opnieuw selecteren en opnieuw content aware fill.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 48

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 14:58    Post subject:
Grappig, zo eenvoudig, ik zat ook altijd te pielen met de cloonstempel. Dank je voor de simpelen en heldere uitleg.


George
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 22:07    Post subject:
oudere versies van photoshop:

canvasgrootte aanpassen aan de bovenkant
tweede laag aanmaken
eerste laag er in kopiëren en zo schuiven dat aan de ene kant achter het duikertje de zaak mooi gevuld is
nog een laag aanmaken en het zelfde doen voor de andere kant van het duikertje.
Het beste is als je de belichting van de onderliggende lagen zo aanpast dat het precies aansluit.

uhm
ja en dan met hele grote zachte kwast het water uit je eerste laag poetsen zodat de onderliggende laag boven komt drijven. Rond de kop heb je een kleinere straal nodig, helaas.
Kijken of je nog iets gaussiaans moet vervagen, met grote of kleine straal.
Bestuderen wat de oorspronkelijke ruis is, deze herstellen in de bewerkte delen met het filter ruis/korrel toevoegen.

Heb dit nooit geprobeerd met water. Soms werkt het niet. Omdat er sprake is van golven, dan ben je de zaak aan het flessen: vermelden dus. In dit geval... toch ook maar vermelden.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 22:19    Post subject:
peter wijn wrote:
Soms werkt het niet. Omdat er sprake is van golven, dan ben je de zaak aan het flessen: vermelden dus. In dit geval... toch ook maar vermelden.


En flessen of geflest worden is niet leuk, vind ik... Want waar is het eind?

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 22:54    Post subject:
Quote:
En flessen of geflest worden is niet leuk, vind ik... Want waar is het eind?

Ik denk dat het inderdaad wel netjes is om het erbij te zetten als je aan het werk bent geweest met extra onderdelen. Maar over het algemeen moet je al een heel aardige foto hebben voordat het de moeite waard wordt om er wat aan te doen. Maar het levert inderdaad soms wel een verbetering op.
Deze foto heb ik op verzoek nog eens onder handen genomen en daarbij kreeg ik dit resultaat.
Als je zo'n bewerking doet zonder het te vermelden, ben je de boel inderdaad aan het flessen, maar ik miste dat stukje vleugel en dat randje eigenlijk toch wel een beetje.
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Dec 2013, 23:09    Post subject:
Nou, Michiel? Zie je wel? Gewoon lekker proberen. Iedereen heeft z'n eigen manier. En jij straks ook.

Laat maar zien wat je ervan hebt gebrouwen.

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Dec 2013, 16:51    Post subject:
Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Leuk om zo wat methodes te zien. Een enkel keertje laat een weergave op een beamer een andere helderheid zien, het zou zonde zijn als daar wel ineens een kleurverschil is.

Over de ethiek had ik al nagedacht. Door de bewerking veranderd er niets aan de essentie van de foto. Ik probeer alleen een stuk informatie terug te halen, die ik ben kwijtgeraakt omdat ik een onmogelijke positie innam om het lage standpunt mogelijk te maken. Soms is het kiezen of delen.
Want: ongemakkelijke houding + kleine vogel + relatief grote golven + zware lens uit de hand = lagere succeskans Smile.

Overigens vermeld ik altijd opvallende omstandigheden of opvallende nabewerkingstechnieken, zoals overdreven witbalans, crops of behoorlijk rechtzetten.


Nogmaals bedankt, Michiel

(met verschillende methoden ben ik nog bezig, ik ga eens kijken bij lastigere achtergronden wat daar fijn voor me werkt).
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum