Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Beste vogelfoto 2013
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 11:39    Post subject:
Sieg wrote:
Mies wrote:
Sieg: Het is eerst je mag maximaal 50% croppen en daarna moet er minimaal 6 Mpix overblijven. Dus als je camera 18 MP heeft mag je croppen tot 9 Mpix. Als je camera 6 Mpix heeft mag je niet croppen.


Totaal onlogische regel toch hoor.
Iemand met een Nikon D800 moet een foto insturen van minimaal 18mp
En iemand met een Canon 1100D kan dan een foto insturen van 6mp.

Ik zie hier de logica totaal niet van in, indien iemand wel dan graag een antwoordje Wink

grts
Sieg



Helemaal mee eens..
Was vorig jaar ook al de discussie.
Gewoon aanhouden minimaal 6 mp.
Dat crop percentage vergeten.

En bij een crop camera heb je dus al gecropped... Razz Razz Razz


Mvg,

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 12:03    Post subject:
Het is een regel die zo'n beetje voor alle wedstrijden die er zijn te bedenken, van toepassing is. Bij een wedstrijd is het belangrijk om de prestatie van de fotograaf te meten, niet de kwaliteit van de camera. Eén van de skils die je als fotograaf moet hebben is het bepalen van de compositie in het veld. Het is te gemakkelijk om uit heel veel pixels gewoon een optimale crop te snijden.

Het gaat erom hoe je in staat bent je apparatuur te gebruiken en niet hoeveel geld je hebt om de beste spullen te kopen. Daarom is deze regel die de bezitters van eenvoudigere camera's een voordeeltje geeft.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 12:30    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Eén van de skils die je als fotograaf moet hebben is het bepalen van de compositie in het veld. Het is te gemakkelijk om uit heel veel pixels gewoon een optimale crop te snijden.


Opzich wel mee eens, echter het voordeel van thuis na de tijd croppen met veel MP is dat je minder kans op verstoring hebt in het veld. Je hoeft immers minder dichtbij te komen over het algemeen.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 12:37    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Het is een regel die zo'n beetje voor alle wedstrijden die er zijn te bedenken, van toepassing is. Bij een wedstrijd is het belangrijk om de prestatie van de fotograaf te meten, niet de kwaliteit van de camera. Eén van de skils die je als fotograaf moet hebben is het bepalen van de compositie in het veld. Het is te gemakkelijk om uit heel veel pixels gewoon een optimale crop te snijden.

Het gaat erom hoe je in staat bent je apparatuur te gebruiken en niet hoeveel geld je hebt om de beste spullen te kopen. Daarom is deze regel die de bezitters van eenvoudigere camera's een voordeeltje geeft.


Stel ik maak een foto vanuit de auto.

Met mijn 1Dx (18mp Full Frame) haal ik het dan net niet wat betreft het 50 crop/6mp verhaal.

Dan zet ik mijn 7D (18mp 1.6 crop) op de lens en voilà ik voldoe aan het 50 crop/6mp verhaal ??

Beetje vreemd toch ?
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net


Last edited by Edward van Altena on Sat 08 Feb 2014, 13:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 13:07    Post subject:
Quote:
Stel ik maak een foto vanuit de auto.
Met mijn 1Dx haal ik dan net niet de 50 crop en 6mp verhaal.
Dan zet ik mijn 7D op de lens en voilà ik voldoe aan de 50crop/6mp verhaal ??

Beetje vreemd toch ?


Natuurlijk niet. Het gaat er om wat je in de zoeker ziet en hoe je dat vertaalt in een foto. Het beeld van de zoeker in de 1Dx is anders dan het beeld in de 7D. De 50% regel maakt het vergelijken van de prestatie van de fotograaf, tussen de verschillende camera's gemakkelijker, voor de argeloze kijker. Zo'n wisseling van camera's of de lens mag ook. Dat is een beoordeling die je in het veld maakt. Het kunnen maken van zo'n beoordeling op het juiste moment is een prestatie van de fotograaf. Dit maakt het spannender.

In deze wedstrijd moet iedereen als fotograaf met de billen bloot. Van de foto moet een onbewerkt origineel beschikbaar zijn. Er wordt ook gekeken naar andere bewerkingen, klonen, achtergronden vervagen, noem maar op. Alleen kleine bewerkingen mogen, denk daarbij aan stofjes wegwerken, heel klein stukje tak aan de rand van een foto enz.

Wie een probleem heeft met deze regels, heeft kennelijk iets te verbergen ............
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 13:10    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Quote:
Stel ik maak een foto vanuit de auto.
Met mijn 1Dx haal ik dan net niet de 50 crop en 6mp verhaal.
Dan zet ik mijn 7D op de lens en voilà ik voldoe aan de 50crop/6mp verhaal ??

Beetje vreemd toch ?


Natuurlijk niet. Het gaat er om wat je in de zoeker ziet en hoe je dat vertaalt in een foto. Het beeld van de zoeker in de 1Dx is anders dan het beeld in de 7D. De 50% regel maakt het vergelijken van de prestatie van de fotograaf, tussen de verschillende camera's gemakkelijker, voor de argeloze kijker. Zo'n wisseling van camera's of de lens mag ook. Dat is een beoordeling die je in het veld maakt. Het kunnen maken van zo'n beoordeling op het juiste moment is een prestatie van de fotograaf. Dit maakt het spannender.

In deze wedstrijd moet iedereen als fotograaf met de billen bloot. Van de foto moet een onbewerkt origineel beschikbaar zijn. Er wordt ook gekeken naar andere bewerkingen, klonen, achtergronden vervagen, noem maar op. Alleen kleine bewerkingen mogen, denk daarbij aan stofjes wegwerken, heel klein stukje tak aan de rand van een foto enz.

Wie een probleem heeft met deze regels, heeft kennelijk iets te verbergen ............


Sterker nog als ik Nikon fotografeer dan is het omzeilen van deze regel een kwestie van schakelen tussen FX en DX mode ?? Wink

Maar goed we gaan het niet eens worden denk ik en dat is ook niet erg.

Quote:
Wie een probleem heeft met deze regels, heeft kennelijk iets te verbergen ............


Nou nee hoor..Heb er net 2 aangeboden Wink

Mvg,

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 13:25    Post subject:
Ik heb bv een foto die ik snij en bruto op 62% van de 16.2 mp kom. toch kom ik dan op een foto van slechts 6.3 mp die mag dan niet? overigens doe ik dan al consessie op de door mij gewenste compositie. bij een stilzittende vogel kan je de compositie in het veld bepalen. bij vluchtfoto's is dat haast niet te doen.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 13:38    Post subject:
Quote:
Sterker nog als ik Nikon fotografeer dan is het omzeilen van deze regel een kwestie van schakelen tussen FX en DX mode ??


Ik zal als Nikon gebruiker hier maar niet zeggen wat ik van die functie vind ............. Embarassed

Ik ga er even een vraag over stellen bij de andere moderatoren zodat er duidelijkheid over komt. Volgens mij telt dat gewoon als crop.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 14:20    Post subject:
Wilfried, 62% van jouw foto is toch echt nog 10 Mpix. Als je wel op 6,3mp uitkomt heb je nog maar 28,4% van je foto over.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Feb 2014, 14:31    Post subject:
Dan zal ik wel iets verkeerd doen.
En dat deed ik ook Embarassed Embarassed Embarassed
En niet voor het eerst dat ik mp en mb door elkaar haal.
Ik kijk normaal altijd alleen maar naar het aantal mb,s voor het aanleveren op print.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Sieg


Gender: Male
Age: 56
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 66
Location: België - Oost Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Feb 2014, 23:02    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Het is een regel die zo'n beetje voor alle wedstrijden die er zijn te bedenken, van toepassing is. Bij een wedstrijd is het belangrijk om de prestatie van de fotograaf te meten, niet de kwaliteit van de camera. Eén van de skils die je als fotograaf moet hebben is het bepalen van de compositie in het veld. Het is te gemakkelijk om uit heel veel pixels gewoon een optimale crop te snijden.

Het gaat erom hoe je in staat bent je apparatuur te gebruiken en niet hoeveel geld je hebt om de beste spullen te kopen. Daarom is deze regel die de bezitters van eenvoudigere camera's een voordeeltje geeft.


Bedankt Hendrik voor het antwoord !
Maar als ik het goed begrijp ben je volgens jouw beter af dat je een dier/vogel beter wat dichter nadert dan een grotere crop uit te snijden .....?

Die regeltjes zijn volgens mij haalbaar bij hutjes waar je de dieren lokt tot binnen een bepaalde afstand die ideaal is voor een volledig in het frame passend plaatje ...
Verre weg van de natuurlijke omstandigheden waarbij een iet of wat bewuste fotograaf iets verder van zijn doel blijft om verstoring te proberen voorkomen.

Maar dat allemaal terzijde heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag gekregen waarom de ene een foto moet insturen van minimaal 18mp en iemand anders een foto van minimaal 6mp, dus bovenstaand voorbeeld spreek dus op Nikon D800 vs Canon 1100D
En wees gerust Hendrik dat heeft niks te maken met de kwaliteiten van een fotograaf hoor.

grts
Sieg
_________________
www.sieg.be
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 0:24    Post subject:
Allemachtig, in Nederland noemen we dit een Van Gaal momentje. De regels zijn toch duidelijk? En ze zijn zelfs zó simpel dat je ze niet eens hoeft te begrijpen om er toch mee te kunnen werken! Je mag niet meer dan 50% croppen én je foto moet minimaal 6 Mp zijn.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 9:14    Post subject:
En ik geloof zelfs dat meedoen niet verplicht is! Dus wie zo'n regel niet fijn vindt, kan gewoon niks insturen. Een vrij land, toch?
Voor mij is deze wedstrijd al helemaal niks, ik maak altijd enorme crops, en de mooie van dichtbij foto's zijn zonder uitzondering zo'n 2000 km hiervandaan gemaakt. Geen probleem toch, doe ik gewoon niet mee.
Very Happy
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 10:24    Post subject:
Quote:
Maar als ik het goed begrijp ben je volgens jouw beter af dat je een dier/vogel beter wat dichter nadert dan een grotere crop uit te snijden .....?


@ Sieg, die quote die je maakt is mijn antwoord en daar zal je het mee moeten doen ...... Zelf benader ik de dieren/vogels helemaal niet. Ik wacht af en laat ze mij benaderen, dan ben je inderdaad beter af want je krijgt mooi natuurlijk gedrag. De vogels zijn dichterbij, er zit minder lucht tussen. De foto's worden scherper en sprankelender. Croppen geeft hoe dan ook verlies.

Er is een kleine meerderheid van de moderatoren voorstander om ook het croppen van vooraf ingestelde DX crops uit nikon FX camera's, toe te staan.

.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 11:08    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
Allemachtig, in Nederland noemen we dit een Van Gaal momentje. De regels zijn toch duidelijk? En ze zijn zelfs zó simpel dat je ze niet eens hoeft te begrijpen om er toch mee te kunnen werken! Je mag niet meer dan 50% croppen én je foto moet minimaal 6 Mp zijn.


Laughing

En het MOET vermeld worden. De originelen worden ook opgevraagd en moeten beschikbaar zijn als je door wil gaan naar de vakjury. Heb je die niet, ga je niet door.

Mensen het is toch niet zo moeilijk? Er stonden 12 PB berichten in mijn inbox na gisteren of ik iets aan kon passen, een foto terug kon nemen of dat nestfoto's ingezonden mogen worden...... De regels staat heel duidelijk hierboven en verschillen niets met vorig jaar hoor. Stuur het nou gewoon meteen goed in aub. Ik heb het echt megadruk ik deze tijd....
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
Sieg


Gender: Male
Age: 56
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 66
Location: België - Oost Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 16:38    Post subject:
Ok, bedankt Hendrik
Duidelijk antwoord !
Niet dat ik zinnens was om mee te doen hoor, daarvoor vind ik m'n plaatjes persoonlijk net niet goed genoeg, maar ik wilde hier gewoon wat meer duidelijkheid over.

@ Michiel, er mogen toch vragen gesteld worden ?
@ Josephine, zoals hierboven geschreven was ik niet zinnens om mee te doen hoor.

grts
Sieg
_________________
www.sieg.be
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 20:49    Post subject:
Als ik het goed begrijp moeten de vogels beeldvullend in beeld zijn.
Jammer want juist een vogel in zijn omgeving kan heel mooi zijn met flink wat ruimte eromheen.
Dan zou je dus een grauwe klauwier uit frankrijk kunnen krijgen maar waarvan gezegd wordt dat ie hier gemaakt is. Gps gegevens staan niet in de exif en daar krijg je ze makkelijker beeldvullend dan hier.
Kwestie van smaak natuurlijk maar die steriele studioplaatjes met egale achtergrond en vol in beeld heb ik wel gezien.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 21:00    Post subject:
Quote:
Als ik het goed begrijp moeten de vogels beeldvullend in beeld zijn

Question Shocked Question waar haal je dat nou weer vandaan, dat staat toch echt nergens.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 22:55    Post subject:
Het lijkt wel of de mods net zo goed in het Chinees kunnen schrijven hier... Ik zeg verder maar niets meer. Rolling Eyes
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis



Age: 64
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 1406
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 23:03    Post subject:
完全正確
_________________
cps Jaaps foto's op het web
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Feb 2014, 23:13    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Ian Velthuis


Gender: Male
Age: 36
Joined: 03 Mar 2012
Posts: 51
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 1:48    Post subject:
Very Happy
Geweldig! (Google Translate is soms toch echt handig)
_________________
Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 8:06    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
完全正確


Mee eens!
gr
G
Very Happy
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 12:01    Post subject:
Wat ik geinig vind, is dat google vertalen zo goed is, dat het van vier gelijkvormige soort van vierkantjes (internet explorer) nog iets leesbaars maakt.

(ik had eigenlijk op iets licht vileins gehoopt Jaap Wink )
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Sieg


Gender: Male
Age: 56
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 66
Location: België - Oost Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 16:11    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
完全正確


那简直是浪费时间和精力。

grts
Sieg
_________________
www.sieg.be
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 5


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum