Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 300-800 of Sigma 800?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 22:05    Post subject:
Quote:
En nee, IS schakel je met de huidige lenzen niet uit op statief. Doen de nieuwe lenzen gewoon zelf

Bij de Nikon 600mm zit op het objectief een (schuif-) schakelaar voor 'op-statief-stand'.
Automatisch, zoals Han ook zegt, gelukkig niet Exclamation
Rinus
Back to top
Reply with quote

Korandoke

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 22:11    Post subject:
Inderdaad dat klopt ruud, bij de nieuwste lenzen schakelt de IS uit bij gebruik van statief en korte sluitertijden. daarom dat dit aangeeft dat je beter bij de oude lenzen de IS uitschakelt waar dit niet automatich gebeurt als je een statief en of korte sluitertijden gebruikt.

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 22:18    Post subject:
Uitschakelen is niet het juiste woord. De IS gaat in een speciale mode. Zie de link hieronder van Canon:

http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do

Alles kan. Fotograferen met ruim 6 kilo uit de hand. Maar wat ik wil zeggen: het is niet makkelijk. Ik hou het niet langer vol dan een paar seconden. Je armen beginnen te trillen en bewogen foto`s als resultaat Very Happy Ondanks IS.

Groet,
Ruud

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2014, 16:13    Post subject:
Ik heb inmiddels uit zeer betrouwbare bron dat de 300-800 mm voorlopig nog niet uit productie gaat. Ik kon het me ook al niet voorstellen.
Reply with quote

Birdwatcher70

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Mar 2014, 16:40    Post subject:
Beste Han,

Dank voor de zeer nuttige info.

gr. Spencer

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Mar 2014, 17:51    Post subject: Re: Sigma 300-800 of Sigma 800?
Birdwatcher70 wrote:
Beste mede Bp'ers.

hoop niet dat dit al besproken is(zal wel) maar kon het niet zo snel vinden....
graag wil ik weten:
- zelfde optische kwaliteit?

Ja, uitgezonderd exemplarische verschillen. En dan heb ik het over de scherpte in het centrum. Er zijn natuurlijk meerdere parameters die de optische kwaliteit bepalen.

Birdwatcher70 wrote:

- voordeel versus nadelen

Met 800mm vast kun je ook te dicht bij je onderwerp zitten.
De 800mm vast is lichter van gewicht
De 800mm vast is wellicht soms goedkoper verkrijgbaar
De minimale focus afstand van de 800 is ca 7mtr en van de 300-800 ca 6mtr.
De 800mm vast heeft een focus limiter wat de AF snelheid zeker te goede komt.

Birdwatcher70 wrote:

- hoe komt het grote prijsverschil?

Ik neem aan dat je de beide sigma's bedoeld en niet tussen canon / nikon etc.
Dat komt door de zoom constructie. Een veel lastiger ontwerp maar ook met meer glas. Vandaar ook het extra gewicht.

Birdwatcher70 wrote:

- ik heb nu een 055proxb van manfrotto moet ik overstappen en naar welk? bij voorkeur goede prijs/kwaliteit...Wink

Zoals reeds aangegeven ga je dat niet redden. Denk aan een wimberley WH-200 II met bijpassend gitzo carbon statief. Let op dat je statief met gemak het gewicht kan dragen. Liefst een stuk meer. Gaat je nieuw ook wel meer dan € 1000,- kosten. Qua gewicht en stabiliteit is dit materiaal gewoon heel erg goed.
Pas op met imitatie statief koppen. Die zijn niet allemaal even goed.

Birdwatcher70 wrote:

mijn keus zou zijn voor de vele mm en de prijs versus Canon "soortgelijke".

Wel, veel mm heb je in ieder geval. En 2e hands, ook voor vrij weinig geld. Maar ik vraag me af of je eigenlijk wel weet waar je aan begint.

De sigma 300-800, waar overigens in ieder geval 2 versies van zijn, en ik neem aan dat de nieuwere EX DG optisch beter presteert dan de oudere, koop je niet even voor de mm's.
De kans is heel groot dat je keihard op je muil gaat.
Dat ding is loodzwaar, niet te hanteren en heeft geen stabilisatie. Je zou niet de eerste zijn die later alsnog voor een 500mm F4 gaat. De lens is zeer moeilijk onder de knie te krijgen en er zijn er zelfs die uit frustratie dat ding weer te koop zetten omdat de resultaten niet bevredigend zijn.

Dat gezegd hebbende, het is wel een uniek stuk glaswerk als we het over de zoom hebben. Ben je veel met compositie, vogels in landschap bezig etc. Dan is deze lens onverslaanbaar. Zelfs de bokeh is superieur en doet niet veel onder voor een canon 800mm prime. (Voor zover ik dit heb kunnen beoordelen, ik bezit ze niet beide, maar heb wel in test situaties plaatjes 1 op 1 kunnen vergelijken)
Maar ik heb een beetje het idee dat je hem vast op 800mm gaat gebruiken.

Kun je uit eigen ervaring zeggen dat een 500mm F4 met 1,4x converter = 700mm, dan absoluut te weinig mm is? dat je die laatste 100mm beslist nodig hebt?
Zo'n 500mm heeft nogal wat voordelen t.o.v. de sigma's. Eigenlijk alleen maar (als je de zoom functie niet nodig hebt)
Heel veel duurder is die 500mm niet en wellicht ga je die gewoon uit je hand gebruiken, op een monopod, over je rugtas of rijstzak etc. Kortom, je bespaart het nodige op je statief setup.

Let bij 2e hands aankoop donders goed op wat je koopt voor sigma, die dingen kunnen nogal wat nukken hebben. (Hoef dus niet) Maar het kan je heel veel geld kosten.

Nog een tip,
Wil je beslist veel mm's. Er is ook nog de canon 600mm F4 L USM. Dat is de NON IS versie van de type 1 IS lens. Optisch identiek. Met een 1,4x converter zit je op 840mm. Die heb ik ook gehad en doet niet onder qua AF snelheid, bokeh, en scherpte voorde 300-800. (Al weet ik niet eens meer welke ik had, de oude 300-800 of de nieuwe)
Hij is in ieder geval beter te hanteren en rond dezelfde prijs, misschien wel goedkoper verkrijgbaar. Heb je ook nog een stukje flexibiliteit meet i.v.m de converter.
En, ik weet het, hier moet ik voorzichtig mee zijn. Bij 2e hands aanschaf is deze lens een stuk veiliger dan een hele goedkope 300-800 kopen. Let wel op dat canon die 600mm niet meer kan repareren. Al zijn er wel andere partijen die dat (nog) kunnen.

Birdwatcher70 wrote:

deze zou ik veelal met statief of vanuit de auto willen gebruiken..

bedankt alvast!

mvrgr.
Spencer

Een 300-800mn vanuit de auto is zelfs ook geen pretje. Even snel van raam verwisselen is ehh, een hele opgave. Of hem van de achterbank halen omdat je net wat interessants ziet....
Back to top
Reply with quote

Birdwatcher70

PostPosted: Fri 28 Mar 2014, 22:41    Post subject:
Beste Hendrik!

bedankt voor de zeer uitgebreide reactie(s).
ik heb dit aandachtig zitten lezen en vooral gelachen om het beeldend verhaal met de achterbank Very Happy
heel duidelijk beschreven dank.

met groet,

Spencer

Rowana

PostPosted: Thu 03 Apr 2014, 14:37    Post subject:
Ruud van Veenschoten wrote:
Uitschakelen is niet het juiste woord. De IS gaat in een speciale mode. Zie de link hieronder van Canon:

http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do

Alles kan. Fotograferen met ruim 6 kilo uit de hand. Maar wat ik wil zeggen: het is niet makkelijk. Ik hou het niet langer vol dan een paar seconden. Je armen beginnen te trillen en bewogen foto`s als resultaat Very Happy Ondanks IS.

Groet,
Ruud

Misschien krijgen we groepskorting op gewichtheffen? Laughing
Als ik met de lens, zittend in een bootje of op de grond, leun op 1 of beide benen lukt het nog wel redelijk zolang de weersomstandigheden goed zijn Wink

oosterhuis

PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 13:46    Post subject:
hoi,

naar mijn mening wil je graag zoveel mogelijk millimeters, tenminste dat is wat ik opmaak uit je verhaal. Volgens mij levert dit helemaal geen mooiere foto's op, de mooiste foto's maak je meestal door de tijd te nemen voor een vogel of bepaalde plek om te fotograferen en dan merk je snel genoeg dat je niet al teveel millimeters nodig hebt. Met een hele lange lens rondlopen heeft veel nadelen en het enige voordeel is extra millimeters, ik snap dat het aantrekkelijk lijkt, maar ik ben bang dat je teleurgesteld gaat raken.

ojah ik fotografeer met een 400mm en heb daar bijna altijd genoeg aan, zolang ik zorg dat ik dichtbij de vogels kan komen. Dat heb ik in de laatste tijd geleerd onder meer vanuit de auto, maar ook met eenvoudige zelfgefreubelde schuilhutjes die prima werken!

groeten Harm

Birdwatcher70

PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 18:06    Post subject:
Hallo Harm,

Om te beginnen denk ik dat er veel waarheden zijn. ik denk dat het ook een persoonlijke kwestie is en niet te vergeten hoe bekwaam is de fotograaf zelf? Ik merk dat ik weer dingen moet leren met een nieuwe lens hier moet ik even doorheen. Er zijn fotografen die werkelijk met verheven kunst bezig zijn zonder dat de focal length uitmaakt(als we het hier specifiek over hebben)...beheersing van een stukje techniek draagt voor een groot deel bij aan het resultaat. Ik denk dat je zeker de tijd moet nemen, je soorten kennen e.d.
Ik ben gegaan voor flexibiliteit waarbij ik zelf kan kiezen....voor nu;-)
Dank voor je reactie
Spencer
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum