Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht mei 2014: Een röntgenfoto
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 15:22    Post subject: Maandopdracht mei 2014: Een röntgenfoto
Van Arno kreeg ik de volgende opdracht:

1 - zet je lens op M (verplicht dus géén AF) en maak een röntgenfoto (ergens dwars doorheen dus). Voorjaar. Overal fris groen en kleurrijke bloemen met fantastische vogeltjes er vaak nét achter! Heel frustrerend, maar het biedt ook verrassende kansen!

en dan de VB's
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=313995
etc

Sorry dat ik vooral mezelf als voorbeeld aandraag, maar ik kon zo gauw geen andere voorbeelden vinden op BP! Blijkbaar niet zo populair om handmatig scherp te stellen.

M.v.g. Arno

Als iemand nog andere voorbeelden weet, mogen ze die doorgeven, zodat de lijst met voorbeelden wat langer wordt.

Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 1 t/m 25 mei 2014 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot landniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 mei 2014 komen de foto's online.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 15:29    Post subject:
O Arno wat een gemene opdracht! Maar wel zo leuk dat ik toch ga proberen iets te fabrieken, zou ik daarvoor op een leuk plekje zijn.
Moet ik toch weer aan het werk tijdens mijn vakantie ....
Ik had me net zo voorgenomen om niet aan de opdracht mee te doen de komende twee maanden!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 15:41    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 18:20    Post subject: MO
Ik stuur al ruim 2 jaar een MO in, altijd leuk om mee te doen.
Want mijn motto hierbij is altijd "Meedoen is belangrijker dan winnen"
Maar voor deze erg omslachtige MO ,sla ik eens een keer een maandje over.
Suc6 voor de rest die mee gaan doen!
Vr.Groet, RTL
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 19:53    Post subject:
Quote:
deze erg omslachtige MO
Leg eens uit alsjeblieft, RTL?

Zal ik misschien even uitleggen waarom ik deze maandopdracht gekozen heb? Om onze mogelijkheden uit te breiden. Een paar jaar (okay, iets langer) geleden bestond AutoFocus niet eens. Sinds de AF zijn intrede heeft gedaan zijn wij het handmatig scherpstellen compleet vergeten, lijkt het wel. Dit vind ik jammer. Waarom? Omdat je veel meer mogelijkheden hebt als je een keer niet je apparaat het werk laat doen. In veel gevallen moet je stoppen met fotograferen omdat je alleen maar AF gebruikt. Als een Blauwe reiger langzaam sluipend achter een diffuus bosje verdwijnt, als een Fluiter achter de bladeren zit, als een Grutto het hoge gras in loopt, als het erg mistig is, als de Snor net even niet bovenin een rietstengel gaat zitten. Dat komt nogal eens voor toch? En op deze manier kun je eens proberen om handmatig scherp te stellen. Gewoon als een leuke uitdaging. En wie weet zie je na deze maand wel de voordelen. Dat je meer foto's maakt die je anders niet had kunnen maken. En zo niet, dan doe je het gewoon NOOIT meer. Ook goed!

Snap je m'n overweging?

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 20:01    Post subject:
Geweldig leuke opdracht Arno! Ik ga mijn best doen.
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
eelcojj


Gender: Male
Age: 43
Joined: 25 Nov 2012
Posts: 85
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 20:52    Post subject:
Ik heb nog nooit aan een MO meegedaan... maar een opdracht als deze geeft me juist de kriebels om dit wel eens te doen. Door de uitleg van Arno krijg ik een idee van hoe ik zou willen dat dit eruit komt te zien... Als de tijd het toelaat ga ik me hier eens in verdiepen.

Chapeau voor het leuke idee Arno!

Gr. Eelco
_________________
Olympus OM-D E-M1 Mark II,
Zuiko 12-44mm f2.8 pro, Zuiko 60mm f2.8 macro, Zuiko 40-150mm f2.8 pro.
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 21:05    Post subject:
Manueel scherpstellen.
Fantastisch.
Op de 2e serie foto's zie ik ontzettend weinig scherpte.
Dus deze MO lijkt een vrijbrief voor vage/onscherpe foto's Razz
Succes iedereen, want dat lukt altijd Razz
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Apr 2014, 21:36    Post subject:
Hahaha Rinus! Wat een humor!!

Ik wist het wel, ik dacht: Reest gaat reageren. Wat een goeie grap. Zelfs JIJ mag meedoen. Haha, prachtig!

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 May 2014, 7:43    Post subject:
Dit is pas echt een maandopdracht, vind ik. Lastig, maar het gaat meer lijken op huiswerk en dus iets om te leren dan op een wedstrijd, waar het om winnen te doen is. Ik zou willen dat alle MO's een nieuwe aanpak inhouden, zodat we hier meer skill krijgen met zijn allen. Manueel scherpstellen hoeft helemaal geen nadeel te zijn, maar om het goed te gebruiken moet je oefenen.
Ik heb al vaker opgemerkt, en ik geef het advies ook wel eens: als je autofocus je in de steek laat, als je niet snapt waarom je die vliegbeelden niet scherp krijgt - in plaats van je te oriënteren op de aanschaf van een betere lens of body, gewoon eens een maand lang alles handmatig te doen. Dan snap je zelf die autofocus ook wat beter en ga je die ook beter gebruiken.
Prima, deze opdracht. Ik zal in elk geval in mijn vakantie proberen er wat, zo niet veel, mee te gaan doen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 May 2014, 8:25    Post subject:
Arno bedankt voor je leuke nieuwe opdracht. Dat zal weer een uitdaging worden.
O ja ook nog gefeliciteerd. Vond het ook echt de beste inzending!
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 May 2014, 11:38    Post subject:
Leuke opdracht, hierbij nog een leuk voorbeeld...

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=388102

Groeten,

Ruud
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 May 2014, 18:00    Post subject:
Ik vind het een interessante en creatieve opdracht Arno!
Vind dit ook nog wel een leuk voorbeeld Wink :

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=359339

Groet, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 May 2014, 20:48    Post subject:
Ha Thijs! Mooie foto die je aanhaalt, maar ik denk dat je daar je lens NIET op M had staan.

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Vick de valk


Gender: Male
Age: 45
Joined: 06 Jul 2012
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 May 2014, 10:45    Post subject:
Zo dat is nogal wat, dit zijn 2 opdrachten tegelijk:
1: zet je lens op M (dan fotograferen uit de hand is al lastig genoeg)
2 : maak een röntgenfoto (die heb je ook niet 1 2 3)
De 1ste is makkelijk te omzeilen, is niet terug te vinden in de Exif, dus iedere inzending maar vertrouwen op onze blauwe ogen 
Het 2de idee van de “röntgen foto” is misschien wel wat mee te doen
Dus de joeg-he stemming bij de vorige comments heb ik en snap ik ook niet.
Eelcojj heeft nog nooit mee gedaan, maar schrijft “chapeau voor het idee” maar als je met de simpelere opdrachten al niet mee doet, moet je nu geen CHAPEAU roepen!
Ook Reest/Josephine/Nelappelmelk/Ruud/Thijsglastra en Peter Stam, jubelen het uit, naar hun inzendingen ben ik erg benieuwt!
Bij de vorige MO “wie maakt de meeste indruk” slechts 18 inzendingen (?) dus het zal mij benieuwen hoe weinig dit keer er komen., de lat legt deze maand erg hoog.
Maar ik laat me graag verrassen, dus al met al veel geluk iedereen.

Klikgroet
Vicktor.
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 May 2014, 11:25    Post subject:
Quote:
de joeg-he stemming bij de vorige comments heb ik en snap ik ook niet


Ha Vicktor,

Ik snap niet zo heel goed het probleem. Misschien denk je veel te moeilijk.

LET OP:

je pakt je camera en je statief (als je die hebt) en loopt je achtertuin in, je balkon op, of het park in. Je posteert je onder of achter een struik of boom. Je wacht tot de eerste de beste vogel langskomt en maakt een foto door wat takken en bladeren heen op de M stand. Een Knobbelzwaan, Meerkoet, (Wilde) eend is ook een vogel. Wat rietstengels ervoor en klaar! Eerst misschien even oefenen op een prullenbak.



Quote:
dus iedere inzending maar vertrouwen op onze blauwe ogen
WAAROM DIE RÖNTGENFOTO?

Omdat daarmee meteen heel duidelijk is dat de AF niet KAN werken. Dus dan MOET je je lens wel op M zetten. Snap je?


Niet te moeilijk denken en gewoon proberen.
Het is gewoon een spelletje getiteld Maandopdracht. Gewoon, voor de leuk. En dit keer kun je er misschien nog wat van leren ook. Als je wilt.

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 May 2014, 11:50    Post subject:
@:Victor: Gisteren ben ik gelijk aan de slag gegaan met deze opdracht. De foto die ik heb gemaakt heb ik gisterenmiddag ingestuurd maar is nog steeds niet geplaatst Confused
Misschien komt ie nog in het VA, even opletten dus. En anders in het TA kijken. Hou hem in de gaten want ik vind hem schitterend geworden. (een visoverdracht van visdiefjes dwars door het fluitekruid heen!!)

De moderatoren zijn er nog over na aan het denken blijkbaar...... Hmmmmmmm.
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 May 2014, 13:31    Post subject:
Grappig (eigenlijk niet eens) dat je commentaar krijgt op wat je bedenkt voor de maandopdracht, Arno. Eerder gaf RTL al aan dat hij om die reden deze keer niet mee gaat doen.
En evenals RTL dat eerder heeft gedaan merk ik dat nu ook Vick de Valk zich nogal cynisch over niet-inzenders uitlaat. Zullen we afspreken niet te oordelen over mensen die niks inzenden? Zoiets komt de sfeer niet ten goede.
Als je nou opmerkingen maakte over oneerlijkheid of zo ....
Think

grtz, josephine

(edit: grammatica-foutje gecorrigeerd)


Last edited by josephine on Fri 02 May 2014, 14:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 May 2014, 13:56    Post subject:
Quote:
Grappig (eigenlijk niet eens)
inderdaad, niet eens. Dank.

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 May 2014, 16:29    Post subject:
troost je, het is niet nieuw dat je om je oren krijgt met het verzinnen van de MO.
ik vind hem in ieder geval heel erg leuk Arno, en ga heel goed mijn best doen.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop


Last edited by Gert-Jan Cromwijk on Fri 02 May 2014, 17:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Pieter vd K.


Gender: Male
Age: 24
Joined: 18 Oct 2012
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 May 2014, 16:32    Post subject:
Leuke MO. Ik heb vanmiddag al een beetje geprobeerd maar ik moet nog lang oefenen met de handmatige focus Laughing

Succes iedereen

Mvg Pieter
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 May 2014, 19:33    Post subject: MO
Dag mensen.
Misschien goed om nog eens te kijken naar de betekenis van "thinking out of the box". Zie o.a. daarvoor http://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten_het_kader_denken
Het is een modernisme in managementkringen. Althans in sommige....

Binnen deze site bestaat in zekere mate wel een gevaar voor groepsdenken maar gelukkig zijn er hier vele en verschillende groepen. En nog meer totaal verschillende individuen. Dat gegeven op zich staat er garant voor dat het gevaar voor thinking inside the box.....(sic) veel minder groot is dan wordt verondersteld.

Om te veronderstellen dat 'out of the box' beter is dan iets anders, vind ik tamelijk pretentieus. Dat is ongeveer hetzelfde als veronderstellen dat hetgeen ik mooi vind door anderen ook mooi gevonden moet worden.

Aan deze maandopdracht zal ik niet meedoen. De reden is simpel. Ik kán niet scherp stellen zonder autofocus. Met manual zie ik het niet goed genoeg.....

Succes gewenst voor de mensen die wel meedoen.

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 May 2014, 22:41    Post subject:
Arno nog van harte met je 1ste plaats.

Leuke nieuwe opdracht. Ik ben benieuwd. Helaas net als Wijnand gaat dit mij niet lukken. Wat ben ik blij met AF. Maar ben benieuwd wat anderen er van maken.

Succes!!!.

groet
Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 May 2014, 9:21    Post subject:
Jammer dat er mensen afhaken, van te voren al! Het is toch een leuke kans om eens op een andere manier te leren fotograferen? Handmatige focus is zo lastig nog niet, al was dat op de ouderwetse manier makkelijker: in de zoeker zat een hulpmiddeltje om scherp te stellen. Het is, zonder dat hulpmiddeltje, ook best leuk om te doen. Slechte ogen, of een bril die vervangen moet worden,hoeft geen beletsel te zijn(tenzij het echt heel erg is natuurlijk), omdat je zelf natuurlijk goed gewend bent aan wat je ziet met die ogen, die bril.
Daarom kan je meestal heel goed herkennen wat voor jou het scherpste is.
Het zou zelfs nog een mooie training voor je ogen kunnen zijn, die worden dan lekker aan het werk gezet!

Ik zend best vaak niks in voor de MO, omdat het er niet van komt, maar neem het me altijd wel voor en die maand ben ik er ook altijd wel mee bezig: in mijn achterhoofd zit de opdracht, en ik kijk telkens vanuit die MO naar mijn vogeltjes.
Als ik dan niks inzend is het omdat het bagger is, en deze keer zou het goed zo kunnen zijn dat ik, in Spanje zittende, zo'n foto niet kan uploaden. Hebben ze wel wifi, maar dan laten ze uplaoden niet toe! Het is me vaker dan eens overkomen.
Maar ik heb de dongel mee, met travel en surf van t-mobile (ze zijn nu eindelijk van me af) op mijn simkaartje, en een redelijike snelheid. Dus wie weet, dat het toch lukt.

Niks insturen heeft dus, waar het mij aangaat, niks met onsportiviteit te maken, of luiheid of zo.

Ik vind de Maandopdracht een vreselijk leuk onderdeel van BP - niet het belangrijkste maar het is zo leuk schools, alsof het klasje huiswerk mee heeft gekregen en we mogen elkaar nakijken!
En om het eerlijk te laten zijn worden de namen van de inzenders niet getoond, zodat objectiviteit gewaarborgd is. Ik vind dat niet zo'n nodige maatregel, vroeger op school speelden we dan ook gewoon vals, gaven elkaar onze pennen door zodat ons maatje geen rode streep onder de fout hoefde te zetten maar het gewoon even corrigeerde, niet te opvallend veel natuurlijk, maar net genoeg voor een voldoende. Dat was op de Mulo, dus toen ik tussen de 12 en 17 jaar was. Nog niet helemaal volwassen en zo.

Het merendeel van de pixers hier is volwassen, dus zou zo'n anonieme inzending niet nodig hoeven zijn. Ik mag bijvoorbeeld die Teune, van Buuren en Visser wel, maar ik ben het toch ontgroeid om voor de MO die lui de mooiste commentaren te geven terwijl ik goed zie dat er nog meer, prima inzendingen zijn. Ook niet op grond van het feit dat ze het toch maar geprobeerd hebben. Zo wil ik ook altijd bij iedereen een commentaar plaatsen, dat is mijn beloning voor het inzenden! Laat ook iedereen maar blij zijn dat ik niet meedoe, want als ik win en die opdracht mag bedenken, hoed je dan maar! Very Happy
Het zijn zomaar wat bedenkingen mensen - we hebben huiswerk mee, wie het niet doet kan een dikke nul verwachten, maar we hebben een leuk klasje, toch?

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 May 2014, 11:10    Post subject:
Quote:
Om te veronderstellen dat 'out of the box' beter is dan iets anders, vind ik tamelijk pretentieus.
dat lees ik nergens. Ik lees en merk juist heel veel weerstand van velen. Juist tegen diegenen die eens iets anders doen. Het is écht andersom. Kijk maar naar de felheid in het geschrevene hierboven. Maar goed, eindeloze discussie met altijd weer dezelfde uitkomst.

Wat betreft
Quote:
net als Wijnand gaat dit mij niet lukken
dat spijt mij echt voor jullie beiden. Jammer. Mijn bedoeling was juist: aan deze maandopdracht moet IEDEREEN mee kunnen doen!

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum