Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juni 2014: Sieb (Kees Siebesma)
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2014, 23:00    Post subject: FvdM juni 2014: Sieb (Kees Siebesma)
Korte bio
Naam: (Kees) Sieb(esma)
Leeftijd: 58
Woonplaats: Zwolle
Beroep: Docent
Andere hobby's? lezen,lezen,lezen, en rondtrekken.
Gebruikte apparatuur: canon sx30/ canon sx50
Foto’s op Birdpix

Interview
Even voorstellen
Degenen die mij kennen via Birdpix, kennen mij onder de naam Sieb. Eigenlijk heet ik Kees, maar er waren al de nodige Kezen actief op Birdpix, zodat ik als (gebruikers)naam voor Sieb koos.
De foto laat zien hoe ik in het wild gespot kan worden, of het nu in Nederland of daarbuiten is.


Sieb gespot op Madeira

Altijd gewapend met verrekijker (8x42) en fototas met mijn sx50. Deze twee attributen kan ik, ondanks wat minder meewerkende gewrichten, makkelijk meenemen op mijn zwerftochten te voet of per fiets. In dit geval te voet van over de bergen op de achtergrond, begeleidt door o.a. Berthelots Pieper.
Mochten we elkaar nog eens treffen in de toekomst, dan ben ik gewoon “Sieb”.

Waarom vogelfotografie?
Pas op latere leeftijd, zo rond mijn 46e, ben ik geïnteresseerd geraakt in vogels kijken. Ik heb weliswaar biologie gestudeerd, in Groningen, maar die studie heeft vele richtingen en mijn interesse lag destijds niet in de hoek van de ecologie en de veldbiologie. Na mijn studie ben ik in het voortgezet onderwijs gaan werken, eerst kort in Dokkum, en daarna, tot op heden, in Zwolle. Een collega begon op een gegeven moment als buitenschoolse activiteit voor geïnteresseerde leerlingen, vogels spotten. Ik ben toen een paar keer mee geweest en ik bleek het vogels kijken erg leuk te vinden. Welke soorten je te zien krijgt, hun plaats in het ecosysteem, hun gedrag, de strijd om het bestaan. Weliswaar vind je die “struggle for life” bij alle levensvormen, maar vogels zijn alom tegenwoordig en hebben voor mij een hoge “aaibaarheidsfactor”. En de vogels zijn geëvolueerd tot een bijzonder gevarieerde groep, zowel qua uiterlijk als qua gedrag. Variatie tussen soorten, maar ook vaak binnen een soort. Kijk bijvoorbeeld alleen maar eens naar de verschillende vormen en veroveringsstrategieën bij kemphaanmannen.


hoge aaibaarheidsfactor


overlever of afvaller?

Verrekijker gekocht en later nog een telescoop en veel het veld in.
In de zomer van 2011 gingen mijn vrouw en ik op vakantie naar Zuid-Afrika, en voor die reis zocht ik een camera met een groot zoombereik, die bovendien makkelijk mee te nemen was. Dat werd dus mijn canon sx30. Om ervaring op te doen met de camera begon ik in Nederland te oefenen op vogels. En dat fotograferen van vogels bleek een nieuwe dimensie aan het vogels kijken toe te voegen. Ik vond dat zo leuk, dat ik het sindsdien ben blijven doen.


hoezo in Afrika groot zoombereik nodig?

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
De natuurbeleving is er intenser door geworden. Bovendien vind ik die natuur dankzij de fotografie tegenwoordig vaak dichter bij huis.
Door de vogelfotografie trad er een verandering op in mijn manier van vogels kijken. Soorten waar je voorheen niet meer voor afstapte, waren plots weer interessant. Eerst om ze sowieso op de foto te krijgen, en was dat gelukt, dan wilde je ze steeds mooier op de foto krijgen. En dat had tot gevolg dat ik de directe omgeving van mijn huis met andere ogen ging bekijken, op zoek naar fotogenieke plekjes, op zoek naar plekjes waar vogels zich veel ophielden, ongeacht de soort. Voor mij begint de “vogelsafari” op het moment dat ik de deur achter mij dicht trek. Ik merk dat ik mij vaak beperk tot Zwolle en zijn directe omgeving, en dat ik het heel aantrekkelijk vind dat gebied steeds beter te leren kennen. En ook al heb je weinig tijd, het loont om even naar buiten te gaan.


fotosafari bij de C1000 om de hoek

Tenslotte vind ik het intrigerend dat je met een foto een stukje uit de werkelijkheid isoleert en dat je door die selectie de werkelijkheid een beetje kan manipuleren. Een onooglijk plasje lijkt plots een groots natuurgebied, en situatie komt bizar, of vervreemdend over, of de foto krijgt een symbolische lading.


symbolisch voor de natuur onder druk.


vervreemdend.

Wat zijn de minder leuke kanten?
De tijd die je maar één keer kan besteden. Het gaat dus ten koste van andere dingen die ik ook leuk vind.

Wat is je specialiteit?
Het is makkelijker aan te geven wat voor foto’s ik niet maak. Geen vogels in vlucht, snelle actiefoto’s en geen foto’s bij slecht-licht- omstandigheden. Vanwege de beperkingen van mijn camera (bij de sx30 is 200 iso, bij de sx50 400 iso mijn grens, bij 1/60 sec en iets van maximaal 1 foto per 2 seconden). Ik ben overigens heel tevreden met mijn camera, past goed bij mijn manier van werken, en bovendien weet ik niet beter.
Verder niet of nauwelijks roofvogels, vanwege die manier van werken. Maar daarbuiten ben ik geïnteresseerd in alles wat op mijn pad komt, in mijn tuin, de stad, op het platteland, of het nu portret is, of landschap of nog wat anders.


slecht weer betekent niet altijd slechte lichtomstandigheden


geen vluchtfoto’s of roofvogels?

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Lastige vraag. Zaken die relatief vaak in mijn foto’s terugkomen zijn lijnen, rijtjes of visuele verrassingen, daar ben ik wel op zoek naar. Maar als er zich iets anders aandient fotografeer ik dat met evenveel plezier.
Verder zijn mijn foto’s veelal vrij statisch, en bovengemiddeld bevolkt door “gewone” en nogal makkelijke soorten (eenden, reigers, meeuwen, aalscholvers). Dat heeft weer te maken met dat ik meer op zoek ben naar situatie/omgeving dan naar soorten. Ik ben dus geen soortenjager, maar als zich iets bijzonders in de omgeving aandient ga ik natuurlijk wel even kijken.


lijnenspel bij Zwolse publiekstrekker

Hoe werk je meestal?
Meestal ga per fiets of lopend op weg, altijd individueel. De meeste gebiedjes die ik bezoek liggen op minder dan 15 minuten fietsen van mijn huis. Zeker zo’n 75% van mijn foto’s uit Nederland op Birdpix komen uit die Zwolse tochtjes voort. Vaak bepaalt het weer en/of het seizoen welke kant ik op ga. Windstil zonnig weer in de ochtend? Op naar bijvoorbeeld de sluizen. Mistig weer? Via het park naar de IJssel. Als er niks te beleven valt, ben ik meestal vrij snel weer weg. Maar regelmatig zie je al fietsend zo veel interessante situaties dat de oorspronkelijke eindbestemming helemaal niet bereikt wordt.
Op reis zijn vogels (belangrijke) bijzaak. Wel heb ik altijd mijn camera bij mij, of we nu een wandeltocht maken of iets cultureels ondernemen. Ik houd altijd met een schuin oog het vogelgebeuren in de gaten en kan met mijn camera eventueel inspelen op de situatie.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik maak weinig gebruik van schuilhutten, al dan niet mobiel. Als ik de vogel kan zien, kan de vogel mij dus meestal ook zien. En zodra de vogel de aandacht op zich gevestigd weet, is er vaak al sprake van verstoring. Ook al vliegt hij niet op, hij stopt veelal tijdelijk met de activiteiten waar hij mee bezig was en verliest dus o.a. kostbare tijd. Iets om met name tijdens het broedseizoen rekening mee te houden. En hoewel dergelijke verstoring lang niet altijd te voorkomen is (of ik zou het vogelen weer moeten inruilen voor een oude liefde, het damspel) word je wel steeds handiger in het beperken van de verstoring. Je leert dat soorten verschillen in vluchtafstanden (reden dat ik meestal geen aandacht besteed aan roofvogels), je stopt en parkeert de fiets uit het zicht van de vogels, benadert hen omzichtig en schijnbaar niet geïnteresseerd. Ook helpt het dat stadsvogels minder schuw zijn en beperkt de megazoom op mijn camera de noodzaak tot al te dicht naderen.


Deze stadsvogels passeerde ik afgelopen winter iedere ochtend per fiets op minder dan twee meter, zonder dat ze op of omkeken.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plek is de directe omgeving van mijn huis. Je bent er snel en er is vaak verrassend veel te zien en te fotograferen. Nu heb ik de luxe van een vakantiehuisje in Drenthe en zo verdeel ik mijn aandacht over enerzijds Zwolle en anderzijds het gebied tussen Fochteloo en Vledder.


Verrassend veel soorten in directe omgeving. Engelse Werk, Zwolle.


Fochteloërveen

Wat verder van huis ben ik erg onder de indruk van Spanje. Zowel wat landschap betreft als soorten.


Spanje, altijd goed

Wat is je droomsoort/-gebied?
Op die manier ben ik niet zo met vogels bezig. Maar een bosuil of een zwarte specht fotograferen tijdens mijn zwerftochten door Drenthe zou mooi zijn. En verder zou ik wat vaker naar de waddenkust van Friesland moeten gaan. Friesland Buitendijks. Ik kom er bijna nooit, maar als ik er ben dan vind ik het er prachtig.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn meerdere fotografen actief op Birdpix die mijn speciale aandacht hebben. Ik wil er drie uitlichten die mij extra gestimuleerd hebben in mijn ontwikkeling als fotograaf. Dat zijn Peter Teune, Arno ten Hoeve en Hendrik van Kampen. En genot om hun werk te bekijken. Bovendien heel leerzaam voor wat betreft zaken als compositie, experiment, vogels in landschap, groepen vogels, gebruik van licht. Zij zijn absoluut van invloed op de richtingen die ik binnen de vogelfotografie verken en hoe ik daar invulling aan probeer te geven.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ik ben niet iemand die snel plat op de buik gaat liggen te fotograferen, ben meer van het hurken, en eventueel gebruik ik het kantelbare schermpje. Maar goed, een tijdje terug lag ik toch eens languit op mijn buik een groep meeuwen te fotograferen die voor een muur vol met graffiti stond. Nu is mijn camera nogal klein en onopvallend. En al vrij snel kwam er een dame langs, die bezorgd vroeg of ik soms onwel geworden was. Dat krijg je ervan. Eigenlijk wel een geruststellende gebeurtenis in deze naar men zegt steeds harder wordende egocentrische maatschappij. De foto’s leken overigens nergens naar.

Wat vind je van Birdpix?
Voor mij is het een site waar ik om verschillende redenen veel plezier aan beleef.
Ik vind het leuk de foto’s van anderen te bekijken. Er zitten prachtige foto’s tussen, technische hoogstandjes, foto’s die herinneringen oproepen aan gemaakte reizen, foto’s die doen verlangen naar verre oorden (die je waarschijnlijk nooit zal bezoeken).
Het is een site waar ik ideeën opdoe voor mijn eigen fotografie en door goed naar andermans foto’s te kijken, heb ik de afgelopen jaren veel geleerd.
Ook is het gewoon leuk zelf foto’s te plaatsen en daar response op te krijgen. Als je iets hebt gemaakt waar je tevreden over bent, is het een mooi podium om dat met anderen te delen.
Ik kijk ook regelmatig in het tijdelijk album (waar menig foto van mij, inclusief mijn eerst foto op Birdpix, terecht kwam). Kan ook heel verhelderend werken.
En soms haal ik foto’s in de klas op het digitale schoolbord naar voren. Sommige foto’s zijn uitermate bruikbaar in lessen over gedrag, voedselketens, evolutie. Bijvoorbeeld het beroemde bokje van Arno ten Hoeve, inclusief zijn begeleidende tekst (“cursus bokjes zoeken”).

Beste foto

eenden liggen in scheiding

Waarom is dit je beste foto?
Lastig om iets als “beste foto” aan te wijzen, omdat foto’s zich vaak moeilijk laten vergelijken. Maar zelf kijk ik graag naar deze foto. De foto bevat maar weinig en op zich saaie ingrediënten. Echter door de manier waarop die onderdelen geordend zijn, ontstaat er iets dat bij mij appelleert aan een gevoel van schoonheid en dat tegelijk iets onwerkelijks heeft. En dat je dat kan maken met een camera door een stukje uit die grote wereld te isoleren. Wonderlijk.

Hoe heb je hem genomen?
Windstil weer en zon in de rug. Steigers met houtwerk/reling die compositiemogelijkheden bieden met het gekleurde wateroppervlak. Een dijk waardoor ik hoger of lager t.o.v. het houtwerk kan komen i.v.m. die compositie. En dan maar wachten en hopen dat er iets dobbert of zit dat de vogelrol kan spelen op de foto. Deze eenden dreven langzaam weg en dan moet je snel inspelen op geboden mogelijkheden.

Wat kan er beter aan?
Had nog wel wat meer ruimte boven de woerd willen hebben. Op de foto was die ruimte er wel, maar de kleur van het water was daar anders vanwege de groen weerspiegelde oever aan de overkant. Ook de lichte oneffenheden in het water op de voorgrond hadden voor mij niet gehoeven.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb ooit eens wat aalscholvers op een mooie plek zien zitten met de Zwolse Peperbus op de achtergrond. Geen fototoestel bij mij. Sindsdien kom ik regelmatig met camera op die plaats. Nooit een vogel meer gezien aldaar. Of iets met het (dak van het) museum de Fundatie op de achtergrond.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Dat is de Jan die we op Birdpix kennen onder de naam JanLin. Ik zie hem als een fotograaf die van vele markten thuis is. Of het nu gaat om vogels in het landschap, vogels in vlucht, detailfoto’s, actiefoto’s, het maakt niet uit, steeds weer getuigen zijn foto’s van het vakmanschap van de fotograaf met een goed gevoel voor situatie en compositie. Ben benieuwd maar zijn geschiedenis met de vogelfotografie, wat zijn drijfveren zijn en hoe hij te werk gaat om al die mooie foto’s te maken.
Back to top
Reply with quote
 
arnold merckx


Gender: Male
Age: 83
Joined: 10 Oct 2011
Posts: 62
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jun 2014, 8:28    Post subject: Sieb
Dag Sieb

Ik heb een enorme bewondering voor je geheel eigen manier van kijken en daardoor eigen stijl. Wat een beperking zou kunnen zijn heb je omgebogen tot een voordeel ( ik sjouw me nog steeds lens en dat begint zich te wreken ). Een groot aantal van je foto's zijn mede door compositie en uitsnede ware pareltjes.

Ga zo door, gr.
arnold
_________________
Fujifilm camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Joachim Pintens


Gender: Male
Age: 25
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 68
Location: Hoboken, Antwerpen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jun 2014, 15:19    Post subject:
Hallo Sieb,

Het was erg interessant om je verhaal te lezen, en bij deze wil ik je ook zeggen dat ik veel bewondering heb voor je werk.
Je weet steeds opnieuw verbazingwekkende en onderscheidende foto's te nemen, spelend met vormen, lijnen, weerspiegelingen enz.
Compliment!

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 1:42    Post subject:
dag Sieb,
een leuk verhaal, leuk om iets meer van jou zelf en je manier van fotograferen te lezen.
toen ik de foto zag waar je zelf op staat, wist ik zeker dat ik je al eens had ontmoet, bij de sperweruil op het terrein van de electriciteits-centrale.
altijd gedacht: zou dat Sieb zijn (had ik toen natuurlijk moeten vragen). en ja, het was Sieb. Ik denk dat ik je had herkend aan je camera.
groeten, Gert-Jan.
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 7:58    Post subject:
interessant
leuk je van ietsje dichterbij te hebben gezien
bij deze foto viel je me het eerst echt op. Het leek me dat de fotograaf een scholier moest zijn: een heel nieuwe blik op vogels. Fotografie gericht op mogelijkheden ipv beperkingen van de techniek. Ik weet niet of ik je een groter compliment zou kunnen maken.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 8:27    Post subject:
Ik heb m'n bewondering voor je stijl en je prestaties met de jou ter beschikking staande apparatuur al eens eerder naar voren gebracht, Sieb. Nogmaals compliment daarvoor!
Leuk nu ook de man achter de foto's te leren kennen.
Met dank voor je keuze voor mij als fotograaf van de maand Juli, immers een onverwachte, maar in dank afgenomen voorstel.

Groet
Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 10:43    Post subject:
Hallo Kees Wink

'Sieb' past erg goed bij je vind ik ...(je bijnaam op school ook?)
die nick is inmiddels voor mij ook onlosmakelijk verbonden aan wat je op deze site steeds weer te voorschijn tovert...genieten met een grote G!

'In der Beschraenkung zeigt sich der Meister' zegt een Duits spreekwoord ...een beschrijving die ik erg van toepassing vind als ik je foto's voorbij zie komen...wat een verbluffende resultaten maak je met je 'bescheiden' fotospulletjes.

Veel van wat je schrijft herken ik en ik vind het een grote eer om in je verhaal genoemd te worden als een van je inspiratiebronnen....het genoegen is geheel wederzijds, want door jouw aandachtige manier van kijken naar je omgeving word ik op mijn beurt erg gestimuleerd...hartelijk dank daarvoor
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 13:17    Post subject:
Hallo Sieb/Kees, wederom een mooi inkijkje in de 'persoon achter de foto'. Jouw foto's springen er voor mij vaak uit, met exacte de redenen die je zelf al aangeeft. Afwijkend, intrigerend, speels - een genot om naar te kijken. Ben benieuwd wat we allemaal nog van je te zien gaan krijge in de toekomst. In goed Nederlands: "keep 'm coming!".
Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Anneke66


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Apr 2014
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 16:21    Post subject:
Hoi Sieb,

Heel erg leuk om je verhaal te lezen.
Ik kijk altijd graag naar de foto's die je plaatst; je hebt duidelijk een eigen stijl en daar houd ik van. Erg origineel ook.
Ik vind het ook altijd leuk om de fotograaf achter de foto's te zien.

Eén van je mooiste foto's vind ik de roodborst met achter hem de bergen van Monfrague. Wat een heerlijk weids beeld!
De close-ups van de canadese gans vind ik ook erg gaaf.
Al je foto's zijn zeer de moeite waard.
Uiteindelijk is het ook de fotograaf die de foto maakt; niet de camera.

Bij je artikel heb je ook erg mooie foto's geplaatst; die knuffelende duiven en het gezichtsbedrog bij de zwaan; super. En dan de eenden die in scheiding liggen; erg apart.

De foto's die je maakt zijn ook erg inspirerend; in ieder geval voor mij. In veel dingen die je schrijft herken ik mezelf; ook heb ik dezelfde camera.

Ik hoop dat je nog veel mooie foto's gaat plaatsen, maar dat zit wel goed denk ik.

Groetjes van Anneke
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jun 2014, 19:29    Post subject:
Fijne eigenzinnige fotografie en een heel goed oog. Je bent een aanwinst voor Birdpix. Leuk om wat meer van je achtergrond te leren.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Jun 2014, 10:27    Post subject:
Dag Sieb,

Met genoegen je stukje gelezen. Zoals ik ook altijd met veel genoegen je foto's bekijk. (dank voor je compliment)

Ik zal je zeggen, jij inspireert mij ook! Ik zie aan je foto's dat je berust in je 'beperking' van apparatuur. Dat straalt rust uit. Al jouw foto's stralen rust uit. Kijk er maar eens op die manier naar (EDIT: bladerend door de foto's van Sieb op birdpix). Ik ben vaak (net niet, net wel) gefrustreerd door gemiste kansen of niet gelukte foto's. Dat komt waarschijnlijk doordat ik apparatuur heb waarbij je zou verwachten dat elke situatie een mooie plaat oplevert. Dat is echt niet zo. Daar is het onderwerp - vogels - te grillig voor.

Vorig jaar - nog voordat ik jou(w foto's) kende - kocht ik een Lumix, dat is net zo'n soort camera als jij hebt, 25-600mm met f2.8 over het hele bereik.
Ik neem die sindsdien nu wel eens mee (als ik wat krakkemikkig ben) en laat de rest thuis. Ik fotografeer daar veel rustiger mee. Meer ontspannen. Want inderdaad, als er een Buizerd overvliegt, pak ik hem niet eens.

En dan denk ik even aan (Kees) Sieb(esma).

groeten en wie weet tot ziens ergens langs de IJssel,
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl


Last edited by Arno ten Hoeve on Thu 05 Jun 2014, 15:32; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 05 Jun 2014, 14:45    Post subject:
Hoi Sieb,
Zoals Hendrik zegt: je bent een aanwinst voor BP.
Geen gekunsteld gezoek naar per se afwijkende beelden, maar oog hebben voor situaties zoals ze zich voordoen om ze dan fijntjes en op zeer oorspronkelijke wijze vast te leggen.
Ik geniet er erg van (en wilde dat ik ook iets van die gave had, maar ja Rolling Eyes )
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Mark Schuurman


Gender: Male
Age: 52
Joined: 05 Oct 2006
Posts: 38
Location: Provincie Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Jun 2014, 19:02    Post subject:
Interessant verhaal Kees, heb het met belangstelling gelezen. Ik ben met name dol op je vervreemdende zwanenfoto en de eenden in scheiding; foto's waar ik lang naar kan kijken en van alles bij kan fantaseren. Prachtige kunstwerkjes van een man met een scherp oog voor 'anders'. Ga zo door.

Groet,
Mark

www.birdbeauty.nl
Back to top
Reply with quote
 
Frank Schulkes
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 15 Nov 2009
Posts: 25
Location: Helmond / NL
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 05 Jun 2014, 20:01    Post subject:
Een heel bijzonder interview met een bijzonder mens en een bijzondere camera keuze. Hier geniet ik van en lees het interview met een blijvende glimlach van begin tot einde. Denk nu ook te begrijpen waarom die foto als zijn beste foto gekozen is. Na dit bericht ga ik direct zijn persoonlijke album bekijken. Geluk Sieb en geniet van je vrije tijd.
_________________
Nikon D850 + D500, Sigma 300 EX APO DG HSM 2,8 Sigma 300-800 APO EX DG 5,6, Feisol TC 3371 met Wimberley WH-200 versie 2, Benro C48T Monopod en video head.
Back to top
Reply with quote
 
Monika


Gender: Female
Age: 62
Joined: 22 Aug 2011
Posts: 37
Location: Monnickendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jun 2014, 17:20    Post subject:
Hoi Sieb,

Je foto's vind ik geweldig, vooral om je frisse kijk naar mogelijkheden. Het zoeken naar vormgeving die verrast, de kijker nog eens extra laat kijken.
Eigenlijk had ik verwacht dat je iets van vormgeving/design in je achtergrond had... blijkt dat toch weer anders te zijn Wink.
Leuk om meer van je te weten.

Groeten
Monika
_________________
Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...

http://monikawolters.wix.com/foto
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Jun 2014, 8:48    Post subject:
Mooi om je verhaal te lezen. Je opnames vallen mij geregeld op.
Vooral omdat ik jouw omgeving goed ken.
Uitgaan van mogelijkheden en niet in beperkingen denken spreken me enorm aan. In alle opzichten.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jun 2014, 10:00    Post subject:
Hallo Kees,
van harte gefeliciteerd met de benoeming van FvdM juni. Natuurlijk kan ik mij er vanaf maken door te zeggen dat alles eigenlijk al is gezegd maar ik wil er toch graag wel een paar veren erbij steken. Je foto's vallen op door inzicht en natuurlijke weergave.
Gezien het lijnenspel in je foto’s had ik ingeschat dat je iets grafisch zou doen, nee dus Smile.
Ik ben jaloers zoals jij de natuur door je lens ziet en weet vast te leggen, altijd meer als een vogel op een stokkie. Ik volg leergierig jou kijk op de (vogel)wereld en leer er van, dank daarvoor.
Ik hoop in de toekomst nog veel foto's van jou te mogen zien.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jun 2014, 11:25    Post subject:
Wat leuk om de (oud)leraar van mijn kinderen op deze manier te leren kennen. Ik heb respect voor de foto's en de wijze waarop die tot stand zijn gekomen, ze hebben een eigen stijl en zijn zeer de moeite waard.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Annie Keizer
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 18 Apr 2006
Posts: 63
Location: kampen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Jun 2014, 21:46    Post subject: fotograaf van de maand juni
Dag Sieb,

Eigenlijk een beetje mijn buurman (Kampen - Zwolle!).
Erg leuk om jouw verhaal te lezen.
Er wordt wel gezegd dat fotografie (ook) is: "spelen met licht", maar bij jou is het vooral "spelen met beeld".
En dát is iets wat ik in jouw foto's zo mooi vind.....altijd nét even anders.
Complimenten daarvoor!!

groeten,
annie.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 571
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Jun 2014, 20:21    Post subject:
Hallo Sieb,

Ik heb genoten van je verhaal. De vogelsafari begint als je de deur achter je dicht trekt. Treffender kun je het haast niet zeggen. Als je maar goed kijkt zit een uniek beeld om de hoek. Heel herkenbaar is je opmerking dat je het kijken naar vogels via de fotografie hebt geleerd. En dat als bioloog! Leren kijken, dat is wat ik nog weer eens nadrukkelijk van je verhaal meekrijg.
En unieke foto's natuurlijk!

Bedankt en mocht je nog eens afdwalen tot in de Zuid-oost hoek van Drenthe, dan kom je ik je wellicht nog eens tegen.

Groet, Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Jun 2014, 21:38    Post subject:
Je bijzonder mooie composities vallen mij altijd op. Je hebt er een goed oog voor. Eigenlijk ben ik wel een fan ban je. Ik kijk altijd met plezier naar je foto's. Mooi en goed verhaal ook.
vriendelijke groet,
Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Jun 2014, 9:45    Post subject:
Een mooi verhaal Kees (Sieb) met fraaie foto's er bij! Je passie en eigen manier van fotograferen straalt er van af.
Bijzonder knap vind ik t ook als je kijkt naar de apparatuur die je gebruikt! Mooie foto's maken ligt dus vooral aan de fotograaf, dat laat je hier zien.
Ik hoop nog veel van je te zien de komende tijd, blijf ons verassen Wink
Ik ben benieuwd naar Jan zijn verhaal!

Groet, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Jun 2014, 10:49    Post subject:
Super gaaf verslag Kees!
Ik heb erg veel bewondering voor u foto's vooral door de creativiteit.
Ga zo door en laat ons verassen!

Gr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Jun 2014, 18:28    Post subject: Hallo Sieb,
Wat een leuk en boeiend verhaal om te lezen. Je onderscheidende foto's sluiten naadloos op je verhaal.
Hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Jun 2014, 11:40    Post subject: FvdM
Wanneer iemand relatief nieuw is op deze site en zich binnen een hele korte tijd weet te onderscheiden met (voor mij in ieder geval) zeer opvallende beelden, behoort de persoon in kwestie tot de kunstenaarssectie....

Voor jou geldt dat het oog van de fotograaf veel belangrijker is dan het materiaal dat hij/zij kan benutten; hoewel goed materiaal natuurlijk wel enorm helpt.

Het illustere rijtje namen dat je noemt als inspiratoren voor je eigen werk, onderschrijf ik volledig. Maar ik voeg er graag nog een aan toe in mij geval. Dat ben jij namelijk zelf Sieb.

Petje af!

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum