Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juli 2014: JanLin (Jan van der Linden)

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Jun 2014, 23:00    Post subject: FvdM juli 2014: JanLin (Jan van der Linden)
Korte bio
Naam: Jan van der Linden

Leeftijd: 66 jaar
Woonplaats: Winterswijk
Beroep: Manager Industrial Sales Europe tot eind Maart 2015, dan stop ik met werken
Gebruikte apparatuur: Aanvankelijk Pentax en Sigma, Sinds 1 jaar Canon
Foto’s op Birdpix


Bananaquit Suikerdiefje

Interview
Waarom vogelfotografie?
Reeds lang ben ik geïnteresseerd in de natuur en met name vogels. Die hobby begon toen ik ging studeren aan de Rijks Hogere School voor Tropische- en Subtropische Landbouw in Deventer en ik aan de overzijde van de Ijssel (de Worp) woonde. Ik was daar en in een mum van tijd in het buitengebied.
Uren kon ik lopen en speuren naar de vogels en ik heb me toen naast de eerste soortenkennnis ook de zang eigen gemaakt. Ook de Veluwe achter Epe heb ik toen veel bezocht en ik heb daar de voor het gebied laatste Korhoen nog wel zien.
In die tijd heb ik meegewerkt aan de eerste Broedvogelatlas van Nederland die indertijd door Ray Teixeira werd uitgebracht.
Naast vogels fotografeer ik zo af en toe ook insecten, macro enz. en ik zet dan wel eens wat op nederpix.nl onder dezelfde gebruikersnaam JanLin.


Buizerd grijpt parende padden


Rode Wouw in het oosten van Duitsland

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Iedere keer als je in een bekend gebied komt gebeurt er wel wat, zelden is het helemaal stil en soms is er links en rechts van alles aan de hand.
Ik heb vroeger nog een donkere kamer gehad , maar hield me toen niet bezig met vogelfotografie, ik had er simpelweg de apparatuur en het geld niet voor. Nu kan ik mijn liefhebberijen samenbrengen en horen niet alleen de natuurbeleving, de vogels en andere natuuraspecten, maar ook de fotografie tot het vermaak. Niet te vergeten dat het ook geweldig is thuis te komen, je kaart in de PC te duwen om dan te zien wat er van geworden is; de bewerking in Photoshop, waarbij overmaat schaadt, is een wezenlijk onderdeel van het geheel.


Burlend Edelhert op de Hoge Veluwe

Wat is je specialiteit?
Pas sinds 4 jaar houdt ik me intensief bezig met vogelfotografie, er gebeurden dingen om me heen die me aanspoorden niet langer te wachten om de interesse die ik al jaren had, maar niet in de praktijk bracht, te doen ontwaken. Het leven is kort; later is nu, dus stel niets uit!
Begonnen met Pentax K7 en K5, ik had immers nog wat Pentax lenzen van vroeger in een tas liggen, en de Sigma 50-500mm, gevolgd door de Sigma 500mm, ben ik verleden jaar helemaal op Canon overgestapt en heb toen maar gelijk diep in de buidel getast om zo mijn mogelijkheden te optimaliseren.
Ik heb in die relatief korte tijd van 4 jaar veel soorten vogelfotografie uitgeprobeerd en wil me niet vastleggen op een bepaalde stijl, daar ik van mening ben dat de gelegenheid, de plek, het gedrag van) de vogel(s), het licht enz. mede dicteren waar je kansen liggen en wat het uiteindelijk resultaat kan zijn. Mijn specialiteit zit ‘m waarschijnlijk juist, naast het fotograferen van gangbare taferelen, in het opzoeken van hetgeen nog net kan of mag. De vliegbeelden met lange sluitertijd, een vogel in zeer excentrische plaatsing of de kort geleden geuploade poten van een Grutto zijn er voorbeelden van.
Vogels in landschap, vliegend, landend, duikend, detail, alles spreekt me aan, waarbij ik wel vaststel dat je apparatuur de bandbreedte van je mogelijkheden sterk bepaalt en gelukkig heb ik me dat soort spul aangeschaft.


Door gele spot verlicht strand


Zeearend in Overijssel

Hoe werk je meestal?
Een Canon 1DX met daaraan vast een 600mm lens en converter weegt 6,5kg. Het valt dus niet mee met zoiets te lopen, alhoewel ik het af en toe best doe, ondersteund door een 1-poot en soms met klapstoeltje en camokleedje.
Veel doe ik vanuit de rijdende schuilhut, de auto dus. Soms ook vanuit een pubieke vogelkijkhut, of vanuit een gehuurde hut.


Geelsnavelklauwier in Gambia

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Als vogels je onderwerp zijn en je weet dat ze altijd alert zijn, ligt het voor de hand dat je je vooral rustig gedraagt anders ben je je onderwerp al kwijt voor je iets hebt kunnen doen. Langzaam lopen, lang wachten tot de natuur jouw aanwezigheid aanvaardt.
Kort geleden liep er nog een veldmuis vlak voor mijn voeten toen ik muisstil ergens zat te wachten op de dingen die gingen komen.
Met de auto je lang op dezelfde plek ophouden werkt precies hetzelfde, maar je moet wél een plek hebben waar je anderen niet teveel stoort en dus moet verkassen.


Grote Zilverreiger met Snoek in de hals

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik woon pas sinds een paar maanden in Winterswijk, een verdraaid mooie omgeving met bossen, beken en veengebieden. Op een kwartiertje rijden ligt Zwillbrock, bekend vanwege de Flamingo’s. Ik kom daar graag in het buitengebied, omdat er een stuk ongerept en beschermd natuur ligt, waar wat water, bossen en ongemaaid gras is en waar zich allerlei vogels ophouden. Bovendien is het er erg rustig en is de kans op verstoring door passanten, mensen die komen vragen “of je nog iets bijzonders gezien hebt” minimaal. Ik ben nog bezig andere gebieden in de omgeving van Winterswijk te ontdekken.


Grote Zilverreiger


Zwarte Kraai bij rood opkomende zon

Wat is je droomgebied?
De Extremadura is prachtig; helaas moest ik mijn reis gepland voor jl. Maart afzeggen vanwege familieomstandigheden, maar ik heb daarna toch maar een reisje, met echtgenote, naar Lesbos, ook zo’n fantastisch vogeleiland, geboekt voor een weekje in September en neem de 600mm mee.
Ieder jaar maken we met een stel vrienden een vogelreis, waarbij het observeren prioriteit heeft boven het fotograferen en zo ontdekte ik dit jaar dat ook Hongarije een prachtig land is voor vogels.
Wat te denken van Gambia waar ik begin 2013 geweest ben en waar ik zeker nog eens naar terug wil.
En ook Ijsland staat nog op het verlanglijstje.


Parende juffers

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Naast het fotograferen van vogels is ook macrofotografie een boeiende bezigheid, ik zou hier meer aan willen doen, maar grijp maar al te graag terug op mijn passie: de vogelfotografie.
In tegenstelling tot vogelfotografie kun je je bij wijze van spreken een hele middag op 10 vierkante meter met macrofotografie vermaken.
Ook insecten, planten enz. zijn mooi om te doen en in ieder geval veel rustgevender dan het fotograferen van vogels, die immers maar al te vaak achter een tak zitten, wegvliegen, wegkijken enz.


Landende Grutto

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn een aantal mensen die het enorm goed doen en de diversiteit van hun foto’s en stijl zijn van grote waarde voor Birdpix.
Namen te over, maar het noemen ervan laat ik graag achterwege.


Purperreiger in Hongarije

Wat vind je van Birdpix?
Toen ik 4 jaar geleden met vogelfotografie begon heb ik me direct aangemeld. De commentaren van medegebruikers en moderatoren hebben me in de afgelopen jaren een stuk verder gebracht en ik heb dus veel geleerd en nog meer afgeleerd.
M.n. de bewerking achteraf heb ik in de loop der tijd, met af en toe toch nog een misser, beter onder de knie gekregen.
Belangrijk is je open te stellen voor reacties en niet alleen verguld te zijn met lovende commentaren en nominaties, maar ook kritiek willen verdragen en vooral niet zeuren over het moderatorenoordeel.
Ik heb overigens de indruk dat het niveau van hetgeen op Birdpix geplaatst wordt in de loop der jaren aan het toenemen is.
De laatste ontwikkeling om een afmeting van liggend 1024 te kunnen uploaden is een geweldige verbetering.

Beste foto

Vechtende Fazantenhanen
Toen ik verleden jaar in de omgeving van Diepholz was om Kraanvogels te fotograferen zag ik vanaf een klein landweggetje een Fazantenhen zich wat nerveus gedragen en steeds wat dichterbij mijn auto te komen.
Al snel doemden er twee hanen op die elkaar eerste een hele tijd achterna bleven rennen, maar die wedloop op een bepaald moment staakten en besloten het gevecht met elkaar aan te gaan.
De tweekamp heeft zo’n 20 minuten geduurd, dit ten overstaan van twee toeschouwers nl. de hen en ik en ik heb er een mooie serie foto’s van kunnen maken.
De actie, de sprong, de veren in de bek en de scherpte over beide vogels, ik vind dit best een goede foto.
Ik heb er op mijn werkkamer een canvasprint van 60x60cm van hangen die me steeds weer aanspreekt.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
De Grote Trap in balts, dus met “schuimbad”, lijkt me mooi om nog eens te doen. Liefst vanuit een positie dat de afstand niet al te groot is en liever niet vanuit een hut waar je tot een verblijf van 15 uur gedwongen wordt.


Roodborsttapuit in de regen

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Birdpix is een site die gedomineerd wordt door mannen. Daar is niks mis mee, ik ben er immers zelf ook een, maar ik draag graag een vrouw voor en zie in Monika de vrouwelijke fotograaf met een fijnzinnig oog voor de diverse facetten van de vogelfotografie en met duidelijk en goed onderbouwd commentaar op het werk van anderen.
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2014, 15:36    Post subject:
Voor een beginneling ( Very Happy ) heb je toch al een oeuvre opgebouwd om "U" tegen te zeggen!
Stuk voor stuk topstukken uit je collectie en je kenmerk is toch wel veelal foto's die tot in de puntjes verzorgd zijn.

Een mooi en herkenbaar verhaal en mogelijk komen we elkaar ooit eens tegen in het veld.

Hartelijke groet
Johan Scholtens
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2014, 15:39    Post subject:
Mooi verhaal en ik kan echt genieten van jouw foto's

Mvg,

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2014, 20:24    Post subject:
JanLin: steile leercurve
naast steeds meer gewoon goede foto's
ook een lekkere eigenwijsheid.
(zoals dat suikerdiefje hierboven)
dank voor jouw verhaal en compliment met jezelf
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2014, 21:14    Post subject:
Hallo Jan
Ik heb het genoegen je van wat dichterbij te mogen meemaken en kan aan je verhaal toevoegen dat je een zeer uitgebreide kennis hebt van alles wat om ons heen vliegt. Deze kennis weet je met een bescheidenheid te delen die je eigen is. Verder kan ik alleen maar beamen wat hierboven al gezegd is: je presenteert prachtige kunststukjes (die op het formaat hierboven nog mooier tot hun recht komen).

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Jul 2014, 11:33    Post subject: fvdm
Beste Jan.
Bedankt voor je inspirerende verhaal en prachtige foto's.

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jul 2014, 12:31    Post subject:
Jan je bent iets langer actief op Birdpix als ik. Wat ben jij vooruit gegaan zeg met fotograferen. Wat je de laatste tijd laat zien is top!!!
Geniet van je foto's. Hopelijk ontmoeten we elkaar waar dan ook Wink
De Grote Zilverreiger bij de sloot vind ik een hele mooie.
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III


Last edited by Kees Kroon on Tue 08 Jul 2014, 17:16; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
sieb
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 68
Joined: 05 Apr 2011
Posts: 98
Location: zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jul 2014, 20:45    Post subject:
Jan, ik was bijzonder nieuwsgierig naar de persoon achter al die mooie foto's. Via jouw verhaal kan ik mij nu een beeld vormen van die
JanLin. Het verbaast mij niets, dat jij al lang geleden gegrepen bent door de (schoonheid van de) natuur. Je foto's getuigen van het oog dat jij voor die schoonheid hebt, en ik zie dat dat zich niet beperkt tot de vogels, jij hebt wat dat betreft een brede blik.
Als jij stopt met werken in 2015, dan ga jij je vast niet vervelen.
Ik hoop in de toekomst nog veel moois van jou te zien.
Leuk ook om volgende maand Monika als fotograaf van de maand te kunnen begroeten.

Groet,
Sieb
_________________
canon powershot sx30, sinds juni 2013 sx50, sinds december 2018 nikonp900
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 15:24    Post subject:
Beste Jan, van harte gefeliciteerd met de benoeming van FvdM juli. Wat leuk dat ik 1 van mijn favoriete fotografen op BP zo wat beter leer kennen.
Net als andere fotografen die inmiddels al een paar jaar op BP actief zijn vind ik het ontzettend leuk dat je sommige mannen en vrouwen ziet groeien, zo ook bij jou.
Dat beter apparatuur daar debet aan is hoeft niet altijd zo te zijn, niet iedereen met een Rolex komt op tijd Very Happy
Bij jou is het zeker in je voordeel gaan wegen gezien de geweldige dynamische foto’s die je regelmatig laat zien en ook prachtige platen die onder slechte lichtomstandigheden zijn gemaakt. Dat je een fotografisch oog hebt komt ook uit in je stillevens.
Ik ben benieuwd naar wat er nog gaat komen.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jul 2014, 20:39    Post subject: JanLin
Beste Jan,

Ik heb genoten van je prachtige foto's. vooral de vechtende fazanten is top. Wat mij opvalt is de helderheid en scherpte van je foto's.

gr. peter
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
Monika


Gender: Female
Age: 62
Joined: 22 Aug 2011
Posts: 37
Location: Monnickendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Jul 2014, 10:39    Post subject:
Beste Jan,

Wat een scala aan mogelijkheden laat je zien.... mooie en aparte foto's. Bevroren momenten en lange sluitertijden, je bent van alle markten thuis. Leuk om te zien dat een zekere leeftijd je niet weerhoudt om nieuwe onbekende wegen in te slaan. Er valt nog zoveel uit te vinden en te beleven, we blijven je volgen;-).

En wat leuk, dat je mij hebt voorgedragen, ik ben er blij mee.

Monika
_________________
Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...

http://monikawolters.wix.com/foto
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 572
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Jul 2014, 17:03    Post subject:
Hoi Jan,
Dat belooft nog wat na je pensionering als je jezelf in dit tempo blijft verbeteren. Ik vind het mooi om te zien hoe je de omgeving bij de vogel betrekt. Die klauwier, de rbt en die zilverreiger, maar ook dat suikerdiefje zijn er fraaie voorbeelden van. En allemaal fototechnisch prima in orde.
Maar ik hoop eigenlijk vooral op meer eigenwijze foto's, je hebt er het lef voor.

Groet en dank voor je verhaal,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Jul 2014, 11:37    Post subject:
Altijd leuk om via deze weg wat meer te lezen over de persoon achter de foto's, zo ook in dit interview. Jan, het niveau in je foto's is inderdaad heel hoog, te zien is dat je al lange tijd fotografeert, complimenten daarvoor. Ben vooral onder de indruk van je serie van de Zeearenden in Overijssel met o.a. de Buizerd die invalt hierop.
Quote:
de bewerking in Photoshop, waarbij overmaat schaadt,
Absoluut waar en daarmee een waardevolle reminder. Veel succes nog met je (vogel)fotografie!

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Jul 2014, 16:17    Post subject: Hallo Jan,
Prachtig verhaal met passie voor de natuur. Je bevlogenheid komt in je foto's goed naar voren. De unieke beelden maak je niet zomaar, daarvoor heb je geïnvesteerd in tijd, locatie en geduld.

hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 20:37    Post subject:
Toen Sieb me een tijdje geleden vroeg in te stemmen met zijn idee mij tot fotograaf van de maand Juli te benoemen, zag ik dat als een mengeling van twijfel en onzekerheid, maar ik was er wel heel verguld mee...
Johan, Edward, Peter, Henk-Jan mijn vriend, Wijnand, Kees, Sieb, Frits, Peter, Monika, Bert, Joep en Henk bedankt voor jullie prachtige commentaren en aanmoedigingen het nog beter te doen.
Vogelfotografie is een ware belevenis, waar passies samen vallen en ook jullie foto's blijven mij fascineren.

Sieb, nogmaals bedankt en Monika veel succes en bevlogenheid gewenst!

Groet
Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
Anneke66


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Apr 2014
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 8:53    Post subject:
Hallo Jan,

Ik vind het ontzettend knap dat je je pas een paar jaar echt met vogelfotografie bezig houdt, en dat je dan (vind ik) één van de beste fotografen hier op Birdpix bent. Mooi ook om te lezen dat je zo van alles in de natuur geniet en niet alleen van vogels.
Ook leuk voor ons als kijker is dat je allerlei stijlen beheerst; vliegbeelden, portretten, vogels in het landschap, het gaat je allemaal goed af.
Wat een prachtige foto's ook bij dit artikel. Je hebt zo ook een goed beeld van wat je allemaal beheerst. Het suikerdiefje en de geelsnavelklauwier vind ik wel heel erg bijzonder.
Ga zo door en verras ons elke keer weer met je mooie beelden!

Groetjes van Anneke
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Jul 2014, 8:27    Post subject:
Beste Jan,

Lekker verhaal om te lezen en prachtige foto's. Je laatste foto hier, Roodborsttapuit in de regen, vind ik een topper in de categorie vogel in landschap.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Aug 2014, 14:49    Post subject:
Hallo Jan, een mooi artikel omlijst met fraaie foto's ! Je foto van de Geelsnavelklauwier is zeker mijn favoriet , maar de andere mogen er ook zijn ! IJsland kan ik alleen maar van harte aanbevelen, zeker ook voor de landschappen !
Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum