Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

is dit een goede combi?? lens plus converter

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 22:18    Post subject: is dit een goede combi?? lens plus converter
Ik heb deze lens en converter gezien op de webshop van cameraland.

zie link:

http://winkelwagen.cameraland.nl/orderdefault.cp?b=0&stap=2#

is dit een goede combi?

Met vriendelijke groet,

Nathan
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 22:58    Post subject:
er is niks te zien in je link

nathanjanssen

PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 23:11    Post subject:
Oja zie het.
Het gaat om :Tweedehands Nikon 300/4.0 G AF-S IF ED en de Tweedehands Nikon TC-14E II alleen voor AF-S .
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 8:56    Post subject:
het is in principe een uitstekende combi voor dit budget.

of deze aangeboden set ook zo goed is, en of de prijs goed is kan ik (gelukkig) zo niet zien. Test hem in de kou en je vindt het snel uit. Alles moet soepel blijven lopen. Een klein beetje draai speling bij de aansluiting op de lens is acceptabel.

Erg mooie tekening (scherpe lens), vol open op full frame camera in de hoeken wat minder, op een DX camera zie je daar niks van. Ook met deze convertor nog prima beeld.
Zonder convertor hele snelle autofocus en met convertor ook nog uitstekend bruikbaar.
Kortste scherpstelafstand van 1,45 m is met convertor precies te doen voor niet al te kleine vlinders en bruinerode heidelibellen.

Het is een van de beter gebouwde lenzen. Al is ie verreweg het goedkoopst en het lichtst, hij hoort eigenlijk wel een beetje bij de grote Nikon supertele's. Die convertor wordt ook nog gebruikt achter die supertele's, met uitstekend resultaat.

Het enige issue is de lensvoet, die is niet stevig genoeg om trillingen te weerstaan. Dit geldt met name sluitertijden tussen 1/10 en 1/100 s (spiegeltrillingen). Je moet een (champagne) kurk oid stoppen tussen lens en voet of een (kostbare) vervangende voet kopen (ik gebruik een grijze vacuvin, anderen pillendoosjes).

Het ding heeft geen anti-bibber (VR). Dat mist behoorlijk aan een lens waarmee het zo lekker lopen is. Al zul je vanaf 1/300s ook uit de hand wel enkele scherpe beelden hebben in een serie als je 1) je techniek ontwikkelt, 2) veel steun zoekt en 3) veel afdrukt.

De versie met anti-bibber wordt al een paar jaar verwacht, en leek vorig jaar al zo'n beetje op de markt te komen. Sommigen anticiperen op een prijsdaling als dit een keer zo ver is en bieden de lens vast aan. De lens is ook bij particulieren (marktplaats, fotoapparatuur.nl) te vinden. Deze convertor wordt niet heel vaak aangeboden.

check photozone
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/228-nikkor-af-s-300mm-f4d-if-ed-review--test-report
Reply with quote

henkdikkers

PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 10:51    Post subject:
Wij hebben die combinatie en kan hem van harte aanbevelen.
Verder sluit ik me aan bij het voortreffelijke commentaar van Peter Wijn.Hij is als geen ander in staat de technische details en de praktijk samen te brengen in unieke commentaren!!! Hulde Peter!

jee

PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 11:22    Post subject:
ik kan bevestigen dat het een prima combi is.
Zelf gebruik ik wel de kenko converter maar ken ook wel mensen die de nikon versie gebruiken.

Mocht je interesse hebben: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=11095

Ben je ook gelijk van het verzakken van de voet af want ik heb er de Kirk voet onder zitten.

voor de hobbyisten is dit een mooie oplossing:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=58046
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum