Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM december 2014: Han Bouwmeester
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 0:00    Post subject: FvdM december 2014: Han Bouwmeester
Korte bio
Naam: Han Bouwmeester
Leeftijd: 49
Woonplaats: Goor
Beroep: Natuurfotograaf
Andere hobby's? Vogelbeschermingswerk
Gebruikte apparatuur: Nikon met naast Nikon ook Sigma objectieven
Website: www.hanbouwmeester.nl
Foto’s op Birdpix


Beleving is een groot goed binnen de vogelfotografie en die beleving kun je alleen zelf voelen. Mensen die er niet bij geweest zijn hebben een heel ander gevoel bij een foto. Deze baardman fotografeerde ik hartje winter terwijl ik kort daarvoor een nat pak behaald had door een te dunne ijsvloer over te steken.

Interview
Waarom vogelfotografie?
Als kind groeide ik al op met het kunnen genieten van vogels en het beschermen ervan. Ik vond de buitenkant van de school altijd al een stuk boeiender dan de binnenkant. Samen met mijn vader en opa gingen mijn broer en ik in het voorjaar korhoenders kijken op de Borkeld bij Markelo en controleerden we nestkasten. Vogels boeien mij uitermate. Hun vaak bijzondere gedrag en het besef dat de trekkers onder hen zonder Tomtom elk jaar weer op dezelfde plek terug kunnen komen heeft me gegrepen.


Een van mijn eerste steenuilen foto’s; destijds gemaakt met de Nikon D70 in combinatie met een 70-300 mm 6.3 lensje.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Voor mij persoonlijk vooral het van nabij beleven van hun gedrag en de uitdaging om dat vast te leggen in beeld. Aan het uitdenken, ter plaatse observeren en voorbereiden van een beoogd beeld beleef ik eigenlijk net zoveel plezier als het fotograferen zelf. Steeds vaker lukt het me dan ook een vooraf gewenst beeld vroeg of laat ook te maken; meestal met nog een verrassend mooi aspect er bij. Dat is een kick wat voor mij nauwelijks door andere dingen te overtreffen is.


Hoewel ik graag ruimte om een vogel zie, ben ik ook liefhebber van het maken van details. Als een blauwe reiger zijn prooi vlak voor je neus uit het water hengelt zou je wel gek zijn daar niet wat mee te doen.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Het verwerken cq bewerken van de beelden. Ik vind het gewoon geen leuk werk, wat nog eens versterkt wordt door het feit dat ik er nauwelijks aan toe kom. Er moet al zoveel werk achter de computer gebeuren en zodra ik er aan toe kom is de fut er bij mij volledig uit. Dan wil ik naar buiten; het veld in om weer bij te tanken.
Maar daarnaast moet ik zeggen dat ik me grote zorgen maak om de aldoor toenemende populariteit van met name de vogelfotografie. Het heeft naast wat voordelen (meer mensen gaan de natuur waarderen) in mijn ogen ook grote nadelige gevolgen. Soms lijkt er wel een soort competitie tussen fotografen te ontstaan waardoor er steeds een stapje verder gegaan wordt waarbij het belang van de natuur, de vogels in dit geval, nogal eens in het geding komt. Ik merk dan ook een te begrijpen veranderende houding van natuurbeheerders en boswachters ten opzichte van vogelfotografen. Daar moeten we niet trots op te zijn en zie ik tegenwoordig dus zeker als mindere kant van de vogelfotografie.


Ik hoor wel eens zeggen dat je met de Sigma 300-800 mm geen vliegbeelden kunt maken. Nou, je hebt er wellicht wat meer inspanning voor nodig, maar het kan zeker.

Wat is je specialiteit?
Ik weet niet of ik die binnen de vogelfotografie heb. Ik doe mijn best om met mijn foto’s een verhaal te kunnen vertellen over hetgeen er gebeurt op de foto’s. Vogelgedrag dus. Dat lukt lang niet altijd natuurlijk. Aan veel vogelfoto’s is te zien dat het spontane beelden zijn waarmee ik bedoel, foto’s van toevallige ontmoetingen met vogels. Ik werk zelf meestal met een vooraf uitgedacht plan waarbij ik langs het onderwerp zelf heen probeer te kijken. De leefomgeving, de actie en de achtergrond met liefst terugkerende kleuren zijn minstens zo belangrijk. Zo hebben we het altijd over ‘de scherpte van een foto’ terwijl in mijn beleving de onscherpe delen in de foto minstens zo belangrijk zijn. Dat komt er natuurlijk lang niet altijd uit maar in die opzet zie ik in elk geval wel mijn grootste uitdaging; maar of het nu een specialiteit is?


Deze dwerguil kon ik tot op een meter benaderen. Toch leverde een paar flinke stappen terug een in mijn ogen veel mooier beeld op.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Geen idee eigenlijk; dat zouden andere mensen moeten opmerken.

Hoe werk je meestal?
In de jaren dat ik fotografeer heb ik wel geleerd dat op de bonnefooi rondlopen weliswaar leuk is maar zelden geslaagde foto’s oplevert. Ik ben dus vrij snel overgegaan op het fanatiek werken met schuilgelegenheden. Die kunnen variëren van slechts wat dennentakken over mijn kop tot een gat in de grond en van vaste fotohutten tot een onbehaaglijke plek op een vuilnisbelt in Gambia.


Vogels worden zeer druk en actief zodra het begint te sneeuwen; ik ook.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Verstoring ontstaat snel zodra je weinig over je onderwerp weet en onverschilligheid het wint van je dwang die ene foto te maken. Daarom is het zo belangrijk je te verdiepen in dat onderwerp. Basis voor mij is vooral eerder op de bewuste plek te zijn dan je onderwerp waarbij je zo goed als onzichtbaar te werk moet gaan. Zo heb ik een vogel liever op een wat grotere afstand dan pal voor mijn lens. Ze vertonen dan een meer natuurlijk gedrag en naar mijn mening komt het de sfeer in je foto ook ten goede. Voordeel is dat je ook speelse met composities en achtergronden om kunt gaan. Net zoals Michiel Schaap al eens aangaf; verstoring zie je vaak terug in je foto en dat is juist wat we willen vermijden.


Sinds ik mijn nieuwe HBN hut 6 in gebruik heb, is het genieten van de ijsvogels die er bij wijze van spreken niet weg te slaan zijn. Het gaf me eindelijk de mogelijkheid de foto te maken die ik al lang in mijn hoofd had. Terugkerende kleuren in een door mensen beïnvloede omgeving. Maar niet in het echt; deze foto is simpelweg door mij zelf gecreëerd door de ketting op een paaltje neer te leggen. Soms moet je wat manipuleren om een bepaald beeld te kunnen maken. Zodra dit nooit ten koste gaat van je onderwerp zelf heb ik daar geen moeite mee.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik ben begonnen met natuurvideofilms te maken maar toen de digitale fotocamera’s hun plek veroverden ben ik snel daartoe overgegaan waardoor het filmen vrij snel op de achtergrond raakte. Ik kocht de Fuji Finepix 602Zoom en bleef maar met ijsvogels in de weer. Al snel kwam wensnummer een en vervolgens nummer twee van de natuurfotograaf naar boven; meer bereik en betere kwaliteit. Het zal in 2004 geweest zijn dat ik de Nikon D70 kocht met een 70-300 mm lens. Na een behoorlijk ongeval tijdens een bedrijfsuitje knalde mijn wereld in elkaar en vond ik meer en meer ontspanning in de natuur. Ik had enorm veel plezier in het fotograferen maar die twee wensen werden frustraties. Inmiddels doorgegroeid naar de Nikon D810 vooral in combinatie met de geweldige Sigma 300-800 mm lens. De belangstelling in mijn beelden namen snel toe waarna ik in 2007 besloot beroepsmatig verder te gaan. Binnen mijn werk kwamen veel extra zaken die ik opzette. Ik begon als eerste fotohutten te verhuren in Nederland, organiseerde fotoreizen en ontwikkelde een inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen lijn met HBN producten die het leven van een natuurfotograaf makkelijker maken.


Uit de tijd dat we nog heel aardig korhoenders konden fotograferen op de Sallandse Heuvelrug. Helaas zijn dit soort foto’s inmiddels ondenkbaar geworden in ons land.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik heb, mede in het kader van de reizen die ik organiseer, al heel wat mooie plekken en landen bezocht. Het gras bij een ander is altijd groener maar als ik het nuchter bekijk vind ik nog steeds de meeste voldoening in mijn eigen omgeving zo rond de gemeente Hof van Twente. Ik ben steeds meer de zogenaamde hotspots gaan vermijden.


Ik had toestemming een paar dagen te bivakkeren in het Diepholzer Moor venn in een poging de kraanvogels in een zou mooi mogelijk landschap te fotograferen. Zelf kom ik er inmiddels niet meer omdat ik vind dat we samen te veel verstorend werken door met onze auto’s de landbouw gebieden af te stropen. Kraanvogels vliegen al vanaf zo’n 200 meter op en verdoen daar veel energie mee.

Wat is je droomsoort/-gebied?
Droomsoorten heb ik niet echt. Wel is het zo dat ik van kinds af aan een zwak voor ijsvogels en korhoenders heb gekregen. Verder ben ik beslist geen soortenjager of postzegelverzamelaar en kijk ik gewoon wat er op mijn pad komt.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Zoals ik al zei; ik zie wel wat er op mijn pad komt. Wel merk ik aan me zelf dat ik steeds meer de diepte in wil qua nieuwe technieken en ook meer van de filmmogelijkheden van de hedendaagse camera’s gebruik ga maken. Helaas is een enorme keerzijde van mijn werk dat ik er steeds minder tijd voor heb en bij tijdgebrek maak je zelden goede foto’s.


Ook zo’n vooraf uitgedacht beeld. Je weet dat het vroeg of laat gebeurt maar de truc is je niet te laten verleiden tijdens het wachten wat anders te gaan doen en er wat meer avonden voor uit te trekken.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik heb de liefde voor de natuurfotografie van Flip de Nooijer meegekregen. Een man waar ik het goed mee kon vinden en als geen ander mensen kon inspireren. Een presentatie van Flip was natuurfotografietheater, iets wat ik nog nooit iemand heb zien evenaren. Wat ongelooflijk jammer dat hij zo jong overleden is. Verder is Rein Hofman een goede vriend van mij. Ik merk dat we vaak op een lijn zitten voor wat betreft denkwijzen over fotografie, sfeer in beeld en de huidige ontwikkelingen binnen de natuurfotografie. Rein zie ik als de beste vogelfotograaf van Nederland en niet omdat ik hem als een maatje zie.


Kwak in een van de bijzondere hutten van Bence Mate. Fraai beeld maar klopt het wel zoals hij over het water lijkt te lopen?

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Incidenteel mag ik me graag met landschappen bezig houden. Macro is ook een favoriete tak maar hoewel ik goed voorzien ben in de materialen daarvoor is dit vooral het kind van de rekening. Vooral in het voorjaar is het tussen de drukte van mijn werk door een kwestie van keuzes maken en dan gaat mijn hart toch steeds weer naar de veren. Daarbij moet gezegd dat ik er van overtuigd ben dat je betere foto’s maakt als je je echt op een of twee onderwerpen in een bepaalde periode richt. Als je van alles wat probeert mee te pikken rollen daar in mijn geval zelden goede beelden uit.


De ‘gewone’ soorten zo mooi mogelijk in beeld brengen; dat is mijn grootste uitdaging. Hier een merel foeragerend op een kardinaalsmuts met metselwerk van een woning in de achtergrond.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Oef, daar kan ik wel een boek over schrijven. Zoals velen weten ben ik erg actief in het bouwen en verhuren van fotohutten en met name daar maak je nogal eens wat mee. Zo bracht ik eens een vader met zijn dochter van een jaar of 14 naar hut 1 toe. De dochter was veel te mooi om in een hokje in het bos te zitten en had er duidelijk geen zin aan. Pa had een 600 mm en de dochter had de compact camera van pa te leen die dag. Ik legde hen uit dat we de laatste tijd een bruine rat bij de hut hadden die zijn schuwheid voor mensen wel zo’n beetje verloren had. Maar ook dat er steeds vaker een buizerd bij de hut kwam en dat ik dus vermoed dat deze buizerd de rat een keer te grazen zou gaan nemen.
Aan het eind van de dag kwam de dochter met een brede grijns aan de deur om de sleutel in te leveren. Pa is chagrijnig zei ze. De rat had er de hele dag gezeten maar toen de buizerd zich ook liet zien bedacht pa zich dat niet te gaan redden met zijn 600 mm. Op het moment dat hij van lens wilde gaan wisselen en body en lens van elkaar gescheiden had, knalde de buizerd met een hoop spektakel op de rat. De enige die de camera flink kon laten ratelen was de dochter; pa in diepe treurnis achterlatend.


Een oehoe had een kerkhof uitgezocht als zijn biotoop. Hij bouwde al eens zijn nest in een grote grafzerk. Gelijk hebben ze; volop eten hier en rust alom. Een vogelfoto hoeft niet altijd met een grote telelens gemaakt te worden.


Papegaaiduiker op de Farne eilanden. Schitterend hoe je hier kunt spelen met composities en achtergronden. Hier terugkerende kleuren door een klif met daarop andere vogels als achtergrond te kiezen.

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix heeft veel betekend voor de populariteit van de vogelfotografie in Nederland. Ik was een van de eerste mensen die zich als lid aanmeldde en veel geleerd van foto’s van anderen en de commentaren op mijn eigen foto’s wat me er toe aanzette om mijn foto’s te verbeteren. Iets wat me overigens veel geld gekost heeft Smile)
Inmiddels heb ik een soort van haat-liefde verhouding met Birdpix. Ik denk niet dat dit de plaats is dit tot in detail uit de doeken te doen maar een almaar verdere aanpassing van de betaalde pixpas pro mogelijkheden heeft me doen besluiten de Pixpas aanbiedingen stop te zetten en dat is naast onnodig ook erg jammer voor de leden natuurlijk.


Spelen met licht. Vogel vol in tegenlicht en dit nog verder aangezet. Door zijn specifieke silhouet voor de kenners toch herkenbaar als rode wouw. Deze foto werd eens afgewezen voor een fotoforum, een maand later stond hij op de cover van een Italiaans natuurfotografie magazine. Vogelfotografie is smaakgebonden.

Het feit ik nauwelijks nog foto’s plaats heeft er echter niets mee te maken. Dat komt gewoon vanwege het tijdgebrek en verminderde behoefte aan het delen er van. Ik kijk bijna elke dag nog even naar de nieuwste foto’s en onderwerpen op het forum en beleef daar veel plezier aan. Het is mooi om te zien welke kwaliteit foto’s mensen tegenwoordig kunnen maken.
Toch is naar mijn mening de leercurve flink verminderd. Destijds werden er commentaren gegeven waar je echt mee verder kon, tegenwoordig is het vooral beperkt tot het uitspreken van een ‘mooi of minder mooi’ waarbij het laatste zeer voorzichtig gebeurd omdat het kennelijk erg veel pijn doet eens een wat minder positieve reactie te krijgen. Dat kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen maar juist positief bedoelde input ter verbetering van je foto’s helpen je verder; niet de ‘wow’s’ van deze tijd. Als ik bij me zelf na ga, ben ik ook gestopt met het geven van opbouwende kritiek daar ook ik gemerkt heb dat je dat vaak niet in dank wordt afgenomen. Het is iets wat ik helaas van vele pixers hoor maar ook iets waar Birdpix zelf nauwelijks invloed op heeft.

Overigens moet ik een groot respect uitspreken voor de moderatoren van Birdpix; die moeten toch heel wat gezeur over zich heen krijgen terwijl ze die tijd die dat kost ook actief aan hun hobby zouden kunnen besteden.


Scharrelaar in Hongarije tijdens het opzetten van een van onze reizen. Een rol met riet zorgt voor deze achtergrond.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Zorg dat je ontspannen op pad gaat, bij stress en haast maak je zelden goede foto’s. Probeer ook niet zoveel mogelijk soorten in een seizoen te fotograferen. Ik heb in die jaren wel geleerd dat dit weinig goede foto’s oplevert. In mijn beleving maak je betere foto’s als je voldoende tijd neemt je voor te bereiden op een gewenst doel. Een foto maken kan iedereen wel, maar een foto maken met net dat beetje meer ontstaat zelden bij toeval. Laat je ook niet verleiden door al te snel door te rijden naar een andere plek. Houd vast een je beoogde plek, hoe langer je op een plek staat hoe groter de gewenning aan bijvoorbeeld je auto is en je kansen dus toenemen.
Staar je niet blind op foto’s van een bepaalde soort van anderen. Het lijkt helemaal in door een bijvoorbeeld op Birdpix geplaatste vogel zelf ook te willen fotograferen en het liefst zo snel mogelijk. Wordt actief lid van een vogelwerkgroep, leer vogelgeluiden herkennen en alarmroepjes te vertalen naar wat er zich rond om je fotoplekje afspeelt. Zo enorm vaak hoor ik een vogel eerst voor ik hem überhaupt zie. Of aan de hand van naderende alarmerende gaaien wordt gewezen op de aanwezigheid van een roofpiet, dat is juist wat vogelfotografie zo mooi en boeiend maakt. En door het werk voor een vogelwerkgroep draag je ook nog eens bij aan het feit dat we überhaupt nog bepaalde vogels kunnen fotograferen. Dat realiseren we ons niet altijd even goed.
Probeer ook door het onderwerp zelf heen te kijken; het is zoveel mooier als je hele beeld mooi is en wat toevoegt aan de soort zelf. Probeer het ook zo reëel en natuurlijk mogelijk te houden. Vooral bij de fotohutten is de verleiding groot om vogels op te mooie takjes te zetten. Ik zag ooit eens een ijsvogel op een bloeiende artisjok en daaronder Brabant als plaatsvermelding.


Vogelfotografie is beleving pur sang. Ik zat in een van mijn fotohutten en was foto’s aan het maken van een zwartkop. Plotseling pats boem, paniek; weg zwartkop.

En tot slot; staar je niet blind op dat zonnetje! Op het zachte ochtend- en avondlicht na stop ik zelf meestal met fotograferen zodra de zon doorbreekt. Zo vaak lees ik ‘mooie dag gehad maar jammer dat het zonnetje er niet was’. Heel vreemd eigenlijk wat een bewolkte dag levert in verreweg de meeste gevallen veel zachtere en meer natuurgetrouwe kleuren op. We willen liefst een hoge sluitertijd terwijl ik zelf een groot liefhebber ben geworden van juist tragere sluitertijden. Ook gelijk een heerlijke uitdaging.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Ik ben niet zo van ‘mijn beste foto’. In mijn beleving kijk ik daarbij altijd vrij kort terug omdat de beleving dan nog in mijn aderen zit. Daarom kies ik in dit geval voor de poten van deze havik. Het mooie vind ik de kracht die de klauwen uitstralen terwijl een kwetsbare vlieg ogenschijnlijk ontspannen op zijn pootveren zit.

Hoe heb je hem genomen?
Ik was afgelopen voorjaar door collega Bence Mate uitgenodigd om een weekje bij hem te gast te zijn in ruil voor hulp bij het realiseren van ijsvogel mogelijkheden. Ik heb er van genoten terwijl ik wel het besef had dat het in mijn ogen vaak wel de overtreffende trap is wat deze knaap met zijn hutten allemaal kan doen. Er was geen kunst aan om deze havik voor de lens te krijgen want hij kwam elke dag wel een paar keer drinken. Het gaf me wel de mogelijkheid hem eens anders dan anders te fotograferen. Daarbij aangetekend dat ik deze week aan nikon 500 mm gehuurd had omdat ik wilde kijken of ik ooit over zou willen stappen van mijn Sigma 300- 800 mm. Ik voelde me de hele week knap beperkt met deze lens daar hij me een stuk minder creatieve mogelijkheden gaf. In heel veel gevallen zat ik veel te dicht op het onderwerp; zo paste deze havik ook bij lange na niet in mijn beeld. Dus van de nood een deugd gemaakt zeg maar en besloten trouw te blijven aan mijn Sigma 300-800. Tot op de dag van vandaag mijn meest ‘gewenste’ lens.

Wat kan er beter aan?
Geen idee; ik ben wel tevreden.


Bij het kiezen van ‘mijn mooiste foto’ ook aan deze steenuil gedacht. Helaas verdwijnen de mooie Twentse boerderijen in rap tempo om plaats te maken voor dure landhuizen met een maairobot voor de deur.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik had al geschreven dat ik wel zie wat op mijn pad komt. Volgens mij levert dat de mooiste momenten en daaraan gekoppeld resultaten op.

Velen kennen je ook van je fotohutten; hoe is dat zo gekomen?
Toen ik merkte dat steeds meer mensen me vroegen een keer van mijn fotohutten gebruik te mogen maken en tegelijkertijd de markt voor fotoverkopen terug begon te lopen vanwege een verzadigd aanbod, besloot ik luxere hutten te gaan bouwen en aan te bieden. Das was destijds nieuw in Nederland en ik kreeg dermate veel positieve energie van de blij terugkerende fotografen dat ik het langzaam uitbouwde. Mijn rode draad daarin was en zal blijven dat ik met de hutten tevens goede natuurdoelen wil laten mee profiteren. Zo hebben we dus goede samenwerkingen met een vogelwerkgroep, Staatsbosbeheer en Landschap Overijssel. Met die laatste hebben we in een jaar tijd de populairste fotohut van Europa verwezenlijkt. Veel fotografen die er gebruik van maken maar dus toch gereguleerd.


Ik heb een zwak voor macrofotografie waarbij vooral vlinders mijn favoriete onderwerp zijn. Heerlijk vroeg uit de veren door nog in het donker op de plek naar slapende vlinders te zoeken. Deze ochtend slechts met een vlinder bezig geweest; deze zilveren maan. Twee flitsers met diffuser uitgezet met daartegen over een reflectiescherm wat ik zelf vast moest houden om het mooiste licht op de vlinder te krijgen. Daardoor afstandsbediening van de camera in de mond en dus tanden bijtend deze foto gemaakt.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik kan enorm genieten van sfeer en beleving in natuurfoto’s en Hendrik van Kampen is iemand die daar zijn weg goed in weet te vinden. Volgens mij is Hendrik echt tot in zijn tenen aan het genieten als hij met of zonder camera op pad is. Een man die vast het nodige te vertellen heeft.


Landschapsfotografie: geweldig om te doen maar ik doe het toch niet genoeg. Sinds ik jaren terug eens een prijs won met een foto van deze plek is het inmiddels een zeer gewilde locatie geworden. Niet vreemd natuurlijk. Na publicatie van die winnende foto (niet deze dus) ontving ik van een krantenlezer een foto van deze plek van vlak na de oorlog. Fotografie doet wat met mensen.


Last edited by Arjen Drost on Mon 01 Dec 2014, 21:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 9:41    Post subject:
Wat een mooi verhaal Han! Nuchter en authentiek. Vind veel herkenning in de route die je hebt afgelegd in je natuurbeleving. Met name de waardering voor de fijne dingen dicht bij huis en het mijden van de hotspots. Goed ook te lezen dat jouw natuurondernemerschap een maatschappelijk doel dient in samenwerking met natuurorganisaties. Je toont hier een prachtige verzameling foto's waar de gepassioneerdheid vanaf straalt. En ja..... Over Rein (Hofman) zijn we het ook eens.

Groet
Henk
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 9:50    Post subject:
Prachtig verhaal om te lezen. Het chronisch tijdgebrek is een nare bijkomstigheid. Je foto's zijn m.i. met liefde en passie gemaakt. Geniet ervan zolang het nog kan.

Groet,

Peter
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 10:04    Post subject:
Hoi Han, Henk heeft mijn reactie al geschreven Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 10:38    Post subject:
Mooi verhaal Han, omlijst met fijne beelden. Kan me eigenlijk overal in vinden Wink , groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 12:01    Post subject:
om de een of andere (lokale) reden kan ik de beelden nog even niet zien, hier...

... dat komt de aandacht voor de tekst ten goede.
bedankt voor alle constructieve bijdragen die je hier nog steeds levert, zoals bovenstaande.

De afsluitbare capuchon van je camouflagejas heeft me enorm geholpen in een bescheiden zandstormpje in de woestijn.

Waren jullie hier nog steeds niet geweest? Wonderlijk. Hendrik en jij waren op nederpix zo ongeveer de eersten.
Niks ongeveer, zie hier:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=3226
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=3300
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 12:59    Post subject:
Interessant verhaal Han. Stof tot nadenken.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 14:58    Post subject: Fotograaf van de Maand
Beste Han,

Erg mooie foto's laat je ons zien. Een genot om naar te kijken.

MvG, Peter
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
r.koster


Gender: Male

Joined: 03 Dec 2009
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 15:20    Post subject: Mooi gesproken.
Mooi gesproken Han, gewoon afwachten wat er op je pad komt
En niet achter dingen aanjagen, zo moet het zijn.

Leerzaam verhaal!

Gr.,
René
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 15:32    Post subject:
Hoi Han,

Je prachtige foto's volg ik al een hele tijd, daarom erg leuk om eens wat achtergrondinfo over je te lezen, interessant verhaal alom. Je fotohutten zijn ondertussen een begrip geworden, sprak dit jaar een Duitse natuurfotograaf die er ook al eens was geweest Wink .
Het meer vastbijten in vogels van eigen regio is ook iets wat ik graag doe. Dit naar voorbeeld van je maat Rein Hofman overigens Wink . Het levert inderdaad vaak betere foto's merk ik zelf.

Veel succes nog met je fotografie en projecten eromheen.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 64
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 15:41    Post subject:
Hallo Han,

Intressant verhaal over hoe jij in het foto-wereldje je weg hebt gevonden. je streeft veel idialen na en niet het perfectionisme.

Mis alleen een beetje de steenarende
Surprised

met vriendelijke groet Alex
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 17:18    Post subject:
Hoi Han,

Toen ik op birdpix kwam en ik zag jouw foto's dacht ik, zo wil ik ook fotograferen.
Via Frank A, kwam ik voor het eerst in hut 1, ik weet het nog als gister. Inmiddels 6 hutten verder, wat gaat het toch snel. Ook zijn we bevriend geraakt en ben ik hulp op beurzen en proefdraaier geworden, waar ik je nog steeds dankbaar voor ben.
Ook heb ik door jouw hutten meerdere vrienden gekregen zoals, Frank Kremer, Gerard Visser, Hans Overduin, Boudewijn Schreiner, Thijs, enz.
Ook was ik geinspirreerd door het beschermen wat je doet zoals, een oeverzwaluwwand. Dit heeft mij tot vogelwachter en beheerder van een reservaat gebracht, met een hutje en vijver van `Bouwmeester` stijl.
Hopelijk zien we elkaar weer veel en mag ik genieten van je hutten.

Bedankt Han.

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 20:19    Post subject: Hallo Han,
Wat een inspirerend verhaal heb je geschreven. Je passie voor vogelfotografie, kennis van zaken en je visie hebben je prachtige foto's opgeleverd. Dat moet natuurlijk ook wel als beroepsfotograaf!?

Ook ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van je vogelhutten. Ook de persoonlijke kennismaken was prettig en onderhoudend.

Ik wens je veel succes toe met je vogelfotografie zaken.

Bedankt voor het delen,
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Alfred Berkhof
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 64
Joined: 19 Aug 2004
Posts: 12
Location: vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 20:34    Post subject:
Geweldig verhaal Han ,en prachtige foto,s

Gr Alfred
_________________
canon EOS 40D
canon EF 300 F4 IS USM
canon 1.4 extender
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 20:49    Post subject:
Mooi verhaal Han, ik herken er veel in. Bijvoorbeeld je zorgen over recente ontwikkelingen maar ook het aspect van rust nodig hebben om goede foto's te kunnen maken. In het verleden heb ik ook meegemaakt dat hobby's veel te serieus werden waardoor tijd en beleving daar onder gingen leiden. Ik heb hier van geleerd en wat betreft fotografie ga ik hier heel bewust mee om, ik hou veel zaken af.

Bedankt voor de uitnodiging om je op te volgen. Ik heb er lang over moeten nadenken omdat ik al eerder fotograaf van de maand bij Nederpix ben geweest. Kort geleden was ik ook gevraagd en heb toen nog geweigerd. De betreffende fotograaf heb ik wel ingelicht voor dit artikel verscheen. Ik neem het stokje over, maar wel anders.

Hendrik van Kampen
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Kees vd Heijden


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Nov 2012
Posts: 24
Location: Oosterland (Schouwen-Duiveland)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 21:45    Post subject:
leuk en boeiend verhaal Han, zo leer ik de man "achter" de hut kennen. schitterend is het ook dat je de samenwerkingen hebt met verschillende organisaties zo draagt iedereen direct of indirect toch een steentje bij.

de foto's kan ik alleen maar (net als veel andere foto's op BP) van onder de indruk zijn....ooit hoop ik ze ook zo te maken.

mvg Kees
_________________
een hoop Canon spul!
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 22:39    Post subject:
Erg leuk om de foto's te bekijken en je verhaal te lezen. Begrijp je wens om meer zelf te kunnen fotograferen Han. Zelf heb ik door mijn werk weinig tijd om te fotograferen en profiteer ik regelmatig van al jouw werk door een hut te huren. Dan vind ik de rust, waar jij het over hebt, om heerlijk te genieten van de natuur en te fotograferen. Dank daarvoor!

Andius Teijgeler
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Harm Hoitink


Gender: Male
Age: 77
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 1
Location: Zelhem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 10:41    Post subject:
Genoten van je verhaal en natuurlijk helemaal van je foto's.
Al 3 keer gebivakkeerd in je hutten. Heerlijk om daar te kunnen fotograferen!!

Groetjes van Harm Hoitink - lid Natuurfocus
_________________
Nikon D300S met Nikkor 18-200 mm en een Nikkor 80-400 mm
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 12:11    Post subject:
Mooi verhaal Han.
heb wel eens in hut 1 gezeten en dat ging prima, blijft jammer dat het zo ver rijden is naar Twente.

Ik moest vooral lachen om je anekdote, kan het me helemaal voorstellen.......
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Boudewijn Schreiner


Gender: Male
Age: 75
Joined: 05 Nov 2004
Posts: 38
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 16:39    Post subject:
Aansprekend verhaal Han.
Ook je advies om je aandacht op een beperkt aantal soorten te richten, waarbij de natuurbeleving voorop staat, spreekt mij aan.
Je prachtige foto's laten zien dat die combinatie uitstekend werkt. Met je lovenswaardige fotohuttenproject stel je een ieder in de gelegenheid om van dichtbij hun wenssoorten te bewonderen en te fotograferen.
groeten,
Boudewijn
_________________
Canon EOS 20D/40D/5D Mark lll
Canon EF 100mm f/2.8 Macro;
Canon EF 300mm en 500mm f/4L IS;
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 22:10    Post subject:
Mooi verhaal heb je hier neergezet Han! De foto's die je hebt bijgevoegd zijn stuk voor stuk prachtig om naar te kijken. Leuk ook om bij elke foto wat meer achtergrondinformatie te lezen.
Ik denk dat ik die sperwer met de zwartkop toch wel je absolute topper vind, wat een actie, wat een drama en wat een mooie spotlight effect....!
Verder waardeer ik je huttenverhuur zeer en zit graag in 1 van je mooie hutten, ook leuk om te weten dat jij als eerste hiermee begonnen bent!

Leuk ook om je laatst persoonlijk ontmoet te hebben!

Wie weet tot ziens,

Groeten,

Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
peterh50
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 20 Dec 2007
Posts: 61
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 12:03    Post subject:
Buitengewoon interessant verhaal heb je opgeschreven en natuurlijk prachtige foto's daarbij. Je betrokkenheid klinkt door in alles wat je doet en beschrijft. In tegenstelling tot de meeste anderen, die hier gereageerd hebben, ben ik nog nooit in één van je hutten geweest, maar het is duidelijk dat je al heel veel mensen daarmee mooie uren hebt bezorgd!

Peter de Hoog
_________________
Olympus apparatuur, Manfrotto 055Xpro en 680B
http://peterdehoog.blogspot.nl
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 21:12    Post subject:
Bedankt voor alle leuke reacties mensen. Voelt goed!
Ooit schrijf ik in een boek alle mooie verhalen, misstanden en frustraties van me af Cool

En erg fijn Hendrik dat je het toch gaat doen. Ik ben heel benieuwd wat we te zien gaan krijgen. Succes vast.
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 04 Dec 2014, 14:15    Post subject:
Een van de 'Birdpixers' (maar dat voel je inmiddels ws niet echt meer zo Wink ) waarvan ik het genoegen heb gesmaakt om er een aantal keren kennis mee te hebben gemaakt...en een genoegen was het!...Hoe lang gelden is het alweer dat ik je 's morgens vroeg in de Arkemheen tegen kwam, hoe lang geleden alweer de cursus die je gaf op Texel..

Een gedreven mens, met een enorm grote portie doorzettingsvermogen! Ik gun je het grote succes dat je hebt met o.a je vogelhutten dan ook van ganser harte...ook al is zo'n commerciële manier van vogelfotografie voor mij persoonlijk niet zo aantrekkelijk...en ik hoop dat je, ondanks de drukte die dat soort activiteiten met zich mee brengt, tijd blijft vinden om beelden te maken van datgene wat we allemaal zo mooi vinden en een groot hart toedragen...onze natuur! Schitterend wat je door de jaren heen hebt laten zien, zoals ook uit bovenstaande foto's overduidelijk blijkt

hartelijke groet,

Peter
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Dec 2014, 14:07    Post subject:
Erg leuk om je verhaal te lezen. Ik had eigenlijk verwacht dat je in het verleden al eens was gekozen tot FvdM. Verkeerde aanname dus.

Persoonlijk vind ik je ook een/het voorbeeld van een moderne fotograaf. In een moordende concurrentie met alle (natuur)fotografen weet je je toch te onderscheiden waarbij je natuurlijk door de hutten "wereldberoemd" bent geworden maar toch ook met natuurbehoud, cursussen, producten en wat al niet meer voorbij komt jezelf aardig weet te profileren.
Oh ja, bijna vergeten....je maakt natuurlijk ook waanzinnige foto's.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum