Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

7D MarkII en de ' oude ' 100-400 lens ervaringen
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 20:45    Post subject:
LFR wrote:
Misschien nog eens herhalen dat er duidelijk in de users manuel van de 100-400 lens staat dat ze niet compatibel is met een extender op een crop camera!
De voorbeeldfoto's zijn met een crop camera genomen en met een extender.

De user manual dateert nog uit de tijd dat dat inderdaad alleen werkte op, volgens mij, de iD serie. Inmiddels is dat achterhaald en kan die combinatie ook gebruikt worden op de 7D mark II (De enige crop camera, waarbij dat kan) Daarbij kan alleen gebruik worden gemaakt van het middelste scherpstelpunt.
Gr. Peter
Reply with quote

LFR

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 21:09    Post subject:
@ peterh50: "( De enige crop camera, waarbij dat kan)"
Kan ik die info op een Canon site vinden?

Ella

PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 23:46    Post subject:
Ik ga van het weekend testen met iemand die ook een 7d2 heeft met dezelfde problemen en Canon wil ook nog testfoto's van de lens zowel van de 7D als van de 7D2, ik werd bij de fotozaak totaal niet serieus genomen en na 10 testfoto's in de winkel was dus het advies ga maar met je oude setje de 7D dus aan de gang want de lens is te oud voor de 7D2 Shocked nou daar kan ik niets mee. Als je wat komt kopen staan ze met 4 man om je heen en nu was het wat om iemand te vinden die me wilde helpen terwijl ik gebeld had Rolling Eyes

En de lens is goed tot 10 meter en stilzittende vogels, dat gaat perfect maar verder zittend en vliegend niet.

De voorbeeld foto's waren inderdaad met extender, zonder extender zijn ze niet scherper.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Mar 2015, 11:19    Post subject:
Dag Ella,

Het kan inderdaad kloppen dat er wat communicatie fouten zijn tussen de lens en de 7D II. Maar gelukkig zit er 'AF fijnafstelling' in de camera. Ik zou hem dus professioneel laten afstellen bij ChipClean om te kijken of je er echt geen scherpe foto's uithaald. Uit mijnhoofd kost het 15 euro per brandpuntsafstand. Dat is dus 30 euro bij de set die jij hebt. Hij kan zien of er daadwerkelijk een problem is.

Daarnaast kan jezelf al kijken of 't aan het AF system ligt. Je moet even kijken of jezelf via live view en MF op een driepootstatief wel scherpe beelden krijgt. IS moet daarbij uit. Als je twijfelt over de scherpte mag je de beelden opsturen naar mij: jeffphotography96@gmail.com. Natuurlijk wel in Raw.

Toelichting op 'AF fijnafstelling'. Ze noemen dit ook wel Micro Adjustment. Er kan namelijk een verschil zitten tussen beide apparaten waardoor er niet scherp wordt gesteld op het punt waar jij wilt hebben. Hieronder een uitleg:

"Autofocus microadjustment (AFMA) is a procedure that allows a user to correct for small errors of front- or back-focusing. It is a feature that is present only on certain models of Canon dSLRs (currently, the 50D, 7D, 5D Mark II, 1D Mark III, 1D Mark IV, 1Ds Mark III, and 1D X). AFMA will have the greatest benefit for lenses with fast apertures (f/2.8 and wider), because the thin depth of field at wide apertures makes even small focus errors more evident."

Bron: http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/af-microadjustment-tips.aspx

Succes en we horen wel hoe en wanneer het opgelost is.

Groet,
Jeffrey van Houten

kanon

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Mar 2015, 12:44    Post subject:
Jeffrey van Houten wrote:
Dag Ella,

Het kan inderdaad kloppen dat er wat communicatie fouten zijn tussen de lens en de 7D II. Maar gelukkig zit er 'AF fijnafstelling' in de camera. Ik zou hem dus professioneel laten afstellen bij ChipClean om te kijken of je er echt geen scherpe foto's uithaald. Uit mijnhoofd kost het 15 euro per brandpuntsafstand. Dat is dus 30 euro bij de set die jij hebt. Hij kan zien of er daadwerkelijk een problem is.

Daarnaast kan jezelf al kijken of 't aan het AF system ligt. Je moet even kijken of jezelf via live view en MF op een driepootstatief wel scherpe beelden krijgt. IS moet daarbij uit. Als je twijfelt over de scherpte mag je de beelden opsturen naar mij: jeffphotography96@gmail.com. Natuurlijk wel in Raw.

Toelichting op 'AF fijnafstelling'. Ze noemen dit ook wel Micro Adjustment. Er kan namelijk een verschil zitten tussen beide apparaten waardoor er niet scherp wordt gesteld op het punt waar jij wilt hebben. Hieronder een uitleg:

"Autofocus microadjustment (AFMA) is a procedure that allows a user to correct for small errors of front- or back-focusing. It is a feature that is present only on certain models of Canon dSLRs (currently, the 50D, 7D, 5D Mark II, 1D Mark III, 1D Mark IV, 1Ds Mark III, and 1D X). AFMA will have the greatest benefit for lenses with fast apertures (f/2.8 and wider), because the thin depth of field at wide apertures makes even small focus errors more evident."

Bron: http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/af-microadjustment-tips.aspx

Succes en we horen wel hoe en wanneer het opgelost is.

Groet,
Jeffrey van Houten

Top! Applause

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Ella

PostPosted: Fri 13 Mar 2015, 15:00    Post subject:
Dank je wel Jeffrey, ik zal van het weekend gaan testen en stuur zeker wat naar je toe Very Happy
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum