Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM februari 2015: Peter Soer

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Feb 2015, 14:41    Post subject: FvdM februari 2015: Peter Soer
Korte bio
Naam: Peter Soer
Leeftijd: 49 jaar
Woonplaats: Rotterdam
Beroep: Financieel medewerker
Andere hobby’s? Monografieën van vogels lezen, roofvogelnesten zoeken en zo nodig beschermen, geringde vogels aflezen enz.
Gebruikte apparatuur: Canon 50D, extender 1.4 II, 300mm lens maar dat gaat dit jaar allemaal veranderen.


Birdpix-foto’s maken hoeft geen dure aangelegenheid te zijn. Deze foto is gemaakt met een eenvoudig mobieltje.

Website: nog geen maar een titel heb ik al: ’Peters kiekjes van Pietjes’.


Interview
Waarom vogelfotografie?
Zo’n 10 jaar geleden begon ik vaak de stilte en rust op te zoeken. Zodoende kwam ik al snel veel vogels tegen die ik begon te filmen en te fotograferen.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Het onverwachte, je weet nooit van te voren wat je tegenkomt.

Wat zijn de mindere kanten?
Minder leuk vind ik soms het massale bij een twitch en de ego’s.

Wat is je specialiteit?
Vanaf havenhoofden en zeepieren fotograferen, ik voel me daar helemaal in mijn element.



Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik heb geen eigen stijl, ik klik als ik iets moois of leuks zie. Ik heb wel geoefend op vliegbeelden. Ik fotografeer in RAW zodat ik thuis de kleuren en het licht kan aanpassen in Photoshop.
Het mooiste vind ik als ik een bepaald gedrag kan vastleggen:


Een vlinderende Wespendief in Extremaduro









Hoe werk je meestal?
Ik fotografeer meestal zonder plan en ik heb geen zitvlees om langdurig in een hut te gaan zitten. Ik fiets vaak in Delfland en omgeving. Ook bezoek ik dikwijls havenhoofden en ga ik soms naar een twitch als het uitkomt.



Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Door goed op te letten. Kijkt de vogel vaker naar mij dan naar bijvoorbeeld zijn voedsel dan zit ik al fout.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik ben zo´n 8 jaar geleden begonnen met bewijsplaatjes te maken omdat ik niet altijd werd geloofd wat ik had waargenomen. Pas later begon ik de schoonheid van een mooie foto te waarderen.

Wat zijn je favoriete plekjes?

De Scheveningse pretpier, dit jaar gaat die misschien weer open.


Terschelling ook omdat mijn familie daar vandaan komt.


Het Drents Friese Wold waar mijn andere familietak vandaan komt.

Wat is je droomsoort/-gebied?
Mijn droomsoort is de Middelste Jager in zomerkleed. Misschien komt die droom komende lente uit.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Meer fantasie gebruiken bij het fotograferen van een vogel. Het talent van Peter Teune ligt ver van mij af. Als ik een mislukte foto aan mijn vriedin laat zien en ik zeg dat het een Peter Teune-foto is, fronst ze haar wenkbrauwen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Chris Schenk, de soortjes, de gebieden, de foto’s…..helemaal top!

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Vrijwel niet, alleen als ik toevallig iets tegenkom.


De bewaking op de Maasvlakte wilde ook wel eens die Arendbuizerd zien.


een nieuwsgierig Hermelijntje

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Op de stuifdijk Maasvlakte was een Bladkoning gespot. Een aantal mensen en ik waren er naar op zoek toen we plotseling het geluid hoorden. We slopen zo stil mogelijk de dijk op en vonden een volledig geïnstalleerde vogelfotograaf met een afspelend mobieltje. De totaal verraste man was op heterdaad betrapt.

Wat vind je van Birdpix?
Het leert mij kwalitatief betere foto’s maken alleen de kritische commentaren mis ik dikwijls. Ik vind het altijd moedig van moderators om een gemiddelde foto niet in de database te zetten ondanks een stortvloed van nominaities. De recente hype van de hutjes vind ik niks, het is nog net geen dierentuin-fotografie.

Heb je nog tips voor andere fotografen?
Met kennis over het gedrag van de vogel kan je sommige acties beter voorspellen. Zo zijn eerste jaars vogels uit het Noorden vaak goed te benaderen.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Het gedrag van jagers komt hier duidelijk tot uiting. Ook zie je waar ze hun naam aan te danken hebben.

Hoe heb je hem genomen?
Zoals vrijwel al mijn foto’s. Heel snel reageren en van te voren inschatten wat er gaat gebeuren.

Wat kan er beter aan?
De scherpte, de grootte enz enz maar daar gaat het mij in eerste instantie niet om…vloeken in de kerk!

Welke foto zou je nog heel graag maken?
De Middelste jager die een Lemming vangt in zijn broedgebied.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Chris Schenk, ik kon het nauwelijks bevatten toen ik zijn foto’s zag die hij in Siberië en Alaska heeft gemaakt. Het lijkt me niet makkelijk om in Rusland op de gewenste plekken te komen. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Feb 2015, 15:48    Post subject:
Fijn van je gelezen te hebben Peter.

(en strakjes de grote Schenk, die was op zich al eens in beeld op een sterk bevriende site, natuurfotoblog.nl maar de site is helaas uit de lucht... )
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Feb 2015, 18:00    Post subject:
Interessant verhaal, Peter. Leuk om te lezen hoe je met fotograferen begonnen bent en wat je drijft.

Groet,

Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Feb 2015, 13:02    Post subject:
Leuk verhaal en bedankt voor de uitnodiging Peter! Ik ken je (nog) niet persoonlijk maar het lijkt erop dat we het een en ander gemeen hebben (ik ben alleen wat eerder begonnen). Hopelijk zijn er dit jaar wat lemmingen en dus middelste jagers die blijven hangen en tot broeden overgaan. Je hebt een ieder geval één van de beste Arctische locaties uitgezocht die ik ken en ik ga mijn stinkende best doen om er een geweldige ervaring van te maken.
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Feb 2015, 15:48    Post subject:
Zeer mooi verhaal , en foto's

Ik hoop maar dat Je met Je uitspraak ,,net geen dierentuin fotografie

geen mensen op hun tenen trapt , want blijkelijk is zowat iedereen daar mee bezig :)

Grt
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Feb 2015, 16:03    Post subject:
Een herkenbaar verhaal Peter. Misschien vooral herkenbaar, omdat we elkaar af en toe tegenkomen en toch wel voor een deel dezelfde voorkeuren hebben, zoals de kust bij storm.
Dat we soms op dezelfde golflengte zitten bleek wel tijdens onze eerste ontmoeting (ik denk tenminste dat het onze eerste ontmoeting was). We stonden naast elkaar en hadden ongeveer dezelfde spullen bij ons en we zagen ook duidelijk dezelfde vogels.
Jouw foto was misschien iets meer gecropt dan de mijne, maar we hadden duidelijk allebei in de gaten dat die mooie vette branding op de foto moest als er vogels in de buurt waren.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 571
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 22:08    Post subject:
Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen Peter. Je manier van werken spreekt me aan: op pad en maar zien wat je tegen komt. Daarvoor moet je alert kunnen reageren en daar ben je goed in zie ik: heel veel fraaie actiefoto's. Ik vind zelf die van de onderwaterfuut het mooist en het knapst.
En zo'n plaat als van die jagers, die een meeuw z'n visje afpakken: wat gebeurt er veel in dat ene beeld!

Alle respect voor je werk!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
HappyBird




Joined: 20 Mar 2015
Posts: 11

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Mar 2015, 15:18    Post subject:
Mooi hoor. Zeker de Scheveningen foto vind ik erg geslaagd!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum