Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Nieuw-Zeeland

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Niels Geelen


Gender: Male
Age: 33
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 21
Location: Kinrooi
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 22:39    Post subject: Nieuw-Zeeland
Hallo allemaal,

momenteel zit ik nog in mijn laatste jaar aan de universiteit, maar ik heb het plan opgevat om volgend jaar, voor ik werk ga zoeken, een aantal maanden naar Nieuw-Zeeland te gaan, voornamelijk met het doel om vogels te zien en hopelijk ook te fotograferen... Ik zou dan ook informatie willen vragen aan andere Birdpixers die al eens een reis naar Nieuw-Zeeland hebben gemaakt.
1) een aantal goede plekken om vogels waar te nemen en te fotograferen (uiteraard zal ik zelf goede plaatsen kunnen ontdekken, maar wat tips om te beginnen zijn altijd welkom!)
2) zou het mogelijk zijn om op 2 à 3 maanden het merendeel van de endemische soorten te fotograferen?
3) een specifieke vraag: ik heb begrepen dat er op verschillende plaatsen tochten aangeboden worden om wilde Kiwi's te zien, maar zijn deze überhaupt wel fotografeerbaar?
4) welke zijn de beste pelagische tochten, ik heb gelezen over tochten in de Hauraki Gulf, maar zijn er nog anderen die echt de moeite waard zijn?

Dank bij voorbaat, Niels Geelen
_________________
Nikon D50;
Nikon D3;
Sigma 135-400mm;
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 23:19    Post subject:
Niet dat ik er ooit geweest ben,maar Kiwi's zijn nachtdieren dus ik denk dat dat een hele klus wordt. Maar misschien is er met een gids overdag ook van alles mogelijk.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 23:23    Post subject:
Als ik jou was zou ik sowieso een paar dagen naar Stewart Island gaan:
http://www.ltdphoto.com/reizen/2010nieuwzeeland/ulva%20island/ulvaisland.htm
dat is ook de enige plek om eventueel overdag wilde kiwi's te kunnen zien: http://www.youtube.com/watch?v=8x5d_lZtA0U dit filmpje is echt erg gaaf!!!!!!

van daaruit kan je ook met de watertaxi naar Ulva Island wat erg leuk is en waar je leuke soorten kunt zien.
Als ik jou was zou ik niet met de boot gaan (behoorlijk wild daar) maar met de helikopter, dan kan je je gelijk op de goede plek op het strand laten afzetten en daar een wandeltocht maken, als het goed is zijn er ook hutten in de buurt, mocht ik nog een keer gaan dan zou ik dat zelf ook doen.

Voor Albatrossen zou ik je aanraden om vanuit Kaikoura de trips te pakken: http://www.ltdphoto.com/reizen/2010nieuwzeeland/zeetrip/albatrossencounter.htm
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 7:20    Post subject:
Leuke plek om naar toe te gaan. Voor mij is het al weer heel lang geleden, maar ik heb er nog steeds goede herinneringen aan.
Om het merendeel van de endemische soorten te fotograferen zal een hele klus worden. Om te beginnen is er een aantal soorten dat zo schaars is dat je ze eigenlijk niet te zien krijgt (denk ik), tenzij je heel speciale contacten hebt. Een paar soorten komen alleen nog voor op een of enkele kleine eilandjes, waar je niet zonder hele speciale afspraken kunt komen.
Ik denk dat je een verlanglijstje van soorten moet maken, zodat je aan de hand daarvan kunt bepalen waar je tijd in steekt. Sommige van de soorten, die ik ben tegengekomen, heb ik slechts op een of twee plekken gezien.
Steward Island is inderdaad de plek waar je de meeste kans hebt op Kiwi's overdag, maar ook daar struikel je er niet over en is een gids waarschijnlijk wel handig. Overigens zijn er drie soorten Kiwi, waarvan er volgens mij maar een voorkomt op Stewart Island.
De trip naar Stewart Island heb ik per boot gemaakt. Inderdaad redelijk hobbelig, maar ondanks mijn vrij zwakke maag heb ik er van genoten zonder zeeziek te worden. Ik ben op het achterdek gaan zitten en de zeevogels achter de boot maken dat de tocht al snel voorbij is.
Verder moet je bij Nieuw-Zeeland soms geluk hebben met het weer. Op het Zuid-eiland valt er aan de westkust gemiddeld 400 mm neerslag per maand, dus soms kun je een dag hebben dat het weer wat tegenvalt.
Op Stewart Island valt er gemiddeld op 300 dagen per jaar neerslag (maar meestal maar een paar uur). Wel zoveel dat de sommige islanders niet over het weer praten (what's the point, it just happens).
Indertijd ben ik gewoon op goed geluk gegaan, maar als ik ging met als doel zoveel mogelijk van de endemen te zien, zou ik veel tijd in de voorbereiding steken.
Veel plezier daarmee.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 12:31    Post subject:
dit lijkt mij een vraag voor Jack 'bokje' Folkers. Kijk eens op zijn site http://www.dwaalgast.nl/index.html, anders moet je eens op Travellingbrider.com kijken. Lijkt me gaaf hoor, 3 maanden naar NZ. Veel plezier alvast met voorbereiden. Hou er wel rekening mee dat de seizoenen omgekeerd zijn als bij ons. Zij vieren kerst hartje zomer... (is missichien een open deur, maar sommigen realiseren zich dat niet. Zou zo jammer zijn)

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
Speedy B


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 84
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 12:46    Post subject:
Lesley van Loo wrote:
Voor Albatrossen zou ik je aanraden om vanuit Kaikoura de trips te pakken: http://www.ltdphoto.com/reizen/2010nieuwzeeland/zeetrip/albatrossencounter.htm

Heel gaaf land en niet alleen voor de vogels.
Maar wat de Albatrossen betreft kan je ook gewoon naar het schiereieland van Dunedin gaan hoor.
Vliegen ze gewoon over je hoofd.
Hier een verslag van een willekeurige reiziger.
Niet van mij maar wel handig voor de locatie.
_________________
Mvg Ben

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 14:15    Post subject:
Op Otago peninsula zie je alleen de Royal Albatross, die daar in een kolonie broedt. Zeker de moeite van het bekijken waard, maar bij Kaikoura kun je wel zeven verschillende soorten zien.
Als je naar de kolonie bij Dunedin gaat, is het een aanrader om even door te lopen tot je zicht hebt op de zee. Je staat dan hoog op een klif, dat in ieder geval toen ik er was, gebruikt werd door de albatrossen om hoogte te krijgen op weg naar de kolonie. Daarbij kwamen ze zodanig dicht over de parkeerplaats dat ik het gevoel had dat ik moest bukken. Met mijn analoge zoomcamera heb ik toen op 35 mm (full frame toen) foto's gemaakt, waarbij de vleugelpunten niet meer pasten. Ik kan je natuurlijk geen garantie geven over de situatie ter plaatse zoals die nu is, want misschien had ik gewoon geluk met de wind.
En Otago Peninsula is waarschijnlijk de beste plek ter wereld om de Geeloogpinguin te zien (met gids denk ik).
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Speedy B


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 84
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 14:23    Post subject:
DIE Ervaring had ik daar ook
Maar concentreer je zeker ook op landschapfotografie.
De gletsers in Westland National Park zijn heel erg mooi. Het Kahurangi park bij Nelsonis zeker de moeite waard voor een meerdaagse hike en de fjorden bij Te Anau zijn geweldig (wel van te voren boeken want het is er nog al eens druk)
Zeer zeker een heel mooi en relaxed vakantieland!
_________________
Mvg Ben

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 15:48    Post subject:
Als het een kwestie is van zover mogelijk weg van huis, dan valt er niet veel tegen in te brengen.
Besef wel dat het daar een beetje 'schraal' is quá vogels. De meeste endemen zijn niet echt algemeen in gedegradeerde stukken (daar waar mensen plegen te komen), dus die moet je al in meer afgelegen gebied zoeken.
Bovendien heb je veel kans om een Europese soort in je verrekijker te krijgen, de helft van de avifauna is ingevoerd (dus als je groenlingen of putters wil fotograferen...)

Als je toch zoveel tijd hebt, zou ik overwegen om 2 weken vrijwilliger te zijn op een van de eilanden waar ze Kakapo's monitoren. Meer dan waarschijnlijk wordt dat je onvergetelijkste vogelsoort die je daar kan zien (en voelen) Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Niels Geelen


Gender: Male
Age: 33
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 21
Location: Kinrooi
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 22:34    Post subject:
Bedankt allmaal voor de reacties!
Stewart en Ulva Island stonden al op mijn lijst om te bezoeken, dat er de kans bestaat om Kiwi's overdag te zien wist ik niet dus dat was een erg nuttige tip! Verder zal ik Kaikoura en Otago zeker op de lijst zetten van plaatsen die ik moet gaan bezoeken.
Dat veel van de soorten tegenwoordig ingevoerde Europese soorten zijn wist ik al, maar dat vind ik niet zo een groot probleem, misschien krijg ik wel soorten voor de lens die mij hier nog niet gelukt zijn zoals Barmsijs... Het zoeken naar de endemen blijft natuurlijk wel de belangrijkste opgave, maar ik geloof dat het buiten de verschillende Kiwi soorten en de Kakapo wel doenbaar moet zijn om een groot deel te kunnen fotograferen (hangt natuurlijk ook voor een groot deel af van geluk). Ik ben volop bezig met goede locaties te verzamelen en zal ook het boek "Where to watch birds in New Zealand" kopen, maar verdere tips over goede (fotografie)locaties zijn uiteraard altijd welkom!
Is een van jullie ooit naar Tiritiri Matangi geweest? Naar het schijnt een geweldige plaats (beschreven als: hoe het vasteland er eeuwen geleden uit zag) sowieso is dit de enige plaats waar je de Takahe kan zien (naast Kokako, Stitchbird en een van de ondersoorten van Saddleback), dus wel de moeite waard denk ik!
Ook bedant voor de tip over vrijwilligerswerk... Dat ik een Kakapo zou kunnen zien durf ik niet te dromen, maar een paar weken als vrijwilliger werken zou sowieso al een mooie ervaring zijn. Zodra ik wat zekerder ben over data zal ik mij wel inschrijven denk ik...
Tot slot nog een vraag: welke vogelgids gebruikten jullie tijdens jullie reis door Nieuw-Zeeland?

Vriendelijke groeten, Niels
_________________
Nikon D50;
Nikon D3;
Sigma 135-400mm;
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm
Back to top
Reply with quote
 
Niels Geelen


Gender: Male
Age: 33
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 21
Location: Kinrooi
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 17:30    Post subject:
Dag allemaal,

het is al een hele tijd geleden dat ik dit onderwerp gestart ben en ondertussen is mijn reis van 3 maanden alweer bijna een week achter de rug... Vanwege 2 jaar extra studies heb ik mijn reis moeten uitstellen maar de droom is gelukkig altijd gebleven. Ik zou iedereen die mij hier 3 jaar geleden nuttige tips gegeven heeft nogmaals hartelijk willen bedanken!
Ik ben er uiteindelijk in geslaagd alle endemische landvogels te zien op 4 na (Blue Duck, New Zealand Falcon, Orange-Fronted Parakeet en Great Spotted Kiwi) en een groot deel van deze soorten ook te fotograferen! Nieuw-Zeeland is een fantastisch land om in rond te reizen en hoewel het aantal endemische vogelsoorten niet zo hoog is zijn degenen die er nog steeds voorkomen wel heel erg spectaculair!

Groeten, Niels
_________________
Nikon D50;
Nikon D3;
Sigma 135-400mm;
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm


Last edited by Niels Geelen on Tue 23 Dec 2014, 0:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 19:51    Post subject:
cool, ben benieuwd naar de foto's Exclamation
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Peter Overbosch


Gender: Male
Age: 74
Joined: 14 Apr 2006
Posts: 9
Location: Duesseldorf, Duitsland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Dec 2014, 10:54    Post subject:
Wij zijn er begin dit jaar geweest - 2 maanden - en hebben flink wat kunnen fotograferen, zie:http://www.overbosch.de/photo_gallery/New%20Zealand/Index.htm
Stewart Island en Ulva zijn inderdaad aanraders en Kiwi's zijn daar 's nachts te zien en (beperkt door de duisternis - geen flits toegestaan) te fotograferen. Kapiti island is ook een aanrader. NZ is een ideaal land om rustig rond te reizen en het viel ons op hoeveel minder schuw de vogels en andere dieren waren. Veel plezier.
Peter
_________________
Canon EOS 1D Mk 4, 800mm F5.6 IS, 500mm F4 IS, 1.4 en 2* converters, 100-400mm, 24-70mm F2.8, 100 & 180mm Macro, 17-40mm, Gitzo 1325, Wimberley Head
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Dec 2014, 13:56    Post subject:
en, is het gelukt met de kakapo? Smile
Back to top
Reply with quote
 
Niels Geelen


Gender: Male
Age: 33
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 21
Location: Kinrooi
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 24 Dec 2014, 15:14    Post subject:
Dat is een goede vraag! Meteen nadat ik mijn stukje geschreven had besefte ik mij dat ik de Kakapo in principe eigenlijk niet heb gezien (dat wil dus zeggen: in het wild). Omdat er geen broedseizoen was toen ik er was heb ik mij niet aangemeld als vrijwilliger (ik had sowieso al te weinig tijd om alles te zien dat ik wou zien!), maar dat is iets dat ik in de toekomst nog wel eens wil doen... Dat gezegd zijnde heb ik wel een Kakapo gezien: het bekende mannetje, Sirocco (de ambassadeur van de soort die niet in het broedprogramma zit omdat hij met de hand is opgevoed en denkt dat hij een mens is), was toevallig juist in een natuurreservaat in Dunedin toen ik er ook was. Aangezien het vrijwel onmogelijk is toestemming te krijgen om naar Codfish Island of een van de andere eilanden te gaan heb ik de kans gegrepen om deze fantastische soort toch in levende lijve te zien! In principe mag ik deze soort natuurlijk niet meetellen in mijn life list maar dat maakte de ervaring daarom niet minder speciaal! Als er geïnteresseerden zijn kan ik wel een (slechte) foto in mijn persoonlijk album plaatsen...

Vriendelijke groeten, Niels
_________________
Nikon D50;
Nikon D3;
Sigma 135-400mm;
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm
Back to top
Reply with quote
 
Kav


Gender: Female
Age: 39
Joined: 26 Mar 2015
Posts: 1
Location: Philippines
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Mar 2015, 11:37    Post subject: Kiwi
Ik ben net terug van Stewart Island. De maan was vol tijdens ons bezoek dus ze waren relatief gemakkelijk te bekijken op het strand. Kiwi zijn afstandelijk van mensen in de omgeving als gevolg van het toerisme.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum