Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Fotograaf van de Maand mei 2015: Wim Werrelman
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Apr 2015, 22:39    Post subject: Fotograaf van de Maand mei 2015: Wim Werrelman
Korte bio
Naam: Wim Werrelman
Leeftijd: 52
Woonplaats: Utrecht
Beroep: Optometrist (in ruste), natuurfotograaf, lodgehouder
Andere hobby's: Mijn vrouw en kinderen, reizen, muziek luisteren, muziek maken, films en series kijken, wandelen, schaken, lezen, tennis, padel, rennen, kanoën, zwemmen, fietsen, skiën, ontdekken, dagdromen, positief zijn, Afrika, lachen, helpen, lekker eten, een pilsje drinken met vrienden, een goed gesprek, Birdpixen.....
Gebruikte apparatuur: Nikon. Momenteel onder andere D 810 en D 800E met 500 mm F4.0, 20 mm F 2.8 en 80-400 mm.
Website: www.wimpics.com en www.safaribeachlodge.net
Foto’s op Birdpix
Foto's op Nederpix


Paula en ik, Mozambique, zomer 2010

Heb je ook een wat langere bio?
Ja hoor, hier komt ie.
Ik ben ruim 26 jaar zeer gelukkig getrouwd met de Spaanse Paula (de leuke dame die met mij op mijn avatar staat, zie foto hierboven). Samen hebben wij 3 geweldige zonen.
Begin 2013 hebben wij ons speciaalbedrijf in contactlenzen (Contactalook) in Eindhoven verkocht. Een van onze specialiteiten, naast contactlenzen, was het helpen van kinderen met lees- en leerproblemen door middel van zeer uitgebreide oogonderzoeken (optometrie) en het geven van visuele trainingen, om de efficiëntie van het visuele systeem en de waarneming te verbeteren. In Sevilla, waar ik nu een deel van de tijd woon, is Paula begonnen met een nieuwe optometrie praktijk.

Al in mijn jeugd droomde ik ervan om natuurfotograaf te zijn, met name in Afrika. Het leven liep echter anders en ik heb mij met veel inzet en plezier op ogen (en de mensen erachter) gestort. Het nadeel van dat beroep is echter dat je de hele dag in een klein donker hokje zit....

Kroeskoppelikanen, Kerkini lake, Griekenland, februari 2014. D 800E met Nikkor 20 mm vanuit boot met de camera op ongeveer 10 cm boven het water (zonder door de zoeker te kijken). ISO 640; F 9.0; 1/1250 seconde. Deze foto doet voor het tweede jaar op rij mee in de Final Round van de Wildlife Photographer of the Year wedstrijd (de uitslag heb ik helaas nog niet, het raw file is wel al ingestuurd).

In 2002 heb ik in een lichte vlaag van (niet alcoholische) verstandsbeneveling en spontane verliefdheid een kleine lodge (hotel) in Malawi aangeschaft: Safari Beach Lodge. Die lodge ligt prachtig (al zeg ik het zelf) in een bosreservaat aan het meer van Malawi en ik kom er graag. Onder andere ook om de locale Afrikaanse Zeearenden te begroeten en op de foto te zetten. Ik geef daar werk aan 35 Malawianen en 1 Duitser en we doen diverse hulpprojecten, waaronder een nieuwe aanpak van malaria in samenwerking met Bart Knols (www.in2care.org) en een schoolproject in samenwerking met Luis Vazquez Jimenez (https://www.facebook.com/TheChigumukireSchoolProject?pnref=story).
Daarnaast kom ik regelmatig bij een groep Spaanse nonnen op visite die in Malawi een fantastisch goed opgezet weeshuis en ziekenhuis runnen: St Mary Rehabilitation Centre. Ook Madonna is daar ooit op de thee geweest. Ze werd grappig genoeg niet herkent door de nonnen (een van de vele voordelen van geen TV kijken).
Ik bewonder de gemiddelde Malawiaan om zijn/haar onbekommerde en vrolijke instelling. Niet dat ze het daar nu allemaal zo makkelijk hebben, maar ze maken zich in ieder geval lang niet zoveel zorgen als wij over hun (financiële) toekomst en leven veel meer van dag tot dag. Daar kunnen wij in zeker opzicht nog best veel van leren.


Safari Beach Lodge, Senga Bay, Malawi, september 2014. D 810 met 80-400 op 340 mm. Handmatig belicht op ISO 400; F 8.0; 1/2000 seconde vanaf boot. Een van de locale Afrikaanse Zeearenden die dagelijks rond en over de lodge vliegen.


Senga Bay, Malawi, december 2014. D 810 met 20 mm. ISO 1600; F 6.3; 1/125 seconde uit de hand. Kinderen uit het aangrenzende locale vissersdorp kwamen af op ons strandfeest en deden gezellig mee.

Mede door die lodge kom ik sinds die tijd zo'n 3 maal per jaar in Afrika, met name in Malawi en Zambia, maar ook in de buurlanden Mozambique en Tanzania.
Tja en dan kun je daar dus heerlijk fotograferen......
Van het een kwam het ander en geleidelijk aan veranderde mijn interesse op het gebied van doelsoorten wat meer van zoogdieren (al weer een olifant, gaap Wink ) naar vogels.


Bonte IJsvogel, Malawi, oktober 2011. D 7000 met 500 mm vanaf monopod. ISO 320; F 7.1; 1/1250 seconde. Een van de meest waargenomen vogels hier op een locale vissersboot.

Vis je graag?
Nee, dat is niet mijn ding. Vroeger begreep ik geen snars van vissers. Urenlang stil zitten en naar een dobbertje kijken in de hoop dat je iets vangt. Ik begrijp vissers nu wat beter want ook voor vogelfotografie zit je soms uren, dagen of weekdelen te wachten op iets waarvan je niet zeker weet of het komt en/of zal gebeuren. Maar als het dan gebeurt: GENIETEN!


Grijze Wouw, Extremadura, Spanje, mei 2012. D 7000 met 500 mm vanaf statief vanuit schuilhut. ISO 400; F 11.0 (om in dit geval de achtergrond niet te onscherp te hebben); 1/500 seconde. Mijn meest bekende foto hier op Birdpix. Ik had hier een “beetje” mazzel dat het even daarvoor kort maar heftig geregend had en er een regenboog verscheen.

Vogels zijn fantastische wezens. Er zijn zoveel verschillende soorten (wereldwijd zo'n 10.000), zoveel kleuren, zoveel vormen, zoveel gedragingen.....
Alleen die veren al, die beschermen tegen hitte, kou, wind, water en (lichte) trauma's. En ze maken het ook nog eens mogelijk dat (de meeste) vogels kunnen vliegen; heerlijk!
En waar je ook komt, ze komen bijna overal voor. En dan is het fotografisch ook best wel een uitdaging om ze mooi vast te leggen. In hun natuurlijke omgeving, in rust op een mooi takje, tijdens het jagen, tijdens het flirten, in vlucht, in groepen etc.
Laatst zwom ik in zee (Spanje) en kwamen er op een paar meter afstand onverwacht 2 Steltkluten overgevlogen. Dan kan ik echt genieten, gelukkig ook zonder camera.

Een van mijn drijfveren is ook dat ik mensen graag laat zien hoe mooi onze natuur is. En dat die het waard is om te beschermen en zorgvuldig mee om te gaan.


Geoorde Fuut tijdens het Admiraal zeilen, een onderdeel van de balts. Breda, Nederland, maart 2014. D 800E met 500 mm en 1.4x converter vanaf statief liggend langs het water.

Wat ben je gaan doen na de verkoop van je bedrijf?
Tja, dan heb je meer tijd en dan was daar die jongensdroom...
Ik ben wat meer gaan rondkijken in mijn eigen omgeving en zodoende “ontdekte” ik dat er niet alleen mooie vogeltjes in Afrika zitten, maar dat ook Europa erg de moeite waard is en zelfs, gek genoeg, ons eigen mooie landje Smile


Grauwe Ganzen, Grave, Nederland, januari 2013. D 800E met Nikkor 500 mm uit de hand. ISO 500; F5.6; 1/250 seconde. Mijn favoriete in Nederland gemaakte foto. Hij deed het best goed bij de beste Birdpix foto's van 2013 en doet dit jaar mee in de Final Round van de Wildlife Photographer of the Year wedstrijd.

Daarnaast heb ik me gericht op het verbeteren van mijn kennis en handigheid, zowel op het gebied van de fotografie als van de natuur en haar bewoners. Een klein lijstje met mensen die mij hier geholpen hebben:
Bas Breetveld; exposure to the right en handmatig belichten.
Jeroen Stel; goed leren omgaan met Photoshop.
Yves Adams; je goed voorbereiden, gebruik ALLE lenzen, de mooie uithoeken van Europa leren kennen.
Alejandro Jimenez Garrido en Francisco (Paco) Viruez Venegas; hutten bouwen, leer je eigen omgeving kennen.
Heel erg bedankt jongens!


Zeekoeten (en Kuifaalscholvers en Alken), Hornøya Island, Noorwegen, maart 2015. D 810 met 20 mm uit de hand, balancerend op een richel. Handmatig belicht op ISO 1250; F 10.0; 1/800 seconde. We konden 2 nachten overnachten in de vuurtoren op het eiland; een prachtige ervaring en lekker veel tijd om te fotograferen.


“Coitus interruptus”. Parende Bijeneters worden gestoord door een derde exemplaar. Hongarije, mei 2014. D 800E met 500 mm vanaf statief vanuit schuilhut. Handmatig belicht op ISO 640; F 5.0; 1/640 seconde.

Natuurlijk zijn ook andere mensen hier belangrijk geweest, waaronder mijn fotomaatje Robert van Brug en vele anderen die ik ontmoet heb tijdens het fotograferen. En niet te vergeten de medefotografen en natuurliefhebbers die ik hier op Birdpix “tegenkom”. Het kijken naar en reageren op andermans werk, de reacties op je eigen werk, allemaal heel belangrijk en ook geweldig leuk. En ook best wel een beetje verslavend......


Muskusos, Dovrefjell, Noorwegen, september 2013. D 800E met 70-200 op 105 mm met grijsverloopfilter uit de hand. ISO 400; F 5.6; 1/400 seconde.

Wat kenmerkt jouw foto's?
Ik zoek in mijn foto's naar balans. Balans tussen onderwerp, achtergrond, vlakverdeling, (on)scherpte, kleur, patronen en helderheid. De foto's waarbij ik daar niet tevreden over ben laat ik tegenwoordig niet meer zien. Voor mij persoonlijk is het meer de lol om een mooie foto te maken van een “alledaagse” vogel dan een bijzondere vogel alleen maar vast te leggen. Daarbij probeer ik ook af te wisselen tussen foto's waar voornamelijk een vogel op staat en foto's waar goed de leefomgeving zichtbaar is.
Ook experimenteer ik graag met beweging en vormen. Daarvan laat ik hier op Birdpix maar heel af en toe iets zien.
Het mooiste is als een foto emotie oproept..... Dat lukt zo af en toe.
Maar ja, ik ben zeker niet de enige die zo werkt en denkt, dus mijn foto's zullen op zich niet makkelijk herkenbaar zijn als een “eigen” stijl.


“Dansende strepen”. South Luangwa National Park, Zambia, september 2014. D 810 met 80-400 op 250 mm uit de hand vanuit auto. ISO 50; F7.1; 1/30 seconde. Omgezet naar zwart-wit. Ik zag de zebra's aankomen en zette de camera vlug in een lage ISO stand om een panningshot te kunnen maken.


Waterspreeuw, Finland, maart 2015. D 810 met 500 mm vanaf statief. Handmatig belicht op ISO 100; F 13.0; 1/5 seconde.

Heb je tips voor andere fotografen?
Ja, best veel: gebruik de AF-ON knop en niet de ontspanknop om scherp te stellen, zet je statiefkop waterpas, let altijd op de achtergrond, oefen veel met richten (niet alleen op de WC), automatiseer de bediening van de knoppen terwijl je door de zoeker kijkt, heb plezier en geniet, verdiep je in je software, vergeet je hoekzoeker niet, probeer regelmatig op ooghoogte van je onderwerp te komen, neem extra batterijen en geheugenkaartjes mee, kleed je goed, visualiseer van te voren wat je wil bereiken, bepaal je compositie al terwijl je de foto maakt en niet later op de computer (daar zijn onder andere die verschillende scherpstelpunten voor) en geef de vogels de ruimte op je foto en in de natuur. Maar ik zal me tot 1 (uitgebreide) tip beperken: handmatig belichten.


Berkenbomen, Finland, maart 2015. D 810 met 80-400 op 400 mm vanaf statief. Scherpgesteld op de achterste bomen. Samengesteld uit 4 naast elkaar geplaatste foto's. Handmatig belicht op ISO 200; F 8.0; 1/30 seconde.

Is handmatig belichten eng of moeilijk?
Ehhh nee!
Handmatig belichten doe ik tegenwoordig zeer regelmatig. Met name als de achtergrond steeds varieert en de hoeveelheid aanwezig licht redelijk stabiel is.
Stel dat er een Blauwe reiger op de oever zit met als achtergrond wat donkere struiken. Plotseling vliegt de reiger op en de achtergrond is opeens een heldere, bijna witte lucht. Vroeger draaide ik dan heel vlug aan de knoppen om 1.3, 1.7 of ….. over te belichten. Dat bleef echter een gok. Als de vogel dan vervolgens voor wat bomen langs vliegt moet je weer snel terug met je overbelichting. En met een witte vogel is het vaak nog een stuk lastiger....
Maar wat doe je nu eigenlijk met overbelichten? Stel de camera stond op diafragma voorkeuze en op F 5.0 en 1/1000 seconde toen de reiger op de oever stond. Door de camera omhoog te richten verandert door de hele heldere achtergrond de sluitertijd automatisch naar bijvoorbeeld 1/3200. Als je dan 1.7 gaat overbelichten zet je de sluitertijd feitelijk weer terug naar 1/1000. Als je de camera op de “M” stand (handmatig belichten) had gehad, had je helemaal niet extra hoeven over te belichten toen de vogel opvloog. Veel makkelijker en zo goed als altijd de ideale belichting zonder dat je hoeft te gokken. Je belicht namelijk op de vogel, en niet op de achtergrond, die in verhouding tot het beeldoppervlak ERG dominant is.
Bij handmatig belichten gebruik ik gewoon het advies van de belichtingscomputer voor de eerste instelling van de belichting, meestal in de “A” stand (diafragma voorkeuze). Daarna gaat de camera in de “M” stand (handmatig belichten) en vervolgens stel ik met behulp van een paar proefopnames ISO, diafragma en sluitertijd zodanig extra bij dat de vogel goed belicht is. Met goed belichten bedoel ik dat de vogel zo licht mogelijk is, net tegen het uitgebeten wit aan. Dit wordt ook wel Exposure to the right genoemd. Daar gebruik ik mijn histogram voor, door de “berg” zoveel mogelijk naar rechts (het witte gedeelte) te “duwen”. Ook de overbelichtingswaarschuwing in de camera (oplichtende en knipperende delen als je de foto bekijkt op je schermpje) is hierbij heel handig.
Vervolgens zijn alle foto's goed belicht mits het aanwezige licht niet teveel verandert. Naast het gemak heb je ook het voordeel dat je foto's meestal maar weinig donkere delen bevatten, die bij het oplichten tijdens het bewerken op de computer vaak de meeste ruis veroorzaken.
Poeh, dat was een heel verhaal. Voor diegenen die alles al wisten mijn excuses. Voor de anderen: gewoon proberen! En, als je er niet uitkomt, ik of anderen helpen je graag.


“Ogen in de sneeuw”. Poolvos, Spitsbergen, april 2014, koud. D 800E met Nikkor 500 mm vanaf statief. Handmatig belicht op ISO 800; F 8.0; 1/800 seconde. Heerlijk op de snowscooter op zoek naar witte beesten in een witte wereld. Deze foto doet dit jaar mee in de Final Round van de Wildlife Photographer of the Year wedstrijd.

Hoe zit dat met die leeuwen?
In Zambia kom ik vaak in het werkelijk prachtige South Luangwa National Park. Mijn Spaanse zwager Daniel bezit daar een stukje privé terrein langs de rivier, net aan de grens van het park. Het is daar heel erg afgelegen en je ziet er zelden andere mensen, maar wel fijn veel vogels en groot wild, waaronder leeuwen. In oktober vorig jaar was ik daar weer met Robert en Richard (een Malawiaanse vriend) en had ik een op afstand bedienbaar (Radio Controlled of RC) karretje meegenomen waar ik mijn camera en een Sony Action Camera op kon monteren. Het plan was om leeuwen te fotograferen en te filmen met behulp van dit RC karretje. Het karretje had ik thuis voorzien van grotere banden, sterkere veren, andere tandwieltjes en een speciaal platform om mijn camera's er op te kunnen monteren. Op YouTube had ik van te voren een filmpje gezien waarop de leeuwen het RC karretje meesleurden, dus dat beloofde wat. Uiteindelijk bleek het een van de spannendste en leukste fotoavonturen die ik ooit heb meegemaakt! De camera en ik hebben het overleeft en de foto's zijn behoorlijk goed gelukt. Als jullie het leuk vinden kun je het filmpje hier zien: http://www.wimpics.com/?page_id=614
Het RC karretje gaat overigens in Oktober (2015) weer mee als ik samen met de Duitser Steve (hij is geboren in Zimbabwe) van Kokopelli Adventures een avontuurlijke reis (kamperen, onbekende gebieden, rivieren oversteken, kampvuurtjes etc.) organiseer naar Zambia en Malawi. Er zijn nog een paar plaatsen....


South Luangwa National Park, Zambia, oktober 2014. D 810 met 80-400 op 185 mm vanuit auto. ISO 800; F 7.1; 1/1000 seconde vanuit auto. Het was fijn en spannend om te zien dat de leeuwen erg nieuwsgierig waren en mijn RC karretje met camera uitgebreid kwamen bewonderen. Toen ze doorhadden dat het niet eetbaar was verloren ze vrij snel hun interesse.


South Luangwa National Park, Zambia, oktober 2014. D 800E met 20 mm vanuit op afstand bediend RC karretje. ISO 800; F 11.0 (om een hyperfocale scherpstelling te krijgen); 1/640 seconde. Deze jonge leeuw kwam even aan de camera snuffelen.

En in Spanje?
Zoals gezegd kom ik wat vaker in Spanje de laatste tijd. Daardoor heb ik ook meer tijd om er gebieden te ontdekken en foto's te maken. Via Facebook heb ik recent 2 gezellige en enthousiaste vogelfotografen leren kennen: Alejandro en Paco.
Zij wonen in Moguer, een groot dorp ten zuiden van Sevilla, ten westen van het Nationale Park Coto Doñana (een van de grootste wetlands van Europa) en ongeveer 10 km van de Atlantische kust. In dit gedeelte van Spanje kun je in tegenstelling tot in Extremadura geen commerciële fotohutten huren. Zij maken mede daarom zelf fotohutten in de velden en moerassen rond Moguer en komen zelden in andere gebieden. Maar ja, zeggen zij, hier zit dan ook van alles.
Alejandro en Paco hebben rond hun dorp de teller nu op ongeveer 150 gefotografeerde soorten staan.

Fijn om te “ontdekken” dat je voor een goede natuurbeleving en mooie foto's niet perse de hele wereld hoeft rond te reizen. Hoewel ook dat zijn voordelen heeft......


Ooievaar, Moguer, Spanje, april 2015. D 810 met 500 mm + 1.4x converter. Handmatig belicht op ISO 400; F7.1; 1/2000 seconde vanaf statief uit schuilhut van Alejandro en Paco. Interessant gedrag was dit van deze ooievaar. Vermoedelijk om beter te vissen maakte hij schaduw en bewoog hij met zijn poten. Eerder had ik dat gedrag gezien bij Zadelbekooievaars in Tanzania.


Kleine Zilverreiger tussen de voorjaarsbloemetjes, Coto Doñana, Spanje, april 2015. D 810 met 500 mm + 1.4x converter. ISO 800; F 7.1; 1/1600 seconde vanuit auto. Een “vogel in het landschap foto” gemaakt met mijn grote lens. Tijdens het maken van de opname had ik de compositie reeds bepaald.

Wie is er de volgende maand aan de beurt?
Eric van Roon neemt het stokje van mij over. Hij laat prachtig werk zien de laatste tijd en schrijft een fraaie blog over onder andere de Extremadura, een gebied waar ik ook graag kom.

Fijn dat Birdpix bestaat! Ik beleef er veel plezier aan. Heel erg bedankt Daan, Wijnand, alle moderatoren, alle anderen die meehelpen en alle mede-birdpixers!
Mijn dank ook aan Otto Plantema die mij tot fotograaf van de maand gekozen heeft. Leuk en eervol.


Kuifaalscholver, Hornøya Island, Noorwegen, maart 2015, net voor zonsondergang. D 810 met 80-400 op 400 mm uit de hand met flits op tweede gordijn. De beweging wordt zo op het eind bevroren door de flits. ISO 1250; F 8.0; 1/125 seconde. Ik vind het leuk om nieuwe technieken uit te proberen.

Ik wens jullie allen een heel helder zicht en veel plezier met onze mooie hobby!

Wim


Giraffen (en onder andere Lepelaar en Lelieloper), Selous Game Reserve, Tanzania, juli 2013. D 800E met 80-400 op 102 mm. ISO 640; F 7.1; 1/1000 uit de hand vanuit boot.


Reuzenreiger, Selous Game Reserve, Tanzania, juli 2013. Nikon D 800E met 500 mm uit de hand vanuit boot. ISO 500; F 5.6; 1/2000 seconde. Heerlijk met een bootje door de wetlands op zoek naar mooie vogels.


Last edited by Wijnand van Buuren on Sat 02 May 2015, 23:57; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 04 May 2004
Posts: 111
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2015, 13:28    Post subject:
Erg leuk verhaal Wim.

Quote:
dus mijn foto's zullen op zich niet makkelijk herkenbaar zijn als een “eigen” stijl.


Ik denk dat je je hierin iets onderschat (althans naar mijn mening). Ik zal niet al je foto's direct herkennen, maar een heel aantal vind ik toch wel echte Werrelmannen. En niet zelden op een inspirerende wijze. Compliment dus!

Mocht het er ooit van komen Malawi (of Zambia) te bezoeken, heb ik in ieder geval al één van de overnachtingslocaties op de lijst staan...
Waar vind ik trouwens info over Zambia in oktober? Silenced Cool
_________________
Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 May 2015, 14:35    Post subject:
Hoi Wim

Ik heb er echt van genoten, de pelikanen blijven toch wel mijn favoriet.
Ook denk ik nog vaak, met genoegen terug aan de tripjes die we hebben gemaakt, de zeetocht met de invasie van Middelste jagers en Lemele.

M.v.g,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
arnold merckx


Gender: Male
Age: 83
Joined: 10 Oct 2011
Posts: 62
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 May 2015, 14:45    Post subject:
Dag Wim

Je maakt niet alleen fantastische foto's, je bent ook een behulpzame en inspirerende man.
Bewondering voor de wijze waarop je de zaken die je bezig houden aanpakt.
Fijn je te hebben ontmoet.

Gr. arnold
_________________
Fujifilm camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 May 2015, 15:00    Post subject:
Hallo Wim,

Heb enorm veel genoten van jou verhaal.
Prachtig hoe je je daar terecht komt.
Jou nieuwe ideeën en bijzondere standpunten zijn erg inspirerend.
De beelden die je maakt zijn echt fantastisch.

Gr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2015, 16:45    Post subject:
Inspirerend verhaal Wim. Prachtige foto's waarvan vele echt wel met een herkenbaar handschrift.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan de Zoete


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2011
Posts: 15
Location: Jaraicejo / Extremadura
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 7:57    Post subject:
Goed en inspirerend verhaal van een gelukkig mens; gelardeerd met meer dan uitstekende fotografie! Hoop je een keer in Extremadura te ontmoeten.
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 8:28    Post subject:
Hola Wim, wat leuk om deze korte versie van “ this is my life” over jou te lezen. Wat opvalt is dat jouw leven zich niet afspeelt op de breedte graden maar van noord tot zuid, het warme Africa tot het koude Spitsbergen. Je bent in ieder geval een wereldburger en een levensgenieter.
Wat in jouw foto’s opvalt is de veelzijdigheid, van groothoek tot tele en alles er tussen in, ook de onderwerpen probeer je niet alledaags in beeld te brengen wat tot prachtige foto’s kan leiden, de bijbehorende verhalen maken het altijd af.
We heb het genoegen gehad om je 1 keer te mogen ontmoeten wat ik als zeer prettig hebt ervaren. Tot een volgende keer.

Gr. Trudy & Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 11:19    Post subject:
Mooi verhaal Wim, met prachtige foto's omlijst. Mooi zoals je in Malawi bezig bent ! Tot ziens weer, Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Robert van Brug


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Oct 2010
Posts: 70
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 11:57    Post subject:
Beste vriend,

leuk dat je op deze wijze een keer wat meer in de spotlights staat, wat mij betreft zeker terecht. Ik hoop nog veel mooie momenten met je te kunnen delen, om te beginnen volgende week alweer!

Groetjes,

Robert
_________________
http://robertvanbrug.blogspot.com

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
williamstegink


Gender: Male
Age: 55
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 91
Location: tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 May 2015, 12:58    Post subject:
Rick van der Weijde wrote:
Erg leuk verhaal Wim.

Quote:
dus mijn foto's zullen op zich niet makkelijk herkenbaar zijn als een “eigen” stijl.


Ik denk dat je je hierin iets onderschat (althans naar mijn mening). Ik zal niet al je foto's direct herkennen, maar een heel aantal vind ik toch wel echte Werrelmannen. En niet zelden op een inspirerende wijze. Compliment dus!

Mocht het er ooit van komen Malawi (of Zambia) te bezoeken, heb ik in ieder geval al één van de overnachtingslocaties op de lijst staan...
Waar vind ik trouwens info over Zambia in oktober? Silenced Cool

hoi wim,
een mooi verhaal vind ik dit met fotos die ik erg mooi vind het wonder met een camera.
ik vind je fotos en verhaal een mooie inspiratie om snel weer eens met je op pad te gaan wie weet wat we tegen komen het door zetting vermogen van mijn kant is er en jou inspiratie en zeer goed helpende hand om mensen het vak/de hobby wat bij te leren is opzich al een bewondering waard en het waard ook dat je fotograaf van de maand bent, je hebt het verdient. ik heb ook vol bewondering gekeken hoe jij fotos van vogels en andere dieren maakt uit bv Afrika waar mijn wens ook naar uit gaat dat te doen maar, eerst de staatsloterij winnen of sponsor vinden anders lukt me dat niet.
ik heb genoten van je hele verhaal en foto series en de keren met je op pad waar je ook met modder aan je schoenen van terug kwam en bij komen noodzakelijk was maar het was een leuke dag ondanks de rotpaden waar we langs moesten. je hebt het mooi voor elkaar wim de fotograaf met goude handen met camera en behulpzaam.
gr.william
_________________
groetjes william stegink de rollende vogelaar

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 13:23    Post subject:
Hoi Wim,

Mooi verhaal, prachtige foto's en goede tips. Zo te lezen heb jij jouw zaakjes goed voor elkaar.

Groet, Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 15:14    Post subject:
Een verhaal dat sprankelt van levenslust, liefde voor de medemens en de natuur.
Je foto's weerspiegelen het bovenstaande.
Compliment,Wim.

Groet
Jan van der Linden
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
Eric van Roon


Gender: Male
Age: 56
Joined: 22 Aug 2009
Posts: 20
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 19:54    Post subject: Prachtig
Ha Wim,
Wat leuk om dit allemaal van je te lezen. Wat een inspirerende kijk op natuur(fotografie). Ik heb er veel van geleerd. Dank dat je het stokje aan mij door hebt gegeven.
Groet, Eric van Roon
_________________
Canon apparatuur.
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2015, 20:21    Post subject:
Zo nu ken ik je ook eens wat beter Very Happy
Wat een bijzonder inspirerend en veelomvattend verhaal.
Hier spreekt echte passie voor je vak, de mensen om je heen en uiteraard je hobby natuurfotografie.
Het zegt veel over jou als mens. Mooi.
Wat heb je al veel gezien en meegemaakt, je bent een rijke man! (en dan heb ik het niet over het materiële)

Bedankt voor het delen, ik heb genoten..

Hartelijke groet, Johan
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl


Last edited by Johan Scholtens on Sun 03 May 2015, 6:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 260
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 20:31    Post subject: Fotograaf van de maand Wim.
Hallo Wim,
Een mooi en leerzaam verhaal om te lezen afgewisseld met vele prachtige foto's van je hand.
Er komt een natuurmens pur sang naar voren
Goed ook de adviezen met betrekking tot het fotograferen, camera instellingen en de techniek.

Groet Kees van der Klauw
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 23:49    Post subject: FvdM
Ha Wim,

Wil je me svp niet meer zo laten schrikken..... Very Happy Wink

Het is opgelost! Zie je mail.

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 May 2015, 10:39    Post subject:
Hoi allemaal,

Ontzettend bedankt voor de vele fijne reacties: werkelijk hartverwarmend!

@ Wijnand. Dank je dat je midden in de nacht het artikel weer hersteld hebt. (Voor de anderen; alle foto's waren opeens uit het artikel verdwenen door een of andere technische storing). Ik had niet verwacht dat je nog wakker zou zijn en het meteen weer in orde zou maken.
Je bent een echte reddende #angel

@ Rick. Steve heeft zijn website over de trip naar Zambia in oktober bijna af. Zodra het zover is laat ik het wel weten.

Helder zicht!
Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 May 2015, 7:55    Post subject:
Ha Wim/Wijnand, volgens mij wilde een internetdief met smaak gewoon jouw foto's stelen.
Fijn dat Wijnand zo over ons waakt, ook een geweldige service van BP.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2015, 9:28    Post subject:
Ha Wim,

Stuk voor stuk prachtplaten. De zorgvuldigheid straalt ervan af. Mooi en knap ook hoe je met bewegingsonscherpte weet te spelen. Ik zie uit naar je toekomstige platen.

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 May 2015, 20:27    Post subject: Hallo Wim
De keer dat ik je persoonlijk op Texel heb ontmoet was leuk. Je foto's en je aanpak zijn sowieso onderscheidend. Mooi dat je telkens probeert je grenzen te verlegen in vogelfotografie. Hoop je weer een keer te ontmoeten.
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 May 2015, 11:23    Post subject:
Prachtig verhaal Wim, mooi taalgebruik en zeer informatief!
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Monika


Gender: Female
Age: 62
Joined: 22 Aug 2011
Posts: 37
Location: Monnickendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 May 2015, 12:44    Post subject:
Hoi Wim,

Wat een levenslust spreekt uit je verhaal! Mooi om te lezen en zeker ook te zien hoe je in beweging blijft en open staat voor nieuwe dingen. Prachtige uiteenlopende foto's zijn daar het bewijs van. Voor mij vooral genieten van je meer experimenteel werk, zo'n dansende zebra vind ik fantastisch Smile.

Monika
_________________
Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...

http://monikawolters.wix.com/foto
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 May 2015, 15:38    Post subject:
Fraaie foto's, mooi verhaal!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 May 2015, 8:07    Post subject:
Leuk om te lezen, heerlijk enthousiasme, sowieso is het leuk om jouw bijdragen hier op de site te zien, mooi, knap en bijzonder...

... een herkenbaar eigen beeld... moeilijk hoor
herkenbaar van wie, en van wat en in welk gezelschap?
Het vergt een hoop aandacht en/of ervaring en/of talent om in divers werk een manier van kijken te herkennen. Je zou kunnen denken dat bijvoorbeeld Leon Baas een heel herkenbaar beeld neerzet, maar herken je dan de techniek die hij inzet (geweldig knap), dat zou in principe iedere fotograaf kunnen leren als ie er veel moeite in steekt of zie je gelijk zijn creatieve talent (dat absoluut heel groot is, te meer daar hij het combineert met dat vakmanschap op gebied van fotografie, compositie, licht, kleur en moment)?

De beelden die je hierboven laat zien zijn behoorlijk divers. Die diversiteit kun je alvast als een compliment beschouwen. Je zou kunnen zeggen dat het dan lastig is de gemene deler erin te zien Wink. Maar eigenlijk zou die diversiteit van beelden moeten helpen. Wat me opvalt is dat de onderwerpen een grote bijzonderheid of schoonheid hebben, neem nou die iconische grijze wouw in de regenboog. Ik doe maar even een wilde stelling: het bijzondere karakter van een onderwerp kan maken dat een fotograaf zich bescheiden opstelt met de inzet van zijn eigen creativiteit. Een zwartwitte zebra of een berkenveld vraagt meer van de fotograaf.

Soms zie je een gemene deler beter door te kijken wat er niet te zien is, en dan blijkt dat jouw foto's in ieder geval te karaktiseren zijn met uh...

Wim wrote:
Helder zicht!

_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum