Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 40D vervangen door 7D Mark II ruis beter?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 May 2015, 11:31    Post subject: Canon 40D vervangen door 7D Mark II ruis beter?
Hallo allemaal,

Met mijn Canon 40D heb ik regelmatig te veel ruis bij ISO 400.
Nu moet deze gerepareerd worden (joystick kapot) en dat lijkt me een goede gelegenheid om een betere camera aan te schaffen en de 40D na reparatie als reserve te houden.
De verkoper geeft aan dat de 7D Mark II veel beter presteert wat ruis betreft (sensors na de 40D sterk verbeterd). Nu lees ik echter op dit forum dat de 7D wat dat betreft nogal tegenviel. Ook zie ik wel vergelijkingen van de 7D mark II, maar niet met de 40D.
Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft en of , als deze camera minder ruis geeft, dit ten koste gaat van detail.
Ik fotografeer op dit moment uitsluitend nog in JPEG.
IN principe altijd op ISO 400 en met een canon 300mm F4 lens.
Wil graag ook bij hogere ISO goede foto's kunnen maken zonder ruis. (b.v. voor vogels in vlucht en meer scherpte diepte.
M.vr.gr.
Daan
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 20 May 2015, 12:57    Post subject:
1) onmiddelijk overgaan op RAW. Je camera heeft bij niet al te hoge iso waarden veel meer kleureninformatie dan in een jpeg-bestand kan worden opgeslagen. Als je ook maar iets moet oplichten loop je met jpeg veel eerder tegen gebrek aan signaal aan, en daarmee tegen ruis. Ook ruisreductie zal beter gaan bij een betere informatie, dus een bestand met meer kleurinformatie.
Het enige 'probleem' dat je zou kunnen ervaren is de opslagcapaciteit, maar dit is nogal goedkoop op te lossen met kaartjes en schijven. Ik kan nog wel even doorgaan hier een A4 vol te typen waarom raw veel beter is voor je foto's. En dat geldt dus ook voor 'ruis'. Canon levert zelf software om eenvoudig dezelfde kleuren te krijgen als je huidige jpegs.

2) Het is onwaarschijnlijk dat de 7D niet veel beter met ruis is dan de 40D. Als het al evenveel ruis zou tonen op 100%, dan komt dit doordat de 7D een veel hogere resolutie heeft. Check de DxO profielen.
Of daarmee de 7Dii geschikt is om bij hogere iso dan 400 te werken is een smaak / gebruik kwestie.

Zei de fotograaf die met Nikon werkt.

Mooie camera die 7D ii. Het beste wat er momenteel in zijn klasse te koop is Sad ...
Reply with quote

Alwin
Guest

PostPosted: Wed 20 May 2015, 15:05    Post subject:
Hallo,

Ken weliswaar de 40D niet maar heb de 7D gehad en heb nu de 7D2.
Deze gebruik ik ook wel eens bij 3200 of 6400ISO en ja, iets ruis te zien maar afhankleijk van de achtergronmd etc. zeer goed in vergelijking met de 7D.

ik kan van de 7D2 alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik die kamera heb gekocht.
Heb hem geprobeerd met een 100-400, Sigma 70-200 en een Canon 500.

Bij innteresse kan ik een foto sturen met 3200 of 6400 ISO.
Ik fotografeer overigens ook alleen maar in RAW.

Alwin
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 May 2015, 15:34    Post subject:
Ik heb ook de 40D en heb lang uitgezien naar de 7D Mkii vanwege de verbeterde prestaties. Het kán niet anders zijn dan dat die laatstgenoemde de 40D op alle fronten overklast want de 7D Mkii is ontworpen voor actiefotografie. Dat betekent goede AF tracking maar ook snelle sluitertijden. Het kan niet zo zijn dat je dan nog steeds vastzit aan ISO 400 of 800 om geen problemen met ruis te hebben. De praktijk bewijst dat ook, ik heb dit al gezien in verschillende reviews (zie ook Alwins reactie). De reden waarom ik nog geen 7D Mkii heb, is dat ik nauwelijks nog achter de vogeltjes aan hol maar bijna alleen nog met macrofotografie bezig ben waardoor ik twijfel of ik niet beter een 6D of 5D Mkiii kan kopen... Van de 7D Mkii zul je geen spijt krijgen. Maar ga je wel verdiepen in RAW fotografie, het is zonder van al die techniek als je daar niet gebruik van maakt. De meeste camera's kun je zelfs zo instellen dat er tegelijk een RAW en een jpg foto wordt gemaakt.

Birdwatcher70

PostPosted: Thu 21 May 2015, 9:57    Post subject:
Met de Canon 40D kan je getuige de uploads nog steed mooie foto's maken dus dat is het probleem niet.
als je snelle autofocus, flexibiliteit in iso waarden weather sealed en heel veel custom mogelijkheden dan is de mkII je toestel. (ook voor macro Wink
met de oude 7d kon ik niet dromen om met auto iso te werken (persoonlijk) nu doe ik dat zonder twijfels. De foto's die uit de MKII komen zijn flexibeler dan uit de 7d mk1 je kan er meer mee. (mijn mening).
succes met je 40d en je overwogen keuzes.
Spencer

John-b

PostPosted: Thu 21 May 2015, 21:16    Post subject:
Ik lees met veel interesse mee op dit bericht en ben blij met de reacties. Ik overweeg ook van de 40D over te stappen naar de 7DmkII. Niet vanwege de ruis maar met name de hogere iso mogelijkheden. Nu wordt ook gesteld dat de combi 7DmkII met de oude 100-400 niet ideaal is. Is daar een reden voor? De combi 40D en 100-400 werkt prima en de 7DmkII heeft microadjustmenst dus zou dus nog beter af te stemmen zijn op de lens.

Canon 7DmkII, 40D, Canon lenzen met een bereik van 10 tot 400 mm. Geen 23 mm maar in de praktijk nog niet gemerkt.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 May 2015, 22:42    Post subject:
Mogelijk dat de mechaniek in die lens m.b.t. AF en AF-tracking langzamer is dan de body van de 7D Mkii kan bijhouden, dus dan eindig je met een snelle body en een "langzame" lens met als eindresultaat een langzaam geheel. Zou dat kunnen?

daankuiper

PostPosted: Fri 22 May 2015, 11:57    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Helder is in ieder geval dat in Raw betere resultaten mogelijk zijn dan in JPEG en dat de mii meer mogelijkheden bied in ISO.
Of de ruis beter wordt is nog maar de de vraag begrijp ik.
Zal in iedergeval overgaan op RAW. (Wel even probleem in de pas aangeschafte LR oplossen dat ik alleen maar groene beelden krijg Sad maar dat ter zijde). Overweeg om toch de MK11 aan te schaffen ook vanwege de betere kans op mooie vluchtbeelden.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie en hoop tzt de resultaten te kunnen melden.

m.vr.gr. Daan.
Back to top
Reply with quote

kanon

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 May 2015, 15:22    Post subject:
Als je Arthur Morris mag geloven is er (bijna) geen betere. Zijn lofzang over de 7D mk2 grenst aan het irritante.
Zie maar bij http://www.birdsasart-blog.com/
Maar het zal zeker geen slechte camera zijn getuige zijn beelden. Zowel qua scherpte (zelfs met 2x converter) als qua ruis.
Groet, Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum