Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Bestemmingsverkeer (Arkemheen)

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
janvangastel
Supervip


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Jun 2013
Posts: 29
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 17:51    Post subject: Bestemmingsverkeer (Arkemheen)
Ik ben vandaag voor de tweede keer in de polder Arkemheen geweest. Bij de kleinere, naar mijn gevoel juist interessante wegen, staan in die polder borden "verboden voor auto's en motoren", met als onderbord "uitgezonderd bestemmingsverkeer". Ik heb op internet gezocht wat zoal onder bestemmingsverkeer valt, maar het werd me niet duidelijk of het inrijden van zo'n weg met als doel ' het fotograferen van vogels' nu wel of niet onder bestemmingsverkeer valt. Sommige berichten suggereren van wel, andere van niet. Heeft iemand hier positieve of negatieve ervaring mee?

Jan.
_________________
OM-system OM-1 camera met M Zuiko Digital 300 mm f/4 pro lens en 1.4x converter en Panasonic Leica 100-400 mm zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 18:52    Post subject:
Volgens mij is bestemmingsverkeer verkeer dat er moet wezen/zijn.Boeren met hun voertuigen en zo. Maar ja jij moet er ook zijn om de pietjes te fotograferen en dus ben jij ook bestemmingsverkeer, Maar of een BOA daar ook zo overdenkt ? . Het kost je in het uiterste geval €90. kniesoor die daar op let. Een hobby kost nu eenmaal ( leer )geld Very Happy .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 19:05    Post subject:
Leo wrote:
Volgens mij is bestemmingsverkeer verkeer dat er moet wezen/zijn.Boeren met hun voertuigen en zo. Maar ja jij moet er ook zijn om de pietjes te fotograferen en dus ben jij ook bestemmingsverkeer, Maar of een BOA daar ook zo overdenkt ? . Het kost je in het uiterste geval €90. kniesoor die daar op let. Een hobby kost nu eenmaal ( leer )geld Very Happy .


Groetjes
@Leo


Ja dat zou mooi zijn dat je bestemmingsverkeer bent omdat je foto's moet maken van vogels.

Helaas is dat niet zo.
Heb zelf al 3x een bekeuring gehad en je komt er niet onderuit.
Risico van het vak (hobby) Very Happy
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male
Age: 77
Joined: 03 Oct 2007
Posts: 393
Location: Oud Gastel / Diever
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 19:55    Post subject:
Het RVV 1990 (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) geeft de volgende definitie: "bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen".
Een perceel kan een gebouw, een terrein of een stuk grond zijn.

De politie of een BOA kan bij staande houding vragen wat je bestemming is. Een antwoord dat betrekking heeft op de vogel is niet voldoende. Wel als je zegt dat je het perceel wilt bezoeken waar de vogel zit. Dan heb je een bestemming die aan die weg ligt.

Ik kende een oude duidelijke uitspraak van een rechter, maar dat is van voor de tijd dat alles digitaal was. Ik kan de uitspraak niet meer vinden. Toen was iemand verbaliseerd omdat hij geen persoon kon noemen, maar slechts een perceel aardappelen wilde bekijken. Vrij gesproken.
_________________
Canon R spullen
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 20:46    Post subject:
interessante beschouwing , maar of je er mee weg komt? Hou het in ieder geval in mijn achterhoofd. je weet maar nooit. een gezegde luid, nee heb je , ja kun je krijgen of een boete .
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 8:57    Post subject:
Op www.infopolitie.nl lees ik wb bestemmingsverkeer een volgende reactie:
"Als het uw bestemming is om op een dergelijke plek te wandelen, de hond uit te laten of te picknicken, is dat een gerechtvaardigde bestemming. Dat maakt dat u onder de term 'bestemmingsverkeer' valt.

Niemand heeft het recht om u te bekritiseren en geen politieagent kan u bekeuren..mits er geen andere route mogelijk is.."


Ga je in het gebied fotograferen dan is het dus zaak om van te voren vast te stellen welk perceel je (iig) wil bekijken.
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 10:12    Post subject:
Vind de tekst ..mits er geen andere route mogelijk is.." erg verwarrend .
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 10:18    Post subject:
'Waar een wil is , is een weg'. Heel toepasselijk onderschrift bij dit topic Leo. Ook al is het wellicht een weg voor alleen bestemmingsverkeer.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 13:42    Post subject:
Robert mijn onderschrift heeft te maken met mijn diepste wil om ooit nog eens een vogel fotograaf te worden , Maar de weg daar naar toe Wink .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 15:21    Post subject:
het blijft natuurlijk wel raar dat bewoners in dit gebied verplicht een vergunning moeten KOPEN om aan te kunnen tonen dat ze bestemmingsverkeer zijn....ik ben ook al een aantal keren aangehouden daar en kwam tot dusver steeds weg met mijn verhaal over vogelfotografie..maar wel met de mededeling dat dit geen garantie was voor een volgende keer...

Overigens zijn veel bewoners daar 'onze' aanwezigheid meer dan zat, omdat de (smalle) weg weer eens versperd blijkt door een fotograaf die zo nodig zijn/haar plaatjes moet schieten, zonder voldoende acht te geven op de doorgang van het overige verkeer...mij rest dan de plaatsvervangende schaamte bij een dergelijk verhaal...
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 17:21    Post subject:
Als stilstaande auto's een probleem zijn, moeten ze daar specifiek iets op verzinnen want dat los je niet op met een gebiedsverbod m.u.v. bestemmingsverkeer want dat is bedoeld om sluipverkeer (doorgaand verkeer) tegen te gaan. Sluipverkeer heeft geen bestemming in het gesloten gebied en rijdt er alleen doorheen om snel aan de andere kant te komen. Als je bestemming een akker of weiland is waar je vogels wilt fotograferen is dat volgens de wet gewoon toegestaan. Maar dat weerhoudt een politieagent die niet goed op de hoogte is van de wet natuurlijk niet om een bon uit te schrijven. Het enige wat je dan nog kan doen, is in beroep gaan en de zaak te laten voorkomen.

Hier de tekst uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
Quote:
bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;

_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 21:20    Post subject:
De meeste beroepszaken met betrekking tot een beschikking inzake het overtreden van bord C 1 of C 12 met onderbord, worden verloren.
Juridisch gezien gaat het bij bestemmings verkeer om:
Een ieder die vanuit sociaal of dienstverlenend oogpunt of vanuit een vervoersbehoefte een bepaald perceel moet kunnen bereiken en / of een bepaalde weg waar het verbod geldt te mogen gebruiken.
De rechter zal in vrijwel alle gevallen bepalen dat het fotograferen van volgels daar niet bij hoort, met uitzondering in de gevallen waarvoor dat beroepsmatig nodig is. Bijvoorbeeld in opdracht van een perceeleigenaar die foto's moet hebben voor o.a reclame doeleinden, of voor de verkoop van een perceel.
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 8:52    Post subject:
H.van Emden wrote:
... Bijvoorbeeld in opdracht van een perceeleigenaar die foto's moet hebben voor o.a reclame doeleinden, of voor de verkoop van een perceel.

daar ligt de sleutel tot succesvolle toegang voor vogelfotografie: een contractje voor verkoop van foto's met een eigenaar. (edit, hier stond net iets heel vreemds, verknopinkje in het hoofd, sorry Smile ).
maar ik lees bij Teune dat er dan ook nog een vergunning nodig is? gewoon aanvragen dan.

Geinig, dit thema speelde jaren geleden ook ooit hier op het forum.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 12:30    Post subject:
In ieder geval een interessante discussie. en de diender schreef voort Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 12:54    Post subject:
Quote:
Ja dat zou mooi zijn dat je bestemmingsverkeer bent omdat je foto's moet maken van vogels.

Helaas is dat niet zo.
Heb zelf al 3x een bekeuring gehad en je komt er niet onderuit.
Risico van het vak (hobby)

Quote:
....ik ben ook al een aantal keren aangehouden daar en kwam tot dusver steeds weg met mijn verhaal over vogelfotografie..maar wel met de mededeling dat dit geen garantie was voor een volgende keer...

Quote:
De meeste beroepszaken met betrekking tot een beschikking inzake het overtreden van bord C 1 of C 12 met onderbord, worden verloren.
Juridisch gezien gaat het bij bestemmings verkeer om:
Een ieder die vanuit sociaal of dienstverlenend oogpunt of vanuit een vervoersbehoefte een bepaald perceel moet kunnen bereiken en / of een bepaalde weg waar het verbod geldt te mogen gebruiken.
De rechter zal in vrijwel alle gevallen bepalen dat het fotograferen van volgels daar niet bij hoort, met uitzondering in de gevallen waarvoor dat beroepsmatig nodig is. Bijvoorbeeld in opdracht van een perceeleigenaar die foto's moet hebben voor o.a reclame doeleinden, of voor de verkoop van een perceel.

Voor mij is bovenstaande toch wel leidend; staat er een bordje "uitgezonderd bestemmingsverkeer" dan heb je daar als natuurliefhebber/natuurfotograaf juridisch gesproken zonder contract of opdracht geen recht om er in te gaan. Zoals Edward aangeeft; doe je het wel, dan is het op eigen risico en moet je eventueel je verlies nemen bij aanhouding .... of geluk hebben met een goed verhaal in de strijd te gooien zoals heer Teune Wink . Heb zelf ook ooit 1 keer een geslotenverklaring genegeerd en het was gelijk raak, zonde van het geld....
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
Supervip


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Jun 2013
Posts: 29
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 15:49    Post subject:
Dit laatste lijkt me een prima samenvatting. Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden op mijn vraag. Ik hoop niet dat zo'n regeling ooit in de Eempolders van kracht wordt.
_________________
OM-system OM-1 camera met M Zuiko Digital 300 mm f/4 pro lens en 1.4x converter en Panasonic Leica 100-400 mm zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum