Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM sept 2015 Cees Uri

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 23:03    Post subject: FvdM sept 2015 Cees Uri
Korte bio

Naam: Cees Uri
Leeftijd: 58
Woonplaats: Dedemsvaart
Beroep: directeur openbaar primair onderwijs
Andere hobby's: Lezen, kweken Australische parkieten, voetbal.
Gebruikte apparatuur: Canon 1D Mark III, Canon EF 600mm L4 USM IS, Gitzo GT5541LS, Wimberley schommelkop
Website: www.ceesuri.nl (moet nodig geactualiseerd worden)

Foto’s op Birdpix


Interview

Waarom vogelfotografie?
Al sinds mijn jeugd ben ik gefascineerd door de natuur en speciaal door vogels. In mijn vrije tijd probeerde ik zoveel mogelijk in de bossen te vertoeven om daar naar vogels te kijken. Uiteindelijk kreeg ik steeds meer behoefte vogels en dieren vast te leggen. Eerst met een super 8 mm camera, om vervolgens na een lange weg uit te komen bij mijn huidige apparatuur.


Een geheimzinnige reigersoort. Met een strenge winter is deze vogel genoodzaakt zijn natuurlijke schuwheid te laten varen en zijn geluk te beproeven bij een wak. Deze keer midden in een drukke woonwijk.


Natuurfotografie is voor mij een passie geworden. Een mooie bijkomstigheid is dat ik collega fotografen tegenkom, met wie ik in sommigen gevallen een vriendschap heb opgebouwd en die mij inspireren om op een andere manier met natuurfotografie om te gaan.


In die tijd misschien wel de meest gefotografeerde vogel. De sperweruil verbleef niet al te ver van mijn woonplaats. Na een succesvolle jacht vloog de uil recht op mij af.


Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Je bent in de natuur. Heerlijk er op uit. De voorbereidingen, de spanning of het ook gaat lukken wat je in gedachten hebt. Ook de teleurstelling dat het niet geworden is, wat je ervan had verwacht hoort daar bij.


Met name door het baltsgedrag een van mijn favoriete vogels. Een vrij klassieke plaat. Het synchroon lopen van beide snavels geeft de foto m.i. toch wat extra’s.


Het prachtige schouwspel wordt nog eens versterkt door deze houding.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Eerlijk gezegd ervaar ik niet zoveel minder leuke kanten. Je bent met je passie bezig en daar horen ook teleurstellingen bij. Een minder leuke kant is dat je nogal eens gestoord wordt. Meestal is het goed bedoelde interesse, maar toch ook vaak automobilisten die al luid claxonerend met enorme snelheid langs je heen rijden.


De steenuil is een van mijn favoriete vogels om te volgen en te fotograferen. Het vrouwtje ving een muis en ging op de rand van het oude giertankje zitten. De brandnetels maken het totaalbeeld af.

Wat is je specialiteit?
Een echte specialiteit heb ik niet. Ik probeer mij steeds verder te ontwikkelen van een registratiefotograaf naar een natuurfotograaf. Ik probeer een zo mooi mogelijk standpunt in te nemen en kijk naar een zo fraai mogelijke compositie.


Uren zitten wachten in je kleine schuiltentje. Nog steeds erg bewolkt. Omstreeks 21.30 uur komt toch de zon voor een klein kwartiertje tevoorschijn. En dan verschijnt op dat moment toch nog het vrouwtje.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer zoveel mogelijk emotie in mijn foto’s te leggen. Ik ben mij ervan bewust dat dit soms lastig is te vertalen in mijn foto’s naar anderen. Heel vaak is het ook je eigen beleving wat je hebt bij het maken van een foto’s.


Een steenuiltje in een klassieke setting.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Ik werk zowel vanuit schuilhutten, als vanuit de auto. Mijn voorkeur gaat naar de auto uit. Je hebt je eigen vrijheid en je bent uiteraard niet beperkt in je beweging. Elke keer is het weer anders. Ook al ken je het gebied nog zo goed.
Schuilhutten hebben de laatste jaren een enorme ontwikkeling ondergaan. Met name Han Bouwmeester heeft door zijn grote deskundigheid hier grote invloed in gehad. Een prima ontwikkeling. Je kunt zonder verstoring de vogels van een mooie afstand fotograferen. Verder heb je de mogelijkheid je visie en setting te bepalen. Ik maak dan ook regelmatig gebruik van hutten. Sinds enige tijd bezit ik samen met een vriend op een oud landgoed een eigen hut. Op korte afstand van ons huis kan ik nu wanneer ik wil daar terecht.


Een lang gekoesterde wens; een volwassen mannetjes sperwer te fotograferen. Het zijn de indringende blik en de fraaie kleuren die mij zo fascineren.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Natuurfotografie zonder verstoring is naar mijn mening een illusie. Vanuit een goed geoutilleerde schuilhut gekoppeld aan goed gedrag van de fotograaf zal die verstoring minimaal zijn.
Ik probeer altijd het belang van de vogel voorop te stellen. Toch lukt dit zeker niet altijd en vertoont de vogel toch vluchtgedrag. Voldoende afstand bewaren, geen verstoring in het leefgebied, geen nestfotografie zijn een aantal regels die ik mijzelf opleg.


Het vogeltje zat geen moment stil. Een kort moment ging dit exemplaar dwars zitten en liet als bonus zijn kuifje nog even mooi zien.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Naast vogelfotografie ben ik een zeer gepassioneerd hertenfotograaf en -liefhebber. Ik kom dan ook heel graag op de Veluwe en om de paar jaar ga ik naar Jaegersborg in Denemarken. Vogels fotografeer ik het liefst in poldergebieden zoals De Onlanden, De Oostpolder en het Lauwersmeergebied.


Een intrigerende vogel. Ik was deze middag samen met Wilfried Solarz op pad. We hebben een aantal uren geweldig kunnen genieten van dit exemplaar.


Wat is je droomsoort/-gebied?
Ik heb een grote voorliefde voor roofvogels en uilen. Het gedrag en de zeggingskracht van deze vogels vind ik geweldig.
Ik zou ooit nog eens heel graag naar Hokaido willen afreizen om daar de Stellers arend te fotograferen.


Soms is 600mm teveel om de vogel in zijn geheel te fotograferen. In dit geval vind ik het niet hinderlijk. Het groene blaadje op de kop van de buizerd geeft de foto wel een leuk accent.


Het is voor mij de compositie en de dreigende lucht die deze foto voor mij een extra waarde heeft. Een drietal reigertjes vertoefde al lange tijd in de polder. Deze keer gingen de vogels met de koeien mee richting stal. Met toestemming van de boer mochten we de reigers achter de stal fotograferen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik kan enorm genieten van de perfectie van Edward van Altena en de creativiteit van Ton Döpp. Franka Slothouber en vooral ook Hans Menop zijn fotografen die mij enorm hebben geïnspireerd en dat nog steeds doen. Zij hebben mij vooral geleerd heel anders naar vogels te kijken; als fotograaf en veel minder als waarnemer. Een proces waar ik nog steeds druk mee ben en zeker nog lang niet ben uitgeleerd. Fascinerend hoe je, in combinatie met de techniek, nieuwe dingen kunt ontdekken en vastleggen.


Voor deze hop heb ik een behoorlijke afstand gereden. Normaal zoek ik mijn onderwerpen in de nabijheid. Voor deze hop wilde ik graag een uitzondering maken. Al vrij snel het gazon gevonden waar deze hop veelvuldig foerageerde. Plat op de buik voor het lage standpunt en dan het geluk hebben dat de hop een vette emelt miste en uit ergernis een kort moment zijn kuif ontvouwde.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Tsja wat is leuk. Ik heb enige jaren geleden een aantal maanden een klapekster bij ons in de buurt gevolgd. Enthousiasme en passie kunnen dan wel eens uit de hand lopen. Om de klapekster in mijn ogen vanuit een beter standpunt te kunnen fotograferen, zag ik een lantaarnpaal volledig over het hoofd. Resultaat; de rechterkant van de auto flink beschadigd. Het thuisfront was not amused over de gevolgen.


De vogel die ik langere tijd heb kunnen volgen op een van zijn favoriete uitkijkposten.

Wat vind je van Birdpix?
Al langere tijd ben ik hoofdzakelijk bezoeker van de site. Ligt dit aan Birdpix of aan mij zelf? Het ligt hoofdzakelijk bij mijn eigen gebrek aan motivatie om mijn foto’s aan te bieden. Het komt er gewoon niet echt van. Als ik het wel doe is het hoofdzakelijk op een sneller medium als Facebook. Ik heb de indruk dat er meer fotografen zijn die gekozen hebben voor bijvoorbeeld Facebook. Toch weet ik zeker dat een site als Birdpix een vooraanstaande rol speelt. Het is nog steeds een prima site waar vogelfotografen elkaar digitaal kunnen ontmoeten en waar men elkaars werk kan beoordelen.


Dezelfde vogel in de braamstruik waar hij zijn gevangen prooien op spietste. De vogel reageerde na een zekere tijd geheel niet meer op mijn auto. Meerdere malen ving hij naast de auto muizen.

Beste foto?
Ik weet het, het is een cliché; mijn beste foto heb ik zeker nog niet gemaakt. De foto van de klapekster met muis wil ik hier toch graag noemen. De foto kan zeker beter. Het is echter voor mij persoonlijk een foto van veel waarde. Dit exemplaar heb ik, na een tip van Martijn Horsten, een aantal maanden vrij intensief kunnen volgen. Je leert de vogel in zijn gedrag goed kennen. In je hoofd ontwikkelt zich een concept hoe en waar je deze vogel heel graag zou willen vastleggen. Op een heel grauwe en regenachtige middag stond ik weer eens op een vooraf gekozen locatie te wachten. Uiteindelijk kwam de klapekster, ving een muis vlak naast de auto en ging vervolgens triomfantelijk met deze muis een korte tijd voor mij poseren. Achteraf had ik minder moeten overbelichten, maar toch ben ik tevreden over het resultaat en de beleving van deze gebeurtenis.



Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik zou heel graag Jakob Keun als fotograaf van de maand willen voordragen. Jakob is een prettig mens en een zeer fijne collega fotograaf. Iemand met veel passie voor vogels. Hij is elke dag wel in het veld om vogels te spotten en te fotograferen. Ik vind dat Jakob zich de laatste periode als fotograaf prima ontwikkelt. Waar hij eerst vooral alleen naar de vogel keek, is hij nu veel meer bezig met het totaalplaatje. Ik denk dat het voor zijn zelfvertrouwen en motivatie heel goed is, dat hij de volgende fotograaf van de maand wordt.


Technisch gezien kan er zeker het een en ander verbeteren aan deze foto. Het is voor mij echter een uit een serie waarbij de beleving het allerbelangrijkst was. Hetzelfde exemplaar had ik een week daarvoor op minder dan 10 meter afstand kunnen fotograferen met een gele kwikstaart als prooi. Een week later was ik weer in hetzelfde gebied aanwezig. Op een gegeven moment vroeg een vriend zich af waarom die eend zich zo vreemd gedroeg. Het bleek echter de havik te zijn die verwoede poging ondernam een eend te verdrinken. In de auto zijn wij, o.a. Wies en Karel Vink, getuige geweest van deze strijd. Na anderhalf uur had de havik voldoende gegeten en vloog weg. Dit alles op nog geen tien meter. Dit maak je maar eens in je leven mee.
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 9:40    Post subject:
Een fijn leesbaar stuk en natuurlijk geweldige foto's Cees. Tot ziens in het veld.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 12:54    Post subject:
Schitterende foto's en een lekker lezend verhaal.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 13:42    Post subject:
Mooi verhaal en prachtige foto's Cees.
Altijd leuk om je tegen te komen in het veld.
Tja dat was wat met de Havik. Zo bijzonder om mee te maken.
Een moment welke ik niet snel zal vergeten. Maar wie weet zien we het nog eens. Kan maar zo in dat gebied.

Hartelijke groet,
Wies.
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 15:48    Post subject:
Leuk om zo wat van mijn noordelijke buurman te lezen. Je benadering en foto's spreken me erg aan. Mogelijk komen we elkaar nog eens tegen in het veld
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 19:49    Post subject:
Mooi verhaal en prachtig onderscheidende foto Cees.
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 21:05    Post subject:
Wat een schitterende foto's bij een mooi verhaal. Ik heb nog veel te leren...

Groet,
Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Marie-José Boon
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 28 Dec 2008
Posts: 21
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Sep 2015, 18:08    Post subject:
Leuk om je belevenissen in het veld te lezen en hele mooie opnames laat je hier zien.
Groet
Marie-José
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Sep 2015, 20:36    Post subject:
Boeiend verhaal met mooie bijpassende opnames. Jammer dat je hiervan op BP zo weinig hebt laten zien.
Wellicht een idee om wat recent werk hier te plaatsen?
Ben zelf nl. altijd erg benieuwd hoe iemand werkt en wat zijn laatste interesses /opnames zijn.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Jakob Keun


Gender: Male
Age: 76
Joined: 20 Aug 2013
Posts: 15
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Sep 2015, 21:36    Post subject:
Cees ik ben erg onder de indruk van je prachtige foto's. Je oog voor een mooie compositie is indrukwekkend.
Nog bedankt dat je mij hebt voorgedragen voor fotograaf voor de maand oktober.
Zelf ben ik meer een "vogeltjesfotograaf" maar het plezier dat je beleefd in het veld is voor iedereen op elk niveau het belangrijkst.
_________________
Nikon D 810 en D7100 en 80-400 nikkor lens VR Nano en Nikkor 500 mm f 4 G ED VR.
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 17:19    Post subject:
Ha Cees,

Je hebt er een inspirerend beeld van je natuurbelevingen van gemaakt met bewonderenswaardige foto's en een boeiend verhaal. In het veld ben je ook bijzonder enthausiasmerend en ik hoop je daarom nog vaak te treffen in Onlanden of Oostpolder.

Groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 8:53    Post subject:
Ha Cees,

Wat een prachtig verhaal zet je hier neer en wat een bijzonder fraaie foto's. Alle foto's zien er zo natuurlijk uit en technisch zijn ze heel sterk... genieten!
Dat je soms veel voorbereidingen in een foto treft komt mooi naar voren, compliment daar voor, heel leerzaam! Wink

Tot ziens in het veld !

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul


Last edited by thijsglastra on Tue 08 Sep 2015, 16:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 13:57    Post subject:
Dag Cees,

Fraaie artikel begeleid door prachtige beelden.
Vooral de steenuilen serie vind ik erg sterk, geweldig goed van de omstandigheden geprofiteerd. Dito als de serie van de klapekster, duur fotoproject zo door die onhandig geplaatste lantaarnpaal Wink

Gr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Sep 2015, 10:09    Post subject: Cees
Cees,

ik heb genoten van je foto's en het bijbehorende verhaal.

gr. Peter (pabos)
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Sep 2015, 16:51    Post subject:
Hoi Cees,

Ik blijf maar naar die Havik kijken, wat een geweldige foto Shocked
Mooi verhaal en foto's.

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 260
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Sep 2015, 5:48    Post subject: fotograaf van de maand Cees Uri
Een bijzonder mooie serie foto's laat je hier zien Cees en het verhaal is interessant om te lezen en voor iedereen herkenbaar.

Groet Kees
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 18:58    Post subject:
Wat een foto's Cees!
Veel te beleven, veel dramatiek, wonderschone entourages en composities. Vooral die steenuil op de giertank vind ik een juweel!
Ook mooi om je verhaal te lezen; het bewijst maar weer eens dat goede voorbereiding en volhouden uiteindelijk de mooiste resultaten opleveren. Ik zou bijna zeggen, zo'n fantastische klapekster is wel een deukje waard, maar dan besef ik dat bij mij ook de verhoudingen soms een beetje zoek zijn.

Dank ennuh...graag meer van dat moois!!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Jan 2016, 18:45    Post subject:
mooi verhaal en leuk om te lezen Cees !
schitterende fotos ! Very Happy
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Jan 2016, 21:55    Post subject:
Mooi verhaal Cees en dito foto's

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum