Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Nieuw album: vogels in het landschap

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jul 2006, 20:49    Post subject: Nieuw album: vogels in het landschap
Zoals al eerder aangekondigd in de nieuwsbrief is er vanaf heden een nieuw album online: vogels in het landschap. De afgelopen maandopdracht (fotografeer een vogel in het landschap) is een mooie promotie geweest om meer foto's te maken waarbij het landschap deeluitmaakt van de foto, waardoor de foto in z'n geheel meer zeggingskracht krijgt.
Ik hoop op prachtige bijdragen voor dit album. De afgelopen maand zijn er al een aantal foto's voor dit album ingediend. Ze staan nu online.
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 31
Joined: 07 Apr 2006
Posts: 119
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jul 2006, 17:37    Post subject:
Echt een heel goed idee.
Nu hoef je tenminste niet zo heel dicht bij de vogel te komen om toch nog een foto voor BP te maken. Laughing Laughing
Er staan al een paar prachtige foto's in.

Jaco
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jul 2006, 11:19    Post subject:
Ik vind het wel een leuk album. Zeker voor de BPers die net niet ver genoeg komen.(waaronder ikzelf)
Ikzelf heb vaak foto's waar de vogel, voor Birdpix begrippen, net te ver weg zit. De foto op zich is wel een prachtplaat. Wanneer ik een crop ga maken blijft er van de mooie plaat die ik heb geschoten niets meer over. De hele compositie is naar de maan.

We moeten echter wel oppassen dat niet alle veraf foto's in aanmerking komen voor dit album. Ik bedoel hiermee te zeggen; Wanneer een foto mislukt is omdat de vogel te ver weg zat, om hem dan maar in dit album te plaatsen.
De moderators hebben er in ieder geval een behoorlijke klus bijgekregen.

Groeten Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jul 2006, 14:21    Post subject:
Ik ben eigelijk van mening dat je echt je best moet doen om in de foto een samenspel tussen landschap en vogel te krijgen, om voor plaatsing in dit album in aanmerking te komen. Het is geen goede zaak dat hier alle foto's terecht komen van mensen die hun vogel toevallig niet groot in beeld krijgen.

Kortom, het landschap rond de klein afgebeelde vogel moet echt een aanvulling op die vogel of zijn levenswijze zijn.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jul 2006, 16:32    Post subject:
Ik ondersteun van harte wat Hendrik zegt, en ben blij dat Aad zichzelf al corrigeert. Vogels in het landschap fotograferen veronderstelt toch een andere manier van kijken dan wanneer je je "alleen maar" met de vogel bezighoudt. "Vogels in het landschap" mag geen excuus gaan worden voor vogels die eigenlijk te klein in het frame staan (ben het ook niet met Ad eens dat de compositie "naar de knoppen is" als er gecropt gaat worden).
Wat ik me heb afgevraagd, is wat de meerwaarde is van dit nieuwe album (ben er absoluut geen tegenstander van hoor). Per slot komen de foto's (zonder onderscheid) gewoon bij recente foto's te staan. Met of zonder landschap, het gaat in eerste instantie om de vogel, en elk geeft zijn eigen informatie.
Er zullen maar weinig mensen zijn die willen weten hoe het biotoop (of landschap) eruit ziet waar een vogel in gefotografeerd is, en zullen daar waarschijnlijk niet op gaan zoeken (bijvoorbeeld op zoek gaan naar referentiemateriaal).
Met dat laatste idee in gedachten, zou een apart album "vliegende vogels" dan toch ook een plaats op BP verdienen ?
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Jul 2006, 13:23    Post subject: vogellandschap
Wat een onzin...het is juist interessant om te weten in welke biotoop
de vogel leeft en naar mijn mening heb je een perfecte plaat als je
zowel de biotoop en de vogel goed in beeld kan krijgen, anders kun je
ze net zo goed gaan vangen en in een studio de "perfect technische"
foto van de vogel gaan maken. En aan welke criteria moet dan een
foto voldoen, wanneer is het groot genoeg in beeld????
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 08 Apr 2006
Posts: 79
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Jul 2006, 20:29    Post subject:
Ben het met agfoto eens. Een beetje meer omgeving kan ook leuk zijn. Al die vogels op een stokje is ook saai.

Misschien moet je wel strenge criteria aanhouden voor een dergelijk album, zodat ook werkelijk alleen foto's daarin belanden waarbij echt is gepoogd om de vogel goed in het landschap te integreren. Behalve de vogel, moet de foto dan ook gekeurd worden op zijn landschappelijke kwaliteiten.
_________________
Nikon D7200 sigma 10-20mm, sigma 105mm, sigma 60-600mm, manfrotto 055DB
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Jul 2006, 22:19    Post subject:
agfoto zegt
Quote:
Wat een onzin...

ik vraag me af waarop je doelt ag, want iedereen die er niet al te ver boven schrijft, is min of meer dezelfde mening toegedaan.

voor mij is het aparte album niet nodig, maar anderzijds, de enige keer dat ik in albums kijk zijn: het tijdelijke, de competities en als ik een foto wil plaatsen. dus...

overigens is het veel moeilijker een vogel in lanschap te plaatsen, moet je niet alleen op de vogel letten, maar ook meer omgeving in de gaten houden, en de balans tussen die 2. Ook beter mikken met scherptediepte.
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 21:03    Post subject: vogellandschap
..ik doelde op:

"Er zullen maar weinig mensen zijn die willen weten hoe het biotoop (of landschap) eruit ziet waar een vogel in gefotografeerd is, en zullen daar waarschijnlijk niet op gaan zoeken (bijvoorbeeld op zoek gaan naar referentiemateriaal)."
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 11 Aug 2006, 20:17    Post subject:
Net terug van vakantie, en moet toch even reageren op de reactie(s) van agfoto.
Wellicht heb ik me een beetje onhandig uitgedrukt in wat ik wilde zeggen, en heb je je daardoor misschien laten verleiden om dingen te zeggen die niet overeenkomen met wat ik bedoel. Ik ben geen tegenstander van dit nieuwe album, en totaal geen voorstander (in mijn eigen fotografie) van de "vogel-op-takkie-tegen-egale-achtergrond" foto (hoewel dit uit esthetisch oogpunt bezien hele fraaie opnamen kan opleveren, en als ik in jouw overzicht kijk, ben je daar zelf ook niet vies van).
Ook ík zie een vogel liever in een stuk omgeving geplaatst, zodat ik me meer in de situatie kan inleven. Het is jammer dat je je alleen op die paar zinssnedes hebt gefocust, en niet hebt gekeken wie het heeft gezegd (of hebt afgevraagd wat die persoon -ik dus- nu precies bedoelde). Anders zou je wel gezien hebben dat ik het helemaal met je eens ben over de rol van het landschap/biotoop in een vogelfoto (Maar let wel, dit zijn persoonlijke voorkeuren. De ene invalshoek van fotografie is niet beter of slechter dan een andere invalshoek). Al lang voordat er sprake was van dit album, heb ik met enige regelmaat "vogels-in-landschap"-achtige foto's geplaatst. Deze foto [img]http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=69275&recent=1&sid=eec0f64f85f63c12b0c212800304a470[/img] werd een jaar geleden naar het tijdelijke verbannen omdat de vogel er te klein op stond. Nu kan het met het nieuwe album ineens wel, hoewel ikzelf al eerder vond dat genoemde foto ook onder vogelfotografie valt.
Goed, wat ik wil zeggen is dat (vogel)fotografie veel vormen kent (dat ik in mijn eigen fotografie mijn eigen voorkeuren heb, zonder andere af te keuren moge hopelijk duidelijk zijn), en dat dat een van de redenen is om me af te vragen wat de meerwaarde van dit album is.
Een andere reden waarom ik me dit afvraag heeft te maken met de opzet van BP. Nieuwe foto's komen, zonder onderscheid des albums, door elkaar bij de recente foto's te staan. Daarna verdwijnen ze uit beeld, en doet BP dienst als database. Als ik iets wil zien over de Steenuil (kleden, voedsel, vluchtbeelden, biotoop maar ook landschap) zoek ik de betreffende soort op via de zoekfunktie. Dat werkt beter dan (ook als ik iets te zien wil krijgen over het landschap) een hele map door te lopen.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Aug 2006, 12:15    Post subject:
Zou in dit album eigenlijk leuk zijn (en heel toepasselijk) als het mogelijk gemaakt zou worden om hier ook panoramaformaten in te plaatsen.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Aug 2006, 12:42    Post subject:
Karel Mauer wrote:
Zou in dit album eigenlijk leuk zijn (en heel toepasselijk) als het mogelijk gemaakt zou worden om hier ook panoramaformaten in te plaatsen.


Zou zeker mooi en passend zijn. Ik ga er naar kijken.
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Aug 2006, 18:51    Post subject: panorama
Sluit me helemaal bij Karel aan
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum