Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


nikon flitser/vervangend merk

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 21:26    Post subject: nikon flitser/vervangend merk
Beste birdpixers,

De meeste zullen geen flitser gebruiken in de natuur, maar toch zou ik graag degene die een flitser hebben, advies willen vragen.
Ik heb hem eigenlijk alleen maar nodig om zo nu en dan binnen te kunnen fotograferen.
Nu weet ik dat momenteel de Nikon SB 910 een zeer goede flitser is,
maar met bijna 400 euro vind ik dat eigenlijk wel veel geld omdat ik hem niet intensief ga gebruiken.
Er zijn zoveel verschillende merken, ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk merk heeft ook goede flitsers en is vriendelijker geprijsd.
Alle advies is welkom.
alvast bedankt
groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 22:18    Post subject:
Waarom moet ie zo zwaar zijn?
Ik heb al sinds 2005 een SB600, bevalt prima (alleen hij gaat te vroeg in de slaapstand om batterijen te sparen, da's lastig, maar alleen als hij niet op de camera zit). Deze is inmiddels door Nikon vervangen door de SB700 (die iets lastiger te bedienen schijnt te zijn).

Ik gebruik hem overigens al tijden niet meer als hoofdbron voor personen binnenshuis. Ik pak een F1,4 of F1,8 of F2 lens, draai de iso naar 1600 en steun waar ik kan. Veel mooier (en een 50 f1,8 is goedkoper).
Voor buitenshuis daarentegen, geweldig om gezichten in te vullen. Nu ja, zo'n ding heeft eindeloos veel mogelijkheden, als je er een paar hebt, en wat plutjes heb je een micro-studio opstelling.

Ik meen dat allerlei merken als Phottix en Meike vrij exacte clonen maken. Je moet even googlen op de reviews hoe snel die warm (heet) worden en hoe snel de laadtijd is. Qua geld uitgeven, ik doe inmiddels langer met die flitser dan uh, welke lens ook. Net zo lang als met mijn statief.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 15:11    Post subject:
Bedankt voor je reactie Peter.
Ga mij eens verdiepen in andere uitvoeringen dan de sb910. Had daar nog niet aan gedacht, omdat ik ervan uitging dat alleen de laatste nieuwe modellen op de nieuwere cameras gebruikt kunnen worden.
Bedankt voor het advies,
groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum