Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM okt 2015 Jakob Keun

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Sep 2015, 23:22    Post subject: FvdM okt 2015 Jakob Keun
Korte bio

Naam: Jakob Keun
Leeftijd: 68 jaar.
Woonplaats: Donderen.
Beroep: Gemeente-ambtenaar in ruste.
Andere hobby’s: Veertig jaar lang ben ik met veel succes postduivenhouder geweest. Indertijd had ik een hekel aan roofvogels en nu wil ik ze graag iedere dag zien. Het kan raar lopen.
Gebruikte apparatuur: Nikon D7100, D810 en Nikkor lenzen 80-400 en 500 mm.



Website: geen. Ik ben absoluut geen computerman en het bewerken van foto’s is bepaald niet mijn sterkste zijde.
Foto’s op Birdpix

Interview

Waarom vogelfotografie:
Nadat ik noodgedwongen moest stoppen met de duivensport (hokken schoonmaken lukte niet meer), moest ik toch wat nieuws zoeken. Ik ben al mijn hele leven een natuurliefhebber geweest. Vroeger o.a. kievitseieren zoeken. Het was dus vrij logisch dat het iets met de natuur te maken zou hebben.


Bij mijn boshutje komen regelmatig de boomkruipers langs. Af en toe zie je ze in een bijzondere pose.

Wat is het leuke aan vogelfotografie:
Nu ik de vogels ook fotografeer, is er een wereld voor me opengegaan. In die paar jaar dat ik nu bezig ben, heb ik vogelsoorten ontdekt, die er altijd al waren maar die mij nog nooit waren opgevallen; ondanks het feit dat ik geregeld in de natuur was.


Samen met mijn kleinzoon Job was ik in de hut bij Ezumakeeg. Dichtbij de hut liepen de gestreepte strandloper en dit bokje. Als wij er niet op attent waren gemaakt door een medebezoeker, hadden we ze totaal gemist.

Wat zijn de minder leuke kanten:
Tot op dit moment heb ik geen minder leuke kanten ontdekt. Het is elke dag genieten en je ontmoet veel leuke collega’s.


Diverse nestjes van de gekraagde roodstaart dit jaar in de directe omgeving. Dit mannetje liet zich geregeld in de struikjes fotograferen.

Wat is je specialiteit:
Eigenlijk heb ik geen specialiteit. Ik ben nog in de fase van het registeren van vogels. Dus eigenlijk een “vogeltjesfotograaf”. Wel gaat mijn voorkeur uit naar de gewone vogels die je in je directe omgeving kunt aantreffen. Ik heb veel bewondering voor mensen die bezig zijn met een mooie compositie, maar ik denk dat een en ander ook te maken heeft met een zeker talent, dat niet zo eenvoudig is aan te leren. Als ik de foto’s zie van de nog jonge Thijs Glastra, dan is zijn werkwijze voor mij (nog) een onbekend terrein. Ook denk ik aan de foto’s van de vliegende uilen en roofvogels van Edward van Altena. Daar kan ik echt van genieten. Je eigen beperkingen moet je accepteren.


Wij hadden dit jaar het geluk dat tenminste drie koppeltjes grauwe klauwieren dicht bij ons huis hun plekje hadden gevonden. Vooral als er jongen zijn, kan je ze uitgebreid fotograferen. Ze zijn dan niet schuw als je op gepaste afstand blijft en ze slepen de meest onwaarschijnlijke prooien in hoog tempo naar het nest.

Wat kenmerkt jouw foto’s:
Ik zet gewoon vogeltjes op de foto in hun natuurlijke omgeving. Uiteraard hoop ik nog een stap verder te komen. Mocht dat niet het geval zijn ook goed, want het gaat om het geweldige plezier wat je hebt.


Deze havik bleef net lang genoeg zitten op een paal in de Oostpolder voor een paar foto’s.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?:
95% van mijn foto’s worden gemaakt vanuit de auto. Rondlopen zit er voor mij niet in i.v.m. een handicap aan mijn rechterbeen. In een naburig bosje heb ik een hutje mogen inrichten, dat met name in de wintermaanden wordt gebruikt als het blad van de bomen is.


Dit jaar heb ik voor het eerst pestvogels kunnen bewonderen. Prachtige kleuren en goed benaderbaar. Ik kan me nu al verheugen op de volgende “invasie”.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?:
Verstoring probeer ik te voorkomen door rustig in de auto op een bepaalde plek te blijven staan. Een zekere mate van verstoring zal je altijd tegenkomen. Als je stopt met de auto voor een foto en de vogel vliegt weg, is dat verstoring? Soms wel, maar je moet altijd je uiterste best blijven doen verstoring te voorkomen.


Een doodgewone ringmus met een mooie achtergrond is toch best de moeite waard.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?:
Nadat ik was gestopt met de duivensport heb ik contact opgenomen met mijn neef Hillebrand Keun, die ook in Donderen woont. Heb toen dezelfde camera gekocht, zodat hij mij kon helpen met de instellingen. Tot dan had ik nog nooit een fototoestel in mijn bezit gehad. Hij heeft mij op weg geholpen.


Wat kan je soms blij worden als zo’n mooie vogel je pad kruist.

Wat zijn je favoriete plekjes?:
Mijn favoriete plekjes liggen eigenlijk allemaal binnen een straal van 10 km van mijn huis. Voor mij is dat gewoon een rondje Donderen. Ook kom ik geregeld in de Onlanden en in de Oostpolder. Voor mij is dit plm. 10 tot 15 minuten rijden. Met mijn kleinzoon Job ga ik af en toe naar het Lauwersoog.


In de Onlanden zijn vrij veel fazanten. Vliegend vastleggen blijft moeilijk.

Wat is je droomsoort/-gebied?:
Dat zijn voor nu nog de gewone inheemse soorten zoals de kuifmees, de bonte vliegenvanger, de zwarte specht. Die soorten maar ook diverse andere heb ik nog nooit op de foto kunnen zetten.
Een droomgebied heb ik niet, al kan ik mij nu al verheugen op een bezoek aan een hut van Han Bouwmeester in de nabije toekomst.



Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?:
Eigenlijk beter willen kunnen omgaan met de instellingen op de camera, beter een foto leren bewerken (nu ben ik altijd binnen 1 minuut klaar) en hopelijk nog eens meer oog krijgen voor een mooie compositie.


In 2014 had ik het geluk, dat in een grote lariks direct naast mijn huis overdag altijd tussen de vier en zeven ransuilen aanwezig waren. Als beginnend fotograaf ben je dan super blij.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja welke?:
Voor mij zijn dat in de eerste plaats Karel en Wies Vink uit Assen. Geweldig meelevende mensen, die altijd voor mij klaar staan als ik vragen heb. Alhoewel ik nog veel stappen moet maken, hebben zij er toch voor gezorgd, dat ik vooruit ben gegaan en nu dagelijks met de vogels bezig ben. Daarnaast zijn er veel collega fotografen die ik geregeld ontmoet en waar ik een zeer prettig contact mee heb.


Toch een bezoek gebracht aan Oost-Groningen om de grauwe kiekendief te zien. Tijdens ons bezoek waren de jongen al uitgevlogen. Ze zaten zo dichtbij, dat je een kopportret van de jongen kon maken.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?:
Nee, alleen vogels.


Op een tochtje naar de Oostpolder kwam ik deze watersnip op een paal tegen.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?:
Kom ik zo niet op.


Wat zag ik ze al geregeld voor mijn auto de weg oversteken. Een foto, ho maar. Deze was gewilliger. Nadat ik de auto dwars op de weg had geplaatst, gaf dit hermelijntje een pracht voorstelling. Niet alleen een serie foto’s, maar ook echt genieten.

Wat vind je van Birdpix?:
Birdpix heeft er voor gezorgd dat je kritisch op je foto’s blijft; vooral als beginnend fotograaf. De foto’s worden beoordeeld en je wilt niet steeds in het Tijdelijk Album verdwijnen. Je moet dus zorgen dat je foto’s aan bepaalde vereisten voldoen en daar zorgt Birdpix uitstekend voor. Daarnaast kijk ik met veel plezier naar de vele foto’s die collega fotografen dagelijks plaatsen en daar kun je hopelijk je voordeel mee doen.


Wat zijn het snelle rakkertjes. Ik vind ze zo mooi. Nu zijn ze gelukkig weer grotendeels door de rui.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?:
Gewoon genieten; daar draait het om. Het is een combinatie van fotograferen en genieten van datgene dat je tegenkomt. Dat is op elk niveau mogelijk.


Toen de jongen eenmaal waren uitgevlogen, werd het pas echt leuk. De jongen bedelden steeds om voer en de ouders vlogen af en aan. Hier zaten ze op een dun takje met als achtergrond een pas gemaaid en dor grasland.

Beste foto:
Mijn beste foto vind ik de foto van de spotvogel. Gewoon vanuit de auto, minimaal bewerkt en toch heeft de foto voor mij iets moois met die donkere achtergrond. Het geeft een bepaalde sfeer, die ik overigens pas ontdekte nadat ik de vogel op de foto had gezet.



Voor de maand november a.s. zou ik graag Kees van der Klauw uit Diever willen voordragen. Hij maakt niet alleen uitstekende foto’s maar is ook nog eens een zeer aimabel persoon.


Last edited by Wijnand van Buuren on Thu 01 Oct 2015, 9:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 260
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 6:35    Post subject: Fotograaf van de maand.
Vanaf Terschelling proficiat met het feit dat je fotograaf van de maand bent geworden.
Je toont een mooie serie opnamen vooral die van de ransuil is prachtig en een herkenbaar verhaal als omlijsting.
Aan de diversiteit is te zien dat je veel in de natuur te vinden bent.
Ik zal mijn best doen een waardig opvolger van je te worden voor de maand november.

Groeten Kees van der Klauw
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 8:27    Post subject:
Hoi Jakob,

Mooie verhaal geworden. Ik noem je Snelle Jelle zoals je weet. Het gebeurt vaak dat ik 's morgens net met een kop koffie achter de PC zit en jij al een "wereldreis" er op hebt zitten en al een serie foto's hebt bewerkt. Vind het prachtig hoe je mij bijna dagelijks laat meegenieten tijdens je avonturen. Je bent een echte genieter.

Hartelijke groet vanaf Texel ook namens Karel.
Wies Vink.
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 9:35    Post subject:
Mooi verhaal en dito foto's. De eenvoud siert je!
Leuk om te lezen wat er achter de gebruikersnaam schuil gaat.

Groeten,

Peter
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 10:08    Post subject:
Mooi en eerlijk verhaal Jakob zoals we je kennen.
De foto serie is erg mooi en we gaan nog vele mooie foto's van je zien hoop ik.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
cees uri


Gender: Male
Age: 66
Joined: 18 Dec 2009
Posts: 10
Location: Dedemsvaart
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 10:49    Post subject: Fotograaf van maand
Dag Jakob,
Zoals ik je ken, is ook je verhaal. dit verhaal wordt ondersteund door een mooie selectie van je foto´s. Deze worden met veel passie voor vogels gemaakt. Dat is goed te zien. Heel veel plezier en succes met je ontwikkeling van vogeltjesfotograaf (citaat Jakob) tot vogelfotograaf. We zien elkaar gauw weer.
Groet,
Cees
_________________
Canon EOS 1D Mark lll
Canon EF 600 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 300 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 70-200 mm 2.8 L USM IS
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 11:58    Post subject:
Prachtig dat je toch weer een fijne hobby hebt kunnen vinden destijds. Je kunst om je eigen tekortkomingen te kunnen accepteren (ik ben ook een groot fan van de onovertroffen foto's van Edward van Altena) moet ik me nog eigen maken helaas.

Je mooiste foto is inderdaad een hele lekkere maar persoonlijk zou ik die van de vliegende fazant wel hebben willen maken.

Leuk verhaal en wellicht tot ziens een keer in het hoge noorden.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 18:21    Post subject:
Mooi, Jakob,een eerlijk portret met prachtige foto's.
Vaak met bijzonder licht, omdat je in de vroege uurtjes al op pad bent geweest.Tref je heel regelmatig in de ons bekende gebieden en vind het altijd leuk je weer te ontmoeten, helemaal, als je met kleinzoon Job op stap bent en jullie onderlinge plagerijen niet van de lucht zijn.
Bijzonder vind ik verder, dat je wetenswaardigheden en mooie plekjes wilt delen.
Hoop je nog vaak te treffen,

Hartelijke groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
gras4711


Gender: Male

Joined: 08 Oct 2012
Posts: 41

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 21:04    Post subject:
Jacob, als duivenliefhebber was je al een virtuoos met als ongeevenaarde toppers de 499/95 en de 841/96. De spraakmakende resultaten van toen konden alleen bereikt worden met inzet, geduld en passie. Juist die eigenschappen lees ik terug in dit artikel en druipt van je foto's af. Ik hoop dat je ons nog lang laat mee genieten van je tochten door de Donderse dreven.

Grtz.,
P.
_________________
'Rewrite your destiny, FIGHT!'
Back to top
Reply with quote
 
Wil Doorn-Meijne
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 05 Oct 2008
Posts: 100
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Oct 2015, 13:52    Post subject:
Dag Jacob, goed om te lezen hoe je met de fotografie bezig bent. Lekker in jouw omgeving struinen en met hele mooie foto's thuiskomen. Nog veel plezier en voldoening met je hobby!

groet Wil
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 10:34    Post subject:
Hallo Jakob,

Ontmoet hebben we elkaar nog net niet al scheelde het niet veel. Dat was in Ezumakeeg toen we vlak na elkaar "een bokje hebben geschoten." We zijn wel onder de indruk van de fotovorderingen die je in korte tijd hebt gemaakt. Met weinig ervaring zo omgaan met de lange lens, getuigt van talent. Ja het kan verkeren in het leven:Eerst verwenste je de havik, als rover van je kostbare duiven, maar nu wens je hem graag als vriend in de zoeker. Een goed verhaal schets je hier Jakob waar het plezier voor de hobby van af spat. Tot ziens in het veld want we jagen onder dezelfde "duiven" in dezelfde gebieden. Very Happy

Groeten Willy en Henk
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
gkeun


Gender: Male
Age: 51
Joined: 10 Nov 2009
Posts: 8
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 19:14    Post subject:
Hallo Jakob,

Als familie, al moet ik volgens Hillebrand terug naar het jaar 1845, moet ik je natuurlijk complimenteren met je nominatie. Geweldig dat je in relatief korte tijd zoiets moois uit je camera weet te halen. Maar het mooiste vind ik de wijze waarop jij je beleving omschrijft. Jouw persoonlijke genieten van het moment is net als bij mij het belangrijkste. Zou het dan toch in de genen zitten Laughing

Groeten Gerland Keun
_________________
nikon D7100 en D750, nikon 300 2.8 IF-ED AF-S, met Gitzo statief en HBN schommelkop, converter 1,7 nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 20:44    Post subject: FvdM
Zowel uit je foto's als uit je verhaal spreekt een heel natuurlijke ongekunsteldheid. Prettig om te lezen; fraai om de platen te bekijken.

Groet,
Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 18:19    Post subject:
Als ik even terugkijk in je Birdpix-archief dan zie je een fotograaf die in een aantal jaren grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt op het gebied van vogelfotografie.
De foto's hierboven zijn stuk voor stuk haarscherp van kwaliteit waarbij je klauwierenserie er bovenuit steekt.
Die ransuil met z'n gedraaide kop is echt heel leuk en bijzonder!

Bedankt voor je verhaal, mogelijk komen we elkaar eens tegen in het veld Wink

Hartelijke groet,
Johan Scholtens
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 10:28    Post subject:
Dat je in zo'n korte tijd 'zo'n niveau hebt bereikt is natuurlijk super !
Fijn verhaal en leuk om te weten hoe je bij deze hobby terecht bent gekomen.
Heerlijke foto's er ook bij.
En bedankt voor de eervolle vermelding in je verhaal Wink

Ga zo door, laat ons genieten van het moois dat je tegenkomt en tot in het veld !

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 19:15    Post subject:
Hoi Jakob,

Heb eindelijk even de tijd genomen je verhaal eens goed te lezen.
Wat ben je in korte tijd een eind gekomen zeg!
Het is met name de kwaliteit van je foto's die me opvalt. Als die met minder dan een minuut bewerking tot stand gekomen zijn, dan moet fotograferen haast wel in je natuur zitten.
Met name de klauwieren vind ik super.

De gebieden waar je komt liggen niet zo heel ver bij mij vandaan en ik had me al voorgenomen daar eens op verkenning te gaan. Jouw verhaal en je foto's zijn een nieuwe aansporing.

Dank en groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum