Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM december 2015 Ane van Rees

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Nov 2015, 23:58    Post subject: FvdM december 2015 Ane van Rees
Korte Bio

Naam: Ane van Rees
Leeftijd: 55 jaar
Woonplaats: Groningen
Beroep: Fysiotherapeut, manueel therapeut in een multidisciplinair centrum.
Andere hobby’s: wadlopen, schaatsen, de bergen.
Gebruikte apparatuur: Canon 60 D, Canon 500 mm 4.0 IS.USM, Canon 400 mm 5.6, Canon 70-300 IS.
Foto’s op Birdpix


De foto is genomen in de Onlanden, vlak bij huis, een waterbergingsgebied, dat zich tot een rijk natuurgebied heeft ontwikkeld. Elk jaar zijn er meer soorten waargenomen; sinds dit jaar zelfs jonge otters. De roerdompen hielden zich voor mij lang verscholen tot dit fotomoment, dat ik later mocht delen met bezoekers.

Vogelfotografie, hoe het zo kwam:
Opgroeiend in het hart van Friesland ging ik er op de lagere schoolleeftijd met de fiets op uit naar de weilanden rondom de stad. Het ging in zijn prilheid om eenvoudige waarnemingen van weidevogels, genoteerd in een opschrijfboekje, dat mee ging in een roestige botaniseertrommel. Later was het spannender om te voetballen en te klimmen en sinds de aanschaf van een racefiets op avontuur door de provincie; vaak naar het wad.

De aandacht voor de natuur is gebleven, maar in andere vormen. Zo deed ik voorlichtingswerk voor de waddenvereniging. Met een oude bus, die teveel roet uitstootte, bezochten we lagere scholen of namen we schoolklassen mee voor een waddenexcursie. De weidevogels kwamen weer terug in mijn belangstelling sinds ik in Friesland werk. Kievitseieren zoeken, met de polsstok over de sloot springen, het eerste voorjaarsgevoel ervaren. Nu nog steeds doe ik elk voorjaar nestbescherming voor de weidevogels via de plaatselijke Friese vogelwacht en een boerennatuurorganisatie in Groningen.

Fotograferen doe ik serieus sinds mijn 16e, eerst met een oude Voigtlander van mijn overleden opa en uiteindelijk 4 jaar geleden met een geschikte digitale spiegelreflex. Omdat de kinderen inmiddels de deur uit zijn, is er ook meer tijd te besteden. Vogelfotografie is eigenlijk een gevolg van deze ontwikkelingen. Verschillende hobby’s die samenkomen en elkaar versterken.


Weidevogels, waar het mee begon. Baltsende grutto’s na een lange koude winter, waardoor het gras nog niet op kleur is.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Lekker buiten zijn, je inleven in de wereld van een vogel en de prettige spanning dat je daardoor misschien een bijzonder natuurmoment gaat vastleggen. Dat moment kan je later thuis uit je geheugenkaartje toveren. Eenmaal thuis gauw de resultaten bekijken en de mooiste foto als eerste bewerken. Uren vliegen voorbij, gewoon een prachtige hobby, waar je gelukkig van wordt.


Boven de sloot hing ze te bidden boven een groep eenden. Twee pogingen waren voldoende om een eend te verdrinken. Lang er mee vliegen lukte niet. Ze liet de eend ploffen in het riet.
Hard licht, vanuit het verkeerde autoraam, uit de hand genomen, zodat veel bijverscherpen noodzakelijk was. Toch een foto, die me dierbaar is vanwege het ongekende natuurmoment.


Wat zijn de minder leuke kanten?
Als de vogel gevlogen is. Maar gelukkig kan ie ook altijd komen aanvliegen.


Boomvalk vanuit het moeras genomen.


Boomvalk , klaar om te vertrekken.

Wat is je specialiteit?
Heb ik niet. Veel tijd heb ik gestoken in het vastleggen van verschillende soorten kiekendieven, in de vlucht, omdat ik dat een mooie soort vind.


Blauwe kiekendief, hier kort biddend en daardoor toch scherp te focussen in beperkt licht.


Bruine kiekendief juveniel.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Moeilijk. Wie het weet, mag het zeggen. Vogels die ik fotografeer zijn te vinden in open gebieden, vaak waterrijk, want daar houd ik het meest van. Het zijn vogels die ik in mijn eigen omgeving aantref. Ik maak graag vlucht- en actieopnames, omdat ik vind dat een vogel zich dan in al zijn glorie laat zien. Verder streef ik er naar de elegantie van vogels vast te leggen.


Roerdomp.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Soms heb ik veel geduld, kan ik uren wachten op een mooi moment. En soms houd ik teveel van de actie en verplaats ik me rijdend of lopend. Het liefst sjouw ik met de camera wat door de natuurgebieden heen, blijf ik hier en daar staan, maar de mooiste foto’s heb ik vanuit de auto of vanuit een vaste schuilplaats gemaakt. Daarbij is vroeg uit bed gaan vaak lonend. De natuur is op zijn mooist als die ontwaakt en het licht nog zacht is. Een thermosfles met koffie verhoogt dan de feestvreugde.
Tenslotte: Waarneming.nl en bevriende vogelfotografen helpen wel bij het vinden van goede locaties.


Sperweruil spuugt zijn braakbal uit.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen, terwijl je die mooie foto maakt.
Een klikkende camera kan een vogel al verstoren, dus volledig voorkomen lijkt me onmogelijk. Ik doe mijn best om de vogel voorzichtig te benaderen en zo ook weer afscheid te nemen. Tijgeren, sluipgang, gebruik van camouflagenet, een groene pet op grijs haar, zwarte handschoenen en geduld. Blijven kijken naar het gedrag van de vogel en wachten tot de vogel bij mij komt.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
De eerste foto is of een foto van de hond in de sneeuw of een bewogen foto van een estafettespelletje op een verjaardagsfeestje toen ik een jaar of 8 was. Serieuzer werd het vanaf een jaar of 16, inclusief foto’s ontwikkelen in de doka.

Wat zijn je favoriete plekjes:
Natuurgebieden hier in de buurt. Er zijn er zo veel, zoals de Onlanden, Lauwersmeer en de Oostpolder bij het Zuidlaardermeer. En in het voorjaar Oost Groningen voor de grauwe kiekendieven. Eigenlijk zeer dicht bij huis. Uitzonderingen zijn de sneeuwuil op Vlieland, de sperweruil in Zwolle en de oehoe in Noorddijk. Dan wil ik nog wel wat langer onderweg zijn.


Een paartje grauwe kiekendieven boven de Oost-Groninger akkers.


Roodsterblauwborst, Oost-Groningen.

Wat is je droomsoort /-gebied.
Ik zou nog wel eens naar Hokkaido willen, een bijzondere ijswereld, waar de Stellers zeearend te zien is.

Heb je een fotograaf, die je erg inspireert?
Op Birdpix Edward van Altena en vele anderen. Daarbuiten o.a. Jan Vermeer, Vincent Munier en vroeger Jan van der Kam als waddenfotograaf.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Jarenlang foto’s van voetbalwedstrijden voor de clubwebsite, de bekende trouwerijen en/of familiefeestjes en de bergen op vakantie.


Beklimming van de Mera Peak in Nepal. Gestart in het donker. Op de achtergrond schijnt de zon alleen nog op de top van de Mount Everest, 8848 meter.

Heb je nog een mooie anekdote m.b.t.je fotografie?
Ik ging voor de tweede keer naar de sneeuwuil op Vlieland. We babbelden daar met een fotograaf over de beste plekken. Hij zat op een grote afstand van de uil. Omdat ik de eerste keer op het eiland de mooiste fotomomenten aan me voorbij had laten gaan, door tijdig te passen uit respect voor de uil, spraken we uit, dat we de uil wat dichter wilden benaderen. Hij was immers op zijn gemak gebleven. We namen afscheid, wensten elkaar succes en slopen tot aan het prikkeldraad in de hoop, dat de uil over de duinen naar zee zou vliegen.
Een kwartier later buitelden twee sneeuwuilen wild over elkaar heen op zo’n korte afstand van ons, dat we ze nooit alle twee tegelijk in beeld konden krijgen. Op de verre achtergrond klonk op dat moment een hilarisch gejodel van een gelukkige vogelfotograaf.


Ooievaar schudt zijn veren op. De eerste vorstdag van dat jaar

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix is voor mij vooral een site waar ik vogelfoto’s kan delen met andere liefhebbers. Het heeft mij verder gebracht in mijn ontwikkeling door veel te kijken en commentaren te lezen op eigen en andermans foto’s. Wat mij betreft nooit genoeg opbouwende kritiek.
Verder heeft het aspecten van sociale media met alles er op en er aan, inclusief leuke contacten en soms de onhebbelijkheden t.a.v. de moderatie.


De draaihals ving met zijn tong de mieren tussen de tegels van het fietspad.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Doe het op de manier, die je gelukkig maakt.


Pestvogel.


Zingende grasmus voor het bloeiende koolzaad, nog even geduld en het is weer zover.

Beste foto.


Sneeuwuil.

Waarom is dit je beste foto?
Het was een bekroning van een aantal dagen bij de sneeuwuil. Langdurig had ie op zijn plek gezeten, zelfs de buizerds hadden hem daar niet verdreven. Pas tegen de avond vloog ie op, waarbij het tegenlicht door zijn veren scheen. Kort had ik toen even oogcontact, een gouden moment.

Wie is de volgende fotograaf van de maand?
Graag zou ik Annelies 't Hooft voordragen. Ik ken haar niet maar haar foto's en enthousiasme spreken me aan. Ben benieuwd naar haar verhaal.

Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 260
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 8:22    Post subject: fotograaf van de maand
Een mooi verhaal waaruit het respect voor de natuur de boventoon heeft.
Je foto's zijn stuk voor stuk het bekijken meer dan waard en mijn verwachtingen die hoog gespannen waren heb je zeker waargemaakt.

Groeten Kees
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 9:48    Post subject:
Mooie serie. Geniet van je prachtige hobby.
Fijn om in zulke gebieden te fotograferen. Je maakt vaak de beste foto's dicht bij huis.

Gr,

Peter
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 10:09    Post subject:
Interessant om te weten wie de fotograaf achter de foto is. En mooi, Ane, dat je naast de vele geslaagde foto's een foto laat zien die technisch verre van perfect is maar een natuurmoment markeert die je nooit meer vergeet. Wellicht daarvoor ruimte scheppen op BP in een rubriek? De FvdM nodigt uit om te zoeken op gebruiker en dan alle ingezonden foto's te bewonderen. Je portfolio is indrukwekkend en getuigt van veel kennis en ervaring. Dat je graag reacties hebt op je foto's om (nog) van te leren dat zegt genoeg over je instelling. Bedankt voor het delen van je beleving van onze gezamenlijke hobby.
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 10:23    Post subject:
Hoi Ane leuk om ook wat meer over je zelf te lezen. Je voorliefde van de hobby was bekend net als dat je hele mooie foto's maakt. Tot ziens in het veld.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
cees uri


Gender: Male
Age: 66
Joined: 18 Dec 2009
Posts: 10
Location: Dedemsvaart
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 15:17    Post subject: FvdM december 2015 Ane van Rees
Dag Ane,
Een goed leesbaar en herkenbaar verhaal. Het verhaal laat zien wie je bent; een gepassioneerd fotograaf. Een plezierig mens bovendien.
Je herkenbare en prachtige foto's maken het verhaal af.
Tot gauw ergens in het veld.
Groet,
Cees
_________________
Canon EOS 1D Mark lll
Canon EF 600 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 300 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 70-200 mm 2.8 L USM IS
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 18:44    Post subject:
Hoi Ane,

Goed verhaal met mooie foto's. Altijd leuk om je in het veld tegen te komen. Net als jou blijven ook wij vaak in eigen omgeving. Daar is nog genoeg te ontdekken.

Groet,
Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
bobross


Gender: Male
Age: 57
Joined: 09 Sep 2011
Posts: 4
Location: groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 19:41    Post subject:
moi Ane,

mooi reeks foto's .
Verder een mooi duidelijk verhaal en het is altijd gezellig als we elkaar weer ergens tegenkomen.
Ik mis nog wat verhalen over kapotte bumpers en vaststaan in de bagger als de aandacht voor de weg wat verslapt door teveel aandacht voor de vogels Smile).

groeten Jans
_________________
canon r6
canon 500mm f4
extender 1,4 III canon
Back to top
Reply with quote
 
Henk de Graaf


Gender: Male
Age: 66
Joined: 21 Mar 2015
Posts: 32
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Dec 2015, 21:55    Post subject:
Mooi verhaal om te lezen , en wat een mooie foto, s laat je ons zien , ook heel mooi om te zien dat je een foto plaatst die in jou ogen niet gelukt is , maar die je hebt geplaatst om de beleving achter de foto , hieruit blijkt voor mij dat je een groot natuurliefhebber bent.
Nu woon ik zelf in het midden van het land , dus we zullen elkaar niet zo gauw in het veld treffen , ik vind dat wel jammer want ik heb vaak last van mijn nek en schouders van het slepen met mijn fotoapparatuur , je snapt waarschijnlijk wel wat ik daarmee bedoel, even wat gekheid tussendoor.
Nou Ane ik hoop nog vele mooie foto, s van je te kunnen bewonderen.

Gr Henk
_________________
Sony A9 , 200 600mm lens
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Dec 2015, 15:05    Post subject:
Goed verhaal om te lezen en mooie foto's.
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2015, 16:16    Post subject:
Mooi puur verhaal.
Deze verhalen inspireren mij om de oude hobby weer eens wat fanatieker op te gaan pakken.
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Dec 2015, 18:55    Post subject: Hallo Ane,
Het is altijd leuk om je persoonlijk te ontmoeten. We hebben dan sowieso gespreksstof genoeg, omdat we dezelfde interesse hebben. Je verhaal en prachtige foto's zijn herkenbaar. Blijf genieten, we zien elkaar wel weer.
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Annelies t Hooft


Gender: Female
Age: 59
Joined: 23 Sep 2012
Posts: 6
Location: voorschoten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Dec 2015, 20:42    Post subject:
Hallo Ane,

Mooi verhaal en natuurlijk herkenbaar.

Gr Annelies
_________________
nikon D810, 500mm f4
Back to top
Reply with quote
 
Jakob Keun


Gender: Male
Age: 76
Joined: 20 Aug 2013
Posts: 15
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Dec 2015, 22:19    Post subject:
Beste Ane,

Geweldig mooie foto's en een eerlijk mooi verhaal precies zoals ik je ken.
Volledig verdient dat Kees van der Klauw jouw heeft gevraagd voor de maand december.
Ik hoop, dat we elkaar nog regelmatig zullen treffen in het veld.

Groet,

Jakob Keun.
_________________
Nikon D 810 en D7100 en 80-400 nikkor lens VR Nano en Nikkor 500 mm f 4 G ED VR.
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Dec 2015, 20:58    Post subject:
Hoi Ane,

Mooi en herkenbaar verhaal waarbij de passie voor de natuur voor zich spreekt.
De sperweruil kan ik me nog goed heugen... Wink
Stuk voor stuk prachtige foto's laat je hier zien, de roofvogels en uilen zijn natuurlijk altijd mooi, maar je roodsterblauwborst is toch van abolute wereldklasse, zo prachtig!

Misschien ontmoeten we elkaar weer eens in het veld, maar in ieder geval hier op Birdpix.
Veel plezier verder met deze prachtige hobby!

Hartelijke groet, Johan
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand Keun
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 70
Joined: 09 Nov 2006
Posts: 20
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Dec 2015, 9:53    Post subject:
Hoi Ane,

Mooie presentatie met geweldige opnames. Uit het verhaal is duidelijk te lezen dat je gedreven bezig bent met deze hobby. Duurt niet zo lang meer dat er weer meer te zien is in het veld, we gaan de goede kant weer op.

Succes gewenst en groet,

Hillebrand
_________________
Nikon D7100 i.c.m. Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS Contemporary.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 572
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Dec 2015, 12:04    Post subject:
Hoi Ane,
Geweldig om in je 'eigen" natuurgebied verwelkomd te worden door je eigen foto! Een gebied waar ik nodig eens naar toe moet; het ligt nog redelijk bij mij in de buurt ook.
Prachtige foto's van kiekendieven! Spectaculair, die eendenvangst!
Dank voor je verhaal. Inspirerend door je enthousiasme en ik zal je raad ter harte nemen: genieten!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Annie Keizer
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 18 Apr 2006
Posts: 63
Location: kampen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 22:22    Post subject: fotograaf van de maand: Ane
Hoi Ane,

Leuk om jouw verhaal te lezen.
En vooral om op deze manier een aantal van jouw foto's bij dat verhaal te zien.
Prachtige beelden.
Die roerdomp....wat super.
En wat betreft het gebied waar je meestal fotografeert......geen wonder dat je er niet voor op reis moet.
Noord-Nederland heeft schitterende fotografieplekken.
Wij zitten iets verder weg, maar komen daar graag.

Vast wel weer eens tot ziens ergens daar in het noorden.

groeten,
annie
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 22:35    Post subject:
Ik heb met plezier je verhaal gelezen.

Met vriendelijke groet,

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 16:01    Post subject:
Hoi Ane,

Echt ontmoet hebben we elkaar niet en dat is wel opvallend want we struinen in dezelfde biotopen. Of het moet al zijn dat we eens bij elkaar stonden bij de pestvogels in Robbenoord. Hoe danook wat je hier laat zien is van hoog gehalte en ook je motivatie spreekt ons erg aan. Aansprekende actiefoto's van memorabele momenten. Je voelt bijna de adrenaline die door jou moet zijn heengegaan bij bepaalde opnames, zoals de kiek met de eend.

Ane ik zou zeggen tot ziens in de buurt. ( onlanden, oostpolder, Lauwersmeer )


Groeten Willy en Henk
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 18:19    Post subject:
Beste mensen,

Wat is het leuk om jullie reacties te krijgen. Aardige woorden, herkenning, humor, beschouwingen, inspiratie.Ik heb er van genoten en hoop in de toekomst elkaars belevenissen en foto's weer te mogen delen, hier op birdpix en vooral ook daar buiten, lekker in het veld.
En dan nu aan de oliebollen,

Hartelijke groet en beste jaarwens 2016, Ane
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Jan 2016, 22:54    Post subject:
Mooi geschreven Ane, herkenbaar ook. Leuk dat het er ook al zo vroeg in zat, de passie voor de natuur en de fotografie.
De foto's die je er bij hebt staan zijn natuurlijk stuk voor stuk bijzonder. Fraaie momenten maar ook gave soorten en technische hoogstandjes.
Ik heb je stuk met veel plezier gelezen.

Tot in het veld!

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum