Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Wat voor verrekijker?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Jan 2016, 15:50    Post subject: Wat voor verrekijker?
Beste vogelliefhebbers,

Ik ben een beginnende vogelkijker die af en toe de dure bushnell verrekijker van mijn vader mag gebruiken. Zelf zou ik graag ook een goede verrekijker aanschaffen, alleen is mijn budget niet erg toereikend. Ik heb geprobeerd op internet te onderzoeken wat de beste verrekijker is met een lage prijs. Ik las dat de volgende specificaties nodig zijn:

- 8x42 mm lens
- BaK-4 glas
- Phase coated prisma
- Fully multi coated lenzen

De goedkoopste kijker met deze specificaties is naar mijn bevindingen de Barr and Stroud Sierra 8x42.

Ik zou graag willen weten of er nog goedkopere opties zijn met gelijkwaardige kwaliteiten, of andere tips en tricks voor het vinden van de juiste kijker. Kan iemand mij hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,
Sander
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Jan 2016, 17:29    Post subject:
Dag Sander,
Deze topic is wel eens vaker voorbij gekomen:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=130441&highlight=verrekijker#130441

Ik gebruikte zelf dus de Eden 10x42 erg fijne kijker. Helaas moet ik ook weer een nieuwe omdat mn bagage gestolen is samen met mn winter kleding enz. zit ik hier in Berlijn met -11.

Ik denk dat ik weer voor de zelfde ga omdat er zoveel keus is in kijkers.
Gebruik ik liever deze dan dat ik de winkels langs ga om een ander model te zoeken.
groet,

Bouke
Reply with quote

Henk Baptist
Editor

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 05 Jan 2016, 20:15    Post subject:
Sander,

Als beroepsornitholoog heb ik met mijn collegae vele jaren mogen kiezen uit de allerbeste (ook duurste) verrekijkers. Daar heb ik van geleerd dat de keuze vooral een persoonlijke keuze is. Wij konden kiezen uit verrekijkers die allemaal technisch perfect en volkomen gelijkwaardig waren. Toch hadden we vier verschillende merken in gebruik. Persoonlijke voorkeuren.
Bij de goedkopere verrekijkers komen daar nog eens kleine foutjes per exemplaar bij. Er zijn individuele verschillen binnen één bepaalde verrekijker. Ga dus naar een winkel met voldoende aanbod en vergelijk de verrekijkers voor jou persoonlijk.
De keus voor een 8 of 10 x is vooral afhankelijk van het stilhouden en of je in een open veld (10) werkt of een bos (8). De cijfers 32 , 42 of 50 geven de diameter van het objectief. Enerzijds hoe groter hoe beter, maar met als nadeel hoe groter hoe zwaarder. 42 mm is een optimaal compromis. Als je in ‘het bos’ wilt werken en eventueel ook vlinders, libellen etc. wil zien, let dan op de dichtst bijzijnde afstand waarop scherpgesteld kan worden.
Trek je van reclamekreten over coating niets aan. Coatings worden primair gebruikt om lensfouten te verbergen en vervolgens als reclamekreet.
Een zeer leerzame website is http://www.tvwg.nl/ovz-kijkers.shtml . Vergeet het hoofdstuk http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/goedkope_kijkers.shtml niet.
Natuurlijk hebben ze veel dure kijkers getest, maar je kunt veel leren van de testrapporten.
De suggestie van Bouke, Eden 10 x 42 is helemaal zo gek niet.

Als je een verrekijker in handen hebt zoek dan een klein object (tak, antenne) tegen de hemel, stel daarop scherp en bekijk dit in horizontale en verticale kijkerpositie. Dit moet zwart en scherp zijn. Als je blauwe randen of twee antennes ziet, niet kopen.

Groet,
Henk

Leo

PostPosted: Tue 05 Jan 2016, 20:47    Post subject:
als je kleuringen aan de randen , ook wel kleurschifting genoemd tegenkomt . heb je grote kans dat het een kijker uit het goedkoopste segment is, maar als je bijna geen budget hebt zal je compromissen moeten sluiten. en dat is op zich ook helemaal geen schande .

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Rick Robaard
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Jan 2016, 22:38    Post subject:
Wij hebben tijdens onze vakantie een nieuwe kijker aan moeten schaffen omdat onze Bushnell Legend 10x42 er de brui aan had gegeven (niet een erg stevig ding overigens).
Omdat in Costa Rica de winkels met verrekijkers erg beperkt zijn was de enige keuze een Vortex Diamondback 10x42.
Deze kijker kost in Nederland € 175,00 en bevalt ons uitstekend. Wordt overigens ook op grote schaal gebruikt door de gidsen in Costa Rica. Niet te duur, stevig en goed (genoeg voor ons).
Wellicht een optie.

Groet, Rick

Fred Aerts

PostPosted: Wed 06 Jan 2016, 19:18    Post subject:
Leo: Kleurschifting of Chromatische Abberatie komt niet alleen bij de goedkoopste kijkers en telescopen voor maar ook in meer of mindere mate ook bij de midden prijsklasse. Je zou het om kunnen draaien: vooral de dure kijkers zijn optimaal gecorrigeerd op CA en daar betaal je ook stevig voor.
Overigens hoeft dat bij verrekijkers niet altijd hinderlijk te zijn afhankelijk van de mate van aanwezigheid van CA. Bij telescopen is CA minder prettig vanwege het langduriger en statischer kijkgedrag waardoor CA ook meer opvalt.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Wed 06 Jan 2016, 19:54    Post subject:
2 scenario's:

Koop een Eden, Vortex, Bushnell of Nikon. Allemaal prima verrekijkers voor weinig geld.

Scenario 2:
Koop een Swarovision 8.5x42

Dan ben je 30 jaar goed en kijk je voor 5.5 euro per maand door het mooiste beeld wat je kan wensen. Dat zijn 2 biertjes. Per maand.

En ben je hem beu, dan verkoop je hem mits in goede staat voor ongeveer 60% van de nieuwprijs. Dan hou je nog wat over.

Bij scenario 1 voorspel ik dat je, bij goed gebruik, na 5-10 jaar een nieuwe koopt. En gezien je aan de eerste al 200 euro kwijt was, ga je aan de volgende niet veel meer willen geven. Bij scenario 2 hoef je nooit meer op zoek te gaan naar een nieuwe, en ben je altijd blij met wat je hebt en ziet.
Back to top
Reply with quote

Leo

PostPosted: Wed 06 Jan 2016, 20:59    Post subject:
als je een low of no budget hebt is alleen de goedkoopste oplossing voor jou de beste. met het resultaat wat het ook is zal je dan gewoon genoegen moeten nemen met in het achterhoofd, dat als ik later groot ben en veel poen verdien/krijg ga ik een echte kijker kopen. voorpret is op zich al leuk om te hebben.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Hans Overduin

PostPosted: Wed 06 Jan 2016, 22:11    Post subject:
Tip: ga ook eens kijken bij de Vogelbescherming in Zeist - zij hebben veel merken, een ook een eigen lijn kijkers van VBN. Deze zijn er in een aantal prijsklassen, en hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding is mijn ervaring.
Zelf heb ik al jaren een Swarovski 10x42, inderdaad een kijker voor het leven, maar je moet het natuurlijk wel even kunnen en willen ophoesten.
Succes ermee !
Hans

jee

PostPosted: Thu 07 Jan 2016, 7:33    Post subject:
temmie wrote:
2 scenario's:

Koop een Eden, Vortex, Bushnell of Nikon. Allemaal prima verrekijkers voor weinig geld.

Scenario 2:
Koop een Swarovision 8.5x42

Dan ben je 30 jaar goed en kijk je voor 5.5 euro per maand door het mooiste beeld wat je kan wensen. Dat zijn 2 biertjes. Per maand.

En ben je hem beu, dan verkoop je hem mits in goede staat voor ongeveer 60% van de nieuwprijs. Dan hou je nog wat over.

Bij scenario 1 voorspel ik dat je, bij goed gebruik, na 5-10 jaar een nieuwe koopt. En gezien je aan de eerste al 200 euro kwijt was, ga je aan de volgende niet veel meer willen geven. Bij scenario 2 hoef je nooit meer op zoek te gaan naar een nieuwe, en ben je altijd blij met wat je hebt en ziet.

grappige berichtjes zijn dit altijd.
probleem wat ik er mee heb is dat in 1 keer 2000 euro ophoesten niet voor iedereen weggelegd is, zeker niet als je zo'n verrekijker maar als hobbyist gebruikt (zakelijk wordt een heel ander verhaal). Echter mijn Nikon waar ik zonder meer tevreden over ben kostte 275 euro, laat hem eens 10 jaar mee gaan (en volgens mij wel langer omdat ik hem gewoonweg niet intensief gebruik), dan ben ik voor 30 jaar dus 875 euro kwijt, de overige 1175 euro leg ik dan liever bij een mooie reis Very Happy

Maar het is voor iedereen natuurlijk verschillend, en iedereen zal zijn eigen keuze hierin moeten maken Very Happy
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 07 Jan 2016, 13:24    Post subject:
Ik zie de grap niet, ik ben bloedserieus (met een kwinkslag):

Een topverrekijker behoudt gewoon beter zijn waarde. Een goedkopere verrekijker is na 10 jaar niets meer waard. Dus in termen van geld besparen, ben je niet altijd beter uit met een goedkope verrekijker.

Je moet natuurlijk wel dat geld hebben, en je moet het niet zien als een investering (het is geen klomp goud of een schilderij).

Maar je hebt wel de luxe van door topmateriaal te kijken. Dat is, zelfs voor een hobbyist, ook wel iets waard.

Mijn verrekijkerhistorie:
1997: Optolyth touring 10x40B voor 700 euro (de Swaro 8x30 was net iets te duur, toen)
2008: alle rubber bekleding van de optolyth was eraf gebladderd, toen een Zeiss 7x42 T*FL gekocht voor 1100 euro. Daar loop ik nu nog mee rond.

Had ik in het begin een swaro 8x30 gekocht, of een Leica 10x42 BA, dan liep ik daar nu nog mee rond, of dan had ik die verkocht voor 80% van de nieuwprijs. En daarmee was ik goedkoper af dan door de iets minder dure Optolyth Touring te kopen (die nog wel behoorlijk goed is van beeld, maar onverkoopbaar wegens de bekleding).

Als je dus al een goedkope verrekijker koopt, kijk dan vooral (behalve naar het beeld) ook naar de duurzaamheid. Duurzaamheid is geen alleenrecht van dure verrekijkers, maar sommige kijkers zijn gewoonweg steviger gebouwd dan andere. En vergeet niet dat alle kijkers waar Swaro / Leica / Zeiss / Nikon op staat, net iets beter 2dehands verkopen. Hou daar rekening mee als je dan toch wil 'upgraden' binnen x-aantal jaar.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum