Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Paul van Giersbergen - Fotograaf van de Maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Mar 2016, 23:17    Post subject: Paul van Giersbergen - Fotograaf van de Maand
Korte bio

Naam: Paul van Giersbergen
Leeftijd: 55
Woonplaats: Wuenheim, Elzas, Frankrijk
Beroep: Consultant Klinische Farmacologie (zzp'er)
Andere hobby's?: wandelen, muziek luisteren, reizen
Gebruikte apparatuur: Canon EOS1D mark IV en Canon EF 300 mm/F2.8 + 1.4 extender en Canon EF 24-105 mm
Website: www.pbase.com/paulvangiersbergen
Foto’s op: Birdpix


Een foto genomen door Ronnie Dankelman, een in Nederland redelijk bekende vakantiefotograaf en vriend. Op de achtergrond het lavameer van de Erte Ale vulkaan in Ethiopië.

Interview

Waarom vogelfotografie?
Toen ik in 2007 een Panasonic 12X zoom camera had gekocht, heb ik tijdens een reis voor het eerst een paar vogels gefotografeerd. Ons vader vond dat erg leuk en stimuleerde mij dat vaker te doen. Eind 2007 was de reiskoorts ook zo hoog geworden dat ik mijn baan heb opgezegd om meer te kunnen gaan reizen. Het grappige is dat ik alleen tijdens reizen fotografeer en nooit thuis, een echte vakantie-(vogel)fotograaf dus.


De Witwangtoerako / White-cheeked Turaco (Ethiopië). Een van de weinig toonbare foto's uit mijn beginjaren.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Het brengt je buiten in de natuur en in alle landen zijn vrij gemakkelijk vogels te vinden, dit i.t.t. zoogdieren bv., zodat het overal leuk scoren is. Het is tevens goed te combineren met andere aktiviteiten tijdens een reis.


Dalol met zijn bizarre landschap in de Danakilwoestijn, Ethiopië

Wat zijn de minder leuke kanten?
Die zijn er niet wat mij betreft.

Wat is je specialiteit?
Vogels fotograferen in verre oorden. Verder fotografeer ik graag zoogdieren en mensen van bijzondere bevolkingsgroepen.


Ethiopische wolf. Het hoofddoel van een bezoek aan het Sanetti plateau in Ethiopië was voor mij niet het fotograferen van de verschillende endemische vogels aldaar maar deze zeer zeldzame wolf.


Een vrouw van de Hamar vlakbij Turmi, Ethiopië. Tijdens het vogelen was ik nogal ver de bush ingelopen en deze vrouw wees mij in de goede richting.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer altijd een vogel zo groot mogelijk in beeld te brengen waarbij alle kenmerken voor identificatie goed te zien zijn. Zoals Cor van Spijk onlangs opmerkte; de vogel is veel belangrijker dan de compositie en hij heeft volkomen gelijk. Het is dus min of meer toeval als ik een foto maak die op Birdpix 'beloond' wordt met nomi's.


Blauwe Vanga / Blue Vanga (de Comoren). Een typische foto die dan toevallig wel veel nomi's heeft gekregen.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Bij mij begint het met het uitzoeken van een bestemming wat liefst een gebied of land is waar niet al teveel toeristen naar toegaan. Meestal boek ik een groepsreis bij een organisatie in Nederland maar dit zijn vrijwel nooit vogelreizen en ik ben eigenlijk altijd de enige met een interesse in vogels. Tijdens zo'n reis gebruik ik dan de vrije tijd voor de vogelfotografie. Soms creëer ik die vrije tijd ook zelf door bijvoorbeeld een geplande excursie te laten schieten als de omgeving zich erg leent voor de vogelfotografie. De laatste twee jaar maak ik echter steeds meer specifieke vogelreizen met een gids en dat doe ik dan het liefst alleen. Voor een schuilhut heb ik niet het geduld. Het liefst loop ik in mijn eentje of met een gids door de natuur en fotografeer wat ik tegenkom.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Het moge duidelijk zijn dat thuisblijven voor mij geen optie is maar dat is het eigenlijk voor niemand. Als ik een interessante vogel zie, zal ik proberen zo dichtbij mogelijk te komen wat nodig is want ik heb slechts 420 mm om mijn nek hangen. Dit benaderen eindigt bijna altijd met het opvliegen van de vogel. Kortom, ik doe eigenlijk niets om verstoring te voorkomen.


Zwartkruintsjagra / Three-streaked Tchagra (Turmi, Ethiopië). Een foto die ik nooit gemaakt zou hebben als ik niet de bush was ingelopen en daar vol met schrammen weer uitkwam.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik heb mijn eerste camera, een 35 mm, gekocht toen ik in 2000 mijn eerste verre reis ging maken naar Madagaskar. 'Point and shoot' was lang het motto zonder ook maar iets van fotograferen af te weten. Pas in 2010 heb ik mijn eerste spiegelreflex (7D) gekocht en ben mij wat meer gaan verdiepen in het hoe en waarom van fotograferen.


Stormbandpinguïn / Chinstrap Penguin (Antarctica)

Wat zijn je favoriete landen?
Ethiopië en India. In beide landen zijn erg veel soorten te vinden en i.h.a. goed te fotograferen. In Ethiopië heb ik bijvoorbeeld nog nooit de beschikking gehad over een vogelgids en heb de meeste gefotografeerde soorten zelf gespot. Bovendien leven in beide landen nog veel interessante bevolkingsgroepen die nog min of meer leven zoals lang geleden en die erg fotogeniek zijn.


Een Apatani vrouw (Arunachal Pradesh, India). Die neuspluggen zijn niet voor de schoonheid maar om lelijk te zijn zodat ze niet ontvoerd zouden worden door een andere stam. Tegenwoordig zijn beide gebruiken uit de mode!


Zwartkeelhoningzuiger / Black-throated Sunbird (Sikkim, India).

Wat is je droomsoort?
Er zijn meer dan 10.000 soorten vogels in de wereld maar sinds ik blader in de gids Birds of Africa south of the Sahara (Sinclair en Ryan) is er één soort die ik heel graag wil fotograferen en wel de Geelkuifklauwier / Yellow-crested Helmetshrike. Deze vogel leeft in Oost Congo en er zijn geloof ik geen foto's van op het internet te vinden.


Congoakalat / Lowland Akalat (Gabon). De enige foto van deze soort die is gemaakt in de vrije natuur en onlangs in een boek is gepubliceerd.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik heb totaal geen artistieke knobbel dus zal het wel bij de (vogel)fotografie blijven zoals ik dat nu doe. Ik vind dat ook leuk om te doen en er zijn nog meer dan voldoende interessante bestemmingen in de wereld waar ik naar toe kan gaan.


Vale Reuzennachtzwaluw / Great Potoo (Suriname). Sommige vogels maken het de fotograaf wel erg gemakkelijk.


Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik ben erg onder de indruk van de foto's van Edward van Altena maar dat niveau ga ik nooit halen. Verder op 'mijn gebied' is Wim de Groot een voorbeeld voor mij. Hij weet zulke mooie foto's te maken van buitenlandse vogels en ik weet hoe moeilijk dat is. Jammer dat hij niet meer zo actief is op Birdpix maar ik volg zijn werk op Pbase.


Andesgans / Andean Goose (Bolivia): Mijn beste vliegbeeld.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nee.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Toen ik in North Horr was, een dorp in de Chalbiwoestijn in Kenya, heb ik een foto van de maan gemaakt. Die liet ik toen zien aan de chauffeur maar hij had geen idee wat het was. Ik zei dat ik de foto een minuut geleden gemaakt wat. Hij keek wat rond maar keek mij daarna wat vragend aan. Toen wees ik naar boven en de uitdrukking van verbazing op zijn gezicht zal ik niet snel vergeten. Vaak laat ik foto's zien aan de lokale bevolking en dat wordt altijd erg gewaardeerd.


De maan (North Horr, Kenya)

Wat vind je van Birdpix?
Een mooie site waar veel hoogwaardige foto's geplaatst worden en waarvan ik veel geleerd heb. Ik vind het prima dat de kwaliteit gewaarborgd wordt door de moderatoren middels het keuren van iedere foto voor plaatsing. Het nut van het database systeem zie ik echter niet. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen afhaken uit teleurstelling en dat lijkt mij geen goede zaak.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Net zoals voor bijna alles, veel doen want ervaring telt echt. Ik realiseer me terdege dat m.b.t. buitenlandse vogels dit niet voor iedereen is weggelegd want het kost een aardige duit.

Beste foto


Een duikende Bultrug (Antarctica)

Waarom is dit je beste foto?
Ik kan echt niet kiezen uit de vele vogelfoto's die ik heb. Deze foto van een duikende Bultrug met douchegordijn vind ik bijzonder mooi en dat vanwege de combinatie van tegenlicht, de donkere hemel en dan natuurlijk die blauwe ijsberg. Tegenlicht is normaal gesproken iets waar ik een broertje dood aan heb.

Hoe heb je hem genomen?
Vanuit een zodiac waarin nog zeker tien andere toeristen zaten en gelukkig had ik de kleine lens er op zitten.

Wat kan er beter aan?
Dat moeten anderen maar zeggen.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Natuurlijk een van de Geelkuifklauwier. Maar net zoals Josephine droom ik van iets spectaculairs wat waarschijnlijk niet mogelijk is: een Geelkuifklauwier die een koekoeksjong voert.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Loek van de Leur. Loek plaatst al jaren mooie foto's en vaak zijn die gemaakt in Brabant waar ik vandaan kom. Verder ken ik Loek al meer dan 30 jaar. Beiden waren we verdienstelijk tafeltennisser in onze jonge jaren en daarna tafeltennistrainer. De laatste keer dat ik Loek zag was hier in de Elzas waar hij de Nederlandse jeugd coachte maar dat is alweer een hele tijd geleden. Frappant vond ik het dat we elkaar weer 'ontmoetten' hier op Birdpix en dat we dus wederom dezelfde hobby hebben.
Back to top
Reply with quote
 
gras4711


Gender: Male

Joined: 08 Oct 2012
Posts: 41

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 6:19    Post subject:
Dag Paul,
Dank je wel voor het inkijkje in jouw wijze van vogel fotografie. Een manier die mij zeer aanspreekt. Ik hoop dat je ons nog veel moois uit de verschillende uithoeken van de wereld gaat laten zien!
Grtz.,
P.
_________________
'Rewrite your destiny, FIGHT!'
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 19:33    Post subject:
Fijn verhaal Paul.

Lekker nuchter geschreven met hier en daar subtiele humor.
Fijn ook; een beetje zelfkennis Very Happy dat siert je.

Geweldig die foto van die walvis met de ijsberg!

Veel plezier nog met onze geweldige hobby!

Helder zicht!
Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 19:52    Post subject:
Ha Paul. Eén van de leuke dingen van het fotograaf van de maand zijn vond ik de kans dat ik iemand anders mocht uitkiezen, en ik heb geen moment getwijfeld dat jij dat moest worden. Je verhaal bevestigt mijn keuze nog even - boeiend, en lekker to the point. Je doet gewoon je ding, amuseert je daarmee en je foto's zijn prachtig. Dat je daarvoor veel te weinig eer krijgt is jammer, en ik maak me daar zelf ook wel aan schuldig - het is vaak lastig oordelen over omstandigheden die je zelf niet kent. Maar je bijdrage hier op Birdpix is ongelofelijk waardevol. Jouw walvisfoto is inderdaad prachtig, maar je blauwe vanga is ook een juweeltje.
Bedankt voor je verhaal - hopelijk gaat men hierdoor jouw foto's wat serieuzer bekijken.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 20:04    Post subject:
Hoi Paul,

leuk om je verhaal te lezen - al kende ik daar na onze reis in Ecuador al het nodige van. Ook je niet vogel foto's mogen er zijn !
Hopelijk komen we elkaar nog eens tegen (in een ver buitenland).

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 10:04    Post subject:
Mooie series heb Je hier al neergezet Paul.
En wellicht noch meer zullen er volgen.
Ook ik keek altijd op naar foto's van Wim de Groot ,en zette me ook aan om dit te doen

Ga zo verder Paul , Ik kijk altijd uit naar een volgende serie

Groetjes
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 10:11    Post subject:
Ha Paul, prachtige foto's en verhalen. Ik kijk ook na ieder trip op je prachtige pBase pagina.
Mooi om te zien (en te lezen) dat je niet alleen in de natuur geïnteresseerd bent maar OOK in mensen.
Voor mij ben je de Floortje Dessing van BP.
Gr. Trudy en Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 10:30    Post subject:
Paul, wie verre reizen doet, kan veel verhalen. Maar blijkt birdpix ook te kunnen verrijken met veel bijzondere vogelfoto's. Je geeft ons hier een mooi inkijkje in de wijze hoe je tewerk gaat en zet mij bovendien lekker aan het werk.
Vg Loek
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 21:08    Post subject:
Leuk je iets nader te leren kennen.
Je hebt de plek van Wim overgenomen hier. Ik geniet van al het moois dat je hier mooi laat zien.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 07 Apr 2016, 10:43    Post subject:
Heel prima tot ook erg prachtig materiaal!

Een ongelofelijk grote collectie foto's voeg je toe aan de BP-database.

Ik vind het ook mooi hoe je afstand weet te houden van de emoties die hier soms leven.
En hoe je dus onverdroten blijft plaatsen, ook al krijgen je exoten nier niet altijd de aandacht en de waardering die ze verdienen.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het kan zijn om op jouw locaties goede foto's te maken, dus van mij alle respect!
Hopelijk volgt er nog veel meer.
groet!
Gerard
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Apr 2016, 8:40    Post subject:
Wat een prachtige verhaal Paul met schitterende foto's.
Volg jou foto's altijd en kijk er met plezier na. Wat een soorten heb jij al op de foto gezet.
Vind het ook leuk je zo wat nader te leren kennen.
Hoop dat je nog vele mooie foto's mag maken.

Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Gorp


Gender: Male
Age: 74
Joined: 14 Mar 2012
Posts: 11
Location: Lanaken
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Apr 2016, 14:04    Post subject:
Hi Paul,

Een mooi verhaal Paul, ik las ons vader, en dacht meteen ook een Brabander net als ik zelf.
Ik herken veel in je verhaal, reis zelf ook graag naar mooie bestemming op de wereldbol.
Ik geniet van al je foto's op birdpix en speciaal op Pbase omdat je daar naast de vogels de prachtige bevolking en landschappen kunt bekijken.

Groet,

Paul
_________________
canon 5 D mark III / 1 DX/ -70-200 mm
f/2.8 -100 mm macro f/2 .8 - 400 mm f 2.8, converters 1.4 x en 2x canonIII - 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Apr 2016, 18:28    Post subject:
Hoi Paul,
Wat een plezier om je verhaal te lezen. Lekker op reis, vogels zoeken en op de plaat zien te krijgen. Niks meer, niks minder.
En je oogst aan soorten is werkelijk fenomenaal aan het worden.
Elke keer weer leuk om te kijken wat je nu weer voor exotisch pluimage voor de lens gekregen hebt.
En als het iemand mocht lukken de Geelkuifklauwier te fotograferen, met of zonder het voeren van een koekoeksjong, dan ben jij het wel.

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Apr 2016, 18:42    Post subject:
een mooi verhaal ondersteund door geweldige foto's
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 9:51    Post subject:
Prachtig verhaal Paul!
De site is een stuk kleurrijker door jou foto's Wink Naast alle gave soorten zijn de foto's vaak van hoge kwaliteit. Complimenten daarvoor, een lastige opgave in de meestal toch lastige omstandigheden.

De foto van de Blauwe Vanga is toch wel mijn favoriet uit jouw serie. Wat is dat een geweldig mooi vogeltje... Je hebt hem op de gevoelige plaat weten vast te leggen, zo mooi.
De foto van de walvis is natuurlijk ook geweldig.

Ik hoop nog veel van je te zien op BP, maar dat gaat wel lukken denk ik zo Very Happy

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 May 2016, 11:27    Post subject:
Wat een hoeveelheid aan bijzondere soorten laat je zien.
Ik vraag me af of je bij huis ook weleens fotografeert.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 May 2016, 10:29    Post subject:
Ik wil iedereen graag bedanken voor de aardige woorden.

Nel, thuis fotografeer ik vrijwel nooit. Onlangs wel een kneu vanuit mijn buro gefotografeerd.

Groet
Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Aug 2017, 22:53    Post subject:
Zojuist vol bewondering naar een foto van de Roodstaartamazilia van jou hand gekeken. Een nomi hou je nog zeker tegoed van me.
Het is ongekend hoeveel exotische vogels je op BP laat zien.

Waarom nu pas een reactie op dit forum? Om de simpele reden dat ik zojuist mijn naam in je verhaal zie staan. Blijkbaar ben ik teveel afgeleid geweest door de foto's. Ik voel me vereerd dat je een uitspraak van mij aanhaalt. Daar sta ik nog steeds achter. De vogel of vogels moet(en) de hoofdrol hebben in een vogelfoto. De setting is dan het kader waarin een vogel nog meer naar voren komt en de aandacht opeist.

Mijn complimenten voor alles wat je op BP laat zien.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum