Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Loek vd Leur - FvdM mei 2016

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 8:42    Post subject: Loek vd Leur - FvdM mei 2016
Korte bio

Naam: Loek van de Leur
Leeftijd: 64
Woonplaats: Cuijk
Beroep: Beleidsmedewerker ruimtelijke ordening
Andere hobby's? Na 35 jaar eerst als speler en vervolgens als trainer actief te zijn geweest in de tafeltennissport, besteed ik nu bijna al mijn vrije tijd aan vogelfotografie. Verder films kijken en schouwburg bezoek.
Gebruikte apparatuur: Canon 7d en 5dmIII, 500 mm II en sigma 150 - 600 mm sport
Foto’s op: Birdpix


Een van de weinige momenten dat ik niet vanuit de auto fotografeer. Ik was uitgenodigd bij een collega thuis waar in haar tuin een paar Grote Bonte Spechten in een oude kersenboom nestelde.

Interview

Waarom vogelfotografie?
Ik heb van jongs af aan iets met vogels gehad. Als kind spaarde ik al Rizzla plaatjes van vogels. Bij elk pakje vloei van Rizzla zat een vogelplaatje dat je moest verwijderen om bij de vloeitjes te komen. Ik was eind jaren 50 dus regelmatig in de buurt van het plaatselijke 'sigarenwinkeltje' te vinden om op de stoep de weggeworpen plaatjes te zoeken. In mijn studententijd was ik regelmatig in de Ooijpolder te vinden. De bijzondere vogels die ik er in de 70-er jaren heb gezien, zoals roerdomp en woudaapje wilde ik uiteindelijk ook vast kunnen leggen. De roerdomp heb ik inmiddels vast kunnen leggen.


Deze roerdomp trof ik enkele jaren geleden aan in een klein plasjes langs de doorgaande weg Beers - Mill.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Voor mij is het de spanning om een vogel goed op de foto te krijgen. Ik vind het sowieso heerlijk om in de natuur te zijn, dus voor mij is het fotograferen ook een reden om er op uit te trekken.


Ik moest er wel even op wachten, maar eindelijk ging hij via de bloemen naar zijn nest ipv sluipend door de beplanting.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond? …
Vanwege mijn handicap fotografeer ik alleen vanuit de auto. Het rondsjouwen met fotoapperatuur is voor mij niet te doen. Meestal parkeer ik mijn busje op een rustige plaats waar ik vogels kan verwachten en blijf daar een tijdje staan. Omdat ik de omgeving van Cuijk op mijn duimpje ken, weet ik waar ik, in verband met de zon op welk tijdstip, het beste kan gaan staan.


Voor deze Kleine Bonte Specht moest ik op het eind van de middag op pad want dan had ik ter plaatse de zon aan de goede kant.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Dit hangt nauw samen met de vorige vraag. Waar ik vanaf zandpaden enkele jaren geleden nog mooie foto's kon maken, is dat nu door afsluiting voor auto's niet meer mogelijk. Best wel frustrerend. Voor een deel snap ik dat wel, maar uit ervaring weet ik dat fietsers en wandelaars vaak meer verstoren. Die hoor je vaak al op grote afstand (kletsend) aankomen.


In deze struik zaten tientallen Spaanse Mussen die voor het minste of geringste opvlogen. Maar als je stil bleef staan, kwamen ze na enkele minuten een voor een weer terug.

Wat is je specialiteit?
Als je het fotograferen van vooral kleine vogels een specialiteit kunt noemen, is dat de mijne. Ze zijn vaak net iets minder schuw dan de grotere vogels en vaker dicht bij de weg te vinden.






Enkele zangvogeltjes

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik geloof niet dat ik een bepaalde stijl heb. In het begin ging het er vooral om de vogel op de foto te krijgen, maar ik heb in de loop der tijd wel meer leren letten op compositie en omgeving. Dat laatste is wat lastig want als ik ergens sta, is het lastig zonder verstoring mij ten opzichte van de vogel te verplaatsen en kan ik vaak alleen maar hopen dat de vogel op een mooie plek gaat zitten. Ik realiseer mij ook dat een ander, meestal lager, standpunt mooiere foto's oplevert, maar dat zij zo.


Rosse Grutto's en Scholeksters in Plan Tureluur op Schouwen. De foto is genomen vanaf de dijk. Door het hoge standpunt is de achtergrond wel wat druk.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Vroeger reed ik vooral rond en stopte als ik een vogel zag. Het resultaat was vaak dat hij wegvloog. Vervelend voor de vogel en voor mij. Tegenwoordig sta ik dus vaak lang op een bepaalde plaats. Vaak is de enige verstoring dan het klikken van het fototoestel en natuurlijk het starten van mijn diesel als ik wegrij.
Trouwens hoe langer je ergens stil staat, hoe groter de kans dat je kleine dingen in de omgeving ziet die je anders niet zouden zijn opgevallen of die anders niet tevoorschijn zouden zijn gekomen


Het Rood Weeskind viel mij pas op toen hij het rood van zijn vleugel bloot gaf.


Ik stond al zeker een klein uurtje te wachten op een Cirlgors, toen opeens deze mangoest het pad overstak.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Mijn eerste fototoestel was een analoge Minolta. Achteraf gezien zijn bijna alle foto's die ik in die tijd genomen heb ongeschikt om op Birdpix te plaatsen. Het fotograferen in die tijd werd voor mij pas interessant toen ik een tweedehands Russische 1000 mm lens kon kopen.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Het Land van Cuijk is rijk aan mooie en geschikte plekjes om vogels te spotten en te fotograferen zoals de Tongelaar, Ossenbroek en de Kraaijenbergse Plassen. Ook de Ooijpolder bezoek ik maandelijks wel een keer. In mijn vakantie ga ik het liefst naar de Straat van Gibraltar, vooral in het najaar als de vogels nog even in het gebied rondhangen voordat zij de oversteek naar Afrika maken.


Strand van Tarifa. Links op de achtergrond ligt Afrika. Ogenschijnlijk maar een klein stukje, maar voor vogels schijnbaar een grote barrière.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Mij verder verdiepen in fotobewerking. Daar is voor mij nog een hele slag te maken. Helaas verdwijnt er nu nog wel eens een foto van mij in het Tijdelijke Archief. Als ik over anderhalf jaar met pensioen ga, wil ik proberen ook meer met macrofotografie te doen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Frans Freijee en Roland Francois, die beide hebben laten zien dat je ook in de stedelijke omgeving fraaie vogelplaatsjes kunt schieten. Ook de foto’s van Jan van der Kam spreken mij zeer aan zoals die 2 pagina brede foto in een boek van hem uit de jaren 80 van twee recht op hem af vliegende velduilen. Die foto is altijd een droombeeld voor mij geweest.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
In principe ga ik alleen voor de vogels op pad, maar als ik een ander fotogeniek onderwerp zie dan pak ik dat natuurlijk ook mee.


Parende torren. Gefotografeerd met de 600 mm lens met enkele tussenringen.


Deze Gekko bewoog zich zijwaarts naar beneden. Ik wilde zien hoe hij ondersteboven zou hangen, maar onder aan de steen aangekomen deed hij slechts zijn behoefte.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ik postte al een tijdje op een landweggetje op Schouwen Duiveland toen ik een Blauwe Kiekendief recht op mij af zag vliegen. Helaas aan de passagierskant dus ik kon er geen foto van maken. Toen hij vlak bij de auto was, hoorde ik iets op het dak van mijn busje en zag ik een torenvalk wegvliegen. Ongemerkt had hij mijn busje als uitkijkpost gebruikt. Het moet een leuk gezicht geweest zijn: een fotograaf met telelens uit het raam die geen notie heeft van het feit dat er een roofvogel op zijn dak zit.

Wat vind je van Birdpix?
Voor mij is het een leerschool geweest. Met name Leo Snellink heeft, voordat hij moderator werd, mij veel tips gegeven als een foto van mij geen ander commentaar kreeg. Hij heeft mij hierdoor goed op weg geholpen.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Geduld hebben en vooral veel oefenen.

Beste foto
Ik wil hier twee foto's noemen. Niet omdat ze technisch de beste zijn, maar door het bijzondere onderwerp.


Een groep eksters in de kudde schapen volgende ik al even, toen er een op de rug van een schaap vloog. Met wat ik toen fotografeerde had ik geen rekening gehouden. Met chirurgische precisie werd een huidplooi onder het oog van het schaap gereinigd.



Op een elektriciteitsdraad zag ik twee roodkopklauwieren. Het lukte mij niet om deze zo op de foto te krijgen dus reed ik naar de grootste bramenstruik aan de andere kant van de weg in de hoop dat zij daar ook naartoe gingen. En verdomd, eentje deed dat nog ook; met een veenmol in zijn snavel!

Hoe heb je hem genomen?
Beide foto's heb ik zoals zoveel anderen gewoon vanaf de doorgaande weg genomen.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik ben, waarschijnlijk net als veel anderen, jaloers op de vluchtfoto’s van EvA. Dat soort foto’s zou ook meer willen (leren) maken.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?

Ik wil graag Bert Ooms als fotograaf van de maand voordragen. Als actief lid van Birdpix, weet hij zowel in het binnen- als in het buitenland fraaie foto's te maken.
Back to top
Reply with quote
 
Henk de Graaf


Gender: Male
Age: 66
Joined: 21 Mar 2015
Posts: 32
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 May 2016, 8:51    Post subject:
Heel leuk verslag om te lezen , en het geheel omlijst met heel mooie en bijzondere foto, s.

Gr Henk
_________________
Sony A9 , 200 600mm lens
Back to top
Reply with quote
 
Marie-José Boon
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 28 Dec 2008
Posts: 21
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2016, 14:57    Post subject:
Heel leuk om te lezen en je laat wel heel mooie foto's zien en bijzondere momenten, vooral de ekster / schaap.
Veel succes met alles.
Groet Marie-José
Back to top
Reply with quote
 
gras4711


Gender: Male

Joined: 08 Oct 2012
Posts: 41

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 15:01    Post subject:
Het kiezen van je standpunt, het lijkt zo vanzelfsprekend maar is het dus niet. Ik was altijd al onder de indruk van het werk dat je hier laat zien maar nu ik weet hoe het tot stand komt ben ik eens te meer geïmponeerd!
Grtz.,
P.
_________________
'Rewrite your destiny, FIGHT!'
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2016, 16:05    Post subject:
Leuk verhaal met mooie foto's, waarbij Ekster en Schaap laten zien hoe goed je het moment aanvoelt.

groeten,

Andius
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 58
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 May 2016, 13:17    Post subject:
Erg herkenbaar allemaal; ik fotografeer ook veel vanuit de auto. En inderdaad, als je ergens langere tijd blijft staan blijkt er veel meer te zitten dan je eerst dacht.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister; als je niet beter zou weten dan zie ik van jouw 'beperking' niets terug in je foto's. Fraai spul.
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 May 2016, 18:33    Post subject:
Hoi Loek!

Hartstikke leuk dat ik het FvdM stokje van je mag overnemen, bedankt!

Je aanpak (ook al is die deels noodgedwongen) spreekt me aan. "Gewoon" ergens slim gaan staan en wachten op wat komen gaat. Je verhaal en je foto's bepalen mij ook weer eens bij het belang van het kiezen van een goede plek en de juiste positie. Als de vogel na lang wachten dan eindelijk dichtbij komt, moet hij wel plekjes kunnen kiezen die een fraaie foto opleveren. Want alsnog je eigen positie veranderen lukt dan niet meer. Jij hebt dat kennelijk perfect onder de knie: mooie foto's van de kleintjes onder onze vogels!

Ik vind vooral de kleine bonte specht een prachtplaat. Zo mooi gedetailleerd het peuteren in dat takje in beeld gebracht.

Dank voor je verhaal en veel succes achter de camera!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
rian




Joined: 16 Aug 2011
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 May 2016, 21:43    Post subject:
Hoi Loek
Mooi zo het een en ander van je te zien en te lezen, heb er van genoten. Ik zie je wel weer eens in het veld. gr.Rian
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 May 2016, 20:00    Post subject:
Mooi verhaal met mooie foto's Loek. Goed te lezen dat je nog zo kan genieten van deze mooie hobby. Hoop dat je dit nog lang kan en mag doen.
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 May 2016, 6:06    Post subject:
Goed verhaal Loek en ondersteund met mooie foto's. Met die recente vluchtfoto van de RBT kom je toch al wel heel erg dichtbij jouw wens!
Groet, Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 14 May 2016, 13:54    Post subject:
Prachtig verhaal en hoewel jouw helaas deels noodgedwongen sit-and wait-methode in niets lijkt op hoe ik het doe, zie ik wel de voordelen (en de resultaten) ervan.
Erg mooi!
Prachtige Kleine Bonte Specht inderdaad, maar ook die fijn gedetailleerde gekko spreekt me aan.
groet,
Gerard
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
henksteen
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 76
Joined: 30 Nov 2010
Posts: 12
Location: Vinkeveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 May 2016, 15:56    Post subject:
Prima verhaal en dito foto's! Ook uit jouw verhaal blijkt maar weer eens hoe groot het goed inschatten, geluk en vooral heel veel geduld vogelfotografie tot een echte uitdaging maken. Veel succes.

Hartelijke groet,

Henk
_________________
Camera EOS 5D MIV, 50mm stm 1.8, EF 300 F4 L IS USM, 25-105 mm F4, extender 1.4 type III en flitser 600 EX RT
Back to top
Reply with quote
 
sieb
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 68
Joined: 05 Apr 2011
Posts: 98
Location: zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 May 2016, 20:57    Post subject:
Mooie verzameling foto's, met een grote verscheidenheid aan onderwerpen, zet je hier neer (en dat terwijl je in principe alleen voor vogels op pad gaat, zoals je aangeeft, er kruist heel wat meer je pad inderdaad). Wist niet van je handicap, en aan je foto's is het ook niet af te zien.
Herkenbaar hoe je aangeeft van hoe prettig "in de natuur zijn" combineert met fotograferen. Wens je nog heel veel genieten in de natuur toe en hoop weer mooi fotografisch resultaat daarvan te kunnen bewonderen.

Groet,
Sieb
_________________
canon powershot sx30, sinds juni 2013 sx50, sinds december 2018 nikonp900
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jun 2016, 17:06    Post subject:
Heel erg bedankt voor jullie reacties, vooral omdat ik weet dat jullie allemaal dezelfde passie als ik voor vogels en fotograferen delen.
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jun 2016, 14:28    Post subject:
Hoi Loek. Leuk om nu ook eens jouw verhaal en visie te lezen, jouw foto's bekijk ik altijd met extra enteresse, om voor de hand liggende redenen waar het de spaanse betreft, als het om de nederlandse gaat zie ik prima scherpe beelden waaruit te zien is dat je er tijd voor genomen hebt. Op sommige soorten ben ik ronduit jaloers, zo gedetailleerd jouw foto's zijn.
Veel plezier nog in deze fijne hobby en wie weet loop ik je nog eens tegen het lijf - het kan zomaar gebeuren.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum