Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juni 2016 Bert Ooms

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jun 2016, 6:37    Post subject: FvdM juni 2016 Bert Ooms
Korte bio

Naam: Bert Ooms
Leeftijd: 61 jaar
Woonplaats: Emmen
Beroep: Wetenschapper bij een bedrijf dat analyse apparatuur voor laboratoria ontwikkelt
Andere hobby's?: filosoferen en lezen over de aard van het bewustzijn. Het idee dat de natuur via de evolutie van het brein haar eigen bewustzijn heeft geschapen boeit me bijzonder. Ik volg de wetenschappelijke vorderingen een beetje via boeken en artikelen van toonaangevende wetenschappers op dit terrein en heb een website waar ik af en toe een overpeinzing plaats (Naturemind.nl). Maar deze hobby moet het de laatste tijd af leggen tegen vogelfotografie.
Gebruikte apparatuur: tegenwoordig: Nikon D810, Nikon 500mm f/4, Nikon 80-400, TC 1.4
Website: http://www.pbase.com/albird
Foto’s op: Birdpix en Nederpix




Mijn blik dwaalt nogal eens omhoog. Zoals hier, naar albatrossen speurend tijdens een dolfijnen excursie bij Kaikoura in Nieuw Zeeland. Foto gemaakt door mijn vrouw Ineke


Interview

Waarom vogelfotografie?

Ik hou van vogels en van zwerven door de natuur. Vrijheid. Vliegen is voor mij de ultieme vorm van vrijheid en vogels kunnen dat! Zomaar, zonder hulpmiddelen (Ik heb zelf ooit een cursus zweefvliegen gedaan, leek me heerlijk. Maar wat een gedoe om in de lucht te komen, wat een georganiseer en geplan er omheen – niks vrijheid!). Mooie beelden vastleggen heeft me ook altijd geboeid. Voor tekenen en schilderen heb ik wel wat aanleg maar ik heb er het geduld niet voor en het combineert slecht met zwerven door de natuur. Vogelfotografie dus!

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Vogelfotografie is spannend, je moet vogels goed leren kennen en herkennen, en dan een tactiek bedenken om ze te slim af te zijn en dicht genoeg bij te kunnen komen voor de foto die je wilt maken. Hoe beter je ze leert kennen, hoe beter je fotokansen worden en hoe groter de voldoening als je raak schiet en een mooie plaat maakt. Het zal ook vast wel met het jachtinstinct te maken hebben dat ongetwijfeld nog ergens in onze genen zit. Vroeger verheugde de jager zich dan in het vooruitzicht van een heerlijk maal, bereid door een opgetogen vrouw en blije kinderen: papa was een held! Nu komt de jager thuis met een foto, waar niemand op zit te wachten, maar toch is hij blij. Die oude genen hè. En het vooruitzicht van lovende reacties op Birdpix natuurlijk.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Het is nogal verslavend, merk ik. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik in m’n hoofd bezig ben met plannetjes voor de volgende vogeldag, wanneer dat zal zijn, wat ik dan ga doen, hoe ik het aan ga pakken. Dat soort dingen. Het simpele genieten van ongepland zwerven door de natuur begint daar wat onder te lijden. Iets meer met een korreltje zou nemen, deze hobby, Bert!

Wat is je specialiteit?
Ik ben meer fotograaf dan vogelaar. Ik ben een opportunist en maak vooral gebruik van wat ik op m’n omzwervingen tegenkom. Ik zie graag iets gebeuren (vliegen, zingen, foerageren) op een foto en de combinatie vogel-omgeving speelt op m’n foto steeds vaker een belangrijke rol. Tikkie romantisch, melancholisch, geheimzinnig sfeertje, daar hou ik van. Ik wil eigenlijk dat een foto ook interessant is voor niet-vogelaars. Aandacht voor compositie heb ik aan m’n cursus tekenen en schilderen over gehouden. Ik merk dat ik steeds vaker eigenlijk een soort schilderijtje aan het maken ben.


Geoorde fuut. De geheimzinnige sfeer van de restanten van onder water gezet bos in het Bargerveen

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik geloof niet dat mijn foto’s een duidelijk kenmerk hebben. Mijn opportunistische aanpak zorgt voor een grote variëteit. Misschien het schilderij-achtige, dat wel regelmatig terug te vinden zal zijn.


Grauwe vliegenvanger, een fotografische aquarel

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Ik loop voornamelijk met m’n rugzak door het natuurgebied. Om het gewicht en het gesleep wat te beperken werk ik nooit met een statief. Als ik de 500 mm prime mee heb, gebruik ik een zelfgemaakt verend heupstatiefje, dat vooral bedoeld is om het gewicht van de lens te dragen en lamme armen te voorkomen. Mijn ervaring is dat het gewicht van de lens zelf (ruim 3 kg) al behoorlijk dempend werkt. Uiteraard heb je met weinig licht minder mogelijkheden dan met statief of rijstzak. Maar de D810 kan met behoorlijk hoge iso werken. Soms vind ik extra steun bij een boom of hek. Ik heb nog nooit in een schuilhut gezeten. Niet dat ik daar iets tegen heb, maar zelf een vogel ontdekken en dan uitvinden hoe ik de vogelplaat daar ter plekke kan maken vind ik juist één van de leukste aspecten van m’n hobby. Soms maak ik dan wel een schuilplekje met een camouflagenetje en ik ben ook wel eens met een voerplekje bezig geweest. Vanuit de auto heb ik geloof ik nog maar één keer een foto gemaakt: op de parkeerplaats van het Bargerveen. Toen ik de auto geparkeerd had zag ik naast mij een kieviet die wormen aan zoeken was. Als ik op Ameland ben zet ik ons camperbusje altijd helemaal aan de oostkant van camping Klein Vaarwater. Daar is het dan nog helemaal stil en kun je soms vanuit die bus ook leuke foto’s maken. Eén keer zelfs van een ortolaan! Toch een schuilhut dus..



M’n zelf gefabriceerde heupstatief. Uitgebalanceerde veren in de onderste buis zorgen ervoor dat ik nauwelijks hoef te tillen om de lens onder diverse hoeken een tijd te richten.



Na wat ochtenden aan deze klapekster besteed te hebben, wist ik dat hij vanuit een hoge larix altijd eerst ging bidden voor hij op een struik in het veld neerstreek. Met 700 mm op het heupstatief stond ik midden in het veld te wachten op zo’n moment. Het lukte hier net op tijd om hem in de zoeker te krijgen, op het volgende beeld duikt hij al naar beneden.



Met heupstatief verscholen tussen duindoorn en vlier op een stuifdijk op Ameland waar de kneu regelmatig verschijnt



Een met vermolmd hout gedecoreerd voerplekje in het bos leverde deze foto op van een matkop


Ik had een vaste looproute ontdekt van een waterral en heb twee dagen ‘s ochtends onder een camouflagenet gepost bij een mooie plek. Yes!!.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?

Als je door een natuurgebied loopt, stoor je altijd. Er is naar mijn mening een essentieel verschil tussen storen en verstoren. Een vogel wordt regelmatig gestoord. Hij is het gewend af en toe ergens van te schrikken en op te vliegen, maar reageert daar niet blijvend op. Ik probeer dichtbij te komen zonder te storen, dat speekt voor zich, maar dat lukt niet altijd, vogel krijgt argwaan en vliegt weg. Lijkt me niet zo erg, behalve voor mijzelf dan. Verstoring, waarbij de vogel echt belemmerd wordt in z’n natuurlijke en noodzakelijke activiteit (foerageren, nestelen, territorium veilig stellen, etc.) gebeurt naar mijn idee vooral door herhaaldelijk storen (achter de vogel aan gaan, of door meerdere mensen, op verschillende tijdstippen) of langdurig storen, zoals (te lang, te dicht) bij een nest gaan zitten wachten. Ik denk dat ik aan het gedrag van een vogel zo langzamerhand, door schade en schande wijs geworden, goed kan merken of ik verstorend bezig ben. Dat probeer ik uiteraard te vermijden, al is dat met mijn manier van werken een iets grotere uitdaging, dat moet ik wel toegeven.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Op m’n 8e kreeg ik van mijn vader zijn Agfa box camera, hij had zelf iets nieuws gekocht. Ik weet nog goed dat één van de eerste foto’s een jonge merel betrof, die veel te vroeg uit het nest gekropen was. Die bleef tenminste zitten als je er een camera vlak voor hield. Voilà, de start van mijn vogelfotohobby. Op m’n 13e ging ik over op super 8 film. Natuurfilms wilde ik maken. Ik heb na de middelbare school zelfs nog een intake gesprek op de filmacademie in Amsterdam gehad. De directeur (Anton Koolhaas) raadde me aan vooral door te gaan met m’n hobby, en later (volwassener) nog eens terug te komen. Maar ja, andere studie, een baan, vrouw en kinderen… nauwelijks meer tijd voor film en fotografie. Toen kwam bovendien de videocamera en die omschakeling werd me qua investering te gortig. Einde van m’n filmhobby. Met natuurfotografie begon ik pas echt weer opnieuw toen ik een jaar of 50 was. Ik had meer vrije tijd en was inmiddels overgestapt op digitale spiegelreflex met o.a. een simpel 200 mm objectief. Er kwam nu af en toe een vogel binnen bereik en je kon eindeloos proberen, zonder ontwikkel- en afdruk kosten. Binnen korte tijd was ik er helemaal aan verslingerd en schafte ik meer pixels en mm aan. Terwijl ik dit schrijf zit ik op Ameland, een week in m’n eentje in ons camperbusje, alleen voor de vogelfotografie, voor de vijfde keer, zover is het al uit de hand gelopen.


Vlak naast mijn busje op Ameland broedt elk jaar een scholekster. Het was uitzonderlijk koud en guur weer dit jaar, maar het broeden en fotograferen gaat door..

Wat zijn je favoriete landen?
Ik fotografeer het meest in Nederland zelf. Met name in het Bargerveen. Ik ga, zoals gezegd, ook graag naar Ameland in het voorjaar. Het Bargerveen ken ik nu goed genoeg om te weten waar interessante plekken zijn. Dat moet ook wel, want zomaar wat rondlopen met die zware spullen is nogal vermoeiend en meestal niet lonend.
We zijn in de gelukkige omstandigheid, dat we regelmatig een verre reis kunnen maken en daarbij hebben we een sterke voorkeur voor Nieuw Zeeland (mijn vrouw is daar geboren), Zuid Afrika en Noorwegen. Om praktische redenen en om te voorkomen dat zulke reizen overheerst worden door fotografie, neem ik dan alleen de D810 met 80-400 mee (eerder de D300 met 70-300). Een prima reis combinatie, is mijn ervaring.


Donkergestreepte dolfijnen. Kaikoura in Nieuw Zeeland is één van onze favoriete bestemmingen: de oceaan op voor dolfijnen en albatrossen.


In het Kruger park in Zuid Afrika fotografeer ik natuurlijk wel vanuit de auto (je mag er niet uit). Dit bateleur echtpaar ging prachtig zitten!

Wat is je droomsoort?
Albatrossen en dan met name de grote albatros. Ik heb daar al diverse foto’s van kunnen maken waar ik erg blij mee ben, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. In Nieuw Zeeland ben ik al 3 keer met een albatros-excursie vanuit Kaikoura de oceaan op geweest. Met name de Grote albatros, die in het Engels Wandering Albatross heet; zwervende albatros, dat is het hè!


Met de camera buitenboord vlak boven het water en mijn gezicht vlak bij die grote snavel, een sensatie was het!


Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Dat is een vraag die me wel bezig houdt op dit moment. Ik merk dat ik wat raak uitgekeken op “lekker scherp in mooie setting”. Ik zoek naar meer sfeer, omgeving en verhaal. Dat was altijd al wel zo, maar gaat nu steeds meer die kant op.


Rietganzen verlaten de veenplassen om te foerageren. Ik wil wat meer werk gaan maken van de combinatie landschap en vogel.


Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik ben erg gecharmeerd van het werk van Michel Geven. Hij besteedt veel aandacht aan het decor en de vogel zelf staat er altijd op z’n mooist op. Dick Renes, die van die sprookjesachtige sfeerbeelden maakt. Jan van der Greef boeit me ook geweldig. Zoals hij het vliegen verbeeldt, het verhaal, de beleving in de foto brengt, dat vind ik echt fantastisch.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Landschapsfotografie begin ik steeds leuker te vinden. Het Bargerveen is een fotogeniek gebied en het combineert goed met meer aandacht voor sfeer en omgeving bij vogelfotografie.


Bargerveen. Niet alleen voor de vogels is het handig als je het gebied goed kent. Als er een mistige zonsopkomst voorspeld wordt, weet ik waar ik moet zijn.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Op de waddendijk op Ameland trof ik een groep scholeksters, die zich koesterde op de warme basaltblokken. De dijk ligt op het zuiden en bij de gure noorderwind, zorgde een beetje zon hier al voor een aangenamere temperatuur. Het was met al dat rood, wit en zwart wel een leuk gezicht op het donkere basalt, maar ik moest een lager standpunt hebben. Het was hoog water en de zee klotste tegen de basaltblokken. De helling van de dijk valt wel mee en voorzichtig ging ik gehurkt met de zware 500 mm in m’n ene hand en het statiefje in de andere, de helling af. Ik had grip genoeg merkte ik. Maar wat lager waren de stenen met een dun laagje alg bedekt en daar was de grip plots totaal verdwenen: ik gleed, langzaam, maar onhoudbaar naar beneden, de zee tegemoet. Geen idee hoe hoog het water tegen de dijk stond. Na de algen kwam een laag zeewier en daarin kwam ik tot stilstand. Vlak boven het water. Ik durfde amper te bewegen. Voorzichtig de 500 naar m’n rug gebracht en toen op handen, voeten en knieën terug naar boven weten te kruipen. De scholeksters moeten in een stuip gelegen hebben.

Wat vind je van Birdpix?
Nog altijd de beste plek om je vogelfoto’s te delen! Ik heb heel veel geleerd van de commentaren, juist van commentaren waarover je aanvankelijk de pest in hebt. En af en toe een succesje, dat je bij BP veel intenser beleeft dan bijvoorbeeld bij pBase. Het kan m’n humeur flink verbeteren. Die twee nominaties per 24 uur vind ik wel eens lastig. Als er toevallig twee superfoto’s staan komen andere prachtfoto’s soms duidelijk te kort. Zou 4 per 48 uur voor een wat gelijkmatiger verdeling kunnen zorgen?

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Ga niet op pad om te scoren. Ga vaak en laat je verrassen. Dat zeg ik regelmatig tegen mezelf en het begint langzaam tot me door te dringen.

Beste foto
Grote albatros!


Een Grote Albatros scheert over de golven van de Pacific bij Kaikoura, Nieuw Zeeland

Waarom is dit je beste foto?
Deze foto verbeeldt voor mij het ultieme vrijheidsgevoel en toont de power van deze koning van de oceanen. Zoals deze reus, met z’n 360 cm spanwijdte, achteloos een streep door het water trekt in een steile bocht. En mooi afgetekend tegen het donkere heuvellandschap erachter. Machtig!

Hoe heb je hem genomen?
Uit de hand vanuit het nogal kleine en dus flink wiebelende excursiebootje. Nog met de D300 en een 70-300 zoom erop. Hij cirkelde een paar maal in steeds kleinere rondjes om de boot, dus ik kon me er goed op instellen.

Wat kan er beter aan?
Weinig, maar Ik had hem liever iets verder naar links gehad: minder centraal en met rechts meer ruimte voor de lange streep die hij in het water trok; geeft nog wat meer vaart.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
De grauwe klauwier is de vaandeldrager van het Bargerveen, maar ik heb hem er nog nooit fraai op gekregen. Een familie klauwieren in het veenlandschap…zoiets.

---------------------------------------------

Voorlopig is dit de laatste Fotograaf van de maand.
Als er wat veranderd of wat nieuws komt laten we het jullie weten.
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jun 2016, 8:04    Post subject:
Hoi Bert, een mooi verhaal met de nodige humor geschreven en ondersteund door prachtige foto's. Een mooie vinding dat heupstatief.
Groet, Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
Wil Doorn-Meijne
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 05 Oct 2008
Posts: 100
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jun 2016, 14:49    Post subject:
Ontzettend leuk en inspirerend stukje heb je geschreven! Begeleid door prachtige en vaak sfeervolle foto's.

groet Wil
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Jun 2016, 8:47    Post subject:
Ha Bert,
Prachtige foto's en een even prachtige filosofie en methodiek erachter.
Iets waar ik heel ver in mee kan gaan. Gelukkig ben je opportunist genoeg om ook een schuilhut te kunnen waarderen Wink .

Leuk om wat meer van en over je te lezen (had me overigens ook al een aardig idee gevormd, op basis van je commentaren en bijschriften) en fijn dat je op de valreep nog FvdM werd!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Monika


Gender: Female
Age: 62
Joined: 22 Aug 2011
Posts: 37
Location: Monnickendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Jun 2016, 17:11    Post subject:
Mooi en herkenbaar verhaal. Ik kan mij heel goed vinden in het 'op pad gaan en je laten verrassen'. Je maakt prachtige foto's en ik ben benieuwd waar je ontwikkeling nog naar toe gaat. Op de 'vogel in landschap' kan ik mij nu al verheugen.

Groetjes
Monika
_________________
Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...

http://monikawolters.wix.com/foto
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Jun 2016, 19:46    Post subject:
Goed verhaal Bert. Je bent duidelijk meer filosofisch ingesteld dan ik. Dat is ook aan de foto's te zien. Een goede afsluiting van de fvdm.
Vg Loek
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Jun 2016, 23:02    Post subject:
hee, ...

prachtfoto's en een interessant verhaal.



(zonde dat het ook hier niet doorgaat. Toch wel erg leuk voor de interactie, het sociale, hier.)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jun 2016, 16:14    Post subject:
Leuk verhaal, omlijst met schitterende én zeer diverse foto's. Gemaakt door een Fotograaf met een grote F. Mooi man ! Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jun 2016, 13:31    Post subject:
Mooi om je verhaal hier te lezen en de prachtige foto'hier te zien Bert.
Foto's van vele wereld plekken, en mooie wereld platen.
En uiteraard Ameland.
hoop nog veel van je te zien.
Groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan de Zoete


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2011
Posts: 15
Location: Jaraicejo / Extremadura
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Jun 2016, 13:31    Post subject: FvdM
Een mooi verhaal en prachtige foto's. Je manier van aanpak spreekt me wel aan, ook al werk ik zelf vaak vanuit (eigen) schuilhutten.
Back to top
Reply with quote
 
EV


Gender: Male
Age: 53
Joined: 21 Sep 2005
Posts: 73
Location: Wateringen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Jun 2016, 15:15    Post subject:
Mooi verhaal en goede foto's waarbij de scholekster er voor mij bovenuit springt.

gr. Erik
_________________
http://www.peernatuurfoto.nl/

Nikon D300, 70-200 mm Nikon, 400mm Nikon,
2x converter
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 15 Jun 2016, 20:25    Post subject:
Hallo Bert,

Je naam koppelde ik al aan de sfeervolle foto van het Bargerveen, maar je andere foto's mogen er ook zijn ! Wat een prachtige serie heb je samengesteld, waarbij de klapekster, de " romantische kneu" en de waterral mijn favorieten zijn.
Leuk verhaal ook, doet me glimlachen, zoals ook vaak bij het lezen van je originele commentaar op een foto.
Hoop je eens te treffen in het Noorden

Groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
sieb
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 68
Joined: 05 Apr 2011
Posts: 98
Location: zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Jun 2016, 22:13    Post subject:
Met veel genoegen je verhaal gelezen en genoten van je foto's, stuk voor stuk zeer de moeite waard. Zeker ook herkenbaar op een aantal punten zoals het zwerven door de natuur en het nauwelijks gebruik maken van hutten, aandacht voor het landschap, maar ook je interesse voor bewustzijn en evolutie.
Hoop nog heel veel moois van je te zien in de toekomst.

Groet,
Sieb
_________________
canon powershot sx30, sinds juni 2013 sx50, sinds december 2018 nikonp900
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Jun 2016, 22:44    Post subject:
mooi verhaal en mooie foto's met veel gevoel voor compositie
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
dick renes


Gender: Male
Age: 57
Joined: 25 May 2008
Posts: 31
Location: lopik
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Jun 2016, 13:59    Post subject:
hallo Bert.
je heb er een mooi verhaal van gemaakt...leuk en interessant om te lezen EN met prachtige foto,s er bij.
ook veel succes en plezier in je zoektocht naar sfeer,omgeving en verhaal in je foto,s

groet dick.
_________________
canon camera.
Back to top
Reply with quote
 
Annie Keizer
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 18 Apr 2006
Posts: 63
Location: kampen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Jun 2016, 16:20    Post subject: fotograaf van de maand juni - Bert Ooms
Met heel veel genoegen jouw verhaal gelezen én de foto's bekeken die je hiervoor hebt uitgezocht.
Goede reclame voor het Bargerveen....zal eens opzoeken of dat gebied een beetje te fietsen is (lopen voor mij nl vaak een probleem)
Geen schuilhutten....fotograferen wat je tegenkomt....da's voor ons ook het leukste (alhoewel je dan soms ook helemaal niks tegenkomt Sad )
Laatste fotograaf van de maand..."lest best"
Hoop nog veel mooie foto's van jou op deze site te zien.
Succes en alle goeds!!

groeten,
annie
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 257
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Jun 2016, 18:18    Post subject: fotograaf van de maand
Een fraaie en gevarieerde serie foto's laat je zien Bert je bent van alle markten thuis.
Een mooi en ook hier en daar ook herkenbaar verhaal als omlijsting.

groet Kees
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jul 2016, 13:20    Post subject:
Bedankt voor de mooie woorden, die jullie onder m'n verhaaltje hebben gezet! Ik vond het wel spannend om mezelf in de etalage te zetten en ik ben erg blij dat er dan mensen zijn die de moeite nemen om te reageren. Jammer dat ik de laatste FvdM ben. Ik vond het altijd leuk om te lezen wie er achter een bekende naam schuil ging.

@ Annie: je kunt dwars door het hele Bargerveen fietsen, en ook helemaal langs de oostgrens (= duitse grens). Er is ook een kijkhut aan de noordkant, waar je zo met de fiets naar binnen kunt rijden. Die hut zelf vind ik overigens niet zo'n aanrader, maar het pad erheen is rijk aan vogelsoorten (spotvogel, blauwborst, grauwe klauwier, kneu, om er een paar te noemen).

Groet en wie weet nog eens tot ziens,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
henksteen
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 76
Joined: 30 Nov 2010
Posts: 12
Location: Vinkeveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jun 2017, 9:34    Post subject:
Een omschrijving die heel herkenbaar is in jouw stukje over jouw fotografie. Probeer ook steeds meer een verhaal achter de foto's te creëren. Maar dat betekent nog meer de tijd nemen om plekken te vinden waar zowel de vogel als de achtergrond samen komen!
Vooral de sfeerfoto's spreken mij aan in het bijzonder!
Veel succes met je nieuwe uitdaging.

Hartelijke groet,

Henk
_________________
Camera EOS 5D MIV, 50mm stm 1.8, EF 300 F4 L IS USM, 25-105 mm F4, extender 1.4 type III en flitser 600 EX RT
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jul 2017, 20:23    Post subject: FvdM
Mooi verhaal, met foto's die me zeer aanspreken, raken zelfs. Ik hoop dit ook nog ooit eens te kunnen...

Groet,
Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum