Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Welk statief voor de Swarovski ATX95 met DSLR (7DII/5DIII)

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
tvdz




Joined: 21 Jan 2011
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Jun 2016, 8:53    Post subject: Welk statief voor de Swarovski ATX95 met DSLR (7DII/5DIII)
Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring rond het gebruik van de Swarovski ATX95 voor digiscoping in combinatie met een DSLR (bv. 7DmkII).

Welke tripod ? Is de Gitzo 3-reeks (carbon) voldoende of is de veel zwaardere 5-reeks (carbon) echt nodig?

Werken jullie met de Swarovski stabilisatierail?
In combinatie dan met welk balhoofd (of zwengelkop) ?

Alvast bedankt.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 23 Jun 2016, 13:54    Post subject:
Hoi,

Ik zie dat je de vraag ook al op de zustersite www.digiscooppix.nl hebt gesteld, daar zitten meer digiscopers als hier Wink dus hopelijk daar zinvolle reacties.
Voor wat het waard is; een zwengelkop (gimball-head) is eigenlijk vooral ontworpen om snelle, vloeiende bewegingen te maken met bijv. het volgen van vliegende vogels. Dit doe je echter niet snel met digiscopen (vrijwel onmogelijk door hoge vergroting en ontbreken snelle AF). Je fotografeert bij digiscopen hoofdzakelijk stilzittende vogels. Dus tenzij je naast je Swarovski nog een (zware) telelens op je DSLR gebruikt zou ik kijken voor een stevig balhoofd of vloeistof gedempte videokop (Gitzo - Benro - Manfrotto).

Groet en succes met de keuze,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 23 Jun 2016, 17:04    Post subject:
In principe is een statief, waarmee je comfortabel kunt kijken bij windkracht 4-5 voldoende. Zwaarder is altijd beter.

Voor een spiegelreflex als digiscoopcamera is een balansrail niet per se nodig, maar wel aan te bevelen.

De kop kan het beste een videokop zijn. Op en neer en horizontaal draaien. De camera recht zetten op de horizon, kan door de telescoop of de adapter te draaien.

Balhoofd zou ik nooit aan beginnen, teveel vrijheidsgraden om met de kleine beeldhoek te bewegen.
Zwengelkoppen, schommels en dergelijke zijn niet geschikt voor deze fotografie.

Verder heb je de Swarovski ATS digiscoopadapter nodig. Houd er rekening mee dat full frame DSLR dan vignettering kan optreden. En ook dat je met deze adapter handmatig moet scherpstellen.

Het zou wijzer zijn om niet met een spiegelreflex maar met een systeemcamera (bijvoorbeeld micro 3/4) deze uitdaging aan te gaan. Dan zou ik ook overwegen om een universele digiscoopadapter, liefst geen wegklapadapter, te gebruiken en de lens van de systeemcamera te benutten. Dan heb je tenminste nog de scherpstelfunctie van de camera actief.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
tvdz




Joined: 21 Jan 2011
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Jun 2016, 8:32    Post subject:
Marcel, Joep,

Bedankt voor jullie reactie.

Vooral voor het statief wil ik eigenlijk nu een beslissing nemen.
Ik heb al een Gitzo GT5542LS (voor 600mm), maar die is echt wel zwaar en ik vroeg mij gewoon af of de 3541 reeks van Gitzo nog voldoende is ?

Enige ervaring ?

tvdz
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Jun 2016, 9:15    Post subject:
Geen idee. Ik heb een Manfrotto CX055PRO3. En daarmee lukt het mij meestal wel om goed te digiscopen.
Volgens mij echt niet het meest zware Carbon statief.
Ik digiscoop echter zelden of nooit met een spiegelreflex (alleen om te testen). Die foto's zijn meestal van inferieure kwaliteit ten opzichte van een systyeemcamera.

Maar als het statief voor een 600 mm voldoet, dan zou ik met balansrail, mij geen grote zorgen maken.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum