Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Verkleinen en verscherpen voor de pixen - CONCEPT -
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
PixPas Pro

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Nov 2013, 22:02    Post subject: Canon DPP
Ik heb intussen Lightroom 5.2 in gebruik en heb nu de nodige vergelijkmaterialen om een vernietigend oordeel te vellen over Canon DPP:
De naam Digital Photo Professional klinkt geweldig, maar dan wel alleen voor de foto's van een bruiloft of andere minder kritische plaatjes.
DPP lijkt in eerste instantie de RAW (CR2) of JPG foto's wel aardig op te kunnen peppen en ook de witbalansinstellingen werken gemakkelijk, maar zijn helaas erg beperkt. De witbalanskeuze die de camera maakt als je RAW + JPG gebruikt, is vaak niet vanuit de RAW na te bootsen.
Erger nog is het kwaliteitsverlies bij croppen. Foto's die ik met Lightroom nog heel mooi kon uitvergroten (croppen) en ontruisen of verscherpen in de positieve zin, worden in DPP al snel verminkt.
Bij uitvergroten zie je dat DPP zelfs een digitale ruis veroorzaakt (net alsof er hele kleine sneetjes in de foto zijn gemaakt;meestal kleine L vormige sneetjes) #Mad .
(Met Lightroom geeft te veel verscherpen een heel ander en minder storend effect.) Ruisreductie is in DPP niet meer dan verlies aan scherpte. De ruis verdwijnt alleen als de foto onscherp wordt gemaakt en details worden opgeofferd.
Eigenlijk ben ik tot een conclusie gekomen die ik ook al meende te kunnen trekken als ik een foto op mijn camerascherm uitvergrootte Rolling Eyes :
De software in de Canon EOS 600D camera is beter dan DPP!
- De weergave op het camerascherm lijkt niet alleen scherper, maar is het ook vergeleken met wat DPP op de PC produceert (het is niet alleen het verschil in weergavegrootte). Dat blijkt ook uit het feit dat de witbalansinstellingen in DPP beperkter zijn dan die de camera in zijn export naar JPG maakt.
De door de camera geproduceerde JPG's blijken gewoonweg beter dat DPP uit de RAW kan maken Exclamation (met DPP een JPG bewerken kan zelfs betere resultaten opleveren dan DPP uit de RAW haalt) Opvallend is ook dat DPP met de minste bewerking de fotobestanden aanzienlijk groter maakt dan de RAW zelf. Waarschijnlijk wordt dit met exporteren de basis voor de digitale ruis.

Het gevolg is dat het exporteren de verminking nog eens versterkt. Exporteren van een opgewerkte foto werkt dan ook rampzalig, want ook al denk je minimaal te hebben verscherpt en ruiscorrectie te hebben toegepast, dan wordt dat tijdens de export alsnog goed zichtbaar gemaakt.
Eigenlijk is de ruis in de foto niet eens aan te pakken met DPP. Je krijgt er digitale verminking voor terug, of onscherpte.
Kortom, behalve een beetje contrast en helderheid oppeppen kun je beter niet aan DPP overlaten.
DPP is wel leuk voor de huis tuin en keuken fotograaf, en het biedt ook wel mogelijkheden om te retoucheren a la photoshop (stof en objecten verwijderen, rode ogen etc. ) maar zal je bij een niet perfecte opname het croppen snel afleren (als je ziet wat bijv. Lightroom met je foto doet). Vooral ook omdat de uitkomst van exporteren na croppen veelal bedroevend kwaliteitsverlies oplevert.

Kortom, DPP is eerder frustrerend dan een hulp voor een vogelaar en moet je hoogstens gebruiken voor landschapjes en familiefoto's, en zeker niet voor croppen of opwerken van foto's.
Zelfs met zoombrowser (en ook met DPP bewerken van de JPG) kan vaak beter resultaat behaald worden.

Arcsoft Photostudio, een programma dat Canon bij scanners meelevert, is duidelijk beter dan DPP, maar het blijft frustrerend behelpen vergeleken met Lightroom.

Dus schrik Confused je van je eigen foto's vergeleken met die op Birdpix #evil en gebruik je nog de standaard software Zoombrowser en DPP van Canon. Dan heb ik maar een advies: koop een goed digitaal verwerkingsprogramma waar je goed mee kunt werken en sta versteld van je eigen fotografische kwaliteiten Embarassed .

Wat Lightroom betreft: het biedt je ook nog een overzichtelijk fotoboek en nog veel meer mogelijkheden, maar vraagt ook wel behoorlijk wat handigheid met de PC.
Ook de handleiding is nogal wollig. Ik raad aan om te beginnen met het hoofdstuk Ontwikkelen/retoucheren om een indruk te krijgen voordat je het enorme verhaal over bibliotheekbeheer doorwerkt.

Louis

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Nov 2013, 23:39    Post subject:
Nou, zo erg is het n.m.m. nu ook niet gesteld met DPP Louis. Ik heb toch echt wel heel behoorlijke resultaten met DPP geboekt, ook met croppen, verscherpen en ontruisen.

In mijn vorige post haalde ik uit naar het verkleinen van foto's met DPP. Nog steeds terecht in mijn ogen, maar er is natuurlijk een ontzettend eenvoudige oplossing daarvoor. Exporteer de foto in vol formaat (na croppen) als jpeg en verklein 'm dan (incl. naverscherpen) met BD Sizer. Dat deed ik al, ik was het alleen weer vergeten. Embarassed

En ik ontdekte nog iets wat wel met DPP kan en niet met Lightroom 3: HDR! DPP heeft een ingebouwde HDR Tool. Niet echt van nut voor vogelfotografie maar er zijn hier ook NP'ers actief. Ik het de HDR Tool nog niet serieus gebruikt, maar vind het wel leuk dat het gratis is. Bij Lightroom (3) moet ik daarvoor een plugin kopen.

Louis56
PixPas Pro

PostPosted: Tue 12 Nov 2013, 21:50    Post subject: Canon DPP HDR
Ja Michiel, daar moet ik je gelijk in geven. Zelfs voor vogelfotografie is de HDR een leuke tool en eigenlijk soms nog beter dan de standaard DPP. Moeilijke foto's zoals een buizerd op een heiige dag in de winter worden met DPP-HDR na reductie naar BirdPix formaat vaak nog beter dan met Lightroom.
Alleen is de HDR een tool die alleen bruikbaar is op de onbewerkte RAW. Elke verscherping wordt door HDR naar een digitale ruis vertaald, maar dat verdwijnt wonderwel weer als je er een 300K 800x600 van maakt.
Een onderbelichte foto kan met de helderheid opvoeren en HDR in DPP betere resultaten opleveren dan LR standaard geeft! Idea

Edens

PostPosted: Wed 13 May 2015, 19:08    Post subject: Bestandgrootte verkleinen, maar kwaliteit behouden
Wie kan mij helpen?

Steeds als ik mijn foto's wil uploaden zijn ze te groot. Ik werk met Photoshop om mijn foto's te verkleinen. Wanneer wenselijk heb ik eenmaal verscherpt en werk ik het contrast licht bij, maar meestal bewerk ik ze helemaal niet.

Ik verklein ze daarna (origineel 5.472 x 3.648 en 10,6mb), naar 1024. Dan zijn ze meestal nog steeds groter dan 1 mb en dus veel te groot voor Birdpix. Als ik de foto dan opsla kies ik nu Quality 3 t/m 7 (ipv de max van 12) om de foto onder de 300mb voor Birdpix te krijgen. Ik verlies daardoor steeds erg veel kwaliteit. Kan iemand mij van advies voorzien?

Hoe verklein ik het bestand, maar behoud ik de kwaliteit op 1024 breedte?
Back to top
Reply with quote

René D.

PostPosted: Wed 13 May 2015, 19:40    Post subject:
In Ps opslaan voor web. Daar verkleinen naar 1024 en eventueel de kwaliteit verminderen. Zie je gelijk hoe groot je foto wordt.

Gr. René

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Wed 13 May 2015, 19:56    Post subject:
Ik gebruik al jaren met succes BDsizer.
Je kunt daar direct verkleinen tot de juiste afmetingen en binnen het aantal kB's wat je wilt.
Beschrijving staat in het eerste bericht op de eerste pagina van dit topic.
Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 13 May 2015, 23:12    Post subject:
@Edens:
Als je opslaat voor web (save for web...) kiest, staat er rechts bovenin het venster wat verschijnt een klein pijltje met 4 lijntjes. Hier kun je kiezen om de foto naar bestandsgrootte te optimaliseren. Kies het liefst iets kleiner dan gewenst, omdat bij het opslaan het aantal bytes nogal eens naar boven wordt afgerond.
Succes

Kalanit
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 23 Jun 2015, 19:44    Post subject: dimensies van het beeld
Ik ben bezit van lightroom 5(5.7) een maand hij werk perfect .bij werk met Expoteren U krijgt alle dimensies van het beeld
Back to top
Reply with quote

loek van de Leur
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Nov 2016, 20:02    Post subject:
Bedankt voor de tip mbt verkleinen in BDsizer. Foto's komen er veel beter uit te zien na het verkleinen.
Vg Loek

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum