Posted: Mon 31 Jul 2006, 21:59 Post subject: RAW vs JPG
Omdat ik mij aan het orienteren ben vwb body en lens, heb ik een vraag over het verschil als je opneemt in RAW of JPG-bestanden. Ik heb begrepen dat je bijv canon20/30d in RAW opneemt en later bewerkt op je computer.
Kan iemand in wat simpele bewoordingen uitleggen wat verschil RAW vs JPG is en heb je een softwareprogramma nodig om je beelden te bewerken. Doe je dat eerst als RAW-bestand of zet je die eerst om naar JPG.
Kun je ook JPG-bestand op camera maken of beter van niet.
Sommige vragen komen steeds terug op het forum. Voor onderwerpen van technische aard, zoals RAW vs JPEG, lenzenkeuze, camera keuze is het misschien een goed idee om overzichts artikelen te schrijven en op de site te zetten, waarin deze onderwerpen beschreven zijn. Of misschien sneller realiseerbaar, een verzameling van links aan te maken die naar dit soort artikelen verwijzen.
Zeker voor beginnende vogelfotografen zou dit dan een handig handvat kunnen zijn.
gr.
Jelger _________________ D70 18-70 en 70-300, Sig 50-500
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum