Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


met of zonder spiegel .... ?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Alwin
Guest







PostPosted: Tue 11 Jul 2017, 14:01    Post subject: met of zonder spiegel .... ?
Hallo,

Ik ben zelf momentaan zeer bezig om de mirrorless kant van de fotografie te "bekijken" en heb een Olympus E-M1 momentaan met een paar lenzen. Ik koop waarcshijnlijk komend weekend een Oly 300 F4 en 40-150 2.8 met TC 1,4x. De E-M1 mk2 moet nog even wachten tot ik mijn 1Dx verkocht heb.

Veel heb ik hier in het forum nog niet gezien of gehoord betreffende spiegeloze kameras.
Zijn er hier überhaupt Birdpixers die bv een Olympus of Sony A7 of een andere spiegelloze kamera gebruiken voor de vogelfotografie?

Misschien hier een mogelijkheid ervaringen uit te wisselen?

Ben benieuwd.

Groeten
Alwin Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Jul 2017, 22:14    Post subject:
Wel of geen spiegel lijkt mij nou niet meteen het eerste criterium om je camerakeuze op te baseren... Volgens mij zijn er belangrijker zaken.
Back to top
Reply with quote
 
arnold merckx


Gender: Male
Age: 83
Joined: 10 Oct 2011
Posts: 62
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jul 2017, 9:38    Post subject: Spiegelloze camera's
Ik vrees dat Michel Janssen zich toch even in het onderwerp moet verdiepen want het is wel degelijk interessant.
Er zijn de laatste tijd veel professionele fotograven op een spiegelloze camera overgegaan of hebben er een bij genomen.
Een spiegelloze camera heeft o.a. de volgende voordelen :
- vrijwel of helemaal geruisloos ( afh. Instelling ) want er slaat geen spiegel terug.
- licht gewicht.
- compact ( dat kan ook wat nadelen hebben, alles zit dicht op elkaar ), maar makkelijk mee te nemen, te dragen, op te bergen, snel te gebruiken.
- afhankelijk van het type spiegel- spiegelloos, relatief goedkoper.
- die van mij werkt nog uitstekend onder slechte licht omstandigheden bij hoge ISO.
Ik heb een fujifilm X-Pro2 met een 100-400 mm (4.5-5.6) ( weegt de helft van mijn fullframe Nikon D3x met 300 mm 2.8 ) en een 18-55 mm (2,8-4 ). Dat geringere gewicht is bij wat langere wandelingen al een heel groot voordeel, om mee te nemen maar ook om uit de hand te fotograferen.
Moest even wennen maar ben er zeer tevreden over.
_________________
Fujifilm camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 35

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jul 2017, 11:38    Post subject:
Ik ben meer vogelaar dan fotograaf maar neem regelmatig en met veel belangstelling een kijkje hier op BP. Sinds een tijdje bezit ik een spiegeloze Nikon V1 met een CX 70-300 VR 4.5/5.6 lens (810mm eq). Deze zeer compacte combinatie weegt nog geen 1 kilo en hangt middels een Peak Design Capture op mijn borst aan de draagband van mijn rugzak. Hierdoor heb ik beide handen vrij voor mijn verrekijker en wordt ik tijdens het struinen niet beperkt door mee te sjouwen apparatuur. Op de V1 kan ik alles instellen, in RAW fotograferen en de autofocus kan met de focusring op de lens handmatig direct worden overruled. Het schieten gaat indien nodig razendsnel en volledig geluidloos (er zit overigens ook een heerlijk klinkende mechanische sluiter op). Ik kan mijn oog aan de zoeker houden, ook als ik even snel terug wil kijken of om instellingen te checken. Weliswaar kan het Nikon 1 systeem niet tippen aan de systeemcameras met grotere sensoren maar de voordelen van mirroless bevallen mij erg goed, zeker in deze lichte compacte Nikon 1 configuratie. Hoewel Nikon helaas niet representatief is voor de mirroless markt gaan de ontwikkelingen bij vooral Sony, Fuji, Panasonic en Olympus razendsnel op dit gebied. Ik verwacht dat mirrorless nog heel veel moois in petto gaat hebben, zeker ook voor de natuurfotograaf.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jul 2017, 22:07    Post subject:
Hallo Alwin, Ik denk dat de SLR camera's uiteindelijk de ontwikkeling van de systeemcamera's niet meer bij kunnen benen. Zie bijvoorbeeld de Sony A9 een fullframe systeemcamera die 20 beelden per seconde maakt. De beeldkwaliteit is volgens de eerste reviews vergelijkbaar met beste SLR's van Nikon en Canon. Overigens zie je dat deze twee merken al hun best doen om aan te haken. Ik denk dat ze een keer met een persbericht komen dat ze stoppen met de productie van de SLR. Zoals Olympus dat al jaren geleden heeft gedaan. Hopelijk blijft dan de lensvatting gelijk wat ik Olympus toen kwalijk heb genomen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jul 2017, 23:41    Post subject:
het verschil tussen dslr en mirrorless zit vooral in de spiegel (beter zonder want minder trillingen) en de autofocus (beter met spiegel).
en nog iets met fotografeergemak, wat de ene keer gunstig is voor mirrorless en de andere keer gunstig voor DSLR.

Ik hoop/verwacht dat de DSLRs meer richting mirrorless gaan - zo moeilijk is het niet om de spiegel omhoog te klappen - en zo de voordelen van beide bevatten, maar dan wel iets zwaarder en met de 'oude' lensvatting. Ik vind een DSLR vooralsnog veel prettiger werken, maar een hele goede lifeview voor macrofotografie en een vrijwel geruisloze sluiter voor in een concertzaal (onversterkt) spreken me erg aan.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Alwin
Guest







PostPosted: Thu 13 Jul 2017, 10:56    Post subject:
Hallo,

Het schijnt de paar reacties (tot nu toe) dezelfe tendens laten zien.
- Gewicht
- Spiegelgeluid
- Toekomst

Tja, die A9 schijnt een dijk van een kamera, maar die prijs is me net nog even te veel, er moet ja ook nog een lens aan Very Happy Very Happy en het liefst dan de 100-400.

Ik beperk me daarom momentaan maar even op de 2 lenzen en later een E-M1mk2.
Ik heb momentaan de E-M1 met een 75-300 en kan dus met 2 nieuwe lenzen fotos maken die ik wil met de Oly.
Daarnaast ligt er (nog) een 7Dmk2 met 100-400.

Geluidloos en het gewicht zoals dat het de toekomst schijnt te worden in de komende 1-2 jaar bewegen mij er toe naar spiegellos te gaan.
Misschien kan er een separaat Forumdeel "geopend" worde tzt voor deze kameratechnologie om ervaringen uit te wisselen.

Zaterdag waarschijnlijk naar Cameranu en dann naar de Auken Very Happy Very Happy

Alwin
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Jul 2017, 11:46    Post subject:
Alwin wrote:

Misschien kan er een separaat Forumdeel "geopend" worde tzt voor deze kameratechnologie om ervaringen uit te wisselen.

Dat zou leuk zijn als er met de nieuw aangekondigde vormgeving/site ook een betere ordening en zoekfunctie komt. Vooralsnog kan niet niet.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 35

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Jul 2017, 15:04    Post subject:
Ik breng de volgende stelling in:
Als je het heel sec bekijkt ligt de grootste winst qua gewicht en volume (op lens + camera) bij mirrorless vooral bij de kleinere sensorsystemen zoals M4/3 en Nikon 1. De spiegeloze APS-C en fullframe behoeven nog steeds min of meer dezelfde grote en zware lenzen. Bij een spiegeloze APS-C met flinke telelens zit de winst dan in het ontbreken van het spiegelhuis (doosje met lucht en een spiegeltje) maar wat blijft er van dat voordeel over als er nog steeds een grote en zware telezoom aan hangt ?
Back to top
Reply with quote
 
arnold merckx


Gender: Male
Age: 83
Joined: 10 Oct 2011
Posts: 62
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Jul 2017, 17:00    Post subject: spiegellloos
Nee hoor mijn Fujifilm 100-400 (dus effectief 600) is ook een stuk lichter.
Maar toegegeven, actiefotografie is een stuk lastiger dan bij mijn full frame Nikon.
Maar dat kan ook aan mij en mijn reactie liggen want dat is ook niet meer wat het ooit was.

Gr. arnold
_________________
Fujifilm camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Jul 2017, 21:19    Post subject:
Ik denk dat het weinig zinvol is om een uiterst geavanceerd systeem als een digitale camera met bijbehorende zoomlens te reduceren tot het wel of niet hebben van een spiegel en het verkregen aantal mm met de zoomlens. De beeldkwaliteit van de sensor vind ik veel belangrijker evenals de bouwkwaliteit en het gebruikte materiaal. Van die Fujinon zoomlens is Ken Rockwell duidelijk niet gecharmeerd:
Quote:
The Fuji 100-400mm is a very long zoom (150~600mm equivalent) for the Fuji X-series cameras.

It has great optics and stabilization and is reasonably well made, but it's expensive, doesn't focus that close and is mostly plastic. It is nowhere near the quality of a professional DSLR lens like the Canon 100-400mm L IS II which sells for about the same price. Before I'd get too excited about this lens, ask yourself if you really want such a big, expensive and partly plastic lens for a "lightweight" camera system. I'd suggest you'd be much better off with any Canon DSLR and the Canon 100-400mm L II, which is far superior.

For this price for a mirrorless camera, I'd also consider a Sony RX10 Mk III which comes with a superb Zeiss lens that covers the equivalent of 24~600mm f/2.4~4, and includes an excellent camera along with the lens for less than the cost of this much larger Fuji lens alone. To be perfectly honest, I compared the two, and the Sony RX10 Mk III focuses a little faster than this 100-400mm lens on an X-Pro2.

_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Rene de Heer


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Aug 2005
Posts: 55
Location: London
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Jul 2017, 11:26    Post subject:
De mening van Ken Rockwell over wat voor apparatuur dan ook wordt door velen met een korreltje zout genomen en als iemand echt goede info wil hebben over techniek en apparatuur dan zijn er voor dat onderwerp betere websites voorhanden dan Ken Rockwell, Birdpix etc. Kijk eens op Naturescapes, Fred Miranda bijvoorbeeld. De Fuji 100-400 is overigens een prima lens. Ik denk dat spiegelloos de toekomst is. DSLRs komen langzaam maar zeker aan het einde van wat technisch mogelijk is. DSLRs zullen prima naast spiegeloos blijven functioneren. Ik heb enige tijd Olympus geprobeerd maar ondanks de uitstejende lenzen en techniek vond ik de sensor te beperkt en teveel ruis. Ik gebruik nu sinds een aantal weken Sony en dat bevalt mij goed. Voordelen van spiegeloos zijn.
1. Instant feedback
2. Geruisloos
3. Goede sensor wat betreft Sony
4. Uitstekende live view
5. Gewicht vd bodies
6. DMV adapters non native lenzen te gebruiken

Nadeel
1. Erg duur...Sony
2. Battery life is niet zo goed als DSLR bij spiegeloos
3. Objectieven prijzig
4. Groot nadeel is op dit moment het ontbreken van lange brandpunt lenzen. Ik gebruik nu de Sigma 150-600 als noodoplossing met een MB IV en MC11 adapter. Het werkt maar vooral de MC11 heeft een firmware upgrade nodig om volledig compatible te zijn met de A9.

Kortom er is zeker nog werk aan de winkel voor Sony en andere spiegeloze merken maar dat spiegeloos " the way to go is" lijkt mij duidelijk. Heeft nog een paar jaar nodig denk Ik.
Rene de Heer
_________________
Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Jul 2017, 13:05    Post subject:
Rene de Heer wrote:
Kortom er is zeker nog werk aan de winkel voor Sony en andere spiegeloze merken maar dat spiegeloos " the way to go is" lijkt mij duidelijk. Heeft nog een paar jaar nodig denk Ik.

Wat de toekomst brengt over een paar jaar ga ik niet voorspellen en is op dit moment van weinig waarde als je nu een nieuwe camerakeuze wilt maken zoals Alwin. Marktaandeel is een belangrijke factor om productiekosten laag te houden want hoe meer lenzen je maakt, hoe goedkoper ze worden. Lenzenaanbod kan ook een belangrijke factor zijn en dat verschilt van fotograaf tot fotograaf. Kortom, bij een camera(systeem)keuze doe je er goed aan alle factoren die voor jou relevant zijn mee te laten wegen en je niet blind te staren op wel of geen spiegel, het verkregen aantal mm telebereik of gewicht. Voor de ene fotograaf kan het een onderscheidende factor zijn maar dat wil nog niet zeggen dat dat in algemene zin voor elke gemiddelde fotograaf zo is. Dat is wat ik bedoel te zeggen.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Rene de Heer


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Aug 2005
Posts: 55
Location: London
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Jul 2017, 13:30    Post subject:
Zoals Ik het lees heeft Alwin al spiegeloos.
_________________
Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male

Joined: 28 Apr 2010
Posts: 73
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Jul 2017, 11:26    Post subject:
Nikon heeft al aangekondigd dat ze met een mirrorless camera bezig zijn. Als dat net zoiets wordt als de Sony en ik dus gewoon mijn Nikon lenzen kan blijven gebruiken (die een vermogen gekost hebben), dan is het zeker interessant. Tot die tijd geniet ik nog volop van mijn D500.

https://nikonrumors.com/2017/07/12/nikon-officially-confirms-they-are-developing-new-mirrorless-products.aspx/
_________________
Gr, Erik.
Back to top
Reply with quote
 
Alwin
Guest







PostPosted: Sun 16 Jul 2017, 16:43    Post subject:
Hallo,

Ja, ik heb inderdaad al een Olympus E-M1 om eens iets in de spiegelloze wereld uit te proberen en het is me zo goed bevallen dat ik afgelopen zaterdag volgende spullen heb gekocht (had mijn Canon 500mm verkocht en daarom een groot deel van de kosten al afgedekt Smile )
- Olympus E-M1mk2 + BG
- Zuiko 300 f4 pro
- Zuiko 40-150 f2.8 pro

Vandaag bij grijs weer onderweg geweest om veel uit te proberen.
Satisch is geen probleem, viegende vogels een uitdaging en daar moet ik met de AF nog veel uit proberen.
Verheug me op de komende weken Very Happy

Alwin
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum