Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Statief advies

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 May 2017, 12:48    Post subject: Statief advies
Ik ben rond aan het kijken voor een beter statief, aangezien mijn huidige Velbon statiefje veel te licht en gammel is voor een telelens. Ik kijk vooral naar tweedehands statieven, omdat ik de aankoop het liefst onder de 100 euro wil houden. Ik fotografeer nu met Canon 700D + Tamron 150-600 mm. Ik hoop binnenkort te kunnen veranderen van body, maar ik verwacht niet dat ik snel het geld (over) zal hebben voor een zware 400 of 500 mm prime lens. Zoekend op internet vermoed ik dat ik met mijn budget de keuze zal moeten maken tussen een oud maar onverwoestbaar aluminium Gitzo statief (al snel 4 kilo inclusief kop), of een wat lichtere variant, bijvoorbeeld van Manfrotto. Ik ga soms met de auto naar een fotolocatie, waar ik een flinke tijd op één plek sta, maar heb ook regelmatig mijn spullen bij me achterop de fiets, of lopend door het veld.

Wat raden jullie aan? Ik kwam tweedehands bijvoorbeeld een oerdegelijke aluminium Gitzo Studex met RNo2 balhoofd tegen, maar ook een Manfrotto 055CB met 141RC balhoofd. Of kan ik sowieso beter ook nog een monopod kopen voor de langere wandelingen?

Dank voor jullie adviezen vast!
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 01 May 2017, 15:19    Post subject:
Kijk eens op de site van Feisol.
Bevalt mij goed en is niet duur.
http://www.feisol.nl/index.php
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 May 2017, 16:09    Post subject:
Hoi Vincent

Ik ken natuurlijk je budget voor je nieuwe body niet, maar als je een Canon 7D MK II koopt krijg je bij cameranu er een manfrotto statief gratis bij . https://www.cameranu.nl/nl/p571572/canon-eos-7d-mark-ii-dslr-body. Wat ik ook eens heb gezien is, dat iemand een brede broekriem had met daar aan een koker waar hij een 1 been statief met kogelkop in had gestoken. Kijk maar of je er wat mee kunt.



Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 May 2017, 16:49    Post subject:
Ik heb een statief van Sirui, de M3205 maar als ik het zo zie is die vervangen voor deze: Sirui Master Carbon N-3205X statief.
Voordeel is dat je er 1 poot af kunt draaien en deze kunt gebruiken als eenpoot statief.
Hij kan alleen niet overdreven hoog, voor mij is hij eigenlijk net iets te laag. Ik weet niet wat je er ongeveer aan uit wilt geven, deze is 489,-
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Mon 01 May 2017, 17:48    Post subject:
Een statief koop je 3x:

1e keer: veel te goedkoop/licht
2e Keer: precies goed, maar te licht voor toekomstige uitbreiding
3e keer: zwaar genoeg en goed voor de rest van je foto-leven

Groet
Rinus

PS de 1e heb ik weggegeven, de tweede gebruik voor macro-werk en de derde gebruik ik altijd bij vogelfotografie... Smile
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 May 2017, 18:36    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties.

Rinus, de eerste categorie heb ik nu dus achter de rug, te licht en kapotte kunststof ring. Ik wil nu via Marktplaats een degelijk tweedehands statief kopen. Statieven gaan lang genoeg mee om dat verantwoord te kunnen doen, en de schade is beperkt als ik later toch nog eens iets zwaarders wil hebben.

Leo, ik ben net verhuisd, dus overstap naar een andere body hoop ik over een jaartje te kunnen doen. Maar mijn statief is nu kapot Wink

Denken jullie dat een 2,5 kg voorlopig voldoende is voor body + zoomlens? Ik wil ook niet jarenlang met een onnodig zwaar statief door het veld zeulen.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 May 2017, 18:57    Post subject:
Volgens mij moet je vooral niet te krap rekenen met het gewicht dat je statief kan hebben. Dat wordt dan inderdaad zwaarder, maar je hebt toch niks aan een statief dat met knikkende knieën jouw camera probeert te torsen?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 May 2017, 19:25    Post subject:
De Tamron weegt 2,0 kg, een body max 1,0 kg. Neem een kilo speling, en ik moet 4 kg draagvermogen hebben. Dat kunnen ze allemaal makkelijk hebben volgens de specs. Ik overweeg een Manfrotto 055 met 141RC balhoofd via marktplaats te kopen. Aluminium, 48-178 cm, 2.1 kg zwaar, 7 kg draaggewicht. Tenzij iemand me dat afraadt?
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 May 2017, 19:29    Post subject:
Vincent

Als je zegt dat je binnenkort van camera body wilt veranderen, dan denk ik in periodes van hooguit een maand in plaats van een jaar. maar ja alles is relatief , zeker bezien in het spectrum van de eeuwigheid Very Happy . Hopelijk ben je naar een mooie plek/plaats met veel vogels/wild verhuist.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 May 2017, 21:09    Post subject:
Ik raad je die Manfrotto af Wink.

Zwaar voor wat ie doet. Wel lekker goedkoop en voor een 70-200 of korter heel geschikt. Maar uh...
De minimale draaglast is niet het enige. Het gaat ook om hoe het statief trillingen doorgeeft/opvangt. En bij een lange lens met smalle beeldhoek luistert dat extra nauw. Carbon is veel en veel beter, zoveel beter als het duurder is. Niet alleen is het beter, het andere is ongeschikt tenzij het loodzwaar is.
Mijn broer heeft hem, hij is naar mijn mening ongeschikt voor vogels met een lange lens, en onhandig voor macro-fotografie.

Wat jij een balhoofd noemt, is een tafelkop, of hoe heet het. Heel onhandig instellen als je statief niet perfect horizontaal staat.

Met een wat lichtere lens zoals de Tamron die je gebruikt kun je wel toe met een lichter balhoofd.... maar uh.... Voor een balhoofd wil je eigenlijk ook alleen het beste.
Ik heb in 2006 een Gitzo carbon gekocht. Die doet het nog wel een tiental jaar. En een Markins Qbal M20. Die doet het ook nog wel een tiental jaar.

Sirui maakt inmiddels goed spul. Een K30x of K40x balhoofd zou ik overwegen. Kost opmerkelijk weinig. Hoe groter, des te makkelijker en beter vast te zetten. Zonder doorzakken. Google wat het betekent als bezig bent met een doorzakkend balhoofd. Zelfs dure balhoofden zakken iets door: heel weinig is altijd nog irritant veel.
Ik neem aan dat Benro en Feisol inmiddels ook weer verbeterd zijn.

Ik denk dat Lesley wel een goed advies geeft. En fijn dat het statief uit is waar Jan naar verwijst.

De Gitzo Studex is meestal uitstekend - kan niet altijd plat op de grond, wat ik wel van een statief wil. En ook niet altijd is de middenzuil verwijderbaar. Het is niet bepaald licht Smile, daarom kan hij wellicht (welke is het?) tegen een carbon statief op.
Het balhoofd No2 is net zo min een balhoofd als het RC141 ding. Niet handig. Niet doen, of doorverkopen.

Ik zou zeggen: de studex en het sirui K40x balhoofd.

Succes
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 May 2017, 21:35    Post subject:
Bedankt Peter, nuttige info en adviezen.

De oude Gitzo Studex staat hier:
http://link.marktplaats.nl/m1160857089

Er staat verder weinig extra info bij.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 May 2017, 9:47    Post subject:
Helemaal plat kan ie niet zo te zien, minimale hoogte is dus iets van 60 cm?

Check of de huidige kop er af kan, en een ander balhoofd er op.

Ziet er uit of je daar geen buil mee valt, ik denk dat je hem ook wel weer ooit voor dat geld (ergens tussen 50 en 120 euro) kwijt raakt.

Als je even wacht met het balhoofd... misschien vind jij die kop wel goed genoeg. Zo ja, weer wat bespaard.

(Is de bus in de koop inbegrepen?)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 May 2017, 20:11    Post subject:
Uiteindelijk voor dit systeem gekozen, en besloten door te sparen voor een degelijk statief in de toekomst.

Een eenvoudige kip heeft een stabilisatie waar geen Gitzo tegenop kan:
https://youtu.be/_dPlkFPowCc

Very Happy

En Martin, bedankt voor je statief, voorlopig een prima oplossing.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 May 2017, 21:21    Post subject:
Leuk filmpje! Laughing
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 06 May 2017, 22:21    Post subject:
Heel leuk filmpje . wist niet, dat een kip zo stabiel met zijn kop was .Je kunt dus maar beter geen statief met een Gimbal head, maar met een chicks Head kopen Very Happy .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
h.reulen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2010
Posts: 38
Location: helmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 May 2017, 8:09    Post subject:
Nadeel is dat als je de statiefkop er af draait, ze niet meer stil zijn te houden.
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 May 2015
Posts: 76
Location: Kapelle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Aug 2017, 18:19    Post subject:
Ben je ondertussen al voorzien van een statief?
Houd Marktplaats goed in de gaten, zo heb ik laatst een Gitzo statief van 800/900 euro kunnen overnemen voor 60 euro, weliswaar met gebruikerssporen maar toch...
Overigens is dit al mijn 6e statief. Wink
_________________
Nikon D850 + D810 | Nikon 300mm F4 | Nikon 500mm F4 | Nikon 16-35 F4 | 12-24mm F4 | 150mm F2.8 | 70-200 F2.8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum