Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Sigma 150-600 of canon 400mm 5.6

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JeroenN


Gender: Male

Joined: 03 Aug 2017
Posts: 4
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Aug 2017, 18:53    Post subject: Sigma 150-600 of canon 400mm 5.6
Hallo allemaal,

Wil binnen aanzienlijke tijd een eerste telelens kopen en daarbij zoek ik wat hulp. Ik twijfel tussen de sigma 150-600 of de canon 400 mm 5.6 (misschien + extender).

Welke adviseren jullie?

Voor de toekomst wil ik een nieuwe body kopen maar eerst een lens aanschaffen. Nieuwe body zal moeten zijn de canon 7d mark II. Momenteel gebruik ik de canon 600D.

Ik hoor graag can jullie.

Groeten,
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Aug 2017, 20:46    Post subject:
https://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=11657

Hier zijn wat ervaringen. Als je terugkijkt in dit forum is er al wel het e.e.a. gezegd over een vaste lens versus een zoomlens.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1470
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Aug 2017, 14:37    Post subject:
Als je uiteindelijk toch een nieuwe body én een nieuwe lens gaat kopen, kun je ook nog de D500 van Nikon overwegen. Die concurreert de 7D mark II van Canon er op allerlei aspecten uit. Het zou mij ook niet verbazen als Canon binnenkort weer met een nieuw model gaat komen in deze lijn, om concurrerend te blijven. Maar misschien ben je erg gehecht aan Canon, de 7DII is ook een prima camera vanzelf.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 May 2015
Posts: 76
Location: Kapelle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Aug 2017, 18:12    Post subject:
Beide zijn uitstekende lenzen voor hun geld, met beide lenzen zul je ook geen verkeerde aankoop doen.
Even voor de duidelijkheid, hebben we het hier over de Sigma 150-600 Sport of over de Contemporary?
Tip: ga naar de winkel, houd ze allebei even vast, test ze op je camera en koop degene die jouw het beste gevoel geeft.
Voordat je een lens gaat aanschaffen wel even goed inlezen of deze ook echt geschikt is voor jou.

Overigens zou ik een 400mm + 1.4 niet doen, maar dat is persoonlijk.
_________________
Nikon D850 + D810 | Nikon 300mm F4 | Nikon 500mm F4 | Nikon 16-35 F4 | 12-24mm F4 | 150mm F2.8 | 70-200 F2.8
Back to top
Reply with quote
 
JeroenN


Gender: Male

Joined: 03 Aug 2017
Posts: 4
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Aug 2017, 8:45    Post subject:
vincentvuik wrote:
Als je uiteindelijk toch een nieuwe body én een nieuwe lens gaat kopen, kun je ook nog de D500 van Nikon overwegen. Die concurreert de 7D mark II van Canon er op allerlei aspecten uit. Het zou mij ook niet verbazen als Canon binnenkort weer met een nieuw model gaat komen in deze lijn, om concurrerend te blijven. Maar misschien ben je erg gehecht aan Canon, de 7DII is ook een prima camera vanzelf.


Bezit de nodige gadgets voor niet vogelfotografie dus als ik alles zo bekijk blijf ik graag bij canon.

Maar bij Nikon lees (naast alle andere positieve eigenschappen) ik wel dat Bluetooth standaard in de body verwerkt is, iets wat toch ook wel heel fijn werkt natuurlijk! Het maakt de keuze weer wat lastiger.

Als ik voor sigma kies dan wil ik wel voor de sport gaan, is dat ook wat jullie adviseren, of toch de comtemporary?
Back to top
Reply with quote
 
ekim


Gender: Male

Joined: 03 Sep 2008
Posts: 33
Location: kwintsheul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Aug 2017, 19:56    Post subject:
Ik heb dit weekend de 150-600 sports gehuurd(nikon) en raad je aan dit ook te doen voordat je een lens koopt.
Ik was eigenlijk nooit voorstander van tele zoom's maar ben eigenlijk totaal overstag door deze lens,deze scherpte krijg je niet i.c.m een teleconverter op een 400mm en de zoom is natuurlijk ideaal als er iets t dichtbij/te groot op je pad komt.
Zelf wil ik eerst nog de contemporary proberen aangezien deze 1kg lichter is en ik graag ook uit de hand fotografeer,daarnaast komt de contemporary bij de tests die ik gevonden heb er net iets beter uit.
Het programmeren/calibreren is bewerkelijk maar je haalt wel optimale scherpte op elke afstand.
Maar ik kan dit allemaal wel vinden je moet het zelf ook prettig vinden dus huur beide lenzen voor een weekend ,voor mij was dit een openbaring in elk geval.
grt Michael
_________________
nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Aug 2017, 13:25    Post subject: lens
Als je gewicht belangrijk vindt...... dan heb je de tamron 150-600 ook nog. Die is volgens mij nog lichter van gewicht dan de sigma's.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
woodl


Gender: Male

Joined: 07 Jan 2017
Posts: 8

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Aug 2017, 19:48    Post subject:
De Tamron komt in alle testen en reviews als mindere lens naar voren in vergelijking met de Sigma. Behalve het gewicht dan Sad
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan
Guest







PostPosted: Sun 06 Aug 2017, 20:18    Post subject:
Kijk ook maar eens op photozone.de .Die hebben beide Sigma,s en de Tamron getest .
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 46

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Aug 2017, 11:10    Post subject:
Hoi.
Op je 600D gaat je 400.5,6 plus 1.4 extender niet werken. Later op de 7dm2 wel.
Heb zelf de 400 5.6 en ben uitermate tevreden, heb echter van de zomer ook de 150-600 sport van sigma uitgeprobeerd en was verrasend positief. Voordeel van de sigma is dat je 600 mm hebt en antibibber. Nadeel is dat de lens wel een heel stuk zwaarder is dan de canon 400.

Groet George.[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Henriëtte


Gender: Female
Age: 74
Joined: 13 May 2017
Posts: 2
Location: Nieuwdorp
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Aug 2017, 14:00    Post subject:
Ik heb de Sigma 150-600mm Contemporary gekocht en ben daar zeer tevreden over. Ik vind hem niet veel zwaarder dan de Canon 100-400mm en de scherpte is beter dan verwacht. Ik heb mijn Canon 100-400mm na enige tijd verkocht omdat ik die eigenlijk niet meer gebruikte en daar nog geen seconde spijt van gehad. Ik gebruik deze lens op de Canon 7D Mark II.
_________________
http://http://Jonggolde.nl
Back to top
Reply with quote
 
Rob wijn


Gender: Male
Age: 58
Joined: 29 Mar 2016
Posts: 12
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Aug 2017, 15:27    Post subject:
Hallo Jeroen,

Ik zelf gebruik de sigma 150-600mm sport in combi met de canon 7D mk II wat ik persoonlijk een goede combi vind vooral de zoom is erg makkelijk en de scherpte is prima het enige min puntje van deze lens is het gewicht ( maar ja alles heeft een voordeel en nadeel).
succes met je aankoop.

Gr Rob
_________________
Panasonic,Leica
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Aug 2017, 13:55    Post subject:
JeroenN wrote:
Als ik voor sigma kies dan wil ik wel voor de sport gaan, is dat ook wat jullie adviseren, of toch de comtemporary?
Mijn inziens is de Sports editie alleen een voordeel op het vlak van duurzaamheid; ga je "ruw" om met je lens dan zal de Sports editie met zijn body grotendeels van aluminium (als ik me niet vergis...) en wheater sealing een voordeel zijn. De Contemporary editie is grotendeels/geheel van kunststof, en heeft geen wheater sealling. Bij "normaal" gebruik geen probleem verder lijkt me. Maar hoe degelijk deze Sigma's gebouwd zijn zal pas na enige jaren (al dan niet intensief) gebruik duidelijk worden.
Uit diverse test lees ik eigenlijk dat qua glaswerk en ook AF-snelheid beide edities vrijwel identiek zijn, dus dat is in mijn ogen niet het criterium.
Wat betreft de Sports editie: Martijn de Jonge had vorig jaar zijn exemplaar al moeten inleveren ter reparatie wegens het vastlopen van de zoomring (zie zijn Facebook, september-oktober 2016). Die werd gerepareerd maar ging helaas weer stuk (tijdens trip in Polen, balen...). Uiteindelijk werd het een nieuw exemplaar. Hoeft verder niet te betekenen dat alle Sports exemplaren dit euvel hebben natuurlijk!

Verder ben ik dus trouwe EF 400 mm f5.6 L USM gebruiker, maar... als ik nu opnieuw een keuze moest maken in tele(zoom) lens, dan koos ik waarschijnlijk voor de Sigma 150-600 mm Contemporary editie, vanwege de flexibiliteit van zoom (dus niet alléén die 600 mm) én de OS die bij Sigma erg goed schijnt te werken.
Voordelen van de 400 zijn:
-licht gewicht, slechts 1,2 kg
-oersterke body van aluminium én degelijke wheatersealling
-supersnelle AF
-scherp....heel scherp!
Nadelen:
-scherpstellen vanaf 3,5 meter, dat speelt me soms tegen...
-geen IS, maar daar leer je mee omgaan.
-400 mm.... soms wil je meer Wink
Misschien ga ik toch nog wisselen, maar dan eerst even sparen nog...

Tot slot; Tamron heeft dus een nieuwe editie van zijn 150-600 mm gemaakt, de G2 editie die echter (nog...) stevig aan de prijs is (ca. 1550 euro). Heb me nog niet grondig verdiept hoe scherp - snel deze nieuwe Tamron is, maar heeft een mooi design én een statiefvoet die standaard op Acra Swiss koppeling past (handig). Ook zijn er speciaal voor deze nieuwe 150-600 mm nieuwe 1.4x en 2x converters door Tamron gebouwd.

Succes met de keuze en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Rene de Heer


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Aug 2005
Posts: 55
Location: London
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Aug 2017, 17:08    Post subject:
De SIgma Sport 150-600 is de beste zoom optie die er op dit moment is. Er is meer dan voldoende info over deze lens naar de beste info/test is van EJ Peiker. Zie bijgaande link.

http://www.ejphoto.com/Quack%20PDF/Sigma%20150-600.pdf
_________________
Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote
 
Rene de Heer


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Aug 2005
Posts: 55
Location: London
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Aug 2017, 17:12    Post subject:
De SIgma Sport 150-600 is de beste zoom optie die er op dit moment is. Er is meer dan voldoende info over deze lens naar de beste info/test is van EJ Peiker. Zie bijgaande link.

http://www.ejphoto.com/Quack%20PDF/Sigma%20150-600.pdf
_________________
Sony A9
Sony A7RIII
Sony 90mm F2.8
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Aug 2017, 19:22    Post subject:
De nieuwe TAMRON 150-600MM F/5-6.3 DI VC USD G2 is erg goed, komt zeer goed uit de testen.Je moet gewoon een paar lenzen uitproberen. Of ga spiegelloos, de Leica Panasonic 100-400mm is ook top en erg licht qua gewicht, ook belangrijk.
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum