Posted: Wed 27 Sep 2017, 8:04 Post subject: manuele lens voor beginner?
Hallo,
Ik ben al geruime tijd met landschapsfotografie bezig en wil me toeleggen op wildlife- en vogelfotografie. Ik plan ook degelijk materiaal aan te schaffen, maar wil eerst een voorlopige lens om wat te oefenen.
Ik denk hierbij aan zoiets als sigma 120-400 met af-motor. Of is een vaste lens van 300mm, manueel dan (binnen budget) ook een optie?
Ik werk voorlopig met nikon d5100.
Alle advies is welkom.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 27 Sep 2017, 17:24 Post subject:
Budgetlenzen,
was daar niet een draadje over?
die 120-400 is niet zo goed, meen ik me te herinneren.
kijk eens of je een Sigma APO MACRO 400 F5,6 kan vinden op internet. Fijne lens.
Of een manual focus Nikkor. Liefst éen die gechipt is, want dan werkt je belichtingsmeter (handmatig belichten kan ook hoor, met testfoto's en het histogram achterop je scherm).
Hoe lang kost het je om te sparen voor een tweedehands 150-600 Tamron of Sigma? Dat zijn wel de aanraders momenteel. En niet zo ontzettend duur. Overweging: als je tweedehands koopt, en marktconform, dan kun je hem ook weer marktconform verkopen.
Laat de dingen die je vindt maar langskomen hier. _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 58 Joined: 06 Dec 2011 Posts: 107 Location: Barnaul
Posted: Thu 28 Sep 2017, 9:07 Post subject:
een tweedehands AFS 300mm F4 kost tegenwoordig ongeveer 600 a 700 euro, dan hoef je niet moeilijk te doen met handmatig scherpstellen en heb je een dijk van een lens. Eventueel een 1.4 converter er tussen en dan heb je 420 mm (overigens heb ik er nog een liggen mocht je interesse hebben) _________________ Groetjes,
Jaap
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum