Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Locaties Zuid Limburg

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Timotheus25


Gender: Male
Age: 28
Joined: 30 Jul 2017
Posts: 5
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 18 Nov 2017, 23:53    Post subject: Locaties Zuid Limburg
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de categorie vogelfotografie. Ik fotografeer wel al langer en heb ook een 600mm lens waar ik erg tevreden mee ben. Ik ben op vakantie geweest in Bretagne en heb daar onder meer de kleine zilverreiger gefotografeerd. Daar kon ik over het strand lopen en vogels fotograferen.

Nu is mijn vraag, of jullie mij plekken kunnen aanraden in Zuid Limburg, om te fotograferen. Ik heb zelf toevallig een vogelkijkhut 2km van mijn huis vandaan, maar die is eigenlijk heel onhandig. De kijkgaten zitten veel te hoog voor mijn statief, en verder is de vloer afgewerkt met ongelijk hout waardoor ik mijn statief niet kan neerzetten.

Omdat ik vrij nieuw ben heb ik natuurlijk nog niet zoveel ervaring met locaties, en de techniek om dichtbij de vogels te komen.. Ik heb trouwens wel het Birdpix boek, waar ik veel van opgestoken heb.

Alvast bedankt voor de hulp Smile
_________________
Canon EOS 70D, Sigma 150-600mm Contemporary
Back to top
Reply with quote
 
arnold merckx


Gender: Male
Age: 83
Joined: 10 Oct 2011
Posts: 62
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 19 Nov 2017, 10:03    Post subject: Fotografieplekken Zuidlimburg
Helaas zijn vogelfotografie plekken in Zuid Limburg zeer beperkt en moet je ze met een lantarentje zoeken.
Hutten zijn er niet ( buiten de inderdaad primitieve en waardeloze hut die je beschrijft ).
Als je in mijn persoonlijk album kijkt zul je de plekken hier zo vinden, verder wordt het veel lopen langs beken/ riviertjes ( Worm, Gulp, Geul enz.) maar dan moet je wel ontdekken waar je moet zijn.
Ook een mogelijkheid, maar de laatste tijd minder interessant, zijn de hamsterreservaten in herfst en winter.
Verder zul je naar Noord Limburg of België moeten.
Een goede plek ( en nog steeds mooi om te bezoeken ) zijn de Baanen, Schoorkuilen enz. bij Nederweerd maar dat is allemaal net op de schop geweest, het zal in de toekomst best wel weer wat worden maar de hut daar ligt, anders dan vroeger, veel te ver van het water.
Als je me je telefoonnr. in een persoonlijk bericht stuurt kunnen we misschien iets afspreken om wat meer in detail te gaan.
Gr. arnold
_________________
Fujifilm camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Nov 2017, 11:20    Post subject:
Quote:
De kijkgaten zitten veel te hoog voor mijn statief, en verder is de vloer afgewerkt met ongelijk hout waardoor ik mijn statief niet kan neerzetten.
Ik weet verder niet hoe groot deze kijkgaten zijn, maar misschien is het een optie om je telelens op een (kleine) rijstzak te laten steunen en zo te fotograferen? In de meeste hutten de betere methode in plaats van een uitgeklapt statief. Als een kijkgat te klein is voor rijstzak + telelens, gebruik ik ook wel een samengevouwen theedoek zodat de lens geen krassen krijgt als deze op de rand steunt en geeft ook ietsjes meer "basis". Helaas heb je ook nog hutten waar helemaal geen telelens door de kijkgaten heen past, dat is natuurlijk triest...

Succes met je fotografie!

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sun 19 Nov 2017, 20:20    Post subject:
Quote:
Helaas heb je ook nog hutten waar helemaal geen telelens door de kijkgaten heen past, dat is natuurlijk triest...


Hier rest alleen de hulp van een (ijzer-)zaagje en een onbewaakt ogenblik.. Very Happy Very Happy Embarassed

Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 Nov 2017, 9:36    Post subject:
Het ligt er heel erg vanaf waar je in Limburg woont. Ik zou zeggen kijk in je buurt rond, sluit je aan bij eventuele vogelwerkgroepen in de buurt en ga vandaaruit aan de slag.
Speur waterplasjes e.d. af.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Timotheus25


Gender: Male
Age: 28
Joined: 30 Jul 2017
Posts: 5
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Nov 2017, 11:21    Post subject:
Bedankt voor de antwoorden! Inderdaad een goed idee om een rijstzak te gebruiken. De gaten bij de dichtstbijzijnde hut zijn wel groot genoeg daarvoor. Wel jammer dat er hier niet zoveel goede plekken zijn. Ik zal toch eens bij andere hutten moeten gaan kijken in Limburg, om te kijken of deze geschikt zijn.

Als iemand nog iets te binnen schiet, dan hoor ik het graag. Ik ben vrij nieuw, in dit gebied van fotografie. Smile
_________________
Canon EOS 70D, Sigma 150-600mm Contemporary
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Nov 2017, 11:57    Post subject:
Ik woon zelf in Vaals en ook hier in de omgeving is er niks qua vogelhutten.

Ben zelf altijd veel op verkenning geweest en nog steeds, wandelend wel te verstaan omdat ik geen auto heb.

In de beekjes hier in de buurt kun je wel mooie soorten als ijsvogel, waterspreeuw en grote gele kwik vinden. De Geul is het meest bekende stroompje wat dat betreft.

Duurt vaak lang voordat je wat vindt en daarna kun je het beste daar met bv. een camouflagenet gaan zitten.

Kijk naar plekken waar vogels vaak zitten, meestal komen ze hier ook wel altijd weer naar terug. Voor de rest is het ook wel handig om af en toe eens op waarneming.nl te kijken.

Succes ermee en de groeten, Jurgen.
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
Timotheus25


Gender: Male
Age: 28
Joined: 30 Jul 2017
Posts: 5
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Nov 2017, 18:05    Post subject:
Jurgen Maassen wrote:
Ik woon zelf in Vaals en ook hier in de omgeving is er niks qua vogelhutten.

Ben zelf altijd veel op verkenning geweest en nog steeds, wandelend wel te verstaan omdat ik geen auto heb.

In de beekjes hier in de buurt kun je wel mooie soorten als ijsvogel, waterspreeuw en grote gele kwik vinden. De Geul is het meest bekende stroompje wat dat betreft.

Duurt vaak lang voordat je wat vindt en daarna kun je het beste daar met bv. een camouflagenet gaan zitten.

Kijk naar plekken waar vogels vaak zitten, meestal komen ze hier ook wel altijd weer naar terug. Voor de rest is het ook wel handig om af en toe eens op waarneming.nl te kijken.

Succes ermee en de groeten, Jurgen.


Ik heb ook geen auto, dus hetzelfde eigenlijk. Ik heb uw foto's van de ijsvogel gezien, mooie foto's! Een droom voor mij om deze ooit te spotten, en te fotograferen. Ik ga toch maar eens de vogelkijkhutten bezoeken die er zijn, om te kijken of ik hier foto's kan maken om te oefenen Smile
_________________
Canon EOS 70D, Sigma 150-600mm Contemporary
Back to top
Reply with quote
 
Arnou


Gender: Male
Age: 73
Joined: 20 Feb 2011
Posts: 4
Location: Heerlen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Nov 2017, 0:09    Post subject:
Rinus van der Reest schreef:

Hier rest alleen de hulp van een (ijzer-)zaagje en een onbewaakt ogenblik.
Als iedereen dit gaat doen blijft er niets meer van de vogelkijkhut over.

Maar Timotheus25, over welke hut heb je het die 2 km van je huis af ligt?

groet A.Stevens
Back to top
Reply with quote
 
Timotheus25


Gender: Male
Age: 28
Joined: 30 Jul 2017
Posts: 5
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Nov 2017, 11:06    Post subject:
Arnou wrote:
Rinus van der Reest schreef:

Hier rest alleen de hulp van een (ijzer-)zaagje en een onbewaakt ogenblik.
Als iedereen dit gaat doen blijft er niets meer van de vogelkijkhut over.

Maar Timotheus25, over welke hut heb je het die 2 km van je huis af ligt?

groet A.Stevens


De vogelkijihut in Schinveld, bij de rode beek. Ik ga toch binnenkort met een rijstzak daarnaartoe. Ik heb gezien dat er veel vogels gespot worden, veel verschillende soorten. Dus als ik wat aanpassingen maak, zoals een rijstzak meenemen in plaats van een statief, dan zal dat wel lukken.
_________________
Canon EOS 70D, Sigma 150-600mm Contemporary
Back to top
Reply with quote
 
Victor Moura


Gender: Male
Age: 44
Joined: 29 Oct 2009
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Dec 2017, 15:21    Post subject: vogel kijken in Limburg
Zoals aangegeven ben je flink in het nadeel als je in Zuid-Limburg vogels wilt spotten, hoewel er best wat te fotograferen is.

Locaties:
Rondom het stuwmeer van Kerkrade bijv. (ijsvogels, eenden, ganzen, reigers, boomvalk etc.).
Langs de maas (Itteren en Bunde), wederom watervogels.
In het Heuvelland (Kunderberg, Eys, Gulpen eo.), grauwe klauwier, rode wouw, havik, buizerd, Grasmussen, Geelgors, putter, kneu etc.

Advies; houd waarneming.nl een beetje in de gaten en je hebt snel door wat er in de buurt te zien is, echter allen zonder hut, dus zelf lopen!
Wil je vanuit een hut fotograferen dan kan je goed terecht in Bree (Belgie) bij de Mariehof-De Luysen zijn goede vogelhutten gebouwd (3st). gegarandeerd IJsvogel, div. eenden, Roerdomp, soms Visarend ed. Je moet er natuurlijk wel kunnen komen.

met groet,

Victor
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum