Posted: Thu 03 Aug 2006, 12:32 Post subject: Kleurinstelling D 200?
Hoi allemaal,
Omdat het inbrekersgilde mijn fotoapparatuur heeft gestolen moest ik op zoek gaan naar een nieuwe body. Het is de Nikon D200 geworden. Sinds zaterdag jl. ben ik de trotse eigenaar van deze mooie body.
Maar nu komt mijn vraag, of liever gezegd mijn probleem. De mogelijkheden voor de diverse instelmogelijkheden maken mij gek. De standaard (af fabriek instellingen) vind ik te soft en een tikkeltje rose/rood. Lichter zetten(+3) geeft al een beter beeld, maar heb geen idee welke instellingen de kwaliteit van de foto aantasten.
Wie kan mij zeggen welke instellingen de juiste weergave geven van de natuurlijke kleuren.
Groetjes John _________________ Canon 7d m11, Canon 1Dx, Canon 500 F4Ltype ll, Canon 1.4 X ll+ 2 X TC. Canon 17-40 F4 L, Canon 100-400 type ll
Gender: Male Age: 58 Joined: 08 Nov 2005 Posts: 6 Location: Voorthuizen
Posted: Sat 07 Oct 2006, 1:04 Post subject:
In het menu kunt u de beeldinstellingen wijzigen en daar kunt u ook voor de optie ''eigen" kiezen. De tint is ook instelbaar van -3 tot + 3. Ik zou deze dan op +1 of +2 zetten, dan worden de foto's wat harder van tint. dus wat blauwer, roder of groener. Ook is de verzadiging bij te stellen van -3 tot +3. Als deze dingen zijn instelbaar. Ook kunt u de Kleurweergave instellen SRGB of Adobe RBG. SRGB heeft iets meer kleurverzadiging dan Adobe RGB. Dus dat kunt u ook instellen.
In de natuur is het aan te raden om SRGB te gebruiken en voor portretten of gebouwen Adobe RGB. Het voordeel van Adobe RGB is dat u
de foto's naderhand gemakkelijker kunt bewerken, het is immers gemakkelijker een kleurverzadiging toe te voegen dan het weg te halen.
Succes met het instellen !
Groeten van een Nikon Liefhebber ! _________________ Nikon D200- Nikkor AF-S ED G VR 18-200 mm, Tamron AF-S 70-300 (macro), Sigma APO 170-500 mm, Sigma APO teleconverter 2x.
Wat ik geleerd heb op de fotoclub en uit boeken is dat adobe rgb meer kleurruimte heeft als de sRGb. D e afdrukcentrales werken vaak met de kleurruimte van s Rgb. Ik zelf druk mijn betere foto's af in adobe rgb en heb ook die instelling in mijn D 200 staan.Mvg. Martine
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 248 Location: Amsterdam
Posted: Sun 08 Oct 2006, 23:25 Post subject:
Bram66 zei:
Quote:
Kleurweergave instellen SRGB of Adobe RBG. SRGB heeft iets meer kleurverzadiging dan Adobe RGB
Bij de D70, ik neem aan ook de D200 kan je ook nog kiezn tussen sRGB (I) en sRGB(III) wat maakt dat dan uit? Ik had/heb hem op sRGB (III) staan momenteel. _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum