Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Ervaringen / advies Sony RX10 IV ?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
photohank


Gender: Male

Joined: 22 Feb 2018
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 Feb 2018, 11:56    Post subject: Ervaringen / advies Sony RX10 IV ?
Overweeg een SONY RX10 IV te kopen.
Doel is 2-ledig:

1- Gebruik als universele camera voor mezelf tijdens uitstapjes / vakanties, etc. met nadruk op natuur (landschap tot wildlife, video).

Ik ben zelf altijd serieus geinteresseerd geweest in fotografie in het algemeen, maar ben nog wel een amateur / beginnend hobbyist als het gaat om natuurfotografie => mogelijk raak ik wel besmet en wordt het serieuzer...

2 - Gebruik als 2e camera voor m'n vrouw om "altijd" bij de hand te hebben i.p.v. de zware rugzak met spiegelreflex spullen (CANON D7 Mark II, SIGMA 150-600 F5.0 - 6.3, CANON EF 300 mm F4.0, etc.)

Zij is reeds een serieuze natuurfotograaf hobbyist en maakt prachtige foto's met genoemde setup.

Voor mezelf ben ik voor doelstelling 1 overtuigd van de kwaliteit en bruikbaarheid van de SONY RX10 IV.

Voor doelstelling 2 ben ik op zoek naar ervaringen / advies van serieuze natuurfotografen / hobbyisten over de kwaliteit van de SONY RX10 IV in relatie tot een spiegelreflex-setup zoals hierboven genoemd.

(op langere termijn overweegt m'n vrouw overigens wel een overstap naar een systeem camera setup)

Benieuwd naar jullie reacties.
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 285
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 24 Feb 2018, 18:17    Post subject: nog weinig ervaring met Sony RX10 Mark 4
Ik heb de Sony RX10 Mark 4 een maand geleden gekocht en heb wat ervaring opgedaan. ben een paar weken uit de running geweest en / of druk en heb dus nog niet veel kunnen doen. de knoppen werken wat verschillend en ik ontdek wat meer mogelijkheden. volgende week of iets later doe ik ven een cursus. de mogelijkheden lijken bijzonder groot.
in ieder geval is de camera zeer handzaam. 1 van de foto's die i met deze camera heb genomen staat in de database.
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=470081

succes! groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Feb 2018, 19:39    Post subject:
Misschien een stapje naast je vraag:
Zelf heb ik een week de Fuji T-X2 met 100-400mm en 1.4x in bezit gehad.
De camera is top.
De standaardlens idem.

Waar ik alles voor kocht: vogels.
En dat was juist wat teleurstellend.
Veel gemakken door minder gewicht maar de scherpte is toch niet als de Canon 500mm F/4.0
Vandaar dat ik alles weer heb teruggegeven.

1. Ik kan dus begrijpen dat de overstap wordt gemaakt naar de systeemcamera.
2. De vraag is dan natuurlijk welke.
3. Mij gaat voorlopig niets boven de prime-lenzen met spiegelreflex.

Groet,
Kees
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 34

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Feb 2018, 9:37    Post subject:
Reactie op Kees:
Ik denk dat je een top-prime van dat caliber niet tegenover de Fuji 100-400 zoom mag zetten. Prijs is ook meer dan het dubbele.
Feit is natuurlijk dat je voor vogelfotografie geen betere optiek kunt hebben dan een dergelijke lichtsterke prime, daar kan eigenlijk niks tegenop.
Maar het is vooral omvang en gewicht wat voor velen reden is over te stappen naar mirrorless. Eventueel ten koste van een beetje kwaliteits verlies of beperking in functionaliteit zoals iso.
Overigens ben met je mirroless niet eens zoveel compacter en lichter af zolang je nog steeds dezelfde sensorgrootte blijft gebruiken. Als Fuji (aps-c) ooit met een 500 prime zou komen zal het waarschijnlijk nagenoeg eenzelfde bakbeest zijn als jouw canon prime (alleen de camera zelf is dan natuurlijk wel kleiner).
Reden waarom veel overstappers kiezen voor het Panasonic/Olympus M4/3 systeem omdat dan behalve de camera ook de lenzen aanzienlijk kleiner en lichter zijn.
Back to top
Reply with quote
 
photohank


Gender: Male

Joined: 22 Feb 2018
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Feb 2018, 20:29    Post subject:
Inmiddels de keuze gemaakt die - na een lange studie / overweging -anders is uitgepakt dan oorspronkelijk gedacht:
CANON EOS 6D Mark II

Uiteindelijk gekozen voor de meest praktische / flexibibele optie. Aangezien we inmiddels een heel arsenaal aan goeie lenzen hebben en dit toch een niet te onderschatten aspect van een goeie setup is, hebben we gekozen voor een 2e DSLR body. Bewust nu een full-frame naast de 7D Mark II.

Groet en bedankt voor jullie reacties Smile
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 34

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Feb 2018, 21:21    Post subject:
Tja... da's inderdaad heel andere koffie.
En misschien komt die (sony) camera "voor erbij" er ook nog wel een keer.
Back to top
Reply with quote
 
photohank


Gender: Male

Joined: 22 Feb 2018
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Feb 2018, 18:20    Post subject:
Ooit wellicht; budget is nu eerst op... Smile
En bovendien kan ik hiermee de komende tijd ruim uit de voeten.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum