Quote: |
Ga eerst aanschaffen de canon eosd30 |
Hendrik wrote: |
Ook ik heb een FZ20 en een eos 350d. Een FZ20 of 30 is misschien even leuk en heeft zelfs enkele voordelen,
Enkele voordelen Lumix 1 voordeliger 2 erg lichtsterk 3 compacter 4 de belangrijkste, IS Voordelen weer de grond ingetrapt 1, als je een 2e hands dslr koopt met lens dan valt die prijs ook wel mee. De genoemde 300mm is goedkoop. Restwaarde van dslr is groter, wil je een andere lens kan je altijd je oude verkopen. 2 dit voordeel wordt meteen weer teniet gedaan doordat fotograveren op iso 200 al niet meer om aan te zien is vanwege de hoeveelheid ruis 3 tsjah, voor de kids misschien maar geef mij maar wat meer camera 4 erg handig. zelfs op langere sluitertijden scherpe foto´s. MAAR, als je je DSLR op iso 400 zet dan zijn weer kortere sluitertijden mogelijk. Echte nadelen Lumix 1 traag opstarten, eerst aan en dan ook nog wachten totdat die leica is uitgeschoven, o ja, als je 12x hebt ingezoomd en hij gaat in standby of je zet hem even uit dan begint hij weer vrolijk bij 1xzoom. En reken maar dat als je weer bij 12x zit je vogel gevlogen is. 2 donker partijen kun je vergeten, erg veel ruis 3 iso 200 en hoger kun je vergeten, erg veel ruis 4 een verschrikkelijk hopeloze zoeker. Donker en klein, met converter amper te zien of je onderwerp scherp is ja of nee. Scherpstellen via beeldscherm gaat niet altijd. Tenminste niet bij mij, altijd die hinderlijk zon buiten in je scherm. Autofocus is leuk maar niet realistisch bij gebruik van teleconverter. Zelfs zonder converter niet altijd. 5 Geen lens wissel 6 Teleconverters geven matige beeldkwaliteit. Je kan de originele pannasonic nemen maar die is zo duur dat je dan net zo goed een 2e hands sigma 400mm kan kopen die uiteraard 10x beter in kwaliteit is. 7 croppen is vanwege ruis amper te doen 8 vergeleken met de eos 350d erg onzuinig met batterijen 9 bij f2,8 slechts sluiter tot 1-1000e. Vliegende vogels in heldere hemel op iso 80 wil dan niet lukken. voordat je dan eventueel je diafragme hebt veranderd als dat uberhaupt wenselijk is..... 10 geen snelle ingreep in sluitertijd of diafragma. Altijd op exposure moeten drukken om vervolgens met erg kleine knopje de tijd in te stellen. Als je dan de ontspanknop half hebt ingedrukt moet je WEER op exposure drukken om te kunnen corrigeren! 11 moet ik wel verder gaan vraag ik me af...... ! |
ToXiQ wrote: |
Hoi Hendrik, Ik vind het jammer dat er gevraagd wordt omtrent de FZ30 en jij juist alle slechte eigenschappen van de FZ20 opnoemd welke juist zijn verbeterd met de FZ30. Ik ben blij dat ares een canon koopt en ik ben nog blijer dat ik hem niet meer heb! |
Om niet voor toekomstige lezers een verkeerd beeld te schetsen van de FZ30 mijn opmerkingen. Mijn FZ30 schuift niet in of uit bij het aanzetten! Starttijd minder dan 0.9 seconden Geen lenswissel is volgens mij juist een plus punt. Geen 10+ Kilo meer te hoeven meezeulen ![]() |
Hoezo hopeloze zoeker, de FZ30 heeft er 1 van de betere (ieder zijn eigen mening) in zitten op dit moment (OVP) |
Teleconverters matig?? Wel eens van goede en goedkope TC's gehoort? Tcon 1.7 van olympus of de Nikon (iets duurder) TC-E17ED? Dit wordt netjes opgeschroefd met 55mm draad. |
Macro voorzet lenzen, kijk eens bij Leica de elpro2, Nikon T4,5,6 of de minolta NR2 bijvoorbeeld |
Onzuinig met batterijen? Ik schiet rond de 400 foto's en heb altijd 1 reserve batterij bij me (extra kosten 9 euro ![]() ![]() |
Iedereen kijkt naar een camera zoals die zelf wil. De FZ30 schiet op 8MP op 420 mm op 5MP (optical zoom) 595mm en op 3MP 665mm niet digitaal maar optical. |
Met de betere converter (1.45) en de 400mm van Canon wordt dit ook maar 928MM en de FZ30 wordt dit respectievelijk: 714, 829 en 1130 mm |
Je hebt vlgens mij namelijk altijd te kort aan MM in lenzen. Geen 1 lens heeft reikwijdte genoeg voor vogel fotograven. Wat betreft de sluitertijden. Tja misschien beter kijken naar de FZ5 van pana. Die lijkt onverslaanbaar te zijn wordt althans door dpreview gezegt! Maar is bij lange na niet zo slecht als jij dat aanhaalt! |
Het grote ruis achtervolgingsverhaal van panasonic wordt erg overtrokken. Wel eens ruis op een foto welke is afgedrukt op een A4 gezien? Ik nog niet.... Deze ruis valt onder de noemer pixel peeping op je scherm! En inderdaad daar zou die zichtbaar kunnen zijn! |
De FZ30 is volledig handmatig in te stellen. Zoomen kan alleen maar handmatig zoals dit bij een DSLR ook gebeurt. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik denk dat de intentie van mijn verhaal wel overkomt ![]() |
Ik ben niet van voornemens om welke DSLR merk de grond in te trappen zoals hieronder ff wordt aangehaald ![]() ![]() |
Dat een beetje Canon uitrusting over de 5000 euro uitkomt en dit panasonic verhaal niet de 1000 euro haalt? |
Iedereen koopt naar de waarde die zijn of haar portemonee kan dragen. |
Je verhaal Hendrik, schrikt juist nieuwe mensen af om hier ook maar iets te laten zien van (netjes vertaald) mindere(waardige) fototoestellen. En ik nu juist denken dat hobby fotograven verbroederen door juist informatie te delen ipv stempels te plaatsen. |
Starttijd blijft traag en in die 0,9 sec heb je geen 12x zoom zoals aangegeven. |
Doch volstrekt waardeloos in vergelijking met een echte DSLR. Ik heb het niet over canon (of welk merk dan ook) compact camera’s natuurlijk. Er gaat gewoon een wereld voor je open als je door een DSLR zoeker kijkt. Scherpstelen wordt zo veel gemakkelijker. |
Als mijn maat halverwege de 2e zit met de FZ30 zit ik nog op 3 kwart vol met mijn eos 350d. Misschien niet 100% eerlijk omdat ik manual focus herinner ik mij opeens, en dat scheelt veel. Display zuipt wel gigantisch op zo’n FZ en kijken door de zoeker is geen optie… Als je de natuur in bent dan is het aantal foto’s op een accu lading niet alleen belangrijk. Tijdens het wachten staat je camera stand-by. Al kun je1000 foto’s op een lading schieten, met 10min stand-by heb je er niks aan. Ik denk ook dat op dat vlak de FZ’ten het laten afweten. € 9,- voor een accu? Waar haal je die? Koop ik er 2 bij voor mijn eigen FZ20! Serieus! |
Marcel van der Tol wrote: |
Beste Walter,
Als neutrale toeschouwer, ik digiscoop namelijk, ben ik nu wel razendbenieuwd naar de resultaten die je met jouw camera hebt bereikt. Ik neem aan dat je niet tot de categorie slechte fotograaf met een goede camera behoort, dus kom op met die plaatjes! Marcel |