Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


"nieuwe" apparatuur kopen, maar welke? Canon vs. P
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 May 2018, 14:01    Post subject: "nieuwe" apparatuur kopen, maar welke? Canon vs. P
Dag allen,

ik zou graag "nieuwe" apparatuur aan willen schaffen en nu ben ik benieuwd naar jullie meningen, tips en ervaringen. Het zit zo:
Momenteel fotografeer ik met een Canon 650D en een Canon 300mm F:4 L. Ik doe dit naar redelijke tevredenheid, maar ik wil gaan upgraden. Ik merk dat mijn combinatie soms toch tekort schiet voor een echt mooie foto. (In vergelijking met foto's op het forum bv. Very Happy ).

Nu heb ik lang en hard nagedacht en er zijn eigenlijk twee opties. Ik wil geen fullframe camera, omdat ik de cropfactor eigenlijk wel prettig vind. Mijn budget is zo'n 2500-3000 euro.

Optie 1: (tweedehands) Canon 7D mkii in combinatie met sigma 150-600 sport.
Voordelen: snelheid 20 fps, cropfactor van 1.6 waardoor ruim voldoende mm's, redelijk betaalbare combinatie (zeker tweedehands), prima specificaties en een bewezen combinatie. Tevens kan ik dan mijn huidige objectieven blijven gebruiken.
Nadelen: zwaar om mee rond te lopen.

Optie 2: Panasonic Lumix DC-G9 in combinatie met Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4.0-6.3.
Voordelen: relatief lichte combinatie, erg snel, cropfactor van 2, waardoor meer dan voldoende mm's. Goed betaalbare combinatie (ook nieuw). Prima specificaties.
Nadelen: Wellicht een minder bewezen combinatie voor vogel- en wildlife fotografie. Huidige objectieven worden onbruikbaar.

Momenteel neig ik meer naar optie 2, maar tot voor kort neigde ik meer naar optie 1. Ik ben zelf dus ambivalent en hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen naar een geschikte combinatie om mijn hobby een nieuwe boost te geven. Ik ben niet erg merkvast, dus een derde alternatief van een ander merk sta ik ook voor open (nikon, sony e.d.).

Hoor graag van jullie en alvast bedankt Smile !
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 May 2018, 15:46    Post subject:
Hallo Joop,

Ik kan alleen maar mijn ervaring delen met de Panasonic 100-400. Een prima lens voor de vogelfotografie. Geen moment spijt van gehad. Ook goed scherp op de uiterste stand waar veel zooms het laten liggen. Onder de kilo en spatwaterdicht. Mijn Olympus 150 mm - F2.0 die ik combineerde met een 2x teleconverter heb ik sindsdien niet meer gebruikt. Overigens nog wel een goed lensje voor reportages. Dit jaar vervang ik mijn oude body voor de Olympus E-M1 Mark II. Ik schakel niet over op de Panasonic Lumix omdat ik de Olympus gewend ben. Beide stabilisaties werken prima samen. In Lesbos haarscherp een dwerguil uit de hand gefotografeerd met 1/6 seconde. Daar hadden de andere fotograven niet van terug;-)

Succes met je afweging.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 May 2018, 21:20    Post subject:
Dag Joop,

Bekijk de foto's van Cor en zijn advies lijkt me een zeer passend advies.

#Cor, compliment voor wat je laat zien!

Groet,
Kees
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 May 2018, 19:40    Post subject:
Dank Cor en Kees, voor jullie antwoord.

@Cor, is de lens van 100-400mm ook voldoende voor de vogels die wat verder weg zitten? Ik las dat de lens door de cropfactor de eigenschappen heeft van een 200-800mm op een FF, maar is dit ook duidelijk te merken? M.a.w. kom je regelmatig mm’s tekort of eigenlijk nauwelijks? Ik heb even je foto’s bekeken en die spreken eigenlijk voor zich qua kleur en scherpte, wat een prachtige foto’s Very Happy !
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 May 2018, 20:22    Post subject:
Joop,

Natuurlijk is het sensoroppervlak maar ruim een kwart van de FF. Bij mindere lichtomstandigheden zal een FF beduidend beter presteren, zeker qua zichtbaarheid ruis. Ik ben een 'mooi weer fotograaf' dus ik ga meestal niet verder dan 1600 ISO. Als toch wat ruis zichtbaar is dan is dit softwarematig te verwijderen zonder al teveel kwaliteit verlies. De Mark II heeft 20 MP dus dat is ruim voldoende als je niet teveel cropt.

De lens presteert boven verwachting. Leica werkt met Panasonic samen en dat maakt het verschil. Om niet teveel te croppen gebruik ik meestal de uiterste stand 400 mm en dat is inderdaad 800 mm. FF. De lens schuift uit dus daar hou ik rekening mee als ik in een hut, tent of onder de boerka zit. De kleine vogels probeer ik op 10 meter te benaderen. Bij grotere vogels mag het naar de 30 meter gaan. Een goed voorbeeld is de slangenarend die ik onlangs heb geplaatst. Die vloog denk ik op 50-60 meter. Zoals je ziet is de scherpte en het scheidend vermogen nog steeds voldoende.

Voor mij is deze combi uitermate geschikt voor de vogelfotografie. Ik kan een hele dag zonder statief de natuur in zonder pijn aan nek en armen. Ik kan in een oogwenk stilstaan, me langzaam verbergen of gaan liggen. Dat heeft me al veel kansen opgeleverd omdat de vogel(s) me niet meteen als bedreigend beschouwen. Dit werkt vooral goed als er wat koeien, schapen of paarden/ezels in de buurt zijn.

Ik ben de laatste die deze combi ga promoten. Ik kan alleen maar zeggen wat ik zelf ervaar. Eenieder heeft zijn of haar eigen manier van fotograferen. Op Lesbos zie ik veel mensen naast hun grote statieven gezellig bij elkaar staan en de laatste nieuwtjes uitwisselen. En daar is niets mis mee.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 May 2018, 21:44    Post subject:
Naast mijn Nikon camera’s en lenzen, gebruik ik de Leica 100-400mm ook en ben er zeer tevreden over. Hij weegt niet veel en je maakt er scherpe foto’s mee. Daarnaast is hij nog redelijk betaalbaar. Als camera gebruik ik de Olympus OM-D E1 mark II. De 300mm F4 en 1.4 tc van Olympus gebruik ik ook, deze is wel duurder, maar een klasse beter. Voordeel van deze combi is dat je er ook mooie macro opnamen mee kan maken. Bij Olympus stellen je nu in de gelegenheid om een set uit te proberen, ik zou daar zeker gebruik van maken. Het fotograferen met een systeemcamera is toch anders dan met een spiegel reflex. Voor voorbeeld foto’s moet je maar eens kijken naar de site van Alexander Koenders. Veel succes met je keuze. groet, Harry
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 8:40    Post subject:
Over een half jaar tot een jaar wil ik ook overstappen op een andere combi. Ik zit met ongeveer dezelfde twee opties in mijn hoofd, dus een nuttige discussie! Ik dacht meer aan:

1. Nikon D500 + Sigma 150-600 sports
2. Olympus OM-D E-M1 Mark II + Panasonic 100-400 mm
(of vergelijkbare systeemcamera-sets)

Cor, je zegt dat fotograferen bij ISO1600 nog goed gaat. Is dat eigenlijk over de grens wat betreft ruis, of zijn de beelden dan nog van prima kwaliteit?

En hoe zit het met de snelheid en precisie van de autofocus met een dergelijke combi. Een van mijn grootste frustraties met mijn huidige Canon 700D + Tamron 150-600 mm is de extreem trage en slechte autofocus. Vliegbeelden zijn bijna niet te doen. Ik weet dat dit met de Nikon D500 veel beter zal gaan. Maar hoe met de Olympus? Frame rate en aantal focuspunten zijn indrukwekkend, maar hoe zijn de prestaties in de praktijk?
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 8:52    Post subject:
Hier nog wat nuttige websites:

http://cameradecision.com/compare/Panasonic-Lumix-DC-G9-vs-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II

https://mirrorlesscomparison.com/panasonic-vs-olympus/g9-vs-em1-mark-ii/

En vergelijking van DxO Sensor Scores:

Olympus E-M1 II
DxO Overall Score 80
DxO Color Depth 23.7
DxO Dynamic Range 12.8
DxO Low Light ISO 1312

Nikon D500
DxO Overall Score 83
DxO Color Depth 24.0
DxO Dynamic Range 14.0
DxO Low Light ISO 1324

Canon 7D II
DxO Overall Score 70
DxO Color Depth 22.4
DxO Dynamic Range 11.8
DxO Low Light ISO 1082

Sensor van de Olympus presteert sterk vergelijkbaar met de D500. Alleen het dynamisch bereik van de D500 is groter (het gebied tussen licht en donker dat nog goed doortekend kan worden weergegeven). De 7D mark II heeft zijn voordelen, maar is qua sensor beduidend minder dan zijn rivalen.

De Lumix is nog niet getest door DxO.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 10:22    Post subject:
Vincent,

Ik gebruik nu nog de Olympus OM-D E-M1. Volgens de testen en reviews presteert de Mark II beter bij hogere ISO dan zijn voorganger. Bij goede lichtomstandigheden is ISO 1600 prima te gebruiken. Dan is alleen in de donkere delen van de foto wat ruis zichtbaar. Ik maak gebruik van Dfine 2 van de Nik Collection van Google. Daarmee is de ruis goed te verwijderen.

Door de P-stand te gebruiken blijf ik baas over de camera. De ISO stel ik in op basis van de lichtomstandigheden. Veel licht: van low, 200, 320 tot 640 en bij weinig licht van 800, 1000, 1250 tot 1600. Binnen die marges stel ik het diafragma in om aan een bepaalde sluitertijd te komen. Bij 400 mm is dat meestal de grootste opening F6.3 en bij meer licht F7.1. Bij minder millimeters is er meer ruimte.

Ik ben benieuwt of de Mark II gebruikers een hogere ISO gebruiken.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 12:10    Post subject:
Aha, ik zie dat de mark I en mark II ook flink verschillen in testresultaten voor Low Light ISO inderdaad:

DxO Low Light ISO
mark I: 757
mark II: 1312
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 15:43    Post subject:
Beide camera’s ( Nikon D500 en Olympus OM-D E1 mark II) gebruik ik. Qua ruis zie ik niet veel verschil, ook op hoge ISO niet. Bij de Olympus moet je bij hoge ISO waarden wel iets overbelichten. Met ISO 6400 maak ik nog goede foto’s. Kijk maar eens op facebook bij Olympus fotograven Nederland. Hoge ISO waarden hoef je niet vaak te gebruiken. Met de E1 mark II kun je lage sluitertijden gebruiken, zeker in combinatie met de 300mm F4 lens, probeer maar eens uit.
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 16:03    Post subject:
@Cor: Ik realiseer mij terdege dat het sensoroppervlak veel kleiner is dan bij een FF-camera. Ik maak mij wat dat betreft ook geen illusies. Toch kies ik bewust voor een camera met cropfactor. Mijn huidige set is absoluut geen wonder bij weinig licht, dus wat dat betreft zal ik er altijd op vooruit gaan. Ik ben al aangenaam verrast dat kleine vogels al goed te fotograferen zijn vanaf 10 meter en dat voor grotere vogels een maximum afstand van 30 meter hanteerbaar is. Ook in dat opzicht ga ik er flink op vooruit. De foto van de slangenarend is inderdaad een prima opname op 50-60 meter.
Ik vind het ook heerlijk om gewoon rond te lopen en te zien wat ik tegenkom. Natuurlijk zit ik ook wel eens in een hut, maar de vogels zitten vaak zo dichtbij, dat ik ze dan met de huidige set ook prima kan fotograferen. Ik merk vooral dat ik op het moment beperkt ben in de vrije natuur. .

@H. van Emden: Ik heb mij eigenlijk nog helemaal niet verdiept in Olympus camera's Embarassed . Als ik de scores bekijk die Vincent aanhaalt, dan is dat ook nog wel de moeite waard. Camera is zo te zien een 300 euro duurder, dat is wel te overzien. Fijn ook dat men bij Olympus de klant in de gelegenheid stelt om de camera's uit te proberen. Ik heb even de site van Alexander Koender bekeken, en wat een prachtige foto's! Bedankt voor de tip. Weet jij toevallig welke camera en objectieven hij gebruikt?
Is de stabilisatie van camera en objectief daadwerkelijk zo goed dat je bij lage sluitertijden toch scherpe foto's uit de hand kunt schieten?

@Vincent: leuk dat jij in hetzelfde schuitje zit en fijn dat je in deze discussie mengt! Ik heb ook nog niet gekeken naar de D500, maar als ik dat zo zie is dat een betere vergelijking dan de 7Dii. Ik schrik eigenlijk een beetje van laatstgenoemde score. Hij wordt veelal geprezen vanwege zijn snelheid en 65 autofocuspunten, maar dat de sensor achterblijft heb ik nog niet zo nadrukkelijk gelezen.
Nadeel van de D500 is dat hij toch een 500-600 euro duurder is. Dat is een flinke deuk in het budget.
Ik zal beide links straks even rustig bekijken. Ben benieuwd naar die vergelijking.
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR


Last edited by Joop1988 on Fri 01 Jun 2018, 21:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jun 2018, 19:13    Post subject:
ik zou me over die sensor niet zoveel zorgen maken. 7D markII is gewoon een hele goede camera! Het hele DXO gebeuren zou ik me weinig van aantrekken. Bekijk gewoon veel foto's online welke zijn gemaakt met je gewenste combinatie en baseer daar je keuze op. Bijv. de DXO low light iso is 1082 bij de 7D mark II, leuk getal maar zegt niet heel veel. deze foto is bijv. gemaakt met iso 8000 : https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=469830 . De kwaliteit van de foto zal veel meer afhangen van de fotograaf dan van een dxo getal
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 34

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 0:09    Post subject:
Een samenwerkende dubbele stabilisatie van zowel lens als camera geeft weliswaar een prettig en rustig zoekerbeeld maar aan de eventueel te verkrijgen lage sluitertijd heb je niks bij fotografie van de kleine onrustige vogelsoorten.
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 7:30    Post subject:
@ Joop: Alexander Koenders gebruikt veel de combi E1 mark II met de 300mm F4 len en 1.4 teleconvertor. Daarnaast gebruikt hij veel de 12-100mm van Olympus. Ik gebruik deze combi ook en meer heb je niet nodig. Je kan er alles mee fotograferen, ook macro!
Koenders geeft ook cursussen over het gebruik. Mocht je willen overstappen dan zou ik je willen aanraden om dit te doen. Het fotograferen met een systeemcamera is anders dan met een spegelreflex camera. De Olympuscamera heeft veel meer mogelijkheden dan een refelxcamera van Nikon of Canon. Je staat echt versteld wat je met een dergelijke camera allemaal kan doen. Inmiddels gebruik ik mijn Nikon camera’s en lenzen amper meer. Overweeg dan ook om alles weg te doen.
Als laatste, een statief heb je ook niet nodig😃 je kan alles uit de hand fotograferen, ook bij lage sluitertijden! succes met je zoektocht, groet, Harry.
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 8:10    Post subject:
Quote:
Ik merk dat mijn combinatie soms toch tekort schiet voor een echt mooie foto. (In vergelijking met foto's op het forum bv. Very Happy ).


Wat bedoel je met een echt mooie foto? Zitten de vogels te ver weg als je met 300mm fotografeert?

Quote:
Momenteel fotografeer ik met een Canon 650D en een Canon 300mm F:4 L. Ik doe dit naar redelijke tevredenheid, maar ik wil gaan upgraden.


Je zou een 1.4x teleconverter kunnen aanschaffen.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 9:22    Post subject:
@ Johannes: goed om ook positieve berichten te lezen uit kamp 7Dii

@ Fred: dat klopt, maar hebben niet alle camera's het lastig bij een weinig licht i.c.m. kleine onrustige vogels? FF mogelijk daargelaten.

@ van Emden: Bedankt voor de tips, ik neem deze zeker mee in overweging. Mocht het de systeemcamera worden, dan is zo'n cursus inderdaad van meerwaarde.

@ Adri: Afstand is inderdaad een factor, maar de huidige 650d heeft ook maar 9 autofocuspunten en maximaal 5 fps. Ik merk ook dat ik de ISO maar heel beperkt kan verhogen, zonder wazige foto's te produceren. Voor mijn gevoel mis ik daardoor toch behoorlijk wat mooie momenten en foto's.
Ik heb wel getwijfeld om een teleconverter of de sigma 150-600 voor deze camera aan te schaffen, maar ik heb het budget voor een upgrade. Als ik nu spullen koop voor de canon en over een jaar (of misschien twee jaar) alsnog een switch maak naar een niet canon of een systeemcamera, is dat eigenlijk zonde van het geld. Als het toch de 7Dii wordt, kan ik alles natuurlijk gewoon doorgebruiken.
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 14:41    Post subject:
Ook ik gebruik sinds een tijdje de Panasonic G9 in combinatie met de Leica Vario 100 400 en dit bevalt me meer dan goed. De lens is prima snel en scherp en het grote voordeel is de compactheid en het geringe gewicht in vergelijking met de grote jongens. Verder gebruik ik 'm ook veel bij struinwandelingen en dan is het erg fijn dat je er goed uit de hand mee kunt werken icm de dubbele stabliser. Bijkomend voordeel: je maakt er prima macro-opnamen mee van vlinders, libellen ed.

groet
Krijn
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 15:57    Post subject:
Krijn Dijkema wrote:
Ook ik gebruik sinds een tijdje de Panasonic G9 in combinatie met de Leica Vario 100 400 en dit bevalt me meer dan goed. De lens is prima snel en scherp en het grote voordeel is de compactheid en het geringe gewicht in vergelijking met de grote jongens. Verder gebruik ik 'm ook veel bij struinwandelingen en dan is het erg fijn dat je er goed uit de hand mee kunt werken icm de dubbele stabliser. Bijkomend voordeel: je maakt er prima macro-opnamen mee van vlinders, libellen ed.

groet
Krijn


Ik zie in jouw onderschrift dat je ook gebruik maakt van de 7d mkii met de sigma 150-600. Jij kunt ze dus perfect vergelijken Very Happy ? Als je één van beide zou moeten kiezen voor de vogelfotografie, welke zou dat dan zijn? M.a.w. welke van de twee zou je mij aanraden?
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 16:39    Post subject:
Ai..was ik vergeten mijn profiel bij te werken. Heb ik inmiddels gedaan. De 7D mark II en de sigma 150 600 ( ik had de C versie) heb ik niet meer maar het werkt gewoon anders. Kwalitatief prima set, maar ik wilde vooral lichter materiaal en geen consessies aan snelheid en scherpte doen. Ik ben erg blij met de overstap omdat de nieuwe combi aan alle eisen voldoet. Bovendien bevat de G9 heel veel extra fotografische mogelijkheden ( waaronder 6K photomode, kantelscherm (handig voor lage standpunten) en is fluisterstil wat zeker bij hutfotografie vaak van pas komt.

groet
Krijn
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 34

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 17:06    Post subject:
Interessant en nuttig dat Krijn ervaring heeft met beide systemen waar het Joop in deze thread om te doen is. Dat een systeemcamera-set lichter en compacter is dan spiegel speelt volgens mij voor Joop nauwelijks een rol en dat je met een systeemcamera volledig stil kunt schieten is zeker een voordeel.
Ik ben vooral benieuwd zijn naar Krijn z'n ervaringen met focus- en trackingsnelheid bij vliegende vogels. Dat schijnt juist een sterk punt te zijn van de Canon 7MKII en dat is doorgaans een wat zwakker ding bij systeemcamera's. Ook over het verschil in hoge ISO bruikbaarheid tussen beide systemen (vanwege verschillende sensorgroottes) zou Krijn misschien nog z'n ervaring willen delen ?
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2018, 18:10    Post subject:
Deze combi pakt razendsnel en moeiteloos op- en langsvliegende vogels op zie:

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=475026

Dit is momenteel de snelste systeemcamera en werkt prima met hoge ISO's met verwaarloosbare ruis. Ik laat het hier verder maar even bij..
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Joop1988


Gender: Male
Age: 35
Joined: 30 May 2018
Posts: 7
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Jun 2018, 8:59    Post subject:
@ Krijn: bedankt voor de gegeven informatie. Nuttig om mee te nemen in mijn overweging. Zoals Fred aangeeft is lichter en compacter niet van doorslaggevend belang, maar wel een bijkomstig voordeel. Ik had gelezen dat de G9 inderdaad één van de snellere systeemcamera's is en wat dat betreft prima geschikt is voor vliegende vogels en kleine beweeglijke vogels.

Ik slaap er nog wat nachtjes over en zal dan mijn keuze bedankt. Bedankt iedereen. Smile
_________________
1: Canon 650D+ Canon 300mm F:4 L is
2: Nikon D500 + AF-s 200-500mm F5.6 VR
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Jun 2018, 16:26    Post subject:
Krijn, bij de exif van de foto die jij in je persoonlijk album hebt staan staat dat hij gemaakt is met een 7D mkII
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Jun 2018, 16:52    Post subject:
Ja, stom..zie dat ik heb me vergist en meende dat ik deze met de G9 had gemaakt. Ik heb ik heb in het VA twee keer met de G9 gemaakte vliegbeelden geplaatst, maar deze later verwijderd omdat ik geen ruimte had om nieuwe foto's te plaatsen. Ik heb ze niet opgeslagen maar geloof me dan maar op mijn woord dat de G9 ze prima pakt in de vlucht
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum