Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Birdpix spelregels

Foto's in de database

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Oct 2018, 21:26    Post subject: Foto's in de database
Het doel van de database
Met de database bouwen we een verzameling van foto's op Birdpix op, die naar de mening van de moderators onderscheidend genoeg zijn, om te bewaren.
Dat doen we om te voorkomen dat wanneer de gebruikers aan hun uploadlimiet geraken, in onze ogen waardevolle foto's weer van Birdpix verwijderd zullen worden.
In de loop der jaren krijgen we zo op Birdpix een unieke collectie van vogelfoto's afkomstig uit alle werelddelen.
Wanneer je een foto in de database hebt zal deze foto daarom ook niet meetellen voor jouw uploadlimiet.

Welke foto's worden voor de database geselecteerd?
Bij het selecteren van de foto's voor de database letten de moderators op de volgende zaken
- De foto in vergelijking met de aanwezige foto's van dezelfde soort in de database
- De technische en creatieve eigenschappen van de foto
- De nominaties door gebruikers
- De voordracht door een moderator
- Ethische aspecten

De selectie van database foto's is in tegenstelling tot het gewone modereren op fotokwaliteit, een 100% subjectief proces, waarin de fotografische visie en de smaak van de betrokken moderators dus heel erg zwaar weegt.
Een in de database geplaatste foto heeft de steun van minstens twee moderators, en hoeft dus ook niet de opvatting van alle moderators weer te geven.
Het niet plaatsen van een foto in de database, die zich bijvoorbeeld in het verzamelalbum door het aantal hits of nominaties onderscheidt, is dus geen oordeel over de kwaliteit van de foto. Dat oordeel is al bij het plaatsen in het verzamelalbum gegeven.

Wanneer verschijnt een foto in de database?
We streven er naar om binnen pakweg en week te besluiten of een geplaatste foto voor plaatsing in de database in aanmerking komt. Daarom kan je jouw meest recente foto's in het verzamelalbum niet wissen, zodat wij de tijd hebben om de foto's voor de database te selecteren. De database foto's verschijnen na selectie opnieuw op de voorpagina van Birdpix.

Je vindt dat een foto wel in de database thuishoort?
Als je foto niet geselecteerd is voor de database, dan kan je altijd alsnog de foto onder de aandacht van de moderators brengen. Er zal dan opnieuw naar deze foto gekeken worden. Dat is geen garantie dat de foto alsnog in de database komt.

Maakt het uit of een foto in de database staat?
Ja en nee.
De vindbaarheid van jouw foto's op Birdpix is niet afhankelijk van het album waar ze staan. Dus als je zelf vindt dat jouw foto een permanent plekje op Birdpix verdient, dan kan je die, als jouw uploadlimiet dat toestaat, gewoon in het verzamelalbum laten staan. Is jouw uploadlimiet niet toereikend, dan kan je overwegen om een (andere) pixpas aan te schaffen.
Het voordeel van het verzamelalbum is dat je zelf jouw eigen foto's kunt beheren. In tegenstelling tot een foto in het verzamelalbum kan je een foto in de database niet zomaar wissen. Daarvoor moet je een verzoek bij de moderators indienen.
Plaatsen in de database betekent dat jouw foto na de eerste plaatsing in het verzamelalbum een tweede keer op de voorpagina verschijnt en dus vaker bekeken zal worden.

Er staan stokoude foto's in de database
Bij de start van Birdpix werd geen onderscheid gemaakt tussen het verzamelalbum en de database. Toen het door de groei van het aantal foto's op Birdpix noodzakelijk werd om grenzen te stellen aan het aantal foto's dat op Birdpix geplaatst kan worden, is het verzamelalbum bedacht. De foto's die tot dan moment in de database stonden, zijn daar blijven staan. Een groot deel daarvan, zal tegenwoordig de database niet meer halen.
Het simpelweg terugzetten van deze oude foto's in het verzamelalbum, zal bij de gebruikers van het eerste uur een enorme overschrijding van de uploadlimiet veroorzaken. Hiervoor moeten we nog een oplossing vinden.
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Oct 2018, 9:54    Post subject:
Persoonlijk vind ik het prima dat die oude foto's in de database blijven staan. Het zal wel vragen blijven oproepen, maar het zijn toch juist die foto's die Birdpix hebben gemaakt tot wat het is? Die wil je toch niet kwijt?
Als het probleem de ruimte op de server is, weet ik het ook niet, maar als de kwaliteit in die database het probleem vormt, kun je die oude foto's wellicht een eigen album geven. Birdpix 1e generatie, zoiets. Waarbij je zelfs af en toe een oudje kunt laten zien ergens aan de zijkant.
Het lijkt me lastig als je aan iedere gebruiker zou moeten vragen of de foto's verwijderd kunnen of dat ze terug in het verzamelalbum moeten .....
Maar het artikel is duidelijk, goed geschreven en overzichtelijk.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

vincentvuik

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Oct 2018, 13:30    Post subject:
Goed helder stuk. Het was mij altijd een raadsel hoe foto's vroeger in de database terecht kwamen, ondanks soms bedenkelijke kwaliteit. Dat is nu helder. De suggestie van Josephine is misschien het overwegen waard: een aparte database met "eerste generatie BP foto's". Of je gaat er meer werk in steken, en verplaatst de mindere foto's naar het VA. Dan zullen inderdaad sommige fotografen te veel foto's in het VA hebben staan. Gevolg is dat ze eerst zelf moeten kiezen welke foto's ze verwijderen, voordat ze een nieuwe upload kunnen doen. Ook geen onoverkomelijk probleem lijkt me. Maar wel veel werk voor de mods...
Back to top
Reply with quote

charlysax
PixPas (Basic)

PostPosted: Mon 15 Oct 2018, 15:03    Post subject:
Zeer eigenaardig dat dit nu komt
Ik begon hier een topic over niet lang geleden ,, de reden ,, een foto van Mij met 16 nominaties kwam niet in de Database..
En nog geen 30 minuten later was de topic gewist ...
Ik vroeg waarom ? En kreeg de het antwoord dat er al van deze soort er foto's van Mij in de database stonden... En dat nu met het nieuwe systeem van nominaties mijn foto eigelijk maar .. 3 nominaties had.
En voor niet betalende Birdpixers maakt het wel een wereld van verschil , niet in de database kun Je na 25 foto's beginnen met verwijderen..
Ik hoop nu wel dat Mijn reactie leesbaar blijft en niet verwijderd word , dit is gewoon Mijn mening , dat mag toch niet ??
Nog dit , van de soort waar Ik over praat stonden er 7 foto's op Birdpix , was een colibrie vliegend . T.VG hoeveel Torenvalkjes staan er in de Database ??,
Grt
Charly

Gert-Jan Cromwijk

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Oct 2018, 15:45    Post subject:
Wat ik wel een beetje lastig vind (en nu trap ik ongetwijfeld, niet vervelend bedoeld en hopelijk ook niet te hard) tegen de schenen van fotografen die veel in het buitenland fotograferen, is het volgende.
Pas zat ik bij de 20 laatste database-foto's te kijken, en zag ik dat er 19 afkomstig waren uit een ver buitenland, een tropisch regenwoud of een woestijn.
Het is soms wel heel lastig en inderdaad onvoorspelbaar om met een Nederlandse soort de database nog te halen. En dan loop ik al gauw tegen de max. 25 foto's in het verzamelalbum aan.
Dat stoort me iets.
Maar na de bovenstaande uitleg van Marcel stoort het me iets minder.
GJ
Reply with quote

charlysax
PixPas (Basic)

PostPosted: Mon 15 Oct 2018, 16:19    Post subject:
@Gert-Jan , Je trap helemaal niet tegen Mijn schenen.
Maar verdienen dan nog nooit getoonde soorten geen plaats in de Database ?
Ik bekijk het zo , wanneer Ik een foto heb met 20 nomi's dat is voor Mij gelijk aan een Europese soort aan 50 nomi's , en waarom ?

Hoeveel birdpixers reageren op Exoten ? Ik kan Ze bijna tellen op 1 hand
En natuurlijk versta en begrijp Ik Je , Als er BV. van een Torenvalje al 1500 in de database staan is het wel zeer moeilijk om nog met iets origineel te komen ..
En dat is ook wat Ik aangaf , als niet betalende Birdpixer moet Je beginnen te verwijderen..

Wat Ik trouwens ook doe ...

Grt
Charly

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 15 Oct 2018, 22:20    Post subject:
charlysax wrote:
Zeer eigenaardig dat dit nu komt

Heel eenvoudig. Er waren meerdere gebruikers die ons benaderden met de vraag waarom een foto niet in de database kwam. Dus dan wordt het tijd om dat nog eens toe te lichten. Zulke topics zijn namelijk moeilijk vindbaar.

Hoe dan ook, de database-selectie is geen rocket-science en weerspiegelt slechts de subjectieve opvatting van enkele moderators. Daarom kan een niet genomineerde foto wel in de database komen en een foto met tientallen nominaties overgeslagen worden.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Birdpix spelregels

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum