Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Keuze full frame body.. Duivels dilemma!

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Nov 2018, 10:33    Post subject: Keuze full frame body.. Duivels dilemma!
Beste BP'ers,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een full frame body. Nu zit ik met name te kijken naar de 1dx of de 5div van Canon. Echter, voor mij een duivels dilemma...!

De 1dx heeft uiteraard meer snelheid, kan meer beelden per seconde maken en is daarom zeer waarschijnlijk de betere body voor vogelfotografie (zeker voor actiebeelden). Een voor mij redelijk groot nadeel is het geluid wat deze camera produceert tijdens het fotograferen en de verhalen rondom de zuigende werking van de sluiter waardoor stofjes in de camera / op de foto vrij frequent voorkomen. Ook het redelijk lage aantal megapixels voor een FF is een nadeel, zeker omdat ik de body waarschijnlijk ook zou willen gaan gebruiken voor landschappen e.d.

De 5div produceert een stuk minder geluid en heeft veel meer megapixels. De snelheid is echter een stuk lager (en mijn zoomlens is natuurlijk al niet zo heel snel tov de primelenzen) en ook het aantal beelden per seconde is tov van een 1dx (12 vs 7 fps) een stuk lager = minder kans op het juiste moment. Daarbij hoor ik ook verhalen dat veel megapixels op moment van warmtetrillingen juist nadelig kan zijn.

Ik kan eigenlijk niet kiezen omdat aan beide bodies i.m.o. zeker wat haken en ogen zitten. De snelheid + het aantal fps van de 1dx spreken mij zeer aan (is dit eigenlijk wel nodig...?), maar het aantal megapixels en het missen van het harde mitrailleur geluid is zeker een voordeel van de 5div.

Zijn er onder jullie mensen met gebruikservaringen, misschien met beide bodies, die hier iets zinnigs over kunnen zeggen om mijn keuze dilemma weg te nemen? Om nog maar een aspect te noemen, hoe zit het met de iso prestaties van beide bodies, presteert de ene nog beter tov de andere? Nu weet ik dat sommigen hier de 5div hebben en alsnog met enige regelmaat een knappe vluchtplaat uploaden, het zou dus mogelijk moeten zijn... maar is dat ook mogelijk met bvb mijn sigma zoomlens? Of is er misschien nog een hele andere optie dan deze twee bodies die ik niet heb overwogen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2018, 12:10    Post subject:
Dag Thijs. Als ik zo je verhaal lees zou ik je de Canon 5DIV aanraden. Weinig tot geen last van sensorvlekjes, prima prestaties op hoge ISO, prima geschikt voor landschappen.

De 1DX is een dijk van een camera, maar wel helemaal gericht op actie, de 5D is veel allrounder.

Maar wat je ook kiest, van beide zal je veel plezier hebben!
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2018, 12:14    Post subject:
Thijs
Alles heeft zijn voor en nadelen.
Waarom wil Je meer megapixels ? Meer foto's/sec ?
Als Je 10 foto's/sec hebt is ruim meer als genoeg hoor.
Groot dilemma zou voor Mij de prijs zijn
De DX is bijna dubbel zo duur als de andere...
En Je praat over het geluid. Ik heb een EOS 1D Mark Iv en is ook wel wat luidruchtig , maar heb nog nooit problemen gehad , zelfs in een schuilhut met een vogel op een paar meter , dat Hij opvliegt.
Voor Mij zou het meer belangrijker zijn de Iso prestaties , en dan zou Mijn keuze toch doorwegen naar de 1DX
Mijn fotomaatje heeft een 1DXII en met dat toestel is er bijna geen ruis te zien en op de mijne wel.
En het harde ,,, mitrailleur ,, geluid produceer Je zelf niet
Ik ben geen fotograaf die zo te werk gaat , 2 shot effe kijken en dan verder
Als 1 niet scherp is zijn de ander 10 dat ook niet , daarom deze werkwijze
En veel belangrijker als de body is de lens !!!!
Grt
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2018, 22:22    Post subject:
Snelheid is voor mij minder belangrijk dan ruisprestaties. Merk dat mijn 1 DX bij goed belichten heel weinig ruis produceert. Uit de verhalen begrijp ik dat het ook geldt voor de 5D Mark IV, maar die heb ik niet. Trekt inderdaad veel stof aan, maar na reinigen bij Chipclan knapt die weer helemaal op.

Gebruik hem weinig voor vluchtbeelden, maar dat komt doordat ik dan graag een beetje crop heb, wat ik op mijn tweede camera wel heb. Als er 1 ding is wat ik mis, dan zijn het de megapixels om te kunnen croppen.

Anders gewoon eens lenen of huren om uit te proberen.

Groeten,

Andius
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 0:30    Post subject:
Ook nog Nikon D500 / D4 / D4S / D5 (€€€) of D810 overwogen? Qua sensor loopt Nikon over de hele linie toch wat voor op Canon. En als ik het goed begrepen heb, kun je de mount van je Sigma om laten zetten. Het is maar ter overweging. Verder zelf helaas geen praktijkervaring met de betere camera's.

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 8:42    Post subject:
Hoi Thijs,

Wat ik in eerste instantie mis in jouw verhaal is waarom je wilt overstappen? Kwalitatief nog betere foto's als dat je nu al maakt?

Een paar maanden geleden stond ik voor dezelfde keus. Ik fotografeer bijzonder vaak in het donkere tropisch regenwoud en ik wilde een nieuwe camera met betere ISO prestaties dan de 1D mark IV. Ik heb uiteindelijk voor de 5D mark IV gekozen om de volgende redenen: 1) het verlies van de cropfactor wordt ruimschoots goedgemaakt door het aantal megapixels wat bij de 1Dx veel minder het geval is, 2) de 5D is een stuk lichter wat goed is voor mijn schouder en 3) de prijs.

Ik moet zeggen dat de ISO prestaties inderdaad beter zijn maar ik had meer verwacht op basis van de reviews die ik voor de koop had gelezen.

Het aantal beelden per seconde was geen faktor voor mij omdat ik eigenlijk nooit op stap ga om vliegbeelden te maken. Die maak ik nu echter duidelijk meer met de 5D dan met de 1D omdat je de juiste instellingen kunt voorprogrammeren en dus veel sneller kunt omschakelen.

Het is mijn ervaring dat de luide klik van de 1D wel degelijk vogels doet laten opvliegen maar het gebeurd niet zo vaak. Met de 5D is dit nog niet gebeurd maar goed die heb ik nog niet zo lang.

Groet
Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 9:54    Post subject:
Bedankt voor de reacties!

@Arie, ik beschouw mij toch wat meer als een allrounder, dus 5div is wat dat betreft wellicht beter.
@Charly, ik heb met mijn huidige body, 7dii, +/- 10fps, waar de 5div +/- 7fps heeft. Tov de 1dx, 12fps, is dit nog wel verschillend. Meer fps betekent gewoon een hogere kans op het juiste moment. Wat betreft het geluid, een fotomaat van me heeft een 1dx en in mijn ervaring schrikken de vogeltjes toch vrij regelmatig (vooral het kleine spul voor fotohutten). Daarom zie ik dat toch wel als een nadeeltje.
@Andius, als het goed is ga ik komend weekend een dagje fotograferen waarbij beide bodies beschikbaar zijn, ik hoop dat dat inderdaad de keuze wat makkelijker gaat maken, dan kan ik ze redelijk goed vergelijken.
@Vincent, tja overstappen naar Nikon, dat is me nogal wat Wink Ik zal iig eens naar de bodies kijken die je noemt om te kijken of die iets te bieden hebben wat canon niet kan bieden Wink
@Paul, de overstap naar FF is vooral vanwege ruisprestatie, de dof en indien 5div wat meer megapixels.

Meer ervaringen / tips zijn altijd welkom Smile

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male
Age: 76
Joined: 03 Oct 2007
Posts: 393
Location: Oud Gastel / Diever
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 12:05    Post subject:
Thijs en anderen,

Na een fototrip in Ecuador waar de prestaties van mijn Canon 7Dii wat ruis betreft zwaar tegenvallen ben ik ook op zoek naar een andere camera, waarbij vooral de prestaties bij slecht licht, ofwel een hoge ISO waarde, maatgevend zijn.
Bij mijn eigen zoektocht betrok ik naast Canon 1D en 5D ook de Canon R. Hier zou een DIGIC 8 in zitten tegen een DIGIC 6+ bij beide andere modellen, maar de ISO loopt maar tot 40.000.
Weet iemand of die modernere processor ook voordelen biedt ten aanzien van ruis.

Groet, Henk
_________________
Canon R spullen
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 13:13    Post subject:
@Henk
Het is algemeen geweten dat Je met de 7D niet naar donkere plaatsen moet gaan.
Mijn vorige was de 1 ste versie van de 7 D en dat was gewoon een ramp
In licht geen probleem maar probeer het niet in het oerwoud ..

Grt
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Ben Reitsma
PixPas Plus


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2015
Posts: 53
Location: Doezum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 13 Nov 2018, 14:41    Post subject: Een duivels dilemma
De reviews laten zien dat de Canon R niet geschikt is voor actiefotografie, dus bv. vliegbeelden. Ook de buurman naast mij in de hut kon met z'n Canon R niet goed uit de voeten (incl Sigma lens).
De DX mk II is zeker tov de 7Dmk II alleen al qua ruis een enorme vooruitgang (maar dat gold ook al voor de DX). En ja, het geluid is wel een dingetje maar schrikt nauwelijks vogels af (tenzij ze erg dichtbij zitten).
Begin 2019 komt Canon met een meer professionele systeemcamera voor actie fotografie. Dat zou zelf een verbetering tov de DX II kunnen inhouden.
Ik zou dus nog even wachten met m'n beslissing.
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Nov 2018, 19:00    Post subject:
Overstappen op Nikon zou zo gek nog niet zijn! Een D500 met een 200-500mm is echt een mooie combi die aan al je wensen kan voldoen.
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 May 2015
Posts: 76
Location: Kapelle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Nov 2018, 19:52    Post subject:
Als je de overweging neemt om op Nikon over te stappen lijkt me de D850 de perfecte en ideale camera voor jou!
_________________
Nikon D850 + D810 | Nikon 300mm F4 | Nikon 500mm F4 | Nikon 16-35 F4 | 12-24mm F4 | 150mm F2.8 | 70-200 F2.8
Back to top
Reply with quote
 
Lennart Verheuvel


Gender: Male
Age: 34
Joined: 11 Apr 2009
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Nov 2018, 9:47    Post subject:
Hoi Thijs,

Ik begrijp je dillemma want ik had vorig jaar precies hetzelfde Wink. Ik had ook de 7d mk II en ik wilde fullframe gaan doen. ISO prestatie was voor mij een hele belangrijke, maar megapixels maken toch ook wel degelijk een verschil! Ik zou het verschil in megapixels tussen de 1dx en de 5dmkIV niet direct uitvlakken, 18 versus 30 megapixels is gewoon echt een groot verschil.

Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat de 1dx zoveel betere ruisvrije foto's maakt dan de 5dmkIV, een kleiner formaat foto laat sowieso minder ruis zien natuurlijk. Met mijn 5d kan ik zonder zorgen op ISO 3200 foto's maken, dat hoefde ik met de 7d niet te proberen, voor mij is dat vaak voldoende en dan heb ik ook nog eens de combi 100-400II + 1.4III converter, waardoor ik altijd op f8 moet fotograferen. In de praktijk heb ik gemerkt dat ik alleen heel vroeg in de ochtend of laat in de avond echt omhoog moet met de ISO. Wel moet ik zeggen dat je met ISO 3200 niet teveel moet gaan croppen, dan wordt ruis wel zichtbaar, maar ik denk dat de 1dx dat probleem ook wel heeft en met 18 megapixels valt er sowieso wat minder te croppen.

Snelheid is uiteraard minder, maar ik moet zeggen dat ik het nooit gemist heb, ik fotografeer ook veel vogels in de vlucht, maar 7 foto's per seconde is voor mij voldoende. Vaak blijf je ook niet klikken, maar wacht je toch even op het moment dat de vogel echt mooi langs vliegt. Snelheid is vergelijkbaar met de 7dmk2 dus daar kun je natuurlijk je eigen afweging in maken. Overigens zijn de bestanden van de 5d wel keigroot (rond de 40MB per stuk), je hebt echt de snelste kaart nodig, anders gaat ie rond de 15 foto's bufferen, ik heb de CF 128 GB 160 MB/s gekocht en dan houdt ie het wel vol tot rond de 25 foto's. Dat is voor mij eigenlijk altijd voldoende, ik fotografeer zelden 25 foto's achter elkaar zonder tussendoor niet even een halve seconde te stoppen. Met JPEG heb je dat probleem overigens niet, dan blijft ie zowat oneindig door knallen.

Een andere overweging die ik had is dat de 1d al een stuk ouder is dan de 5d, de 5d is ook populairder omdat het meer een allround camera is en daardoor dus ook waardevaster denk ik. De autofocussnelheid is vergelijkbaar volgens mij, ze hebben geloof ik hetzelfde autofocussysteem. Nog een voordeel voor mij was dat de 5d is afgestemd op de combi van de 100-400II met 1.4III converter, hij geeft je dan ook alle autofocuspunten om mee te werken. De 7d geeft dan maar één autofocuspunt, ik weet niet of dat nog een verschil is met de 1d, maar ik zou het wel effe checken, kan wellicht relevant zijn.

Anyway, lang verhaal, in het kort denk ik dat de 1dx als enige duidelijk groter voordeel de veel grotere fotosnelheid heeft, je zult voor jezelf moeten bepalen of je dat heel belangrijk vindt. ISO prestatie is vergelijkbaar. Om die redenen vond ik de 5dmkIV de betere camera en heb ik daarvoor gekozen. Allebei uitproberen is uiteraard altijd een goed idee! Succes met de keuze!

De Nikon D850 is overigens inderdaad gewoon beter dan de twee Canons, betere prijskwaliteit ook... Ik zou daar zelf nu niet voor gaan overstappen, de twee merken troeven elkaar altijd af en in de toekomst komt Canon ongetwijfeld weer met een betere camera. Canon blijft m.i. gemiddeld vaak beter als het gaat om autofocus en snelheid, maar in het topsegment zijn de verschillen ook weer niet zo groot.

Met vriendelijke groet,

Lennart Verheuvel


Last edited by Lennart Verheuvel on Mon 19 Nov 2018, 14:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Nov 2018, 8:58    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties.
Tja overstappen naar Nikon... zeker een optie maar denk toch dat ik bij Canon blijf Wink
@Falco, dank voor je toelichting en afwegingen, heel herkenbaar en als ik t zo lees lijkt me voor nu de 5div idd de betere camera voor wat ik wil. Vandaag ga ik beide bodies testen dus ik ben benieuwd!

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Nov 2018, 13:02    Post subject:
mocht overstappen alsnog een optie zijn,
op de 2e hands kun je je huidige lenzen verkopen voor een vergelijkbare prijs als je voor je nieuwe lenzen zult betalen. Beetje zoeken. D500 en D850 zijn echt super DSLR's. Vooral D850 is een camera waarnaast je haast geen andere meer nodig kan hebben. Maar D500 is relatief licht van gewicht - en prijs en voor vogels minstens zo goed (betere spreiding van de focuspunten).

Ik zou zeggen, 5D, als full frame echt zo belangrijk is. Voor vogels beter een crop camera (en 5D is daarin flexibeler). Full frame is eigenlijk alleen nodig om een extra stop onscherpte uit je lenzen te halen, misschien moet je daarvoor dan gewoon een andere lens inzetten? Voor landschappen en portretten kun je ook uitstekend een crop-camera gebruiken. Een 85mm op een full frame op F2,5 geeft ongeveer hetzelfde beeld als een 50 mm cropcamera op F1,8. Dat scheelt heel veel geld.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum