Posted: Mon 14 Aug 2006, 0:34 Post subject: Onscherp
Hallo allemaal,
Ik heb een aantal weken geleden een Sigma 70-300 DG (niet APO) lens voor mijn Nikon D70s gekocht. Veel foto's die ik maak zijn helaas niet scherp. Ik heb het idee dat de lens rond de 300mm erg onscherp wordt. Ik zit er over te denken om ipv de Sigma een Nikon 70-300 ED lens te kopen.
Kan iemand mij vertellen of dit wel een goede lens is. En of het aan mij ligt of aan de lens (zie afb)
Alvast bedankt voor de reactie! _________________ Nikon D70s + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 VR
Ik denk dat het aan de lens ligt. Ik heb een 28-300 (ook niet APO) van Sigma voor mijn Pentax *ISTDL en daar heb ik het zelfde probleem mee. Heb er een beetje spijt van dat ik niet beter geluisterd heb naar de mensen die het weten...
Kan het aan een te kleine diafragma liggen waardoor de diepte scherpte te gering wordt? Dit gaat wel ten koste van een hogere sluitertijd, waardoor je weer bewegingsonscherpte kunt krijgen. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Hallo pmverhoef,
Als je toch besluit een Nikon 70-300 te overwegen,kijk even op de site van Nikon,want er komt een 70-300 met VR uit.
Groet,Dick. _________________ Nikon
Ik gebruik de Sigma 70-300 LD Makro Super II, de voorganger van jouw lens zonder de optimalisatie voor digitale camera's.
Sinds ik een jaar geleden overstapte op digitaal (Pentax), kwam ik erachter dat de lens vanaf ongeveer 250mm scherpte lijkt te verliezen. (Dat was eigenlijk niet te zien op de 10x15 foto's die ik daarvoor meestal liet afdrukken.)
Nu gebruik ik deze lens eigenlijk altijd tot max. 250mm en bij voorkeur met diafragma in het bereik F8-F11 (in dat bereik zijn veel lenzen op hun scherpst), tenzij de lichtomstandigheden dat niet toelaten. Tussen de 100 en 200mm kan ie vanaf F4 al erg scherpe resultaten leveren.
Vergeet niet dat dit een budget lens is. Ik heb geen verstand van de Nikon lens, maar gezien de hogere prijs zou je ook betere prestaties verwachten. Trouwens jouw Sigma heeft ook ED glas, alleen noemt Sigma dat LD of SLD: 'Special Low Dispersion'. Maar misschien minder goed dan de Nikon-variant, wellicht weet iemand anders je daar meer over te vertellen.
Als je dit al niet gedaan hebt, zou je nog wat kunnen experimenteren met een relatief korte sluitertijd (zeg 1/2000s, 1/4000s), of beter nog door vanaf een statief te schieten. Als dat scherpere foto's oplevert dan ligt het niet alleen aan de lens.
Groet, Rick. _________________ Pentax *ist DS +
Sigma 70-300 f4-5.6 DL Macro Super II
Last edited by diomedea on Thu 17 Aug 2006, 16:27; edited 1 time in total
Al eens aan de 80-300 VR f/2.8 gedacht prijs op e-bay ongeveer €1350
In combinatie met een TC-2.0II krij je volgende: 160-400VR f/5.6 x 1.5(digit vergroting) = 240-600VR f/5.6. De TC 2.0II converter van nikon heb ik gekocht op e-bay voor €280 verzendingskosten incl.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 17 Aug 2006, 10:42 Post subject:
onscherpte kan overal aan liggen: trillende lucht, beweging van onderwerp of van de camera, onscherpe lens.
Alleen door te testen met een zeer korte sluitertijd kun je nagaan of er iets mis is met de lens.
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Thu 17 Aug 2006, 15:05 Post subject:
Beste PM,
Met wat je aan gegevens meegeeft is het erg moeilijk een juiste conclusie te trekken.
Het grappige is dat je technisch wel met een 300mm werkt, maar fotografisch vanwege de verlengingsfactor met een 450mm fotografeert. Dat wil zeggen dat de sluitertijd eigenlijk minimaal het omgekeerd evenredige moet zijn, dus een 400ste van een seconde.
Dat wordt zeker niet altijd gehaald en hierdoor kan er gemakkelijk onscherpte optreden. Ook je eigen gesteldheid kan van invloed zijn. Wat te weinig suiker in je bloed kan voor ongewenste nauwelijks waarneembare trillingen zorgen. Ook de manier van vasthouden speelt mee, net als de lichaamshouding (wanneer je jezelf steeds moet corrigeren om in balans te blijven -bijvoorbeeld wanneer je op je hurken zit of voorover hangt- wordt het ook een stuk lastiger.
De beste manier om de kwaliteiten van een objectief te testen, is deze op een statief te bevestigen en er dan foto's mee te maken. Zorg dat je pas een foto kunt maken nadat de camera heeft scherpgesteld en maak een rits testfoto's. Erg belangrijk is natuurlijk wel het onderwerp. Zorg dan ook dat je in staat bent om te beoordelen of de foto scherp is. Fotografeer een lijnenspel en zie of alle lijntjes zichtbaar blijven. Maak vel detailfoto's om de prestaties van het objectief te kunnen meten.
Het verhaal van het diafragma is gedeeltelijk al achterhaald. Fotografen dachten altijd dat de eerste (twee) stops nooit goede foto's konden geven omdat de fabrikanten bij de laagste stand nog niet alle fouten uit het glas hadden gehaald. Tegenwoordig is dat, zeker vanwege digitale camera's, allemaal anders geworden. Sommige objectieven hebben hun maximale scherpte zelfs op het laagste diafragma.
Weet ook dat elk objectief anders is. Ook de reactie in samenhang met de camera kan erg verschillen. (Het is eigenlijk net als geheugenkaartjes: mensen hebben het altijd over snelle of minder snelle kaartjes, maar de lees en schrijfsnelheid kunnen per camera bijzonder verschillen). Zorg dus altijd dat je jouw camera met het objectief test en niet een ander toestel.
Wil je goede informatie over Nikon objectieven, kijk dan eens op de volgende site. Deze man is een goeroe op het gebied van Nikon glaswerk
Ook veel info is te krijgen op de voormalige site van Rob Galbraight
Veel succes,
Marco
PS. Met Sigma objectieven is helemaal niets mis. Echter, alle merken hebben goede en minder goede objectieven en die zijn helaas vaak te herkennen aan hun prijs. Het is niet anders. _________________ www.panthera-multimedia.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum