Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Welke camera en lens?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
benver


Gender: Male

Joined: 13 Jan 2010
Posts: 9
Location: noordgouwe
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Jun 2019, 11:20    Post subject: Welke camera en lens?
Ik wil het fotograferen van vogels en dan vliegende vogels weer gaan doen.
Ik heb een budget van rond de € 3000,= hier voor over.
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon.
Is er voor dit bedrag een goede camera met telelens te koop?
Zelf dacht ik aan canon EOS RP full frame met de Sigma 150-600 mm dg os gsm.
Is deze combinatie goed of kan ik beter voor iets anders gaan kijken.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties.
De keuze is gemaakt, Canon EOS 7 MARK 2 met een sigma 150-600 f 5-6.3 dg.


Last edited by benver on Sat 15 Jun 2019, 8:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jun 2019, 8:58    Post subject:
Ik heb geen ervaring met die combi, en heb er nog weinig over gelezen.

Voor actiefotografie is de Nikon D500 de te kloppen camera, maar in combinatie met een lens wordt 3000 dan aan de krappe kant.

Als je lichter wil zitten met je spullen, kun je ook een micro four thirds systeemcamera overwegen. Ik heb zelf de Panasonic DC-G9 in combinatie met een Panasonic 100-400 mm lens. De body kun je ook vervangen door een Olympus OM-D E-M1 mark II. Qua lens schijnt de 300 mm pro lens van Olympus nog wat beter te zijn, maar die vond ik zelf te duur. Beide bodies hebben een razendsnelle frame rate en autofocus, en prima beeldkwaliteit. Ik denk dat ze nog net iets achterblijven ten opzichte van de D500, maar de wat lagere prijs maar vooral het veel lagere gewicht zijn ook weer een groot voordeel bij actiefotografie, zeker uit de hand.

Mocht je micro four thirds te klein vinden, kun je ook nog de Fujifilm camera's overwegen, met een CMOS sensor.

Als ik de Canon RP zo snel bekijk, denk ik:
- Gloednieuw, dus nieuwste techniek
- Gloednieuw, dus de prijs zal nog aan de hoge kant zijn
- 5 fps is te langzaam voor vliegende vogels. Misschien zit er nog een snellere elektronische shutter op?
- full frame, dus vereist dure en zware lenzen
- geen stabilisatie in de body, een feature die ik juist zo mooi vind aan de G9 en E-M1 mark II.
- speciale lensvatting, dus volgens mij past de Sigma 150-600 hier helemaal niet op, of je moet weer zo'n speciale adapter erbij kopen.

Op DPreview en mirrorlesscomparison staan uitgebreide reviews van al deze camera's. Verdiep je vooral goed voordat je 3000 euro spendeert, zou ik zeggen.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jun 2019, 19:02    Post subject:
Uitgaande van Canon, kun je bv kiezen voor een 7D Mark II of een 80D. Nadeel is wel dat beide camera's mogelijk in de loop van dit jaar worden vervangen door een 90D volgens de geruchten (Canon Rumours). Als lenzen kun je gegeven het budget kiezen voor een 100-400 versie II of de Sigma 150-600 (sportversie). Alternatieven kunnen nog zijn een 300 F4 met 1.4 converter of 400 5.6.De 100-400 lens is zeer scherp (eigen ervaring). Ik gebruik hem met een 1 DX of 1D Mark IV. Voordeel van de Sigma is dat je door de lngete en de kropfactor van beide camera's minder dichtbij hoeft te komen bij kleinere vogeltjes.

Je zou ook kunnen overwegen om een tweedehands camera aan te schaffen. Is vaak prima te doen. Zo fotografeer ik al jaren met de 1D Mark IV, die ik ooit tweedehands kocht. Wel opletten dat het aantal kliks meevalt.

Als je een systeemcamera wil van Canon, kun je voor vliegbeelden het beste even wachten. De nieuwe fullframe systeemcamera's zijn nu echt te langzaam.

Groeten,

Andius Teijgeler
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Jun 2019, 21:01    Post subject:
vincentvuik wrote:
Als ik de Canon RP zo snel bekijk, denk ik:
.....
- 5 fps is te langzaam voor vliegende vogels. Misschien zit er nog een snellere elektronische shutter op?

Het wordt nog erger; die 5 fps geldt alléén in de One Shot mode bij de RP. Wanneer je in de Tracking Priority schiet (voor bewegende onderwerpen / vogels dus) neemt dit nog eens verder af naar 1 a 2 fps helaas. Je hebt ook nog een Speed priority mode die 3-4 fps haalt maar deze modus schijnt bij snelle acties minder goed uit te pakken. Mirrorless body's staan bij Canon écht nog in de kinderschoenen helaas.... Maar de eerste nieuwe RF lenzen zijn wél (beestachtig!) goed. Voor er echter een eerste 100-400 RF of 500 f4 RF verschijnt zijn we wel wat jaren verder. En de prijzen zullen niet mis zijn, gezien die van de eerste RF lenzen.

Tip: vergeet vooral niet Sony te bekijken, die heeft echt snelle, briljante mirrorless body's en ook nodige glaswerk inmiddels (sorry Canon).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Jun 2019, 10:17    Post subject: lens
Behalve de sigma heb je ook nog de Tamron 150-600. Ik fotografeer met de oude versie die mij goed bevalt. Deze lens is een stuk lichter dan de sigma. Dus als je van plan bent om een beetje rond te sjouwen in de natuur...… zou ik ook de tamron overwegen.
Zelf fotografeer ik met de zeer betaalbare canon eos 70D. Gaat op zich goed, maar bij slechte lichtomstandigheden vind ik hem wel ruisgevoelig. De 7 fps zijn voor mij voldoende om er ook vliegbeelden mee te maken. Voor mijn apparatuur heb ik ongeveer 1700 euro betaald. natuurlijk kan deze apparatuur niet op tegen de sublieme kwaliteit van de canon/nikon lenzen die rond de 10 000 euro kosten en camera's van 5000 euro...… maar gezien de commentaren hier op BP maak ik er best aardige foto's mee.

Succes met je aankoop.

groet,

Gejo
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
williamstegink


Gender: Male
Age: 55
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 91
Location: tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 22 Jun 2019, 11:43    Post subject: Re: Welke camera en lens?
benver wrote:
Ik wil het fotograferen van vogels en dan vliegende vogels weer gaan doen.
Ik heb een budget van rond de € 3000,= hier voor over.
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon.
Is er voor dit bedrag een goede camera met telelens te koop?
Zelf dacht ik aan canon EOS RP full frame met de Sigma 150-600 mm dg os gsm.
Is deze combinatie goed of kan ik beter voor iets anders gaan kijken.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties.
De keuze is gemaakt, Canon EOS 7 MARK 2 met een sigma 150-600 f 5-6.3 dg.

ik zit permanent in de rolstoel en heb altijd sony gehad maar sinds ik Olympus geprobeerd heb wil ik geen ander heerlijk voor mij om met crop 2.0 te werken dwz ik heb een 100-300 dat word door die crop 200-600 mm en Olympus schijnt ook het beste te zijn in weather shild of dat ook is heb ik nog niks over kunnen vinden
_________________
groetjes william stegink de rollende vogelaar

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum