Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon 5D MK IV of Canon 1DX MK II

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johan Steijaert


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 68
Location: Renesse
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Oct 2019, 14:22    Post subject: Canon 5D MK IV of Canon 1DX MK II
Hallo allemaal,

Ik zit met een keuze dilemma tussen de Canon 5D mark IV of de Canon 1Dx Mark II.

Ik heb sinds 2012 nagenoeg geen foto's meer gemaakt en ben momenteel nog in het bezit van de Canon 7D. Heb in 2014 mijn Canon 500MM F4 lens verkocht. Toch begint het weer te kriebelen als ik al die mooie foto's weer voorbij ziet komen.

Hier en daar wat reviews gelezen over beide camera's, maar ben er nog niet over uit. Het zijn beide volgende mij TOP camera's. 5D MK IV iets meer megapixels t.o.v. de 1DX MK II.

Maar ja, de 1DX MK II is natuurlijk een dijk van een monster als het gaat om snelheid en minimale ruis.

Interesse ligt voornamelijk op vogelfotografie, maar vindt Macro en Landschap fortografie ook fantastisch.

Ik weet dat een APS-C sensor een voordeel heeft t.o.v. een Full Frame, maar heb me laten vertellen dat je tegenwoordig met de hoeveelheid megapixels aardig in dezelfde richting komt met croppen.

Ben benieuwd naar jullie mening en ervaring t.a.v. de camera's.

Groet,

Johan Steijaert
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Oct 2019, 14:34    Post subject:
De 5D4 is nieuwer, met een wat betere sensor. De 1Dx2 is sneller, en daardoor geschikter voor actiefotografie. Het is maar wat je wil gaan doen met de camera.

Als je toch weer helemaal opnieuw moet beginnen, zou ik zelf overigens voor Nikon gaan in plaats van Canon in verband met de sensorkwaliteit. Al die full frame spullen zijn mij persoonlijk te zwaar en vooral te duur. Ik fotografeer nu met een MFT systeemcamera. Olympus en Panasonic hebben mooi spul met veel voordelen, en met beperkt verlies van beeldkwaliteit. Alternatief was voor mij de Nikon D500. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van de manier waarop je wilt gaan fotograferen. Vanuit de auto en schuillocaties, of lopend/fietsend en vanuit de hand. Dat maakt nogal uit.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Johan Steijaert


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 68
Location: Renesse
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Oct 2019, 15:04    Post subject:
Hoi Vincent,

Ik ben ook nog in het bezit van de Canon 100MM 2.8L en de Canon 300MM F4. Ik begin niet helemaal op nieuw, maar vond het zonde om die 500MM te laten verstoffen. Vandaar dat ik die verkocht heb.

Maar bedankt voor je reactie.

Groet,

Johan
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Oct 2019, 18:17    Post subject:
Oei, wat een dure camera's. Als geld geen rol speelt, allebeide?
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Oct 2019, 18:53    Post subject:
Johan Steijaert wrote:
Hoi Vincent,

Ik ben ook nog in het bezit van de Canon 100MM 2.8L en de Canon 300MM F4. Ik begin niet helemaal op nieuw, maar vond het zonde om die 500MM te laten verstoffen. Vandaar dat ik die verkocht heb.

Maar bedankt voor je reactie.

Groet,

Johan


Ik zou zeggen, ook die lenzen verkopen, en een Olympus OM-D E-M1X of E-M1 mark II met Olympus 300 mm f4 PRO aanschaffen met 1.4 teleconverter. Is hetzelfde bereik als 840 mm op full frame. Very Happy
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Oct 2019, 10:39    Post subject:
vincentvuik wrote:
Ik zou zeggen, ook die lenzen verkopen, en een Olympus OM-D E-M1X of E-M1 mark II met Olympus 300 mm f4 PRO aanschaffen met 1.4 teleconverter. Is hetzelfde bereik als 840 mm op full frame. Very Happy

Niks ten nadelen van Olympus wat vroeger én nu een briljant cameramerk is, maar de vele kleinere Micro Four Thirds sensor is niet up to pair met een full frame sensor. Staat inderdaad wel een lager gewicht en kleinere afmetingen tegenover wat zéker een voordeel is (wat je ook fotografeert). Ook het vermelden waard, de beeldstabilisatie van Olympus; écht een klasse apart doordat deze in body én lens zit. Maar je levert door de vele kleinere sensor een heel stuk dynamisch bereik in, dat wel.

Als het puur gaat om vogelfotografie zou ik voor de 1DX mark II gaan. Snellere AF en burst (16 ipv 7 fps). Anders huur je desnoods een dagje 1 van deze bodys ergens (of beiden). Succes met de keuze.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 46

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Oct 2019, 13:35    Post subject:
Hallo Johan.

Beide camera's zijn geen verkeerde keuze, zeker niet ten opzicht van je huidige 7d.

Als geld niet een issue zou zijn zou ik voor de 1dxm2 gaan. Mocht geld wel een dingetje zijn door sparen voor de 1dx2. (of zelfs de1dx3 waarover geroddeld word)
Werk zelf het meest met de 5dm4 en ben daar uitermate tevreden over maar een paar dingetjes spreken toch in het voordeel van de 1dx2, zoals snelheid in Af maar ook in bps en opslaan van je foto's. (170 raw foto's in burst, heb je niet nodig maar wel meer dan de16 die je bij de 5dm4 hebt) Maar wat ik zelf heel fijn vind is het aanpassen van knoppen. Lees maar eens de manual van de 1dx2.

(heb de 1dx2 niet maar wel af en toe mee gewerkt)

George
PS, en AF bij higspeed filmen, dat mis ik echt bij de 5dm4. En nu niet gaan zeggen "ik film noooit" zodra het 1 keer een filpmje gemaakt hebt van een duikende ijsvogel of een vertrekkende uil\rover wil je dat ook vaker doen)
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Oct 2019, 16:10    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Ook het vermelden waard, de beeldstabilisatie van Olympus; écht een klasse apart doordat deze in body én lens zit.


Precies, dat heb ik met mijn Panasonic G9 ook. Een stil zittende vogel fotografeer ik gerust bij 1/50 of 1/100 uit de losse pols. Geen enkel probleem. Dat zorgt er ook voor dat je regelmatig met een lagere ISO uit de voeten kan, dan wat je bij een full frame camera zou kiezen. Bij vliegende of beweeglijke vogeltjes bij weinig licht is het natuurlijk een ander verhaal. Toch zijn de Olympus E-M1 en Panasonic G9 nog prima bruikbaar tot ISO3200. Maar goed, het is voor- en nadelen tegen elkaar afstrepen. En uiteindelijk dwaal ik af van de oorspronkelijke vraag: welk Canon topmodel.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Johan Steijaert


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 68
Location: Renesse
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Oct 2019, 19:08    Post subject:
Allen,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik was de afgelopen dagen op Texel met het gezin. In Den Burg was er iemand die zijn nog niet zo lang aangekochte Canon 5D Mark IV weer in de verkoop had gezet. Uiteindelijk toch overstag gegaan en gekozen voor deze waanzinnig mooie camera waar nog geen 1000 clicks op zitten.

Uiteraard blijft de 1Dx Mark II een dijk van een camera, maar wil toch ook nog investeren in het glaswerk. Toch ook maar weer gaan kijken voor de Canon 500MM.

Groet,

Johan
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum