Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht december 2019: zwart-wit
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2020, 11:47    Post subject:
Sieb, Thijs, Henk en Rijn, van harte gefeliciteerd!

Ik had gehoopt dat ik, door het gewoon eens te gaan doen, misschien wat warm zou lopen voor zwart-wit fotografie, maar helaas. Ik heb een poging gedaan, maar ik vind het helaas niet erg inspirerend. Dat geldt voor mijn eigen pogingen om er iets van te maken. Maar hoewel er inderdaad mooie foto's bij zijn, zie ik liever een MO Album met kleurigere foto's.

Ik kijk dus uit naar een inspirerende MO, waar weer kleur in mag zitten.

Iedereen een heel goed, gezond en vogelrijk 2020 toegewenst.
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jan 2020, 12:34    Post subject:
Sieb, Van harte gefeliciteerd met je winnende foto, Ook Thijs, Henk Wiebe en Rijn, van harte.Was een leuk idee, Thijs, zwart/wit.Even anders kijken en nadenken.
Ben benieuwd naar je nieuwe opdracht, Sieb.Wordt vast wel weer een origineel idee,

Groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
DavidvtHof
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 26 Mar 2013
Posts: 1
Location: Kootwijkerbroek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2020, 18:16    Post subject:
Sieb van harte gefeliciteerd!
Ook de andere winnaars gefeliciteerd!

groet,
David
_________________
Sony x77V + 16-50 2.8 SSM
Sigma 70-200 2.8
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jan 2020, 8:33    Post subject:
Sieb, van harte met je 1e plaats, ook de andere winnaars gefeliciteerd!
Leuk dat er zo veel inzendingen waren, veel diversiteit en echt de moeite waard om ze allemaal bij langs te gaan!
Bedankt voor alle reacties en nominaties bij mijn roerdomp, ik kan me er denk ik wel in vinden om er onder nog een randje af te halen.

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jan 2020, 15:06    Post subject:
Leuk hoor,
van harte.

Misschien een idee om de bewerkingsopdracht nieuw leven in te blazen. Een flink aantal foto's kan mooier worden afgewerkt. Bij zwart-wit foto's zit de 'kleur' in het contrast, veel of weinig, naar gelang. Zoals je oa. bij de betere foto's wel kunt zien.

Zwart-wit is een enorm andere manier van bewerken dan de meesten onder ons gewend zijn, denk ik. Ach, ik spreek voor mezelf.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jan 2020, 16:18    Post subject:
Welke bewerkingsopdracht bedoel je? Het bewerkingsalbum? Bij veel foto's is het heel aardig om te zien hoe dat in Zwart-wit uitpakt. Maar een nog leukere uitdaging is, denk ik, de kleur bij de instellingen van je camera al uit te schakelen. Uiteraard blijft die kleur gewoon aanwezig in het Raw beeld, zodat je met je bewerkingssoftware altijd weer terug naar kleur kunt. Tenzij je in jpg fotografeert natuurlijk, dan ben je die gewoon kwijt.
Ik bof met mijn systeemcamera, die heeft meerdere instellingen voor zwartwit - simulaties voor kleurenfilm, 3 verschillende filters (je deed het vroeger hoor, zo'n geel glaasje voor je lens draaien, om de wolkenpartijen mooier tegen de lucht uit te laten komen). Toch doe je het niet snel, tijdens het fotograferen al voor zwartwit kiezen. En dus moet je dat inderdaad achteraf gaan doen.
a) niet door zonder meer om te zetten naar grijswaarden - dat zijn er namelijk maar 256, en dat is heel wat minder tinten dan je fijn gaat vinden
b) eventueel door de saturatieschuif naar 0 te zetten. Dan krijg je een zwartwit beeld met wel 3x zoveel grijstinten (of is het in kwadraat?) en dus meer mogelijkheden
c) in de speciaal voor de camera ontwikkelde software (nikon capture NX of die gratis nieuwere bijvoorbeeld of zoals voor de fuji X sensoren Capture one en silkypix wat hebben) - dan krijg je denk ik de mooiste resultaten.
Het leuke van zwartwit beeld vind ik dat het vaak veel rustiger overkomt. Ook vind ik dat je meer gaat kijken naar het algehele beeld, in zijn totaalbeeld, de verdeling tussen donker en licht, de lijnen, de vlakken, de herhalingen. Ze zijn allemaal belangrijker om die tinten grijs tot een mooi geheel te maken.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum