Welke bewerkingsopdracht bedoel je? Het bewerkingsalbum? Bij veel foto's is het heel aardig om te zien hoe dat in Zwart-wit uitpakt. Maar een nog leukere uitdaging is, denk ik, de kleur bij de instellingen van je camera al uit te schakelen. Uiteraard blijft die kleur gewoon aanwezig in het Raw beeld, zodat je met je bewerkingssoftware altijd weer terug naar kleur kunt. Tenzij je in jpg fotografeert natuurlijk, dan ben je die gewoon kwijt.
Ik bof met mijn systeemcamera, die heeft meerdere instellingen voor zwartwit - simulaties voor kleurenfilm, 3 verschillende filters (je deed het vroeger hoor, zo'n geel glaasje voor je lens draaien, om de wolkenpartijen mooier tegen de lucht uit te laten komen). Toch doe je het niet snel, tijdens het fotograferen al voor zwartwit kiezen. En dus moet je dat inderdaad achteraf gaan doen.
a) niet door zonder meer om te zetten naar grijswaarden - dat zijn er namelijk maar 256, en dat is heel wat minder tinten dan je fijn gaat vinden
b) eventueel door de saturatieschuif naar 0 te zetten. Dan krijg je een zwartwit beeld met wel 3x zoveel grijstinten (of is het in kwadraat?) en dus meer mogelijkheden
c) in de speciaal voor de camera ontwikkelde software (nikon capture NX of die gratis nieuwere bijvoorbeeld of zoals voor de fuji X sensoren Capture one en silkypix wat hebben) - dan krijg je denk ik de mooiste resultaten.
Het leuke van zwartwit beeld vind ik dat het vaak veel rustiger overkomt. Ook vind ik dat je meer gaat kijken naar het algehele beeld, in zijn totaalbeeld, de verdeling tussen donker en licht, de lijnen, de vlakken, de herhalingen. Ze zijn allemaal belangrijker om die tinten grijs tot een mooi geheel te maken.
grtz, josephine