Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Sigma 150-600 mm sport versus canon 100-400 mm l

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
John K


Gender: Male
Age: 38
Joined: 20 Jun 2011
Posts: 70
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 20:55    Post subject: Sigma 150-600 mm sport versus canon 100-400 mm l
Kan iemand vertellen hoe de sigma 150-600 mm sport en de oude canon 100-400 mm l zich tot elkaar verhouden? Wil graag een investering doen, maar wil wel weten of ik erop vooruit ga buiten alleen mijn bereik in mm. Hoe zit het bijvoorbeeld met de snelheid van de autofocus tussen deze 2 lensen, en de optische kwaliteit?

Hoor graag jullie ervaringen.
_________________
Body: Canon eos 50d - Telelens: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Statief: Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black met Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 46

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Feb 2020, 14:29    Post subject:
Hoi John.
Met beide objectieven gefotografeerd, al is dat met de canon wel een tijdje geleden.
Kwa focus snelheid zijn ze hun gelijke, en daar mee wil ik zeggen dat de canon best wel traag is.
De sigma kun je aanpassen, maar hoe meer je de snelheid aanpast word hij ook minder accuraat.
Kwa scherpte is de canon veel beter.

Groet George
Back to top
Reply with quote
 
pjvantuil


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jun 2015
Posts: 4
Location: Burgh-Haamstede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Feb 2020, 21:38    Post subject: Re: Sigma 150-600 mm sport versus canon 100-400 mm l
hoi John,
Ik heb beide gehad, de oude 100-400 pas ingeruild, versie 1 wel te verstaan.
De 150-600 HSM Sport is een hele goede lens, pas meegenomen naar Gambia.
Ten opzichte van de oude 100-400 zou ik zeggen beter dan Canon, maar de nieuwe 100-400 wint het weer van de Sigma.
Zelf heb ik met de sigma wat fijnafstelling moeten doen in de autofocus voor goede resultaten. Dan kan je doen met het apart verkrijgbare usb-dock en software.
Prijs-kwaliteit een aanrader vind ik. Als die van mij stuk zou gaan koop ik een nieuwe, het is mijn werkpaard.
Canon wint het op glas altijd, daar betaal je dan ook voor.

hoop dat je er wat aan hebt.
vriendelijke groet
Paul
_________________
Passie voor vogels
Canon gear.
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 38
Joined: 20 Jun 2011
Posts: 70
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Feb 2020, 20:23    Post subject:
Ok, lastig. Voor dynamische plaatjes vind ik de snelheid van autofocus wel belangrijk. Maar extra mm is ook wel erg fijn. Dilemma. Hoe werkt dat nou precies met die fijnafstelling voor de sigma?
_________________
Body: Canon eos 50d - Telelens: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Statief: Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black met Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male
Age: 76
Joined: 03 Oct 2007
Posts: 393
Location: Oud Gastel / Diever
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Feb 2020, 9:29    Post subject:
Ik gebruik beide lenzen.
In de winter staat de 150-600 er vooral op. Hoofdonderwerp vogels, dan zijn de mm van belang. Het forse gewicht is meestal geen bezwaar. Werk vanuit de auto of van statief.
Vanaf de lente wordt 100-400 mijn standaard door de grotere flexibiliteit. Een gering gewicht is makkelijk op de fiets en lopend. Maar vooral de geringe afstand waarmee kleine dieren, als reptielen, amfibieën, vlinders en libellen kunnen worden benaderd zijn dan belangrijk.
Het aantal variabelen bij fotograferen is zo groot dat ik niet kan zeggen of de een optisch of qua focussnelheid beter is dan de ander. Dan zou ik ze tegelijk op dezelfde body moet gebruiken.
_________________
Canon R spullen
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 38
Joined: 20 Jun 2011
Posts: 70
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2020, 9:18    Post subject:
Thanks Henk. Ik bewaar mijn oude 100-400 mm inderdaad voor het mobielere werk.

Ik heb inmiddels de sigma 150-600 mm in mijn bezit! Nog niet mee gefotografeerd, eerst even uitzoeken hoe ik die AF fijnafstelling doe met het sigma dock. Klopt het dat er geen plastic lensdop bij de lens zit ter bescherming, zoals bij canon wel standaard het geval is?
_________________
Body: Canon eos 50d - Telelens: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Statief: Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black met Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 38
Joined: 20 Jun 2011
Posts: 70
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 8:04    Post subject:
Ik heb Sigma gebeld en een dergelijk afdekplaatje zit er inderdaad niet bij en moet je los kopen.

Wat betreft de finetuning van de lens met het Sigma Dock en kalibratie etc. Dit laat ik liever aan de professional over. Tips over waar ik dit kan doen? Omgeving Rotterdam.
_________________
Body: Canon eos 50d - Telelens: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Statief: Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black met Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum