Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht februari 2020: de oogopslag
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 13:53    Post subject: Maandopdracht februari 2020: de oogopslag
Op basis van het voorstel van rbos heb ik de volgende opdracht geformuleerd.

De oogopslag.
In deze foto staat het oog dus centraal. Een vogel die naar de fotograaf een ander dier of naar een soortgenoot kijkt. Het gaat hier niet om close-ups van het oog of kop-portretten, of een lichtje in het oog, maar de toegevoegde waarde van de oogopslag (of opslagen) aan de hele foto, zoals het oogcontact, de indringende blik, het speurende oog, de interactie, of het oog dat er uitspringt. De oogopslag geeft de foto betekenis


Voorbeelden:
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=246100
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=261127
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=202323
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=153590
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=424730
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=436527
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=396900
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=461613
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=433074

De foto's voor de maandopdracht moeten gemaakt zijn in de maand februari van dit jaar. Er kan één foto per geregistreerde gebruiker ingediend worden. Tot en met 26 februari kunnen er foto's ingediend worden. Op 27 februari komen de foto's online en kunnen de foto's genomineerd en becommentarieerd worden. 29 februari worden de winnaars bekend gemaakt.

Veel succes

Marcel van der Tol
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 14:30    Post subject:
Grappig thema. Op zoek naar vogels die de fotograaf nauwlettend in de gaten houden dus... Of een situatie tegenkomen waarbij vogels naar elkaar staren. Maar dat is meer toeval om zoiets tegen het lijf te lopen. Ik ga 'm in het achterhoofd houden als ik in de natuur ben!

Groeten Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 15:02    Post subject:
Leuk. Elke vogel heeft wel een oog, neem ik aan, dus het moet voor iedereen te doen zijn.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 20:11    Post subject:
'Niet moeilijk maar wel leuk', schreef je.
Leuk is het zeker. Moeilijk? De praktijk zal het leren.
Ik ga er weer voor!

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 20:26    Post subject:
Heel origineel, deze opdracht. We moeten dus de aard van het beestje proberen vast te leggen aan de hand van zijn blik - ik zie al mogelijkheden met meeuwen, leuk!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 25

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Feb 2020, 21:15    Post subject:
Ik ben benieuwd naar de resultaten. Mijn idee was in ieder geval iets te kiezen waar iedereen aan mee kan doen. Van west naar oost en van noord naar zuid. Welk vogeltje maakt niet uit. Als het maar een mooi oogcontact wordt tussen vogel en lens of van vogel naar vogel of van vogel naar een ander wezen. Het oog moet spreken.
Niet moeilijk maar wel leuk heb ik gezegd. De praktijk zal uitwijzen of het zo was. Succes allen!
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Feb 2020, 11:00    Post subject:
Laatste dag om nog iets te plaatsen! Ik vind het nog best lastig, moet ik zeggen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Feb 2020, 15:14    Post subject:
Vandaag is de laatste kans om een foto voor de maandopdracht in te dienen. Er zijn al behoorlijk wat inzendingen, maar er is nog ruimte genoeg voor meer deelnemers.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 0:48    Post subject:
De foto’s van de maandopdracht staan online. Tot en met 28 februari kunnen de foto’s genomineerd en becommentarieerd worden.

Let op de foto’s staan deze keer op twee pagina’s.

Succes
Marcel
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 8:36    Post subject:
Mooie verzameling ogen zeg... zitten juweeltjes tussen.
Slechts twee dagen om te reageren... dat is niet veel. Ben benieuwd wie zijn of haar mening laat horen.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 15:31    Post subject:
Mooie set foto's, dus complimenten aan rbos voor deze opdracht! Een foto maken van een kijkende vogel is niet lastig. En in principe is kijken ook een 'oogopslag'. Maar die oogopslag moet er dan uit springen. Ik zie (ook mooie!) foto's waarbij de oogopslag niet direct in het oog springt. Daar zat 'm de uitdaging blijkbaar. Ik heb op allemaal gereageerd en er drie genomineerd. Ik kan dit keer moeilijk een absolute favoriet aanwijzen.

Ik hoop ook dat er nog veel mensen tijd maken om te reageren in deze korte februarimaand.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 21:13    Post subject:
Ik beperk me deze keer tot het geven van nominaties, dus jullie zullen het zonder mijn commentaar moeten doen. Ik ben niet erg fit. Wel een mooie serie foto’s en fijn dat er zoveel mee doen. Dat de beste mag winnen.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Feb 2020, 23:17    Post subject:
Veel leuke foto's erbij, en er zijn er te veel die ik zou willen nomineren. Toch een paar er uit gepikt en nu ben ik alweer reuze benieuwd naar de uitslag.
Het valt niet mee, om zo'n vogel te verleiden om een oogopslag te doen, of hoe je dat ook noemt. Je kunt het moeilijk in scene zetten.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 25

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Feb 2020, 15:05    Post subject:
In elk geval hoop ik dat jullie er plezier in hebben gehad. Helaas heb ik zelf door verhuizing 3 weken geen camera vastgehad. En als het dan wel kon was ik aan het werk of werd je weggeblazen door de februari-stormen en waaide de 600mm alle kanten op. Hierbij verklap ik meteen dat er van mij geen inzending bij zit. Mooi dat er zoveel foto's zijn ingezonden.
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 7:22    Post subject:
Beste mensen. Mijn foto van de Grote bonte specht was NIET vanuit een hut genomen, maar gewoon op ons erf, in ons bosje, onder de bomen. Daar staat GEEN hut. Willen jullie voortaan, als je het niet zeker weet, er ook geen zinspeling op maken bij het geven van commentaar voor de mo foto’s en het dan zeker ook niet laten meewegen in de beoordeling van de foto?
Ik vond dat niet fair.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 9:03    Post subject:
Terechte reactie, Truus. Je hebt een bijzondere tuin met de fotogenieke takken, mosjes en vogelsoorten! De meeste mensen zien dit soort settings alleen bij hutten, dus in die zin kan ik de indruk wel begrijpen. Maar goed dat je niet hebt gereageerd in de periode waarbij er nog genomineerd mocht worden.

Tip: bouw een hut met een vijver in je tuin en verhuur hem Wink

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 10:03    Post subject:
Truus, je hebt gelijk met je opmerking, sorry.Zal er op letten.
Blijf insturen !

groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 12:27    Post subject:
De winnaar van de maandopdracht is Gejo Wassink met zijn foto van de steenuil

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=493715

de foto kreeg in totaal 12 nominaties

Goede tweede was de foto van corvanspijk. Een Gaai die nieuwsgierig de lens in kijkt, De foto kreeg 8 nominaties

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=493679

Een gedeelde derde plaats was er voor de foto's van gras4711 en hansgans

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=493510
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=493779

Iedereen met het bereikte resultaat en dank aan de deelnemers die ondanks het slechte weer van afgelopen maand voor een mooi aantal inzendingen hebben gezorgd. De winnaar mag voor de maand maart een nieuwe opdracht bedenken.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 13:28    Post subject:
Mooi podium, allen gefeliciteerd.
Weer benieuwd naar de volgende opdracht.
Ik vind wel dat in de commentaren, niet alleen op mijn zeearend, de opdracht sterk verengd werd geïnterpreteerd, alsof alleen aankijken de opdracht was. Een geconcentreerde blik ergens heen werd letterlijk als optie genoemd...
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 13:40    Post subject:
Gefeliciteerd Gejo. Wel opvallend dat je bij een andere foto op 26-2 zei dat je gefrustreerd was omdat je al weken geen fatsoenlijke foto had kunnen maken. En dan kom je met deze prachtige foto van een steenuil van 20-2... Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je nieuwe opdracht. Nog wat vroeg voor voorjaar misschien, maar de natuur komt wel weer tot leven in maart.

Ook de anderen gefeliciteerd met de podiumplekken, en allemaal bedankt voor het reageren en nomineren bij mijn kokardezaagbek.

Het was inderdaad wat lastig te interpreteren, deze opdracht. Elke vogel kijkt, en bij elke foto proberen de meeste fotografen toch wel het oog goed in beeld te hebben. Dat maakte de begrenzing van de opdracht voor mij ook wel wat lastig bij het leveren van commentaar. Maar de steenuil en de gaai sprongen er wel duidelijk uit.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 16:07    Post subject:
Gejo, gefeliciteerd met de winst. Om als tweede achter je inzending te eindigen is geen schande. Ook Hans en P. gefeliciteerd.

In de reacties ging het wel eens over typische hutfoto's. Ik denk dat hiermee de (betaal-)hutten half ingegraven met een vijver ervoor worden bedoeld. Een openbare hut, een kijkscherm, een zelfgebouwde tent, schuilplek of vlotje, een gekochte kant en klaar camouflagetent, een camouflagekleed en vergeet niet onze mobiele hut, de auto kan dus geen hutfoto zijn? En als we ergens vanuit een schuurtje fotograferen, tussen het riet zitten, achter een boom staan, plat met onze buik over het strand tijgeren, ook geen hutfoto?

Gaat het bij een typische hutfoto dan om de entourage? Het kunstig plaatsen van stronkjes, takjes al dan niet bemost of met dennenappels, maar dit kan ook bij elke andere soort schuilmogelijkheid. Misschien omdat vogels er kunnen badderen? Maar dat kan ook in niet kunstmatig gemaakte vijvers. Hutfotografie is voor veel vogelfotografen een heerlijke hobby. Voor mij is een hutfoto evenveel waard als welke foto dan ook. Iedereen moet zelf weten hoe een foto te maken, lopend, zittend, hangend of liggend zichtbaar voor de vogels of verscholen in een hut, tent of onder een kleed. Hoeveel prachtige foto's zijn er niet gemaakt vanuit vaste of mobiele schuilplaatsen die anders nooit waren gemaakt. Kom, laten we oordelen over de foto en niet over de wijze waarop die is gemaakt.

Gejo, ik ben benieuwt wat je opdracht gaat worden. Ik ga er weer voor!

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 16:33    Post subject:
Cor, Ane en Vincent: bedankt voor jullie bemoedigende reacties op mijn opmerking. Mijn moed was eigenlijk al onder nul gedaald, maar jullie helpen mij er weer bovenop.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 16:35    Post subject:
Alle winnaars gefeliciteerd. Gejo een terechte winnaar.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 16:51    Post subject:
Gejo, gefeliciteerd met het winnen van deze MO - verdiend wat mij betreft!
Ook de andere podiumplaatsers van harte. Het was lastiger dan je zou denken en de interpretatie van Oogopslag is voor iedereen anders, dat blijkt maar. Ik heb veel plezier gehad met het proberen een nette foto te maken, en ook al kreeg ik niet de kwaliteit die ik wilde, het was er niet minder leuk om. Heel benieuwd naar de volgende opdracht!
@Truus: ja, ik heb ook gerefereerd aan hutfotografie, niet met de bedoeling om hem naar beneden te halen, maar vanwege de setting zoals je die bij hutfotografie ook vaak aantreft. Daar zit wat mij betreft geen waarde aan, al gaat mijn voorkeur uit naar een wat rommeliger en dus natuurlijker setting.
Het heeft mijn keuze om al dan niet te nomineren niet beïnvloed, dat doet het eigenlijk nooit - mooi is mooi. Jouw foto is mooi.
Ik krijg ook niet de indruk dat anderen die geïnsinueerd hebben dat de foto in een hut was gemaakt zich daar hebben laten leiden. Men is hier toch redelijk objectief, dacht ik. Laat het je dus maar niet tegenhouden om foto's te blijven plaatsen!
Iedereen nog bedankt voor de interesse voor mijn foto - hier op BP zag hij er nog een stukje slechter uit dat in mijn viewer, en ik heb wel geprobeerd hem te verbeteren maar er was niet veel meer uit te halen. Nou ja.
Op naar de volgende opdracht, ik zit er alweer helemaal klaar voor
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 17:15    Post subject:
Winnaars, Gejo voorop (toch "gepiekt" deze maand !) van harte gefeliciteerd.Een mooie, winnende plaat, kan ik me helemaal in vinden.
Ben benieuwd naar je nieuwe opdracht.
Vond deze opdracht erg leuk, met zoveel verschil in interpretatie en uitvoering.

groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum